Sivu 5/7
Re: Peräkärry
Lähetetty: 12 Elo 2009, 16:31
Kirjoittaja Apache1
Re: Peräkärry
Lähetetty: 12 Elo 2009, 22:12
Kirjoittaja joe67
Kuulostaa tutulta Apassi. Mullaki ollu kontti jo monta vuotta ja tandemin perässä enimmäkseen. Kerran tuli siinä muovikannen päällä istuen pari "kissaakin" baarista kotiin. Mie ja kaverini mentiin pyörällä (päästämme). Harmi kun sen kiinnitys fillariin on sellainen et nojakkiin ei saa kii ilman modifiointeja.
Re: Peräkärry
Lähetetty: 12 Elo 2009, 22:36
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Myin tässä Burleyn pois ja ostin Bob Yakin. Lapsi ei enää mahdu mihinkään kärryihin, joten tarvitaan enää tavarankuljetusmahdollisuus.
Re: Peräkärry
Lähetetty: 12 Elo 2009, 23:15
Kirjoittaja Apache1
Saa tuon Helkaman kontin nojakkiin. PItää vain viritellä 
Tandem-coupleri kehiin ja etuhaarukka hoitavan homman 
Jännä vipatin olisi... NOh.. saa nähdä laitanko nojakkiin tuon... voi olla, että pysyy andemin kyydissä vain...
Re: Peräkärry
Lähetetty: 22 Elo 2009, 11:01
Kirjoittaja Pastori
Yksipyöräinen kärry jossa käännettävät kädensijat -> kottarit.
http://www.mayacycle.com/
Re: Peräkärry
Lähetetty: 22 Elo 2009, 18:33
Kirjoittaja ajou
Onpas näppärä 
Täytyypä viritellä tällaiset kahvat tuohon omaanikin.
Re: Peräkärry
Lähetetty: 21 Marras 2009, 11:58
Kirjoittaja Premnas
Mietin edelleen tätä peräkärryä..
Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?
Re: Peräkärry
Lähetetty: 11 Helmi 2010, 15:34
Kirjoittaja Apache1
Premnas kirjoitti:Mietin edelleen tätä peräkärryä..
Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?
Onko kärry edelleen projektissa vai onko valmis? Yksipyöräinen voisi olla kovasana peräkärrynä. Semmoinen henkilö, kuin "pioto" myy huuto.netissä kärryjä. Nojakkiin en vielä peräkärryä ole laittanut, tandemissa se kulkee. Nyt on olut päiviä, jolloin ajelen yksin tandemilla + peräkärryllä.. Siinä ihmisillä katsomista 
- Voimaharjoittelua riittävästi jaloille....
Re: Peräkärry
Lähetetty: 16 Helmi 2010, 19:19
Kirjoittaja Premnas
Apache1 kirjoitti:Premnas kirjoitti:Mietin edelleen tätä peräkärryä..
Sellainen ehdotus tuli mieheltä että jos sen rakentaisi matkalaukusta? Rakentaisi ensin alustan, jossa on levy ja kaksi rengasta sivuilla, tekisi sitten peräkärryn levyyn ja matkalaukkuun toisiinsa sopivat kiinnitykset. Tietty tarvis olla tarpeeksi kova ja kosteutta kestävä matkalaukku, mutta sen saisi kätevästi lukkoon ja kansikin olisi helposti avattavissa. Onko kukaan kokeillut tällaista?
Onko kärry edelleen projektissa vai onko valmis? Yksipyöräinen voisi olla kovasana peräkärrynä. Semmoinen henkilö, kuin "pioto" myy huuto.netissä kärryjä. Nojakkiin en vielä peräkärryä ole laittanut, tandemissa se kulkee. Nyt on olut päiviä, jolloin ajelen yksin tandemilla + peräkärryllä.. Siinä ihmisillä katsomista 
- Voimaharjoittelua riittävästi jaloille....
Projekti ei ole edes alkanut, paitsi pään sisällä
. Tosiaan aikaisemmin mietin kaksipyöräistä kärryä, mutta sitten aloin miettiä että olisikohan yksipyöräinen sittenkin parempi. Se ei olisi kurveissa kiikkerä. Taidan katsoa josko pioto:lla olisi myynnissä. Nythän tämä on ajankohtaista, ensi kesänä liian myöhäistä..kiva olisi lähteä retkelle, mutta peräkärry olis kiva. Oman pulmansa aiheuttaa kiinnitys pyörän ja peräkärryn välillä?
Ai niin, syy miksi ajattelin kaksipyöräistä: kuljetan välillä myös tavaroita, jotka eivät pituutensa puolesta mahtuisi hyvin yksipyöräiseen (koska pyörä on takana keskellä). Ei tästä nyt sitten oikeen ota selvää, mikä olisi paras vaihtoehto. Vähän niin kuin pyörän hankinnassakin oli! 
Re: Peräkärry
Lähetetty: 17 Helmi 2010, 17:18
Kirjoittaja Apache1
Premnas kirjoitti:Apache1 kirjoitti:Premnas kirjoitti:Mietin edelleen tätä peräkärryä..
Projekti ei ole edes alkanut, paitsi pään sisällä
. Tosiaan aikaisemmin mietin kaksipyöräistä kärryä, mutta sitten aloin miettiä että olisikohan yksipyöräinen sittenkin parempi. Se ei olisi kurveissa kiikkerä. Taidan katsoa josko pioto:lla olisi myynnissä. Nythän tämä on ajankohtaista, ensi kesänä liian myöhäistä..kiva olisi lähteä retkelle, mutta peräkärry olis kiva. Oman pulmansa aiheuttaa kiinnitys pyörän ja peräkärryn välillä?
Ai niin, syy miksi ajattelin kaksipyöräistä: kuljetan välillä myös tavaroita, jotka eivät pituutensa puolesta mahtuisi hyvin yksipyöräiseen (koska pyörä on takana keskellä). Ei tästä nyt sitten oikeen ota selvää, mikä olisi paras vaihtoehto. Vähän niin kuin pyörän hankinnassakin oli! 
Yksipyöräinen tulee mukavasti mukava. kaveri osti Piotolta. Hyvin toimii. Vähän Bob Yak:n mallinen mutta hinta eri
kuin myös varmaan laatu. Mukana tulee 90L vesitiivis kassi. Sinne laitetaan yleensä kamerat ja kaikki tommonen kun kuvausmatkalle fillarilla painellaan.. Helvetin kätevä. Yksipyöräinen kellistää mutkissa. Yksipyöräinen kiinnitetään takapyörän akseliin.
Oma kaksipyöräinen punainen "turvasukkula" nimeä kantava menee myöskin akseliin. Siinä oli alunperin semmoinen kiinniitys, mikä ei soveltunut tandemin runkoon. Joten akseliin sen laitoin. Runkoon kun sen olisi laittanut, niin olisi tukevampi. 
Itse tykkään tuosta kaksipyöräisestä. Tekee tandemin kuljettamisesta taitolajin
Kannattaa ottaa näin talvella. Saat ajoharjoittelua lumella. Kesällä se kulkeekin kuin tyhjää vain. Tässä tuli mieleen, että onko Helsingin alueella muita tandemilla ajelevia ihmisiä. Tähän mennessä kun omani on minulla ollut 4 vuotta en ole nähnyt kuin yhden parin tandemilla polkevan.
Eikö ihmiset "kehtaa" vai mikä.. Ei jaksa liikkua pyörällä.. Autolla pitää ajella? rrkele.. autointoilu....
Taas tuli päästeltyä mitä sylki suuhun toi 
Re: Peräkärry
Lähetetty: 18 Helmi 2010, 20:59
Kirjoittaja Premnas
Apache1 kirjoitti:
Yksipyöräinen tulee mukavasti mukava. kaveri osti Piotolta. Hyvin toimii. Vähän Bob Yak:n mallinen mutta hinta eri
kuin myös varmaan laatu. Mukana tulee 90L vesitiivis kassi. Sinne laitetaan yleensä kamerat ja kaikki tommonen kun kuvausmatkalle fillarilla painellaan.. Helvetin kätevä. Yksipyöräinen kellistää mutkissa. Yksipyöräinen kiinnitetään takapyörän akseliin.
Oma kaksipyöräinen punainen "turvasukkula" nimeä kantava menee myöskin akseliin. Siinä oli alunperin semmoinen kiinniitys, mikä ei soveltunut tandemin runkoon. Joten akseliin sen laitoin. Runkoon kun sen olisi laittanut, niin olisi tukevampi. 
Itse tykkään tuosta kaksipyöräisestä. Tekee tandemin kuljettamisesta taitolajin
Kannattaa ottaa näin talvella. Saat ajoharjoittelua lumella. Kesällä se kulkeekin kuin tyhjää vain. Tässä tuli mieleen, että onko Helsingin alueella muita tandemilla ajelevia ihmisiä. Tähän mennessä kun omani on minulla ollut 4 vuotta en ole nähnyt kuin yhden parin tandemilla polkevan.
Eikö ihmiset "kehtaa" vai mikä.. Ei jaksa liikkua pyörällä.. Autolla pitää ajella? rrkele.. autointoilu....
Taas tuli päästeltyä mitä sylki suuhun toi 
Kävin katsomassa nuo Pioton myynnissä olevat, ei oikein houkuttanut/miellyttänyt silmää. Bob Yak ei saa minulta pisteitä ulkonäkönsä puolesta sekään. Näytti jotenkin kovin ahtaalta se kehikko, eikä sinne saa (vai saako?) sitten muunmallisia tavaroita kuin sen kassin. Tarvisin sellaisen helposti muunneltavan kärryn, jolla voi kuljettaa tavaraa laidasta laitaan.
Mietin vielä tovin tuota "ykspyöräinen vai kaksipyöräinen" -juttua, mutta tulin siihen päätökseen että kallistumisen takia ei yksipyöräistä kannata trikeen hommata (eihän pyöräkään mihinkään kallistu, että se siitä). Varmaan tulee enempi vierintävastusta, mutta sama kait se sitten on, oli siellä perässä yksi- tai kaksipyöräinen peräkärry niin joka tapauksessa tulee vastusta lisää.
Kiikkeryydestä en sitten tiedä, mutta jos renkaat on vaikka 20" niin ei uskoisi olevan hirmu kiikkerä, kun matalalla on. Jos peräkärry menee nurin niin luulisi että siinä vaiheessa menee jo itse pyöräkin. Kaksipyöräisessä viehättää se, että lastin saa sidottua ihan suoraan, eikä sitä tarvi alkaa väännellä mutkalle renkaan tieltä. Ihastuin eniten Y-Frameen, vaikutti juuri passelilta ja varsinkin kun siihen saa vaikka mitä kiinni. Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?
Re: Peräkärry
Lähetetty: 19 Helmi 2010, 08:40
Kirjoittaja tavasti
Premnas kirjoitti:Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?
Ellei aisassa olisi sitä mutkaa ei pyörälllä voisi kaartaa vasemmalle.
Re: Peräkärry
Lähetetty: 21 Helmi 2010, 16:30
Kirjoittaja traikisti
tavasti kirjoitti:Premnas kirjoitti:Eniten mietityttää sen peräkärryn kiinnityspuomi, miksi se on niin linkussa? Onko silläkin joku merkitys..näytti aika ulkonevalta?
Ellei aisassa olisi sitä mutkaa ei pyörälllä voisi kaartaa vasemmalle.
Oliko vasen oikea vai oikea vasen? Piti hetki miettiä. Polkupyörissä rataspakka on sijoitettu yleensä oikealle puolelle pyörää ja peräkärryn aisa kiinnitetään tavallisesti päinvastaiselle puolelle eli vasemmalle. Näin myös Y-Framen kärryn kohdalla. Vasemmalle kaarrettaessa aisa etääntyy takapyörän takaosasta ja takalokasuojasta eikä muodosta estettä kääntymiselle. Ongelmana on oikealle kääntyminen. Silloin aisa ottaisi helposti kiinni renkaaseen tai takapyörään kärryn pyrkiessä "oikaisemaan" käännöksessä. Siis oikealle kaartamista varten se mutka aisassa on tarpeen. Sitä suurempi mutka tarvitaan mitä jyrkemmin halutaan (tai voidaan) kääntyä ja mitä suurempi takarengas pyörässä on.
Yleisesti ottaen trikeen sopii hyvin kaksirenkainen peräkärry johtuen syistä, joita tässä viestiketjussa on jo esitetty ja joita ei kannata enää toistaa. Kärryn valinta ei voi mennä ainakaan pahasti pieleen, valitsipa sitten Y-Framen, Burleyn tai Radical Designin tavaran kuljetukseen tarkoitetun peräkärryn.
J
Re: Peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2010, 20:26
Kirjoittaja Premnas
Luin tässä yks ilta taas Scorpionin manuaalia ja olin lukevinani sieltä trailerikohdasta että "double trail only", eli tarkottaaks toi nyt sitten sitä ettei siihen edes saa liittää muita kuin kakspyöräisiä? Vai mikä toi trail on.
Re: Peräkärry
Lähetetty: 23 Helmi 2010, 20:39
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:Luin tässä yks ilta taas Scorpionin manuaalia ja olin lukevinani sieltä trailerikohdasta että "double trail only", eli tarkottaaks toi nyt sitten sitä ettei siihen edes saa liittää muita kuin kakspyöräisiä? Vai mikä toi trail on.
Näin minä sen ymmärtäisin.
Jukka