Re: Unelmiesi nojapyörä?
Suurin osa ihmisistä pitää 99€ hintaisia pyöriä hyvinä ja laarukkaina. Heille on aivan turha yrittää perustella kalliin pyörän hintaa. Kun on Ladalla ajannut ikänsä , ei osaa arvostaa laatua.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Suurin osa ihmisistä pitää 99€ hintaisia pyöriä hyvinä ja laarukkaina. Heille on aivan turha yrittää perustella kalliin pyörän hintaa. Kun on Ladalla ajannut ikänsä , ei osaa arvostaa laatua.
Mä olen yleensä lähestynyt tätä kysymystä päivittelijöille suunnilleen näin:
Jos mulla olis se satasen Biltema-hybridi ajaisin sillä neljässä vuodessa ehkä 400 km. Samassa ajassa olen ajellut kolmen tonnin nojakilla reilu 10000 km. Tuosta kun laskee kilometrihinnan, niin ero ei olekaan enää niin hirmuinen, ja lienee selvää kumpi on ollut parempi (mielen)terveydelle...
Ei ne silti tajua...
En minäkään tajua. Kalliit pyörät on kalliita ja sillä hyvä. Ei sitä tarvitse perustella, ikään kuin myydäkseen pyöräänsä. Noille on parempi sanoa, että näitä on kaikenhintaisia. Jotkut tehneet itse kympillä jokut sijoittaneet pienen omaisuuden. Koska nojapyörät ovat harvinaisia, niitä ei tehdä massatuotantona, siksi ne on mielikuvamielessä kalliita. Ei sille mitään mahda. Paitsi tehdä itse halvemmalla.
Mitenköhän tuollainen liikkuu maastossa ylämäkeen?
KPS kirjoitti:Mitenköhän tuollainen liikkuu maastossa ylämäkeen?
2-vetoinen.png
Oma kokemukseni 2-vetoisesta pyörästä maanantailta:
Työmatkalla luomuna polkiessa pyörä kiemurteli ja puski pienesseä sohjossa aika lailla.
Lisätessäni kaasukahvalla etuvetoa, käytös rauhoittui huomattavasti ja ajo helpottui huomattavasti.
Uskoisin tämänkin pyörän etenevän takavetoista pienemmällä sutimisella.
No voi jösses mikä pyörä!?
KPS kirjoitti:Mitenköhän tuollainen liikkuu maastossa ylämäkeen?
Samanlailla kuin takavetoinenkin, mutta huonommalla hyötysuhteella Unelmapyöränsä kullakin.
Tällä hetkellä Optima cheetah vastaa aika hyvin mun unelmien pyörää (kesäpyörää). Kulkee hyvin mutta on myös suht käytännöllinen. Ehkä jotain helpompaa tavaranroudausjuttua siihen kaipaisi. Isoin juttu kuitenkin viime aikoina on ollut huomata että kaipaisin sittenkin vielä makaavampaa asentoa. Siis että jalat tulisivat vieläkin suoremmassa kulmassa poljinkeskiöön, mulla on pienesti sellanen tunne että sillä sais vielä paremmin vauhtia. Vaikka saan nyttenkin jossain tiukemmissa mutta lyhyissä nousuissa koko jalka-arsenaalin käyttöön kun vaan nostaa takaliston siitä penkistä ja nojaa kunnolla selän varaan, mut ehkä saisi vielä paremmin kun olisi loivemmat kulmat? Lisätään tähän vielä se että mun visiossa täydellinen kesäajokki on siis rinnastettavissa johonkin goldwing-tyyppiseen ferrariin . Matkasohva ja raketti lyhyesti sanottuna.
Vauhti kasvaa syödessä, eiku...
No, olisiko kokeilemisen arvoinen jippo nostaa penkin etupäätä ylemmäs ja kokeilla miltä ajaminen sen jälkeen tuntuu?
Ei olis iso projekti ja varmaan joensuussakin saattaisit sellaisen penkinkannatimen keretä iltapuhteina kyhäämään-mikäli sinne oot matkalla..
Härski kirjoitti:No, olisiko kokeilemisen arvoinen jippo nostaa penkin etupäätä ylemmäs ja kokeilla miltä ajaminen sen jälkeen tuntuu?
Ei olis iso projekti ja varmaan joensuussakin saattaisit sellaisen penkinkannatimen keretä iltapuhteina kyhäämään-mikäli sinne oot matkalla..
No voishan sitä, tosin muistaakseni penkin etukannakkeessa on tasan yks asento eli ei säätöä ollenkaan. Jostain palikka metallia ja sahaa sopivan, tosin taivuttelu on oma juttunsa? Reiät poraa varmaan suht helposti kunhan ne saa vaan keskenään samalle linjalle. Joensuuhun en oo nyt lähdössä, töissä menee energiaa eikä jaksa enää miettiä reissuja kauemmas.
Ehdottomasti MBB . Jossa olisi kadaani veto ja https://www.bikester.fi/shimano-alfine- ... 44096.html siihen liitettynä . Takapyörässä napadynamo https://www.bikester.fi/1000826.html. Hytdaaliset Shimanon levyjarrut . Mahdollisesti tälläiset vanteet alle , https://www.wandamotor.fi/vanne-dx32-musta-p-28813.html. Hyvät pistosuoja renkaat Kojakilta. 50-599 . Led valot eteen ja taakse . Runko terästä , kun en muuta hitsata voi näissä olosuhteissa. Haaveita pitää olla ja suunitelmia. Mistähän saisi ton kadaanin . Tai pitäskö se kyhätä itse .
Nojanalle kirjoitti:Ehdottomasti MBB . Jossa olisi kadaani veto ja https://www.bikester.fi/shimano-alfine- ... 44096.html siihen liitettynä . Takapyörässä napadynamo https://www.bikester.fi/1000826.html. Hytdaaliset Shimanon levyjarrut . Mahdollisesti tälläiset vanteet alle , https://www.wandamotor.fi/vanne-dx32-musta-p-28813.html. Hyvät pistosuoja renkaat Kojakilta.
50-599 . Led valot eteen ja taakse . Runko terästä , kun en muuta hitsata voi näissä olosuhteissa. Haaveita pitää olla ja suunitelmia. Mistähän saisi ton kadaanin . Tai pitäskö se kyhätä itse .
![]()
Muuten on kyllä hyvän oloinen suunnitelma, mutta miksi kardaani? Huoltovapausko? Ajaisiko hammashihna saman asian? Ois paljon helpompi toteuttaa.
Vilijami kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Ehdottomasti MBB . Jossa olisi kadaani veto ja https://www.bikester.fi/shimano-alfine- ... 44096.html siihen liitettynä . Takapyörässä napadynamo https://www.bikester.fi/1000826.html. Hytdaaliset Shimanon levyjarrut . Mahdollisesti tälläiset vanteet alle , https://www.wandamotor.fi/vanne-dx32-musta-p-28813.html. Hyvät pistosuoja renkaat Kojakilta.
50-599 . Led valot eteen ja taakse . Runko terästä , kun en muuta hitsata voi näissä olosuhteissa. Haaveita pitää olla ja suunitelmia. Mistähän saisi ton kadaanin . Tai pitäskö se kyhätä itse .
![]()
Muuten on kyllä hyvän oloinen suunnitelma, mutta miksi kardaani? Huoltovapausko? Ajaisiko hammashihna saman asian? Ois paljon helpompi toteuttaa.
Kardaani on houkutteleva vaihtoehto . Huoltovapaus on siinä yksi pointti . Toinen on sen silmää hivelevä muotoihin hukuttaminen ja ihmisten kysely . Missä sen ketjut .
Nojanalle kirjoitti:Kardaani on houkutteleva vaihtoehto . Huoltovapaus on siinä yksi pointti . Toinen on sen silmää hivelevä muotoihin hukuttaminen ja ihmisten kysely . Missä sen ketjut .
Tunnistan tuon hämmästyttämismotiivin. Se oli itselleni yksi syy tehdä naruperästä sellainen kuin tein. Varsinkin insinöörien mieltä hämmentää, kun heille pyörää esitellessään kertoo, mitä he juuri katsovat, mutta eivät ymmärrä näkemäänsä.
Varsinkin tehtaissa ja konepajoissa tämä on ollut hauska harrastukseni; selittää insinööreille, mikä se on ja miksi juuri sellainen, mitä he juuri katsovat, mutta eivät ymmärrä. (Opetushommissa tämä on ihan hyvä lähestymistapa, mutta insinööritoimistosta voi tuosta syystä saada potkut. )
Unelmien kohteet vaihtelee. Tunnetusti aidan takana oleva ruoho näyttää vihreämmältä, eli vaikka omilla pyörillä pärjää varsin hyvin, pitää aina tutkailla uutta ja ehompaa
Jonkinlainen täysjoustopyörä on ollut pitempään haaveena.
Kroppa ei vaan kestä maastopyörän etukumaraa ajoasentoa, mikä on tullut todettua useasti.
Haluaisin hieman pystymmän nojakulman ja kuin nykyisissä pyörissä. Tämä rajaakin sopivasti kaikki tehdasnojakit pois pelistä.
Myöskään CF- pyöriä ei liene täysjousitettuja?
Jenkkifoorumilta löytyy vaatimukset täyttävä omavalmiste, jolla on ilmeisesti ajettu paljonkin:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... ost1672457