Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.
Varmaan se on tuo penkin kulma, mikä sen tekee...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Varmaan se on tuo penkin kulma, mikä sen tekee...
fw7854 kirjoitti:Varmaan se on tuo penkin kulma, mikä sen tekee...
Siirsin jatkot tääne: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=665
Jukka
No niinhän se tietysti meni että kun ekan kerran oli liukasta niin nurin mentiin. Kolmesti... Luulisi se prkl kerran riittävän mutta ei tässä puupää tapauksessa. Ensimmäisen kerran menin nurin noin 30 m ajon jälkeen, kävelyvauhdista kun mutkassa käänsin vähän, vaikka olin todennut että pakkasta on ollut ja liukkaalta näyttää niin täytyy ajaa hiljaa. Toisella kerralla oli hieman enemmän vauhtia, ajoin täysin suoraa ja ilmeisesti vetopyörän pidon menetyksen takia huomasin liukuvani pyörän vierellä viitisen metriä. Paikka oli kyllä todella liukas, kengilläkään ei meinannut pysyä pystyssä. Kolmannella kerralla vauhtia oli selvästi vähemmän kuin toisella, mutta pieni ohjausliike riitti pidon menetykseen ja taas huomasin istuvani maassa pyörän vieressä. Tämän jälkeen ajelin lähes kävelyvauhtia koko loppu matkan vaikka tie olisi näyttänyt kuivaltakin.
Täytyy todeta että ShockProofilla ajelut voi unohtaa liukkaiden ajaksi suosiolla ihan kokonaan. En tältä istumalta usko,että edes kunnolliset nastarenkaat olennaisesti parantaisivat tilannetta, tämän tosin ehkä vielä joskus kokeilen kun Nokialaiset löytyvät maastopyörää varten hommattuna. Kyllähän täällä esim. jviirret tarmokkaasti painotti että mitään talvipyörää en SP:stä saa, ja se on kyllä täyttä totta. Ainakaan SP:tä EI KANNATA hommata jos meinaa ajaa ympärivuoden yhdellä pyörällä. En toisaalta usko että mikään kaksipyöräinen noja toimii talvikäytössä kovin hyvin. Trikellä tietysti pysyisi pystyssä, mutta kun muistetaan kommentit lumessa ajamisen toivottomuudesta triken kanssa, niin voidaan varmaan summata ettei nojapyörät todellakaan ole mitään talvipyöriä, vaikka kaatuminen onkin paljon turvallisempaa. Sääli.
No se mikä hommassa eniten ottaa päähän on että oppirahat tuli samalla maksettua lähes uusien Löfflerin gore-paclite housujen muodossa. Ovat nyt lonkkien kohdalta molemmilta puolilta reiälliset. Jälkeenpäin ajateltuna huono valinta housuksi liukkaalle kelille, sillä eihän tuo paclite mitään kestä, mutta ei silti ollut tarkoitus kaatuakaan. Jos jolloin on hyviä vinkkejä tuommoisten housujen paikkailuun, niin olisin kiitollinen.
TMS kirjoitti:No se mikä hommassa eniten ottaa päähän on että oppirahat tuli samalla maksettua lähes uusien Löfflerin gore-paclite housujen muodossa. Ovat nyt lonkkien kohdalta molemmilta puolilta reiälliset. Jälkeenpäin ajateltuna huono valinta housuksi liukkaalle kelille, sillä eihän tuo paclite mitään kestä, mutta ei silti ollut tarkoitus kaatuakaan. Jos jolloin on hyviä vinkkejä tuommoisten housujen paikkailuun, niin olisin kiitollinen.
Sen mitä ite on tullut tehtyä noita vaatteita, niin en jaksanut nähdä tarpeelliseksi saumojen teippaamista, vaikka käyttääkin kalvollisia kankaita (katesaumalla saa riittävän tiiviin). Kuitenkin liikkuessa se hikoilu kastelee vaatteet tehokkaammin kuin sade jne. -> Ompelee paikat sivuille ja ajelee menemään. Tosin, pari vuotta sitten "löyty" loistava kauppa: Shelby, toi on Oulussa, mutta posti tuo jos ei itse pääse sinne. Tuolta kyllä löytyy teippiäkin, jos kiinnostaa saada teipatut saumat paikkojenkin kohdalle. Mites jos laittas keprotec vahvikekangasta noihin lonkkiin, niin kestäs paremmin käyttöä Tosin tuohan on joustamatonta, joten tiiä sitten miten sopii noihin housuihisi.
TMS kirjoitti:En toisaalta usko että mikään kaksipyöräinen noja toimii talvikäytössä kovin hyvin. Trikellä tietysti pysyisi pystyssä, mutta kun muistetaan kommentit lumessa ajamisen toivottomuudesta triken kanssa, niin voidaan varmaan summata ettei nojapyörät todellakaan ole mitään talvipyöriä, vaikka kaatuminen onkin paljon turvallisempaa. Sääli.
Vastaus tähän täällä: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=668
Jukka
Saimpahan meiliin viimein vastauksen M5:lta:
Suosittelivat SRAM Xo vaihteita. Mikä on teidän kokemuksenne kyseisistä. Vaihdevipu aika hämärän näköinen. En aivan vielä ole käsittänyt kuinka se laitetaan sarveen kiinni.
Penkin materiaaleista vastasi vielä. ottaa tosta sitten selvää:
For cushions you can choose standard (Ibiliet) cushions. Good lookin, light, but sweety
Ventiflex: This is our allround cushion.
Ventisol: For summer conditions We use Ventisol cushions from Ventisol
että tämmöstä...
toi ei oo vipu vaihde vaan "rulla" vaihde... eli tosta tanko menee läpi ja sit tosta kahva osiosta pyörität..
toi "vipu" on vaijerin lähtä... sikäli mikäli ymmärsin ihmettelyn aiheesi oikein..
Colvile kirjoitti:Saimpahan meiliin viimein vastauksen M5:lta:
Suosittelivat SRAM Xo vaihteita. Mikä on teidän kokemuksenne kyseisistä. Vaihdevipu aika hämärän näköinen. En aivan vielä ole käsittänyt kuinka se laitetaan sarveen kiinni.
Penkin materiaaleista vastasi vielä. ottaa tosta sitten selvää:
For cushions you can choose standard (Ibiliet) cushions. Good lookin, light, but sweety
Ventiflex: This is our allround cushion.
Ventisol: For summer conditions We use Ventisol cushions from Ventisolettä tämmöstä...
Ottaa siitä selvää:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/M5_ ... /Cushions/
Itselläni on ibiliet, eli perus vaahtokumi -pehmuste ja lisäksi ventisol, joka on mukava, hengittävä, hiukan liukas pehmuste.
Voi käyttää hyvin päällekäin kahta, tosin itse ajan pelkällä ventisolilla. Kannattaa hankkia molemmat!
Sramin x0 on varmaankin yksi parhaista kiertovaihtajista, m5:set tulee yleensä samankaltaisilla rocket shiftereillä (hieman tukevampi) tai gripshiftereillä (oikeastaan samanlainen), molemmat sramin myös. Minulla oli xOllat fujinissa, hyvät oli.
Mullahan on sitten tuo Ventiflex penkin päällinen, mitä siitä sitten tykkäsitkään. Ite olen pitänyt.
Tuo Sramin X0 kiertovaihdin pitäisi tosiaan olla ns. paras kiertovaihdin, itsellä ei ole kokemusta moisesta. Ulkoisesti tuo X0 ei juuri eroa Sram Attack kiertovaihtimesta, jotka mulla vielä hetken pyörässä on. Laatu niissä pitäisi kuitenkin kaiketi olla parempi. Tuo kumiosa josta kierretään on hieman eri näköinen kuin Attackeissa, joten ne voi olla paremmat sateella (ovat meinaan törkeen liukkaat märkinä). X0:n vaihtimilla täytyy olla myös Sramin takavaihtaja (erilainen vetosuhde vs Shimano), mutta se ei varmaan ole ongelma tässä tapauksessa. Attackit on suunniteltu Shimanon kanssa toimiviksi.
Itsellä nuo Attackit vaihtuvat luultavasti huomenna XT-DualControl vipuihin. Katsotaan jos rupeaa vaihteet sitten pelaamaan, jos sekään ei auta niin täytyy hommata ne Nokonin kuoret.
Ventiflexistä ei mulla olekaan kokemusta....
Sanoin väärin kun puhuin "gripshifteistä"! Tarkoitin tietenkin attackeja. Onpa kumma jos eivät ole toimineet
Vaihtoa on lähes mahdoton saada täydelliseksi nojapyörässä, mutta ainakin näillä kiertovaihtajilla hienosäätö on suht helppoa. Märkänä todella surkeat, totta!
lowrides kirjoitti:Märkänä todella surkeat, totta!
Kokeilkaa lainelaudoissa käytettävää vahaa kumiin hangattuna. Kokemusta ei ole, mutta laine- ja purjelautailijat vahaavat lautansa tepastelualueelta pidon parantamiseksi.
Jori
Saas nähdä miten hyvin/huonosti toi rohloffi sit toimii piiiiitkillä vaijereilla. Toisaalta sen ei pitäs olla kovin ronkeli, kun ne vaihteet naksahtelee kohdillee navassa ja kahvaksi pitäs melkein riittää mikä tahansa palikka jolla vaan saa vedettyä aina haluttua vaijeria (joita siis on 2 kpl).
No minulla rupesi takavaihteet pelaamaan, kun vaihdoin noi Attackit niihin XT-DualControl vipuihin. Ergonomiakin parani mielestäni. Vaijeri vaihtui, mutta kuori pysyi samana. Johtopäätöksenä epäilen minun Attack-vivun olleen maanantaikappale.
Uusi ongelma tuli kuitenkin etuvaihtajan kanssa, sillä se on 105 sarjaa eikä näköjään pelaa tuon maastosarjan vipujen kanssa kunnolla. Shimanon maastovipu ilmeisesti vetää vaijeria yhdellä pykällyksellä enemmän kuin maantiesarjat tekevät. Täytyy kenties hommata maastoetuvaihtaja. Siinä on vain sellainen ongelma, että maastoetuvaihtajilla suurin suositeltava eturatas näkyy olevan 48 piikkinen. Minulla suuri ratas on muistaakseni 50 piikkinen. Onko kenelläkään kokemusta onko tämä oikea ongelma? Vai toimiiko kuitenkin? Jotenkin ajattelisin, että kahden piikin ero ei voi oikeasti vaikuttaa...
Kyllä tämmöiset indeksointierot on kokonaisuutena hyvinkin syvältä. Rahaa se vaan on, hykertelee Shimano pomot...
TMS kirjoitti:Täytyy kenties hommata maastoetuvaihtaja. Siinä on vain sellainen ongelma, että maastoetuvaihtajilla suurin suositeltava eturatas näkyy olevan 48 piikkinen. Minulla suuri ratas on muistaakseni 50 piikkinen. Onko kenelläkään kokemusta onko tämä oikea ongelma? Vai toimiiko kuitenkin? Jotenkin ajattelisin, että kahden piikin ero ei voi oikeasti vaikuttaa.
Ei mitään merkitystä. 53-hampaiselle muotoiltu maantievaihtajakin toimii ihan hyvin 63-hampaisen ison rattaan kanssa.
Maasto- ja maantie-etuvaihtajissa on vetosuhteessa Shimanolla kieltämättä hirveä ero. Niitä ei kannata yrittääkään saada toimimaan yhteen, ellei ole runsaasti harrastuneisuutta.