Sivu 5/7

Re: SH29

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 22:42
Kirjoittaja irakas

SH29:n etenemistä on hidastanut intoutuminen tuplatandem SH30:n kehittelemiseen. Sen suunnitelmat ovat nyt paperilla 1/5 koossa, runkomateriaalit on hankittu ja odottavat syksyä ja kansalaisopiston alkua.

SH29:n eteenpäinvieminen on nyt sitten jatkunut, ja hitsautin paikallisella, mainiolla Erkki Könösen autokorjaamolla, rungon alle ohjausvaijerikehikon. Ensimmäisen koeajon tein tuossa illalla. Ohjaus oli tuolla mitoituksella kovin hidas. Ohjausvaijerin kiintopisteitä ohjaussauvoissa täytyy nostaa ylemmäksi ja lisätä vaijeriin sopivanjäykkä kierrejousi.


Re: SH29

Lähetetty: 10 Heinä 2016, 20:18
Kirjoittaja irakas

Ei oikein tyydyttänyt vaijeriohjaus. Vaikka nostin vaijerin kiinnityspisteitä ohjaussauvoissa ylemmäksi ei ohjaus tuntunut vakuuttavalta.

Kokeilen äärimmäisen yksinkertaista alaohjausta. Ohjaustangolla siirretään suoraan siinä kiinteästi olevalla vivulla raidetankoa. Vivun päässä on hahlo, jossa raidetankoon kiinnitetty tappi liukuu, kun raidetangon etäisyys ohjausakselista muuttuu. En ole vielä koeajanut systeemiä, kun täytyy huomenna käydä hitsauttamassa vipu tukevasti ohjausakseliin Könösellä.


Re: SH29

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 10:35
Kirjoittaja PW

Joo, vaijeriohjaus näytti niin monimutkaselta, etten taas ymmärtäny toimintaperiaatetta :oops: Eikä tarvii sitä miulle selittääkään, en tommosta taida tarvita - simppeli on aina simppeli :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 20 Elo 2016, 21:34
Kirjoittaja irakas

Kun kaksi aiempaa variaatiota ei oikein pelittänyt, tein kolmannen, joka muistuttaa oravaohjausta. Kahden ensimmäisen suurin ongelma oli, että sivuille jäi liian vähän tilaa käsille vaihteille ja jarruille. Aikomushan on laittaa lentokonevanerinen korikin kaiken päälle.


Re: SH29

Lähetetty: 21 Elo 2016, 13:11
Kirjoittaja irakas

Homma tuntuu nyt muutaman koeajon jälkeen toimivan, joten puran osat erilleen ja vien ne polttomaalaamoon. :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 22 Loka 2016, 23:16
Kirjoittaja irakas
SH29 2016.10.22..jpg

Polttomaalaamossa menikin aikaa, kun siellä sattui olemaan kovasti kiireitä (=tekevät hyvää työtä ja sen takia saavat paljon tilauksia). Sain kuitenkin tässä muutama päivä sitten SH29:n osat maalattuina kotiin, ja kasasin sen kokoon tänään. Olen yllättävän tyytyväinen valitsemaani väriin Azur siniseen.

SH29 2016.10.22..jpg

SH29:nhän on tarkoitus kattaa lentokonevaneerilla velomobiiliksi ja maalata sen yläosa tällä sävyllä (Azur sininen). Eivät vaan vaan sävyt nyt oikein synkkaa tuon sivukuvan kanssa, ja tuli tuo yksi kuva jostain syystä väkiselleen kahteen kertaan niinkuin joskus ennenkin on tullut. Systeemissä on joku vika. :roll:


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 09:17
Kirjoittaja PW

Foorumilla pieni kinnerirakentelubuumi :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 10:09
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Foorumilla pieni kinnerirakentelubuumi :mrgreen:

Ennustan, että nojapyörärakentelijoiden tuloskehitys noudattaa lentokoneiden kehityskaarta kattamattomista kangas- ja vanerikatettujen kautta komposiittikuorisiin ja sieltä takaisin komposiitti-kangas yhdistelmällä katettuihin ultrakevyisiin. Kaikki katerakenteen mallit elävät edelleen, eikä komposiittimuoviset rajun 70-luvun invaasionsa jälkeen kuitenkaan syrjäyttäneet vanhoja rakenteita muualla kuin liikenneilmailussa ja kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneissa.

Tässä takakatettu malli 30-luvulta. :)
Kuva


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 12:17
Kirjoittaja irakas

Miksi en laittaisi ohutviiluvanerin sijasta kangasta, kun joka tapauksessa joutuu rakentamaan rimarungon niin kuin SH18:ssa.

22012012 SH18.2.jpg
22012012 SH18.2.jpg (112.22 KiB) Katsottu 3500 kertaa

Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 12:56
Kirjoittaja jori

Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Kuva :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 14:24
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Foorumilla pieni kinnerirakentelubuumi :mrgreen:

Ennustan, että nojapyörärakentelijoiden tuloskehitys noudattaa lentokoneiden kehityskaarta kattamattomista kangas- ja vanerikatettujen kautta komposiittikuorisiin ja sieltä takaisin komposiitti-kangas yhdistelmällä katettuihin ultrakevyisiin. Kaikki katerakenteen mallit elävät edelleen, eikä komposiittimuoviset rajun 70-luvun invaasionsa jälkeen kuitenkaan syrjäyttäneet vanhoja rakenteita muualla kuin liikenneilmailussa ja kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneissa.

Tässä takakatettu malli 30-luvulta. :)
Kuva

Näin varmaan kun kokenut vanerirakentaja tuossa miettii kangaskatetta ja mie, rättikinneristinä mietin vanerikatetta :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 15:01
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Kuva :mrgreen:

Joo, tää onkin hyvin tärkeä pointti, kun kammoksun kuminaa ja melua. :mrgreen:


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 15:31
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Kuva :mrgreen:

Joo, tää onkin hyvin tärkeä pointti, kun kammoksun kuminaa ja melua. :mrgreen:

Mutta teinhän minä nuorna poikana 1950-luvulla rima/kangasrakenteisen kanootinkin ja meloin sillä monta vuotta. Kangas oli jokamiehen lakanakangasta. Käsittelin sen vernissalla ja maalasin öljymaalilla. Hyvin piti. Latekseja ei vielä silloin tunnettu.


Re: SH29

Lähetetty: 23 Loka 2016, 15:37
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kun et kiristä liikaa, niin ei kumise edes vanerin vertaa.
Kuva :mrgreen:

Joo, tää onkin hyvin tärkeä pointti, kun kammoksun kuminaa ja melua. :mrgreen:

Mutta teinhän minä nuorna poikana 1950-luvulla rima/kangasrakenteisen kanootinkin ja meloin sillä monta vuotta. Kangas oli jokamiehen lakanakangasta. Käsittelin sen vernissalla ja maalasin öljymaalilla. Hyvin piti. Latekseja ei vielä silloin tunnettu.

Kanootista puolirakenteisena oli aikoinaan kuva Lapin kansassa. Löytyisi varmaan lehden arkistosta.


Re: SH29

Lähetetty: 27 Loka 2016, 03:56
Kirjoittaja vaaka

Kännykkä tai google sekosi ja ei avaa kuvaa Fokker Eindecker hävittäjästä, jonka kangaspinta pinnoitettuna jollain sopivalla materiaalilla on pinnoitteeltaan läpinäkyvä. Kuva on aika ylhäällä listassa. Onko tietoa, mikä kangas ja pinnoite? Tuo voi olla kätevää kinnerissä edessä ja ylhäällä jollain matkaa, jotta näkee eteen lähelle esteitä. Liian suurena varmaan kuumentaa auringon paisteella, joten hyvä kylmällä säällä ja karmea kesällä.

http://www.google.fi/search?q=see+throu ... 40&bih=335

Hyvä väri tuo azur, mutta piilottaa pyörän hämärässä muilta kulkijolta.