65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?
Flevolla nojalleen
Re: Flevolla nojalleen
Vilijami kirjoitti:65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?
Eikös tuo 18,7km/h oo aika kova vauhti ylämäkeen? Mie ajan sen 8,7km/h ylämäkeen tai alle jos on oikeesti jyrkkä. Isompaa ratasta vaan taakse.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Flevolla nojalleen
Huomaa että kadenssia laskemalla nopeuskin putoaa. 60:n kadenssilla 12kph ja 45:n 9kph.
3,5 metrin välitys on kuitekin aika sporttinen pienimpänä vaihteena. Hyvä kuntoisen lenkkipyörään passaa, mutta retkipyörään en kelpuuttaisi tai Pohjanmaalla kyllä
Re: Flevolla nojalleen
Tietysti nopeus laskee kun kadenssikin mutta tuppaa vaan kadenssi laskemaan kun mäki jyrkkenee ja varsinkin kun ei enää löydy kevyempää vaihdetta. Ainakin tällasella vanhalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Flevolla nojalleen
Vilijami kirjoitti:65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?
Mulla on 11-36 8-pakka joka käy 7-pakan tilalla, shimanoissa ainakin.
Isoimmat taitaa olla yli 40 hampaisia mutta niitä olen nähbyt 10 tai 11 pakassa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Flevolla nojalleen
torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.
Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Flevolla nojalleen
jori kirjoitti:torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.
Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg
Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Flevolla nojalleen
PW kirjoitti:jori kirjoitti:torneol kirjoitti:Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.
Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpegNiin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.
Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Flevolla nojalleen
Kyllä se taaksepäin tulee vaikka kuinka paljon kun antaa olla siinä päällä sen kampiosaston, mutta alapuolella tulee ongelmia.
Nojapyörätön kurvailija.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevolla nojalleen
jori kirjoitti:Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti.
Laitetaan eri pituisia poljinkampia
Sitä säätövaraa on reilu 100mm, tämän lisäksi runkoja on kaksi kokoa, alle ja yli 175 senttisille omansa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Flevolla nojalleen
Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.
Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Flevolla nojalleen
Ei se mitään pompota, jos osaa pyörittää tasaisesti Jollei osaa, pompottaa niin että asvaltillakin loppuu ylämäessä pito.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevolla nojalleen
jori kirjoitti:Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.
Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.
Jousto on toteutettu kumielementillä, joten ulosjoustoa ei ole rajoitettu mitenkään, kumi puristuu sisäänjoustossa ja venyy ulosjoustossa. Itse ketjuvoima ei ole pompotuksen ainoa ongelma, vaan myös pysty haarukka. Riskisti polkaistessa eturengas pyrkii karkaamaan pyörän edelle ja tämä mahdollistuu juuri kumielementin venymisellä. Itse jäykistin kumielementtiä laittamalla kaksi letkuklemmaria sen päälle, pompotus rauhoittui selvästi, vaikka klemmarit jäykistävät vain sisäänjoustoa. Toinen parannus oli eturungon jatkaminen 80mm, näin ketjuetäisyys nivelestä oli mahdollista säätää lähemmäksi oikeaa. Ei siis mahdollisimman lähelle niveltä, vaan optimietäisyydelle, jolloin ketjun joustoa sisäänvetävä voima ja renkaan pidon ulosvetävä voima kumoavat toisensa. Samalla ihan liian suuri jättö korjaantui. Tuo eturungon jatkaminen on helpoin paikka flevossa pituuden säätöön, tällöin 130mm kammilla, 48t rattaalla ja 110cm x-seam mitalla jätöksi tuli nolla. (Nämä kaikki vaikuttavat kaikkeen!) Nollajätöllä pyörän hallinta oli huomattavasti alkuperäistä helpompaa.
Re: Flevolla nojalleen
Viime vuonna kesäloman molemmin puolin harrastin hieman työmatkapyöräilyä. Ongelmaksi muodostui toisinaan mukana kulkeva läppäri ja reppu, tarakkaa kun ei ollut.
Sain puuhasteltua talven aikana Jopo -mallisen tarakan kiinni. Nyt pitäisi repun kulkea mukana kivuttomasti.
Ja pieni koelenkkikin sujui yllättävän kivuttomasti tauon jälkeen.
-Harri-
Flevobike
Re: Flevolla nojalleen
.. On tyylikäs! Vielä Jos tarakka olisi kiinni selkänojaputkessa, saisi herkkä elektroniikka aavistuksen vähemmän tärinää kuljetuksen aikana.
Ja sitten kun nälkä rupeaa kasvamaan, niin seuraavaksi tuohon sivulaukut! Sopisi mielestäni erittäinkin hyvin kokonaisuuteen.