Peräkärry

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

ITselläni on kaksi peräkärryä. KOlmannen ostaisin, missä jouset... .Vaimo ei anna ostaa :(
MUtta, kyllä nyö kärryt menevät mukavasti matkassa. Käy niillä kaupassa, kirpputorilla, tietokoneostoksilla, sängynkin olen sillä tuonut :)
En vielä nojakkiini ole noita kytkenyt, mutta Tandemin perässä ne tulee mukavasti... Siis eri aikaan tietenkin :)

Toinen on Helkaman Kontti, jonka valmistus on lopetettu. TOinen on Suomessa suunniteltu Punainen suojakupolilla varustettu kärry. Kontti maksoi uutena 1000 Markkaa, punainen paholainen maksoi 180 Euroa :) Uutena olisi maksanut 455 Euroa....

Lastaaminen molempiin onnistuu todella helposti, rullaa hyvin perässä. Paineita lisää jo haluaa rullaavan todella hyvin. Paineita pois jos kuljettaa arvotavaraa.
Kissojani olen kuskannut tandemin mukana piknikille välillä.. Hyvin naukuvat siellä takana :) TOinen naukuu enemmän kun ei ole vielä veteraani tuossa...
KOntti on palvellut monta.. Monta uskollista vuotta.. Kohta sen aika jää. Tulee paha mieli....

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Kuulostaa tutulta Apassi. Mullaki ollu kontti jo monta vuotta ja tandemin perässä enimmäkseen. Kerran tuli siinä muovikannen päällä istuen pari "kissaakin" baarista kotiin. Mie ja kaverini mentiin pyörällä (päästämme). Harmi kun sen kiinnitys fillariin on sellainen et nojakkiin ei saa kii ilman modifiointeja.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Myin tässä Burleyn pois ja ostin Bob Yakin. Lapsi ei enää mahdu mihinkään kärryihin, joten tarvitaan enää tavarankuljetusmahdollisuus.

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Saa tuon Helkaman kontin nojakkiin. PItää vain viritellä :)

Tandem-coupleri kehiin ja etuhaarukka hoitavan homman :)

Jännä vipatin olisi... NOh.. saa nähdä laitanko nojakkiin tuon... voi olla, että pysyy andemin kyydissä vain...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yksipyöräinen kärry jossa käännettävät kädensijat -> kottarit.
http://www.mayacycle.com/

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1546
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja ajou »

Onpas näppärä ;-)
Täytyypä viritellä tällaiset kahvat tuohon omaanikin.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mietin edelleen tätä peräkärryä..

Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Premnas kirjoitti:

Mietin edelleen tätä peräkärryä..

Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?

Onko kärry edelleen projektissa vai onko valmis? Yksipyöräinen voisi olla kovasana peräkärrynä. Semmoinen henkilö, kuin "pioto" myy huuto.netissä kärryjä. Nojakkiin en vielä peräkärryä ole laittanut, tandemissa se kulkee. Nyt on olut päiviä, jolloin ajelen yksin tandemilla + peräkärryllä.. Siinä ihmisillä katsomista :)

  • Voimaharjoittelua riittävästi jaloille....
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Apache1 kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mietin edelleen tätä peräkärryä..

Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?

Onko kärry edelleen projektissa vai onko valmis? Yksipyöräinen voisi olla kovasana peräkärrynä. Semmoinen henkilö, kuin "pioto" myy huuto.netissä kärryjä. Nojakkiin en vielä peräkärryä ole laittanut, tandemissa se kulkee. Nyt on olut päiviä, jolloin ajelen yksin tandemilla + peräkärryllä.. Siinä ihmisillä katsomista :)

  • Voimaharjoittelua riittävästi jaloille....

Projekti ei ole edes alkanut, paitsi pään sisällä :oops: . Tosiaan aikaisemmin mietin kaksipyöräistä kärryä, mutta sitten aloin miettiä että olisikohan yksipyöräinen sittenkin parempi. Se ei olisi kurveissa kiikkerä. Taidan katsoa josko pioto:lla olisi myynnissä. Nythän tämä on ajankohtaista, ensi kesänä liian myöhäistä..kiva olisi lähteä retkelle, mutta peräkärry olis kiva. Oman pulmansa aiheuttaa kiinnitys pyörän ja peräkärryn välillä?

Ai niin, syy miksi ajattelin kaksipyöräistä: kuljetan välillä myös tavaroita, jotka eivät pituutensa puolesta mahtuisi hyvin yksipyöräiseen (koska pyörä on takana keskellä). Ei tästä nyt sitten oikeen ota selvää, mikä olisi paras vaihtoehto. Vähän niin kuin pyörän hankinnassakin oli! :lol:

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Premnas kirjoitti:
Apache1 kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mietin edelleen tätä peräkärryä..

Projekti ei ole edes alkanut, paitsi pään sisällä :oops: . Tosiaan aikaisemmin mietin kaksipyöräistä kärryä, mutta sitten aloin miettiä että olisikohan yksipyöräinen sittenkin parempi. Se ei olisi kurveissa kiikkerä. Taidan katsoa josko pioto:lla olisi myynnissä. Nythän tämä on ajankohtaista, ensi kesänä liian myöhäistä..kiva olisi lähteä retkelle, mutta peräkärry olis kiva. Oman pulmansa aiheuttaa kiinnitys pyörän ja peräkärryn välillä?

Ai niin, syy miksi ajattelin kaksipyöräistä: kuljetan välillä myös tavaroita, jotka eivät pituutensa puolesta mahtuisi hyvin yksipyöräiseen (koska pyörä on takana keskellä). Ei tästä nyt sitten oikeen ota selvää, mikä olisi paras vaihtoehto. Vähän niin kuin pyörän hankinnassakin oli! :lol:

Yksipyöräinen tulee mukavasti mukava. kaveri osti Piotolta. Hyvin toimii. Vähän Bob Yak:n mallinen mutta hinta eri :) kuin myös varmaan laatu. Mukana tulee 90L vesitiivis kassi. Sinne laitetaan yleensä kamerat ja kaikki tommonen kun kuvausmatkalle fillarilla painellaan.. Helvetin kätevä. Yksipyöräinen kellistää mutkissa. Yksipyöräinen kiinnitetään takapyörän akseliin.

Oma kaksipyöräinen punainen "turvasukkula" nimeä kantava menee myöskin akseliin. Siinä oli alunperin semmoinen kiinniitys, mikä ei soveltunut tandemin runkoon. Joten akseliin sen laitoin. Runkoon kun sen olisi laittanut, niin olisi tukevampi. :)

Itse tykkään tuosta kaksipyöräisestä. Tekee tandemin kuljettamisesta taitolajin :) Kannattaa ottaa näin talvella. Saat ajoharjoittelua lumella. Kesällä se kulkeekin kuin tyhjää vain. Tässä tuli mieleen, että onko Helsingin alueella muita tandemilla ajelevia ihmisiä. Tähän mennessä kun omani on minulla ollut 4 vuotta en ole nähnyt kuin yhden parin tandemilla polkevan.

Eikö ihmiset "kehtaa" vai mikä.. Ei jaksa liikkua pyörällä.. Autolla pitää ajella? rrkele.. autointoilu....

Taas tuli päästeltyä mitä sylki suuhun toi :)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Apache1 kirjoitti:

Yksipyöräinen tulee mukavasti mukava. kaveri osti Piotolta. Hyvin toimii. Vähän Bob Yak:n mallinen mutta hinta eri :) kuin myös varmaan laatu. Mukana tulee 90L vesitiivis kassi. Sinne laitetaan yleensä kamerat ja kaikki tommonen kun kuvausmatkalle fillarilla painellaan.. Helvetin kätevä. Yksipyöräinen kellistää mutkissa. Yksipyöräinen kiinnitetään takapyörän akseliin.

Oma kaksipyöräinen punainen "turvasukkula" nimeä kantava menee myöskin akseliin. Siinä oli alunperin semmoinen kiinniitys, mikä ei soveltunut tandemin runkoon. Joten akseliin sen laitoin. Runkoon kun sen olisi laittanut, niin olisi tukevampi. :)

Itse tykkään tuosta kaksipyöräisestä. Tekee tandemin kuljettamisesta taitolajin :) Kannattaa ottaa näin talvella. Saat ajoharjoittelua lumella. Kesällä se kulkeekin kuin tyhjää vain. Tässä tuli mieleen, että onko Helsingin alueella muita tandemilla ajelevia ihmisiä. Tähän mennessä kun omani on minulla ollut 4 vuotta en ole nähnyt kuin yhden parin tandemilla polkevan.

Eikö ihmiset "kehtaa" vai mikä.. Ei jaksa liikkua pyörällä.. Autolla pitää ajella? rrkele.. autointoilu....

Taas tuli päästeltyä mitä sylki suuhun toi :)

Kävin katsomassa nuo Pioton myynnissä olevat, ei oikein houkuttanut/miellyttänyt silmää. Bob Yak ei saa minulta pisteitä ulkonäkönsä puolesta sekään. Näytti jotenkin kovin ahtaalta se kehikko, eikä sinne saa (vai saako?) sitten muunmallisia tavaroita kuin sen kassin. Tarvisin sellaisen helposti muunneltavan kärryn, jolla voi kuljettaa tavaraa laidasta laitaan.

Mietin vielä tovin tuota "ykspyöräinen vai kaksipyöräinen" -juttua, mutta tulin siihen päätökseen että kallistumisen takia ei yksipyöräistä kannata trikeen hommata (eihän pyöräkään mihinkään kallistu, että se siitä). Varmaan tulee enempi vierintävastusta, mutta sama kait se sitten on, oli siellä perässä yksi- tai kaksipyöräinen peräkärry niin joka tapauksessa tulee vastusta lisää.

Kiikkeryydestä en sitten tiedä, mutta jos renkaat on vaikka 20" niin ei uskoisi olevan hirmu kiikkerä, kun matalalla on. Jos peräkärry menee nurin niin luulisi että siinä vaiheessa menee jo itse pyöräkin. Kaksipyöräisessä viehättää se, että lastin saa sidottua ihan suoraan, eikä sitä tarvi alkaa väännellä mutkalle renkaan tieltä. Ihastuin eniten Y-Frameen, vaikutti juuri passelilta ja varsinkin kun siihen saa vaikka mitä kiinni. Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?

Ellei aisassa olisi sitä mutkaa ei pyörälllä voisi kaartaa vasemmalle.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja traikisti »

tavasti kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?

Ellei aisassa olisi sitä mutkaa ei pyörälllä voisi kaartaa vasemmalle.

Oliko vasen oikea vai oikea vasen? Piti hetki miettiä. Polkupyörissä rataspakka on sijoitettu yleensä oikealle puolelle pyörää ja peräkärryn aisa kiinnitetään tavallisesti päinvastaiselle puolelle eli vasemmalle. Näin myös Y-Framen kärryn kohdalla. Vasemmalle kaarrettaessa aisa etääntyy takapyörän takaosasta ja takalokasuojasta eikä muodosta estettä kääntymiselle. Ongelmana on oikealle kääntyminen. Silloin aisa ottaisi helposti kiinni renkaaseen tai takapyörään kärryn pyrkiessä "oikaisemaan" käännöksessä. Siis oikealle kaartamista varten se mutka aisassa on tarpeen. Sitä suurempi mutka tarvitaan mitä jyrkemmin halutaan (tai voidaan) kääntyä ja mitä suurempi takarengas pyörässä on.

Yleisesti ottaen trikeen sopii hyvin kaksirenkainen peräkärry johtuen syistä, joita tässä viestiketjussa on jo esitetty ja joita ei kannata enää toistaa. Kärryn valinta ei voi mennä ainakaan pahasti pieleen, valitsipa sitten Y-Framen, Burleyn tai Radical Designin tavaran kuljetukseen tarkoitetun peräkärryn.

J

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Luin tässä yks ilta taas Scorpionin manuaalia ja olin lukevinani sieltä trailerikohdasta että "double trail only", eli tarkottaaks toi nyt sitten sitä ettei siihen edes saa liittää muita kuin kakspyöräisiä? Vai mikä toi trail on.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Luin tässä yks ilta taas Scorpionin manuaalia ja olin lukevinani sieltä trailerikohdasta että "double trail only", eli tarkottaaks toi nyt sitten sitä ettei siihen edes saa liittää muita kuin kakspyöräisiä? Vai mikä toi trail on.

Näin minä sen ymmärtäisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin