Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta
RR Imatranajot - MBB-road and racing
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
PW kirjoitti:Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta
Statiikkaa ja teknillistä mekaniikkaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Eilen käväsin tällä kaupoilla ku tandemi oli levällään ja muitakaan pyöriä ei just ollu käyttökunnossa. 5-6km siis kulmille - jarrua ei oo, joten rauhallisesti ajelin. Ei tuo penkin loivuus häiritse, ainoastaan tuolla keskustassa ja kovin epätasasella pinnalla, mielellään nostaa oäätään, ett näkee mitä edessä on. Mutta eihän tätä taajama-ajoon oo tarkotettukaan
Ohjaustanko on miulle luonnottomassa asennossa, koitan kääntää sen ylösalasin, jos toimis paremmin ja sais ohjaukseen paremman tuntuman.
Mukavan kevyt on käsitellä - tandemin jälkeen, varsinkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Tuunailin, eilen yhdysputken ja ohjausakselin kiinnitystä, Jorin ja Pastorin esimerkkejä mukaillen. Erona tässä on, ett on kierteetön - hitsasin akseliputken sisään omatekosen mutterivirityksen - yhdysputken läpi, pulttilla kiristys tähän mutteriin. Ohjaustanko tulee yhdysputken jatkeeseen. Yksinkertastui ja luulen ett keveni myös.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Kuva kertois kivasti.
Purin omani eilen. Hyvin toimi purku ja kasaus. Vähän piti kumilekalla lyödä kun oli jo ruostetta kertynyt. Mutta toimiva systeemi.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Viimeistelyä vielä (tulikohan väärä sanavalinta ) Kuvassa myös jarrut sovituksessa, pientä lovea vielä ni mahtuu kiekko pyörimään.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Toi Petrin visioima klämppi ei vakuuta 100%sti. Jos mä ny rakenteen tajusin oikein, ni siinä on puristus vinosti puomiin nähden. PuritrttaeSsahan osat pyrkii mahdollisimman lähelle toisiaan, eli tässä tapauksessa klämppi pyrkii kääntymään kohtisuoraan. Tällöin klämpin puristus löystyy ja rakenne ei kanna enää pintojen välisten kitkan, vaan ainoastaan pultin taivutuksen varassa.
Sori kritiikki ja kijrotus vihreet, kännykällä rasittavaa kaivella niitä pois. En jaska.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Mut hyvinkin toikin klämppimalli voi tossa kohteessa toimia, sillä ainoastaan jarutellessa siihen tulee(?) auki repiviä vomia. Paino- ja polkuvoimat taitaa painaa sitä vaan kii päin. Hyvä seo!
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Saa sitä ritisoira, aina ritiikistäkin opii.
Eikä tässä oo jarru ku sitä varten ku säännöis sanotaa;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Tarttu lomareissulla pyöräkaupasta 623*22mm tuubirengas tähän. Jos vielä kerkeis laittaa tän 200m lähtöviivakuntoon. Sitten pitäs viel olla luottoo, polkee täysillä ja hyvä kunto
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Ei oo siis enää paljosta kiinni.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Pastori kirjoitti:Ei oo siis enää paljosta kiinni.
Juu, tarttee alottaa harjottelu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Nyt vaihteet toimii. Penkki pitää kiinnittää paremmin edestä, muuten ei oo luottoo polkasta täysillä. Ehkä kokeilen saanko tehtyä pelkästä 4mm vanerista makuualustan - kevyemmän. Jarrun viimeistelne kun saan tuupikiekon paikalleen.
Tuubirenas on ollu vanteella venymässä pari vrk ja pitäs uskaltautua liimaus hommiin. Poika lueskeli ohjeita liimauksesta jos näillä opeilla yrittäs: Liimaa vanteeseen ja renkaaseen, rengas vanteelle - tässä vaiheessa ilmeisesti ilmaa vähän renkaaseen. Tärkeää olis saada rengas suoraan vanteelle, ettei kierrä. Venttiilin kohtaan kuulemma pikkuparisto puristimella, painamaan ettei jää koholleen - tällöin ilmeisesti ilmat pitää olla pois. Pitää kuivua useampi tunti, jonkun ohjeen mukaan vrk.
Saa korjata ja laittaa lisä vinkkejä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta )? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
PW kirjoitti:Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h
![]()
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon![]()
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemuusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta)? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää?
Tuubireinkailla vuosikaudet kilpaa ajanut pomoni on vielä kesälomalla. Ensi viikolla palaa taas riviin ja voin kysyä ohjeet. Arvelen, että Nojanallekin nämä tietää, mutta ei ole ymmärtänyt, että kyse on nyt oikeasta ohjepulasta ja epävarmuuden aiheuttamasta paniikista. Tuo tuubin liimaaminen kun ei ole mikään maailman ihme, eikä siinä mitään dramaattista virhettä voi tehdä.
Minä olen käsittänyt, että tuubirenkailla voi ajaa lähes normaalisti liimaamattakin ja näin tehtiin tuubiaikaan rengasvaurion sattuessa reissussa. Tuossa liimaamisessa taitaa olla olennaisinta se, että rengas tulee suoraan ja on jo valmiiksi venynyt omaan muotoonsa, jotta ei revi liimaa irti myöhemmin tiukaksi pumpattuna. Minä laittaisin tuubin vanteelle ilman liimaa ja ajelisin sillä muutaman päivän (kuivalla kelillä) ja liimaisin sitten liimapurkin ohjeen mukaan.
Arvelisin tuon kolminkertaisen liiman levityksen ja välikuivatuksen tarkoitukseksi vain liimakerroksen paksuuden kasvattamisen ja viimeisen kerroksen kuivumisen nopeuttamisen. Tuon operaation ongelma on kontaktiliiman tarrautuvuuden ja renkaan paikoilleen asettumisen dilemma, joka hoidetaan kuntoon monivaiheisella liimauksella. Ideana on kai se, että viimeinen liimakerros laitetaan märkänä paikoilleen, jotta saadaan rengas nätisti liukumaan hyvin istuvaan asentoonsa ja tuo aiemmin levitetty, jo hieman kuivunut liimakerros, imee tuoreesta liimasta liuottimen pois ja viimeinen liimakerros alkaa nopeammin pitää rengasta paikoillaan ja pääsee paremmin kuivumaan paksumpaa liimakerrosta pitkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma