Hollannin kisareissu tuli siis DF:llä tehtyä, täällä jotain tarinaa asiasta: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=4635
Mutta itse reissusta kirjoittelen nyt hieman. Eli lähdin viime viikon maanantaina Finnlinesillä kohti Saksaa ja Trawemündeä. Retkitavarat mahtuivat aivan hyvin myös DF XL:ään, eikä siinä tullut onneksi yllätyksiä. Tavaroiden aiheuttaman lisääntyneen painon kyllä huomasi kiihdytyksissä, mutta muuten ei paino tuntunut haittaavan. Tiistai iltana laiva saapui perille, ja ajoin suoraan lähimmälle camping alueelle yöksi. Keskiviikko aamuna lähdin sitten ajamaan kohti Hollantia. Ajo sujui hyvin ja tasaisilla teillä sai helposti ajettua noin 45 km/h matkanopeutta, vaikka vastatuulta jonkin verran olikin. Olin tehnyt reitit valmiiksi tällaisella sivustolla: http://brouter.de/brouter-web/ ja ladannut ne gps:ään. Tuossa brouterissa oli valittavana velomobiiliprofiili ja se tuntui toimivan hyvin. GPS oli tangossa kiinni ja siitä vain seurailin reittiä, joten ajo oli varsin jouhevaa, vaikka tuolla päin teitä ja risteyksiä paljon onkin. Ensimmäisenä päivänä ajoin noin 310 km ja jäin yöksi campin alueelle Oldenburgista jonkin verran lounaaseen. Kävin päivän aikana myös hieman ostoksilla Oldenburgissa olleessa retkeilyliikkeessä kun pari tarviketta oli päässyt unohtumaan kotiin.
Torstaina lähdin sitten suht aikaisin kohti Drontenia jossa InterCityBikesin paja on. Olin sopinut että haen mukaani pajalta uudet etukiekot ja pyöräkatteet, sekä säädettävänä olleen katon ja isomman 70 hampaisen eturattaan. Alunperin olin suunnitellut että jatkaisin Drontenista matkaani kohti Amsterdamia jo torstaina, mutta kun aikaa kului säätäessä niin jäin sitten pajalle yöksi kun Ymte sitä ehdotti. Heillä olikin mukava vierashuone joten mukavampihan se niin oli kuin teltassa yöpyminen. Pajalla vaihdoin uuden ohjausgeometrian pyörään kun sitä suositeltiin ja kyllähän se tuntui ohjausta hieman rauhoittavan, sivutuuli ei enää häiritse niin paljoa. Ohjaus on hieman raskaampi käyttää ja vaatii enemmän voimaa, mutta ei missään määrin häiritsevästi. ICB:n Frank näytti minulle myös pyynnöstä miten takakiekko irrotetaan, ja hyvä olikin niin sillä taka-askeli oli todella tiukassa. Olisin itse ollut sen kanssa ihmeissäni, kun olisin sitä ruvennut itse ensimmäistä kertaa yksin irroittamaan. Lopulta se kuitenkin irtosi ja taka-akseli vaihdettiin toiseen ei niin tiukkaan versioon. Aloimme myös kiinnittämään pyöräkatteita, mutta se jäi kesken ja jatkoimme perjantain aamuna. Katteita piti työstää jonkun verran jottei rengas olisi ottanut kiinni. Frankin kanssa juttelimme siinä illalla ja selvisi että mies oli ollut mukana Ecotripeillä Suomessa ainakin kaksi kertaa, aika erikoinen sattuma. Matkaa tuli torstaille noin 185 km.
Perjantaina sitten saimme homman valmiiksi. Frank teki minulle aamulla vielä uuden reitin GPS:ään jossa hän koitti huomioida kisapyörän rajoitukset. Tämän jälkeen pakkasin taas pyörän lähtökuntoon ja lähdin ajamaan kohti Amsterdamia täydessä kisavarustuksessa rengaskatteineen ja katon kanssa. Kääntösäde on rengaskatteilla aika paljon suurempi, joten olin hieman ihmeissäni erityisesti Amsterdamin pyöräteillä, mutta pääsin perille kunhan nousin pyörästä pois sitä kääntämään noin 10 kertaa. Loppu päivä meni majoittuessa ja jutellessa muiden paikallaolijoiden kanssa. vph:n kanssa kävimme syömässä illalla ravintelissa ja sitten vielä piti tietysti käydä kokeilemassa millainen se kisarata on. Mutkat tuntui tiukoilta ja jäin pohtimaan että mitähän ajoista tulee. Perjantain kilometrit olin noin 95 km.
Viikonloppuna oli sitten kisat ja niistä edesotamuksista on sitten juttua tuolla viestin alun linkin takana. Kisojen jälkeen jätin eturengaskatteet ja katon Ymten postitettavaksi, sillä totesin että rengaskatteet rajoittivat etenkin kaupunkiajo liiaksi. En myöskään erityisesti välitä ajaa katon kanssa, jotenkin se on hieman ahdistava. Laitoin myös vanhat kiekot renkaineen paikalleen. Maanantai aamuna lähdin sitten ajamaan takaisinpäin. Reilut 320 km menivät jälleen mukavasti ja tällä kertaa jopa osin aurinkoisessa säässä. Muutenhan reissussa oli ollut enemmän tai vähemmän pilvistä ja sadettakin jonkun verran. Paluumatkan oli suunnitellut Bremenin ja Hampurin eteläpuolelta, kun meno oli niiden pohjoispuolelta. No eipä ne maisemat siitä paljoa muuttuneet. Peltoahan tuolla piisaa. Tasaista myöskin oli, joskin hieman enemmän kumpuilevaa kuin pohjoisella reitillä.
Tiistaille jäi sitten noin 250 km ja sekin sujui jälleen ongelmitta. Muutamassa mäessä olin 70 hampaisen eturattaan ja retkikamojen painon kanssa hieman ihmeissäni, mutta meni nekin lopulta ylös. Etuvaihtaja ei oikein enää toiminut tuolla isolla rattaalla, joten en ruvennut sitä ihmeemmin koittamaan. Lyypekin vanhassa kaupungissa kävin kun illalla hyvin aikaa oli, mutta se oli kyllä täydellinen pettymys maailmanperintökohteeksi. Eihän siellä ollut vanhoja rakennuksia kuin muutama, ja uudet oli sitten kaikkea muuta kuin erityisen edustavia.
Saksa oli velomibiililla liikkumiseen oikein mukava maa. Periaatteessa siellä oli pyöräteitä, mutta velomobiilille ne oli käyttökelvottomia jos ei sitten olisi malttanut ajaa pariakymppiä. Autoilijat tuntuivat olevan hyvin kohteliaita ja ohittivat hienosti. Jäivät myös tarvittaessa odottamaan taakse, jos ei selvää ohituspaikkaa näyttänyt olevan. Suomessa on enemmän väkisin ohi tunkemista. Ylipäänsä pikkutiet joita ajoin olivat varsin rauhallisia ja liikennettä oli vähän.
Hollanti pyörämaana oli puolestaan hieman pettymys velomobiilikuskin näkökannalta. Monesti hieman isommilla teillä oli pyöräily kielletty ja vierellä meni sitten erillinen pyörätie joiden laatu ei kylläkään aina ollut kovin kaksinen. Ehkä ne normipyörällä ja niiden nopeuksilla menettelee, mutta velomibiilivauhdeilla oli välillä aikamoista tärytystä.
Sivuhuomiona sanoisin vielä että asfalttiin jyrsittyjä tärinäraitoja ei kummassakaan maassa näkynyt ollenkaan minun käyttämillä suht pienillä teillä. Saksassa oli joillain teillä valkoisessa reunaraidassa kevyt profiili, joka ei ollenkaan haitannut velomobiililla ajoa. On se kumma kun Suomessa niitä silti tarvitaan ainakin jonkin tahon mielestä?