Sivu 5/6
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 17 Touko 2024, 20:08
Kirjoittaja kulju
Ja loistavaa perjantaita,
Kuten lupailin niin tässä tulee muutama kuva hankitusta materiaalista ja penkin aihiosta.
Aloitetaan siis tuosta penkistä:

Käytin pohjana tuota Scorpionin penkkiä, jonka olin säätänyt itselleni sopivaksi mahdollisimman matalaan ajoasentoon. Tukin reiät teipillä ja lasten muovailuvahalla, jotta sain penkistä mahdollisimman tasaisen. Alipainesäkitys muovi ensimmäiseksi ja taitoin säkin penkin alapintaan kiinni sillä säkitystahnalla. Sen päälle imukangas, kuitukerrokset (2x 600g ja 2x300g)ja lopuksi imukangas. Säkki kiinni ja imurilla alipaineet säkkiin (alipaine säilöntäpussista liitin). Kaikki meni jotakuinkin hyvin. Sitten se kuuluisa MUTTA, en tajunnut, että tuo 600g kangas imee epoxya ihan hullun lailla, joten päällimmäiseen kerrokseen jäi muutama vähä epoksinen kohta, vaikka omasta mielestäni "kastelin" kuidut hyvin. Oppia ikä kaikki ja eiköhän ne saa korjattua. Ehkä. Eikä tässä vielä kaikki
, Kun olin saanut homman valmiiksi säkkiin niin eiku saunaan ja sillä aikaa penkin prkl oli kellahtanut asennostaan sen verran, että kuidut pääsi valumaan tuosta persiin kohdalta ryttyyn. Ja tuli lisää korjattavaa --> hiontaa ja muutama kuitukerros ehkä korjaa asian.
Ja sitten muu hankittu materiaali alla kuvissa:
Tori.fi:stä on hankittu kiekot kumeineen ja jarrulevyineen sekä tuo takimmainen pässitanko. Englannista tilasin kuvan vas. laidassa laudan päällä olevat etu drop outit ja jenkeistä tuli hankittua oik. olevat taka drop outit. Jenkeistä hankittu myös ohjainputki ja keskiöt (varuiksi 2 kpl eri mittaisia). Loput hankinnat taitaa sitten olla Kiinasta (saita), jotta pääsee kokeilemaan ennen kuin hankkii kunnon tavaraa. Sieltä sai myös 155mm kammet. Toinen etuhammasratas on omasta takaa SRAMin 32 hampainen ja lisänä tuo kiinan 36 hampainen, jos vauhti ei riitä heti alkuun
.
Ohjaukseen ajattelin laittaa ensin tuon hiilikuituisen H-tangon ja katsoa miten toimii. Vielä puuttuu Stemmi ja 5mm alumiinilevyä, jotta saan ohjauksen järjestettyä, mutta niillä ei ole nyt kiire. Ai niin ja pitää hankkia vielä vähän lisää kuitua varmaan 2 -3 neliötä 300g ja 1 neliö 600g.
Näillä pitäisi tulla siis 1x12 vaihdetta ja kiekkoina 28".
P.s kuvasta puuttuu jarrusylinterit.
Hyvää ja voimaannuttavaa viikonloppua...
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 19 Touko 2024, 11:27
Kirjoittaja tm
Hienoa että projekti on hengissä!
Aina ei kaikki mene kuten Strömsössä, eli käy kuten sulla penkin kanssa.
Kiitos kun jaoit tuon sattumuksen, kuvan kera.
Pienet epätasaisuudet saa fiksattua, ja penkin pehmustekin antaa vähän anteeksi.
Kunhan ei niin isoja muhkuroita ole, että alkaa painaa takapuolta ja selkää ajon aikana.
Mielenkiintoisen näköinen tuo H-tanko, sellaista en olekaan ennen nähnyt.
Rakenteluintoa sulle! Vaikka tänne foorumille voi ilmaantua hitaanlaisesti ja vain vähän kommentteja, niin moni näitä rakenteluketjuja seuraa ja imee vaikutteita omiin projekteihinsa ja haaveisiinsa. Eli nämä rakentelupostaukset ovat arvokkaita!
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 19 Touko 2024, 13:24
Kirjoittaja Polkumies
Minä olin jo aiemmin kirjoittamassa kommenttia tähän, mutta se jäi taas kesken. Kiinnostuneita lukijoita on paljon enemmän kuin mitä kommentteja tulee.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 20 Kesä 2024, 15:56
Kirjoittaja kulju
Hyvää juhannuksen alkua kaikille,
Ny on koeistuttu vanerimalli. Tuloksena mitoituksen osalta melko tarkka ainoa muutos mikä pitää tehdä on keskiön siirtäminen 20 mm alas- ja eteenpäin (johtui osittain siitä että käytin suunnittelussa 165mm kampia). Nyt jää penkin alareunasta keskiön keskelle korkeutta noin 110 mm, mutta tuntui aika luonnolliselta asennolta. Tietenkin kunnon tuntuma tulee vasta kun pääsee kunnolla polkemaan.
Finnfoam aihiot tuli leikkautua tänään. Aihion kokonaispaino nyt noin 1,5 kg, mutta siitä lähtee yli puolet pois kun olen saanut hiottua kaiken kohdilleen. Tietenkin tuo ylimääräinen paino varmaan v....ttaa noissa muutamissa yli 6 asteen nousuissa mitä tuossa matkalla on. Onneks pituudet eivät kuitenkaan ole mahdottomat.
Jussit kaikille ja varovasti siellä vesillä...
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 22 Kesä 2024, 14:36
Kirjoittaja Polkumies
Hyvin etenee projekti. Noin pienistä painoista en välittäisi. Useimmilla polkupyörällä ajavilla ihmisillä on vyötäröllä useampi kilo, joiden pudottaminen ei maksa tuhansia euroja, kuten kilojen pudottaminen itse polkupyörästä
ja luulisi Finnfoamiakin voivan liuottaa jollain kemikaalilla, jota valmis komposiitti kestää.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 21:30
Kirjoittaja kulju
Ja hyvää iltaa,
Viikonlopun aherruksen tulos. Runko alkaa olemaan valmis, pois lukien ohjainputken paikka. Alla muutama kuva sekä etuhaarukan aihio, jonka työstäminen alkaa seuraavaksi. Punnitsen ja ilmoittelen painot sitten ku ovat joskus valmiina. Runko tuntuu kyllä todella kevyeltä.
Pitäiskö kaivertaa tuohon myös kaapelikanava takajarrulle? Taidan jättää sen väliin ja vetää kaapelit ihan vaan pinnassa helpottamaan huoltoa ja kuidutusta.
Takahaarukassa tilaa tällä hetkellä noin 60mm ja siitä pois 7,5mm niin tilaa pitäis jäädä noin 52mm. Tuolla varmaan mahtuis pyörimään tuommoinen 45mm leveä kumi, ehkä??? Vaiko toiveajattelua.
Lämmintä kesän jatkoa...
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:03
Kirjoittaja tm
Nyt on makeita muotoja
!
Jos tuohon haluaisi rungon sisäisen vaijerinvedon, niin sen voisi varmaan tehdä vaikka jollain sopivasti joustavalla muoviputkella/letkulla? Ura tuohon foamin kylkeen, putki sinne ja ulkomuodon silottelu (uran piilotus) "pakkelilla" eli jollain täytteellä? Ja jättää laminointivaiheessa putken päät ylipitkiksi, ja pätkäisee turhat pois vasta kun epoksit kuivuneet. Lopuksi asennusvaiheessa vaijerinkuoren pujotus putkea pitkin kohteeseen.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:05
Kirjoittaja Polkumies
Hienon näköinen ja hiilarille sopivat pehmeät muodot
kulju kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 21:30
Takahaarukassa tilaa tällä hetkellä noin 60mm ja siitä pois 7,5mm niin tilaa pitäis jäädä noin 52mm. Tuolla varmaan mahtuis pyörimään tuommoinen 45mm leveä kumi, ehkä???
Eikö 52mm leveään tilaan mahdu hyvin 50mm leveä kumi ja jää vielä milli molemmin puolin tilaa
kyllä minulla pyörii joissain polkupyörissäni kumi millin päässä rungosta ellei lähempänäkin. Jos toiselta puolelta tekee tiukkaa ja toisella olisi tilaa niin rihtaa kiekkoa vähän sivuun. Renkaan leveys riippuu tietysti vanteesta. Minkä lie levyisellä vanteella valmistaja sitten on mitannut ilmoittamansa renkaan leveyden...
Mikä muuten on suunnitelma haarukan kaulaputken suhteen?
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:16
Kirjoittaja kulju
tm kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 23:03
Nyt on makeita muotoja
!
Jos tuohon haluaisi rungon sisäisen vaijerinvedon, niin sen voisi varmaan tehdä vaikka jollain sopivasti joustavalla muoviputkella/letkulla? Ura tuohon foamin kylkeen, putki sinne ja ulkomuodon silottelu (uran piilotus) "pakkelilla" eli jollain täytteellä? Ja jättää laminointivaiheessa putken päät ylipitkiksi, ja pätkäisee turhat pois vasta kun epoksit kuivuneet. Lopuksi asennusvaiheessa vaijerinkuoren pujotus putkea pitkin kohteeseen.
Tuota aattelin, mutta tuo 600g kuitu voi olla hankalaa saada suoraan ku sieltä töröttää putki. Vaihtoehtona vois olla metallin palanen tai magneetti kanavan tukkeena ja epoksin kuivuttua etsii tarkan kohdan magneetilla ja tekee Dremelillä reiän siihen. Multa taitaa löytyä vielä muutama 4mm pyöreä neodyymimagneetti jostain laatikon pohjalta. Mutta onko vaivan arvoista, ulkonäöllisesti varmasti. Onko ehdotuksia sopivaksi pakkeliksi? Pitää olla helposti hiottavissa, jottei foami kärsi.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:30
Kirjoittaja kulju
Polkumies kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 23:05
Hienon näköinen ja hiilarille sopivat pehmeät muodot
kulju kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 21:30
Takahaarukassa tilaa tällä hetkellä noin 60mm ja siitä pois 7,5mm niin tilaa pitäis jäädä noin 52mm. Tuolla varmaan mahtuis pyörimään tuommoinen 45mm leveä kumi, ehkä???
Eikö 52mm leveään tilaan mahdu hyvin 50mm leveä kumi ja jää vielä milli molemmin puolin tilaa
kyllä minulla pyörii joissain polkupyörissäni kumi millin päässä rungosta ellei lähempänäkin. Jos toiselta puolelta tekee tiukkaa ja toisella olisi tilaa niin rihtaa kiekkoa vähän sivuun. Renkaan leveys riippuu tietysti vanteesta. Minkä lie levyisellä vanteella valmistaja sitten on mitannut ilmoittamansa renkaan leveyden...
Mikä muuten on suunnitelma haarukan kaulaputken suhteen?
Jeps varmaan mahtuu, mutta ku hiilikuitua. Omassa alumiini pystärissä sama homma että muutama milli vain tilaa ja välillä kuulee ku pienet kivet iskee runkoon/haarukkaan. Ei lähde ku maalit
.
Kaulaputken suhteen on "suunnitelma" => jotain tämän suuntaista: hankittuna teräksinen "campa" kaulaputki, jota varten kolotaan n. 3,6 mm halkaisijaltaan suurempi puolikas kartio tuohon runkoon, joka sitten kuidutetaan (ensimmäinen kuidutus ja annetaan kuivua ennen loppurungon kuidutusta). Kaulaputki päällystetään samaan aikaan todella ohuella lasikuidulla, jottei synny minkäänlaista sähköistä paria hiilikuidun ja teräksen kesken ja jouduta sen ruostumista sisältä heikentäen liitosta. Kaulaputki sitten liimataan tuohon runkoon ennen lopullista rungon kuidutusta.
Tuollai olin aatellut menetellä. Ehkä tuo lasikuidutus on turha toimenpide, mutta ku sateellakin tulee ajeltua ja pare olla pyy pivossa...
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:37
Kirjoittaja Härski
Pakkeli lienee aina kovempaa kuin foami.
Täytä kolo siis.. Foamilla.
Ajatus.. Leikkaa kuumalankalenkillä ura vaijeriin ohjausputkelle. Tällöin irtoava foamisoiro lähtee kokonaisena. Liimaat putken syntyneen uran pohjalle ja leikattu foamisoiro takas esim kuumaliimalla.
Jos jättää päät vaikka hieman kuopalle pintaan nähden, niin jä7siköhön kuituun joku kuoppa merkiksi paikasta.. Tuskin.
Hyvältä nöyttää tosiaan muodot. Ei voi kuin ihailla ihmisten kärsivällisyyttä omissa projekteissaan. Tämänkin aikana. Itte turaan aina jotain äkkiä vaan.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 23 Heinä 2024, 23:51
Kirjoittaja kulju
Jos teen tuon sisäisen kaapelivedon taidan tehdä sen seuraavasti: Dremelin pystyjyrsin toiminolla sopiva jyrsintä kanavalle -> vahattu kaapeli kanavaan -> ja lasten muovailuvaha ( löytyy miljoonalaatikosta) tungetaan kanavan täytteeksi, jonka pystyy muotoilemaan helposti rungon muotoihin. Kaapeli = jarruvaijerin suoja kaapeli. 
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 25 Heinä 2024, 12:55
Kirjoittaja kulju
Ja päivää,
Tänään punnitsin rungon muotin. Painoa tuli 240g. Ei jää paljoa ylimääräistä painoa kuidun alle.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 25 Heinä 2024, 13:05
Kirjoittaja Polkumies
kulju kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 23:51
Jos teen tuon sisäisen kaapelivedon taidan tehdä sen seuraavasti: Dremelin pystyjyrsin toiminolla sopiva jyrsintä kanavalle -> vahattu kaapeli kanavaan -> ja lasten muovailuvaha ( löytyy miljoonalaatikosta) tungetaan kanavan täytteeksi, jonka pystyy muotoilemaan helposti rungon muotoihin. Kaapeli = jarruvaijerin suoja kaapeli. 
Kannattaisiko silti olla se tm:n ehdottama erillinen letku, johon vaijerinkuori vedetään? Kuorikin on kuluva osa, joka varsinkin ruostuessaan pitäisi vaihtaa.
kulju kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 12:55Painoa tuli 240g
No kevyt on, ei olisi styroxista tekemällä paljon säästänyt.
Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu
Lähetetty: 25 Heinä 2024, 20:32
Kirjoittaja kulju
Moro,
Polkumies kirjoitti: ↑25 Heinä 2024, 13:05
kulju kirjoitti: ↑23 Heinä 2024, 23:51
Jos teen tuon sisäisen kaapelivedon taidan tehdä sen seuraavasti: Dremelin pystyjyrsin toiminolla sopiva jyrsintä kanavalle -> vahattu kaapeli kanavaan -> ja lasten muovailuvaha ( löytyy miljoonalaatikosta) tungetaan kanavan täytteeksi, jonka pystyy muotoilemaan helposti rungon muotoihin. Kaapeli = jarruvaijerin suoja kaapeli. 
Kannattaisiko silti olla se tm:n ehdottama erillinen letku, johon vaijerinkuori vedetään? Kuorikin on kuluva osa, joka varsinkin ruostuessaan pitäisi vaihtaa.
Ihan hyvä idea. Mutta letku, johon tuo suojakuori menee on ulkohalkaisijaltaan jo yli 8mm, jolloin takahaarukkaan tuleva kanava on aika vaikea tehdä saati sitten etuhaarukan osalta. Takahaarukan osalta ratkaisuna voisi olla, että tuo tuon vaijerin ulos kuvan mukaisesta kohdasta.
Joka tapauksessa tuo letku/putki kannattaa vahata, jottei epoksi tartu siihen ja sen saa pois kanavasta. Osittain tämän takia olin ajatellut käyttää vain vaijerin suojakuorta vahattuna, koska tuohon 8mm letkuun tuon suojakuoren työntäminen vaihdon yhteydessä voi olla todella hankalaa, ja se taas mahdollisesti kasvattaa tarvetta suuremmalle letkulle.
Aaarrgh, liikaa vaihtoehtoja...
Illan jatkot...