irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ulkonäkö senku paranee. Raidetangon voi laittaa etuakselin etupuolellekin...
Jos sen laittaa etupuolelle, voi se törmäyksissä taittua.
Raidetanko jää törmäyksessä vielä selvästi renkaiden suojaan, eikä sitä tarvitse tehdä taittuvasta materiaalista. Lasikuitukeppi on erinomaista. Taipuu, muttei taitu.
Olen Jukan ja Joosen kanssa samaa mieltä. Siirtämällä etuakselia taakse summittain nykyisen raidetangon kohdalle ja raidetanko sen etupuolelle paranisi kääntyvyys rajusti, kun vasen etupyörä pääsisi kääntämään renkaan ketjun kohdalle. Pienillä eturattailla se parantaa kääntyvyyttä merkittävästi. Akseliväli lyhenisi ja parantaisi ketteryyttä vielä lisää.
Kuvassa ajosuunta on vasemmalta oikealle ja raidetanko siis etuakselin etupuolella.

- Eturaidetangon Ackerman.png (8.85 KiB) Katsottu 6586 kertaa
Etupuolen raidetanko kannattaa tehdä kahdesta osasta Nuoli-kinnerin mukaisesti, jolloin Ackerman tehdään kolminivelisellä ojausvivulla. Raidetangon puoliskojen sisäpäät ovat sitä kauempana toisistaan, mitä lyhyempi akseliväli ja mitä enemmän puoliskot ovat nuolimuodossa. Nuolimuoto taaksepäin edellyttää kapeaa, ja nuoli eteen leveää sisäpäiden etäisyyttä. Vaikea selittää, mutta toivottavasti kuva helpottaa. Vasemmalla puoliskot ovat samassa linjassa, jolloin Ackerman kulmat on tavallaan siirretty pyörännavoista ohjausvipuun. Keskellä raidetangossa on negatiivista nuolimuotoa, jolloin tuo kulma lisää Ackermania, joten ohjausvivun etunivelet ovat lähempänä toisiaan. Viimeisessä kuvassa oikealla raidetangon puoliskot ovat nuolimuodossa, joka toimii Ackemrankulmaa vastaan, joten sitä täytyy lisätä leventämällä ohjausvivun kulmaa, eli etunivelten etäisyyttä toisistaan.
Toivottavasti tuosta sai jotain selvää.