Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.
Onko 152 riittävän lyhyet?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
PW kirjoitti:Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.
Onko 152 riittävän lyhyet?
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Hiustenkuivaimella läks kun otin suojapahvin käyttöön - kiitos.
Nyt on 152mm kammet 38 ja 48 rattaat.Onko 152 riittävän lyhyet?
Ei varmaan mutt tommoset oli joutavana, koittakoon nyt noita. Tandemista löytys 145mm kammet, seuraavaks sitten ne.
Annille onnea uudesta menopelistä! Keveitä kilometrejä
Kiitos, yaana! Mukava tuolla on ajella, varsinkin jos ei satais.
swann kirjoitti:varsinkin jos ei satais.
Jukka
Katettu KetjuWesseli olisi kyllä kova sana, varsinkin jousituksella. Se olisi ikäänkuin velomobiilin ja kaupunkinojapyörän ristisiitos. Ja vielä sähköllä.... ja Rohloffilla...
Mutta mutta, uutena ostettuna moisen hinta nousee niin korkealle, että se häviää "kilpailutuksen" QuatroVelo + "halpaläski" arki/talvipyöräksi -kombinaatiolle.
jviirret kirjoitti:swann kirjoitti:varsinkin jos ei satais.
Jukka
Eilen tällä ajoin sateella ja märimmäksi kastui penkin etuosa ja siis persaus sekä reidet alapuolelta. Rouskuiko vesi eturenkaasta, vai myös sivuilta - en oo varma
Olkapäille heitti kuitenkin takaa kuraa, lokarit pitää siirtää taaemmas tai tehdä vaan pidemmät. Etulokariin roiskeläppä ja sivukiekkojakin vois koteloida joskus. Jos sitten vielä haluu ajaa ilman sadevarusteita rankkasateessa, pitää ommella kangaskate.
Edestä se roiskuu, Hase huomannut jossakin vaiheessa ongelman ilmeisesti itsekkin kun mun linkkaamassa kuvassa etulokasuoja menee paljon alemmas kuin sinun pyörässäsi ja liäsksi on roiskeläppä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Edestä se roiskuu, Hase huomannut jossakin vaiheessa ongelman ilmeisesti itsekkin kun mun linkkaamassa kuvassa etulokasuoja menee paljon alemmas kuin sinun pyörässäsi ja liäsksi on roiskeläppä.
Jukka
Niin näkyy olevan, no nyt on roiskeläppä tässäkin ja lokarit taaempana. Satas nyt vettä, ni pääsis testaamaan ehkä tuolt viel eilisiä lätäköitä löytyy
Sen mitä lätäköitä löysin, vaikutti lokarit ja läpät toimivan.
Pari päivää tällä ajellut, ketterä peli - kaupungintalon luiskankin nousi sutimatta ylös, talvella tuskin onnistuu.
Itselle ei tuo penkki vaan tunnu hyvältä, reiden sivut hinkkaa noihin penkin putkiin. Lonkkakulma sais itselleni olla suurempi, penkin nojakulmaa pystyy ilmeisesti loiventamaan mutta sitten penkin putket häiritsee varmast pahemmin.
Toisaalla jo mainitsin kantapoljentakokeilusta, toinen päivä ei ainakaan huonontanut kokemusta.
Omaa kroppaahan siinä pitää kuunnella. Kun ajan lukottomilla niin mulla on pedaali kannan etupuolella, eli keskellä jalkapohjaa. Kantapäillä en osaa polkea, tuntuma on polkimiin vähän kuin yrittäisi seisoa jumppapallon päällä. Jos polkee päkiällä tai jalkapohjalla niin nilkkaa pitää jännittää vain yhteen suuntaan, kantapäällä polkiessa nilkka voi muljahdella molempiin suuntiin. Vaatisi opettelua...
Jukka
Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä. Kyllä nilkka silloin joutuu tekemään töitä molempiin suuntiin.
ajou kirjoitti:Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä. Kyllä nilkka silloin joutuu tekemään töitä molempiin suuntiin.
Polkeminen on lopultakin pienivoimaista verrattuna jalan omasta painosta tulevaan rasitukseen. 90 kadenssilla poljinvoima on tavallisessa matkavauhdissa (100 W) keskimäärin vain 100 W/(1,5/s x 2 x pii x 0,17m)= 62N = vain kolmen kilogramman painovoiman verran jalkaa kohti. Jalan painovoima rennolla jalalla polkimella on tuohon verrattuna kolminkertainen. Minulla molemmat jalat vaakasuorana kantapäät vaakalla, näyttää 18 kg. Siksi ne pohkeet rasittuvat nojapyöräilyssä. Jatkuvan nilkkaa taivuttavan painovoiman lisäksi tulee polkemisen aiheuttamat voimat.
Jalat painavat jatkuvasti alas, joka aiheuttaa nilkan niveleen vakiona pysyvän momentin, joka pitää kumota pohkeella ja voimalla polkaistessa vielä kumuloituu polkaisun aiheuttaman pohjevoiman kanssa yhteen. Siksi nojapyöräilijän klossit ovat taaempana. Tästä kuvasta näkyy, että vaikka Petri polkee aivan kantapäillään, rasittuu nilkka jalan painosta aiheutuvasta momentista, puhumattakaan siitä, että klossi olisi päkiässä.
Jaloilla ei ole mitään järkeä paljon ns. nostaa, koska lonkankoukistajat on "suunniteltu" vain palauttamaan jalka joksussa ja kävelyssä eteen ilman kuormaa. Lonkankoukistajalihakset kiinnittyvät yläpäästään osin lantiorankaan ja niitä kovasti rasitettaessa vetävät ristiselän notkolle, jolleivät vatsalihakset ole kovassa kunnossa –yleensä eivät.
Jalkojen oikea rasitussuunta jalkapohjan lisäksi on kantapään suuntaan. Myös polven oikaisuun on kunnon lihakset, mutta varsinaista vetoa, eli polven nostoliikettä ei kannata kuormittaa liikaa. Pyörittäminen on siis parhaimmillaan polkaisun jatkamista juohevasti kuopaisuksi, joka muuttuu kevyeksi nostoksi samalla kun vastapuolen jalka polvenoikaisulihaksilla valmistautuu polkaisuun.
Näistä syistä voiman suunta on varsinkin nojapyörilyssä hyvin suurelta osin voimakkaimmillaan juuri painovoiman suunnan molemmin puolin ja siis rasittaa nilkkaa joko ajan taivutuksella, vaikkei tuolla jännityksellä ole tehoa tuottavaa ominaisuutta, kuin hetken polkaisun keskivaiheilla. Kantapäällä ja ehkäpä mieluummin keskijalalla polkien nilkan vipusuhde polkaisussa jää pienemmäksi, mutta to
ajou kirjoitti:Jos kerran ajat lukkopolkimilla, niin pyöritä tasaisesti, tai ainakin vedä.
Jos vetää niin paljon että joutuu nilkaa jännittämään kulman pitämiseksi niin ei saa kuin paikat kipeäksi. Ei oo ihmiskroppaa suunniteltu siihen. Riittää että vähän keventää jotta koko polkaisevan jalan voima vie pyörää eteenpäin.
Jukka
jori kirjoitti:Polkeminen on lopultakin pienivoimaista verrattuna jalan omasta painosta tulevaan rasitukseen. 90 kadenssilla poljinvoima on tavallisessa matkavauhdissa (100 W) keskimäärin vain 100 W/(1,5/s x 2 x pii x 0,17m)= 62N = vain kolmen kilogramman painovoiman verran jalkaa kohti.
Ilmankos ajaminen tuntuu tyhjän pyörittelyltä