Tasapainosen näkönen pyörä. Mikä siinä penkissä hiertää?
Tuo muistuttaa selän kaareltaan ensimmäisen kierroksen Puolan penkiltä. Niissä alkoi minulla rintakehän kaari (lapojen kohdalla) liian alhaalta. Keuhkot painuivat kasaan yläkropan kumaran asennon takia, jopa sattui toisinaan lapojen väliin rankaan, kun pitkään ajoi kiemurtelematta penkillä. Selän suora osa on tuossa penkissä aivan naurettavan lyhyt.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tasapainosen näkönen pyörä. Mikä siinä penkissä hiertää?
Metaa on hyvä kopioida
Jori kertoikin pitkälti mikä penkissä on vikana. Velodreamerin L-koko olisi ollut mulle turhaa pituutta lukuun ottamatta "täydellinen".
Tässä on muodot väärässä kohdassa ja yläosa kaareutuu niin aikaisin ja voimakkaasti ettei selkä ole koko matkaltaan penkissä kiinni. Ylempään "monttuun" jää ilmaa penkin ja selän väliin.
mhelander kirjoitti:
Tuosta ohjaustangosta olisi kiva nähdä myös kuvaa... näyttäisi siltä että jarrukahvat on takaperin ja sarvet osoittaisi taaksepäin.
Onhan penkissä joku pehmuste ? Mulla on 2-kertainen Ventisit näissä kovissa penkeissä aina ja sanoisin suorastaan mukavaksi.
Ohjaustango on suunnilleen tälläinen:
Tangonpääjarrukahvat ja kitkavipu stemmissä. Otan kuvan niin näet.
Ilman pehmustetta menen. Penkki vaihtuu jossain välissä paremman malliseen. Ehkä kun/jos PW tekee uuden tilauksen Velodreamerilta
mhelander kirjoitti:
Tuo maantie-takavaihtaja ei oikein vaijereineen istu kokonaisuuteen, tuohon jos vaihtaisi simpan tai SRAM:n maastovaihtajan niin vaijeri lähtisi suoraan haarukkaputken suuntaan.
Mulla on pölyä keräämässä SRAM X.7 mid-kehikolla ja liipasin jos kiinnostaa... 9-vaihteiselle pakalle.
Joku maastohalpis romukasasta tuo on. Samaa mieltä olen siitä että pyörä tarttee vaihtajan, jossa vaijeri lähtee eteen. Vaijerit saa silloin tosi siististi
Tuo on vielä 7- tai 8-vaihtaja ja on ihmeissään 36 piikkisen rattaan kanssa. Vaihdan sen jossain välissä.
Ei taida X.7:n kanssa riittää kitkavivun vetopituus ja indeksoitua vipua ei ihan helpolla mulle tule.
Pentti M Reku kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Penkin korkeus on 59cm ja näyttää siltä että saan kammet 25 senttiä ylemmäs, ehkä. Tiukkaa tekee.
Pitääkös noi mitat paikkansa? Kammet oli täyspitkät? Hieno pyörä.
Taitaa penkki olla muutaman millin ylempänä ja keskiö muistaakseni 11" ylempänä. Pistän mitaten. Kammet on täyspitkätsize=85[/size] 165milliset
Nyt on kätevä heittää alle sopiva rengastus tilanteen mukaan.
Toi takavanne oli pikkuvikainen. Reuna oli jostain syystä painunut yhdestä kohtaa sisälle. Oikeni kätevästi 10" reilusti käytetyllä jakarilla. Kulunut työkalu on siitä kätevä että kulmat ovat pyöristyneet eli ei jätä jälkiä. Ihan hyvä siitä tuli. Pitää vielä rihdata se heitottomaksi tai ainakin aikoa
Mukavasti tuli maantierenkaiden mukana varmuutta nopeaan kaarreajoon. Enää ei tarvitse kovavauhtisiin mutkiin jarrutella epämääräisen tuntuman takia.
Jostain syystä tämä ei tunnu edes yhtä epämukavalle epätasaisella alustalla kuin pyyttoni vaikka tässä on 5-7 milliä ohuemmat renkaat eikä ole takajousitusta. Vaikuttaakohan pyyttonin suoraan lapaluita vasten tuleva takahaarukka niin paljon vaikka liian löysä onkin Muutenhan tämä on huomattavasti jäykempi eli odottaisin ennemminkin tämän olevan epämukavampi.
Hauskana yksityiskohtana ihmettelin mäessä, kun kulkee hieman takkuisesti. Mäen päällä sitten muistin että laitoin kiekkoon 11-28 pakan toisen kiekon 11-36:sen sijaan
Erehdyin kokeilemaan miten runko joustaa etujarrua vasten. Joustaahan se ja kunnolla. Ei siinä sinänsä mitään uutta ole, mutta nyt kun tietää miten se joustaa, asian huomaa myös ajaessa eikä pyörä tunnu enään samalla tavalla jäykältä kuin ennen Pitäisi vissiin tehdä runko ainakin 100 millisestä että se tuntuisi joustamattoman jäykältä
Erehdyin kokeilemaan miten runko joustaa etujarrua vasten. Joustaahan se ja kunnolla. Ei siinä sinänsä mitään uutta ole, mutta nyt kun tietää miten se joustaa, asian huomaa myös ajaessa eikä pyörä tunnu enään samalla tavalla jäykältä kuin ennen Pitäisi vissiin tehdä runko ainakin 100 millisestä että se tuntuisi joustamattoman jäykältä
Miten tuo runko voi joustaa tai miten sen voi huomata? Herkät anturit on siulla Mistä kohtaa se joustaa?
Kuvaa kun kattoo, luulis haarukan joustavan ensin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Huomioi että Metassa on aika isot ylimääräiset tuet emäpukten ja runkoputken välillä ja ihan syystä. Sullekin ne on varmaan paikallaan
Taitaa sen runkokin olla suurempi halkaisijaista
Metassa pitääkin emäputken ympärystän olla suhteessa järeämpi kuin tässä. Siinä runkoputki on viety emäputken kohdalla huomattavan ylös emäputken yläreunaan kauas ketjulinjalta, mutta ehdotus on hyvä. Se jäykistäisi runkoa.
PW kirjoitti:
Mistä kohtaa se joustaa?
En ole vaivautunut ottamaan selvää. Penkin ja keskiön etäisyys ei ole vakio.
Etuhaarukka saa mun puolesta joustaa tai olla joustamatta. Polkemisteho ei kuitenkaan huku siihen Järeä maastohaarukka 1 1/8" kaulaputkella se on, joten on turvallista olettaa että se joustaa vähemmän kuin tavalliset sirot katuhaarukat, jotka nekin ovat riittävän tukevia.
Intouduin taas tutkimaan rungon joustamista. Tällä kertaa laitoin keskiön betonista kivijalkaa vasten enkä käyttänyt etujarrua lainkaan. Selvästi penkin ja keskiön välimatka kasvoi. Pyörä sai kissanselkää. Kokeilin myös pelkästään alaselällä tuen ottamista, mutta joustaminen ei poistunut. Väheni vain. Runko siis ainakin joustaa eikä pelkkä penkki.
Laitoin rullamitan pään selkänojan yläreunan taakse ja rullan ohjaustankoon. Vielä järjellisellä voimalla mitta venyi yli kaksi ja puoli senttiä. Sen huomaamiseen ei kovin herkkää anturia tarvitse
Ja tämähän ei jousta ajossa häiritsevästi. Runtatessa kyllä huomaan asian, koska tiedän mitä aistia. lisäsin havainnollistavan kuvan Jori