Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:
Periaatteessa voin toki laittaa napavaihteenkin, mutta napavaihteet vaativat kaksipuoleisen haarukan, eikä niitä taida olla edes yksivaihteisena vasenkätisiä –tai siis vasemman puolen ketjulla. Ketjuvaihteellisia on molempia olemassa, joten kannattanee aloittaa sellaisesta, joka on helppo toteuttaa ja siirtyä vasta myöhemmin vaikeampiin ratkaisuihin. 
Selvinnetkö missään tapauksessa ilman haarukkaa?
Bmx napoja ja kiekkoja on -vasureitakin- mitkä kestävät paksuakselisina toispuolikiinnityksen ja mihin saa kierrepakan kiinni, mutta entäs jarrut? Jos niissä sattuisikin olemaan levyjarrukiinnike, niin se olisi väärällä puolen? Vai mitä olet suunnitellut? En ole ainakaan nähnyt sellaista missä olisi vaihdepakka ja levy/rumpujarru samalla puolella, saati vielä leftinä 
Oho, hups.
Jotenkin lainasin tuon kinnerin takapyörästä, mutten älynnyt, ettei siellä olekaan jarrua. 
Täytyy varmaan laittaa vannejarru ohjausvipuihin, jotka sojottavat etupyöristä taakse. Luultavasti nuo vivut ovat McPherson putken oksana summittain vanteen yläkaaren korkeudella. Taakse sojottavat vivut tietenkin aiheuttavat kääntyvän osan painopisteen siirtymisen taakse päin ja pyrkivät kaarteessa lisäämään kaarteen jyrkkyyttä. 
Tämä painopisteasia täytyy korjata laittamalla ohjausvarsien jatkeelle ohjausvivut, jotka nivelöidään runkoon. Erilliset runkoon nivelöidyt vivut, joiden etupäät kääntävät etupyöristä taakse sojottavia jarrua kantavia tankoja. Parin asteen liike on helppo saada toimimaan noinkin. Vipujen välitys pienentää ohjausvoimien tarvetta ja tekee siitä tarkempaa. 
Ohjausvivut mitoitetaan niin, että lyhyt eteen osoittava ja jarruvipuun kiinnitetty varsi on lyhyt ja taakse sojottava selvästi pidempi niin, että pelkkä vivun paino tekee ohjauksesta stabiilin, eli ohjaus pyrkii oikaisemaan kaarteen, puhumattakaan, että ohjausvivussa on käsi painona. Tämä onnistuu mukavasti, koska ohjausliike on tuon vivun päässä vain muutaman millin mittainen. Ohjausliikkeen suunta siis vaihtuu. Kädet siirtyvät ohjaussuuntaan. 

- Mustat pisteet ovat kiinni rungossa. Pyöreä valkoinen rengas on McPhersontolpan pää.
- Vipuohjaus vannejarrulla.png (4.44 KiB) Katsottu 5277 kertaa
No, se hyöty noista ohjausvarsiin kiinnitetyistä vannejarruista on, että ainakin vaijereista tulee lyhyet. 