Rungon mudosta ja tulevasta väristä yritin jonkun nimen pyörälle keksiä. Tästä tuli nyt virallisesti Porkkana
Jukka
Rungon mudosta ja tulevasta väristä yritin jonkun nimen pyörälle keksiä. Tästä tuli nyt virallisesti Porkkana
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Nostelin valmiina olevat osat rungon päälle ja kumit vanteille:
Istumakorkeus 63cm, kammet 72, nojakulma 25astetta. Kampien ja etukumin väliin jää sentti kun kääntää. Ei tule ongelmia 150mm kampienkaan kans, penkissä säätöä 2cm taaksepäin jäljellä.
Pari kuvaa kuskin kans
Stemmi nykäisty higracerista, liian pitkä vaikka lyhennetty minimiin. Mukavan pieni heiluri tulee jos hamsteritanko jää käyttöön. Ainakin tuolla voi lyhentämisen jälkeen koeajaa. Paluuketjun ohjurille pitää alkaa harmiton paikka hakemaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuleepas mainio kone.
Menevän näkönen peli, kaikki kohdallaan
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Aika suoraksi menee polvi kammen etuasennossa, minulla tehot katoavat noin suoristetulla jalalla ja en ole varma kivun aiheutuksesta polveen. Koska en pitkään pitänyt kampia kaukana.
Hauska nimen syntytapa.
Tuossa kuvassa jossa oikea jalka suorana ei nilkan asento ole normaali polkaisuasento Otatin tuollaisen että näen kuinka alas polvi alimmillaan voi mennä ja suunnitella vähän paluuketjun pylpyrän paikkaa.
Toisessa kuvassa takana oleva jalla on polkaisuasennossa, mutta ikävä kyllä näkyy vähän huonosti.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Semmosta suunnittelua tänään. Boksille keksin paikan vahingossa. Senku katkaisee putken pään vaakasuoraan ja pistää siihen kiinnikkeet boksin pohjalevylle.
Ketjun ohjuria en onnistunut ratkaisemaan. Kun vetopuolelle ei ole tarkoitusta laittaa ohjuria niin paluu puolen ketjulle jää tosi vähän tilaa rungon ja vetopuolen ketjuputken väliin
Pitääköhän kokeilla rullan sijaan loivalle mutkalle väännettyä teräsputkea. Luulis ettei se syö ketjua pilalle ja kun pistää pultilla kiinni voi vaihtaa uuden ketjun vaihdon yhteydessä. Mielipiteitä/ideoita.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Azubissa oli alunperin paluuketju ohjattu ihan vaan loivasti taivutetulla suht pehmeällä muoviputkella joka oli "kelluvasti" kiinnitetty runkoon nailonhihnoilla. VEtopuoli oli samanlaisessa suorasa putkessa, mutta se ei ohjannut ketjua, olipahan vaan suojana. Toimii ihan hyvin ja putki kestää tuhansia kilometreja. Itse an laittais metallliputkea ainakaan. Putken materiaalista en osaa sanoa, tuntumaltaan muistuttaa ämpärimuovia ehkä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Nyt on tälleen rissat:
Oisko sulla varaa nostaa penkkiä yhtään, sillon porkkanan paluurissan sais vastaavaan paikkaan? Mulla ei tossa ota reiteen.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Taittopyörää ei voi viedä paljon taaemmas tai paluupuolen ketju alkaa ottamaan kääntyvään eturenkaaseen ja tulevaan lokasuojaan. Taempana vetopuolen ketju on myös lähempänä runkoa jos takana iso ratas käytössä, eli vielä ahtaampaa. Tuonne runkoputken "kainaloon", emäputken kylkeen voisi laskea, mutta siltikin tulee ahdasta, ainakin tuolla rullaluistimen rullalla.
Kaupallisissa näyttää olevan että vetopuolen ketjua vedätetään ulospäin ja paluupuolta sisäänpäin, siksi ei ole niin ahdasta. Mä ny taas välttelen vetopuolen rissaa niin pitkään kuin mahdollista.
Jos ohjainmutka olisi terästä voisi sen sisään tunkea pätkä puutarhaletjua. Putki toimisi kiinnikkeenä ja vääntäisi letkuun sopivan mutkan. Putkessa viehättää myös se, että se pitää ketju varmasti paikoillaan. Rullalta saattaa tipahtaa ja sotkeekin enempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mahtuisiko paluupuoli olemaan vetopuolen ulkopuolella? Rissa penkin etureunan alle, niin ei tule juuri jalkojen väliinkään
jooseha kirjoitti:Mahtuisiko paluupuoli olemaan vetopuolen ulkopuolella? Rissa penkin etureunan alle, niin ei tule juuri jalkojen väliinkään
Jos rissa on noin alhaalla niin ketju ottaa kääntyvään eturenkaaseen ja haarukan "olkapäähän".
Nii, joo, penkkiä ei enää nosteta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Ei varmaan pitäs etuvetomiehen kommentoida mutt kommentoin kuitenkin kun tuli mieleen Jos paluuketju kulkis suoraan eturattaalta, vaihteensiirtäjälle, etuhaarukan vierestä. Etuhaarukan kohdalla ketju kulkis putken pätkässä, joka narulla kiinni haarukassa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Ei varmaan pitäs etuvetomiehen kommentoida mutt kommentoin kuitenkin kun tuli mieleen
Jos paluuketju kulkis suoraan eturattaalta, vaihteensiirtäjälle, etuhaarukan vierestä. Etuhaarukan kohdalla ketju kulkis putken pätkässä, joka narulla kiinni haarukassa
Tämähän se alkuperäinen suunnitelma oli. Pari senttiä tulis sivulle vedätystä kun on niin leveä tuo haarukka. Sen verran vain tuota vaihtoehtoa mallailin että kovin pieneksi jää oikealle kääntövara tällöin pienemmäksi kuin Yescomissa, koska siinä oli pienempi eturengas.
Pitäs laittaa vaihtaja ja joku ketju paikoilleen. Vois pyöritellä ja kokeilla, mutta ku työt ny haittaa harrastusta. No, hyvää aikaa pohtia kaikki kokeiltavat vaihtoehdot valmiiksi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Onko kukaan vielä ehdottanut suojaputkien poisjättöä ? Paluuketju sen haarukan yläpuolella olevan rissan yli ja takas vaihtajalle, voimapuoli suoraan. Mahtuvatko ketjut kohtaamaan toisensa?
Lisäys: voishan sitä tarkemminkin lukea. Mut onko oikeasti niin että jos vetopuolen suojaputken jättäisi pois, ei rungon ja vetopuolen ketjun väliin jäisi paluuketjun mentävää tilaa?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.