Sivu 5/9
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 19 Heinä 2021, 15:50
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 29 Heinä 2021, 16:24
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 30 Heinä 2021, 15:07
Kirjoittaja Nojanalle
Tänään lenki heitetty ja todettava että Shimano FC-M660-10 , painii aivan eri sarjassa . Kuin tuo Chiinan tekele, tuntuu
suorastaan hyvältä polkee . Kuin ei vastusta rattaasta syntys olenkaan , tuo entisen jälkeen .
Nyt voi olla tyytyväinen , taidan tilata toisen varalle Tohtorilta.

Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 30 Heinä 2021, 21:56
Kirjoittaja janx
Mä olen jo pidempään aktiivisesti pyrkinyt välttämään Kiinasta tilaamista, jos mahdollista. Syitä laatu, odotusaika, toimitusepävarmuus, ...
Totta. Samoja tuotteita tänne rahdataan ja jälleen myydään kaupoissakin toisinaan, mutta niissä pettymys tulee nopeammin. 
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 02 Elo 2021, 14:53
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 20 Elo 2021, 16:08
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 23 Elo 2021, 03:38
Kirjoittaja Nojanalle
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2 ... 1629654132 Laitampa tän tänne . Aika mielenkiintoinen
juttu , kannattaa lukea . Vaikka ei koskekkaan ihan suoranaisesti minun kuljinta.
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 23 Elo 2021, 08:56
Kirjoittaja jori
Hieno artikkeli pinnauksesta ja kiekon rakentamisesta muutenkin. Tuttua asiaa minulle, mutta hauska lukea juttua käsityöläisestä, joka paneutuu työhönsä tuollaisella pieteetillä. Taitaa olla Nojanallen kanssa sukulaissielu. 
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 27 Elo 2021, 12:17
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 27 Elo 2021, 12:22
Kirjoittaja Nojanalle
Lasketaan näin.
Muutetaan yksiköt samoiksi
Kilometriä minuutissa ei ole yleinen yksikkö, joten muutetaan kierrosluku kierrosta tunnissa yksiköksi kertomalla minuutit tunneiksi kuudellakymmenellä. Tulee 800 x 60 rpm = 48000 rph
Jaetaan haluttu nopeus kiekon kehämitalla 20 000 / 2,060 = 9708,73786408
Jaetaan moottorin tunnissa pyörivien kierrosten määrä halutulla kierrosmäärällä, niin saadaan haluttu välityssuhde. 48000 / 9708,7 = 4,944
Kerrotaan moottorin hammasluku välityssuhteella 16 x 4,944 = 79
Tarvitaan siis 79-piikkinen ratas.
Nyt pitää kuitenkin kysyä, onko tuo 800 rpm kuormittamaton, vaiko kuorman kanssa pyörivä kierrosnopeus. Jos on kuormittamaton, pitää välityssuhdetta pienentää tehosta riippuen, jopa puoleen.
Laitampa tän tänne , niin vältymme sit turhilta kysymysiltä sen osalta.

Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 27 Elo 2021, 12:53
Kirjoittaja jori
Tässä videolla käsitellään tuulilasinpyyhkijän moottoria, jolle on annettu nimelliset tiedot 12V 8A, eli noin 100 Wattia. Voi olla enemmänkin.
https://www.youtube.com/watch?v=Cj6syl-IQZ0
Sähkömoottorin hetkellinen tehohan riippuu vain käyttöjännitteestä ja pyörimisnopeudesta. Käämilanka kestää sen virran, minkä kestää, mutta tämä virta kullakin jännitteellä riippuu lineaarisesti pyörimisnopeudesta. Eli hetkellinen teho on erittäin vaikea määritellä.
Pitkäkestoisessa käytössä maksimiteho riippuu käytännössä vain jäähdytyskapasiteetista. Jäähdytys ei tuulilasinpyyhkijän moottorissa ole hyvä, koska rakenne on täysin umpinainen. Tuon sata wattia uskaltaisin sille kuitenkin luvata, jos keli ei ole kuuma, eikä moottori ole suljettuna ilmatiiviiseen paikkaan.
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 27 Elo 2021, 13:01
Kirjoittaja Nojanalle
Ei se 100W vähältä apuna . Jäähdytystä on helpo järjestää . Senkus laittaa pienet jäähdytinritilät . Tarkoitus ei ole kuin tarviittaessa tuota käyttää . Tai sit tilataan kiinasta 12V 250 W tähän tehty moottori . Mutta kun rakentaminen on mukavampaa ja osien kierättäminen . 
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 28 Elo 2021, 07:43
Kirjoittaja MM
Eikös 55 r/min ole peräkärrylle sopiva kadenssi mummopyörävälityksellä.
Ajattelin tehdä vastaavasta Punton pyhkijämoottorista lasten polkutraktorin voimalaitteen, kun siinä on kaksi nopeutta ja pakin saisi napaisuutta vaihtamalla. Väännön voimakkuuden sevittämiseksi tein ruuvipenkkiin puolison jousimatkalaukkuvaa'asta mittalaitteen. Kun kytkin akun, sain kerätä vaa'an sirpaleet lattialta eli vääntöä on enemmän kuin normaalin matkalaukun paino n. 5 cm:n varrella.
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 28 Elo 2021, 08:45
Kirjoittaja jori
MM kirjoitti: ↑28 Elo 2021, 07:43
Eikös 55 r/min ole peräkärrylle sopiva kadenssi mummopyörävälityksellä.
Ajattelin tehdä vastaavasta Punton pyhkijämoottorista lasten polkutraktorin voimalaitteen, kun siinä on kaksi nopeutta ja pakin saisi napaisuutta vaihtamalla. Väännön voimakkuuden sevittämiseksi tein ruuvipenkkiin puolison jousimatkalaukkuvaa'asta mittalaitteen. Kun kytkin akun, sain kerätä vaa'an sirpaleet lattialta eli vääntöä on enemmän kuin normaalin matkalaukun paino n. 5 cm:n varrella.
Mikäs sulla on p-kärryn kiekkokoko. 20" kiekko etenee reilun puolitoista metriä kierroksella. 55 kadenssi on noin kierros sekunnissa, oli suoralla välityksellä vauhti olisi 1,5 m/s, eli 5,4 km/h. Sopiva välitys 20 km/h vauhtiin olisi siis vajaa neljä, eli vähän enemmä kuin mummopyörässä.
Muista myös, että jännitettä muuttamalla pyörimisnopeus muuttuu samassa suhteessa. 55 rpm / 12 Volttia on esim. 92 rpm / 20 V. Sinähän et kai käytä lyijyakkuja, joten saat paljon helpommin 24 voltin tai 36 voltin litiumakkuja, joilla tarpeellinen välityssuhde puolittuu tai putoaa jopa kolmasosaan.
Re: Stern MBB retki // Peräkärry
Lähetetty: 28 Elo 2021, 10:23
Kirjoittaja MM
Mummot eivät ajele 20 " Jopolla, ajattelinkin välityksessä isopyöräistä
. No juu. Enemmän kuitenkin sitä, että kierukkavälitys ei siirrä voimaa toiseen suuntaan, joten sen kanssa pitää kuitenkin olla vapaaratas, jonka saa helpoimmin vanhasta takapyörästä. Ennenvanhaan traktorin vetävää peräkärryä tehdessä se piti rakentaa 1-2 % hitaammaksi kuin vetävä traktori. Saako pyörän kärri työntää.