Moottoripolkupyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 20 Loka 2023, 00:20

Pitäisköhän rakentaa kinneri, jonka ulkonäössä vaikutteita Ifasta tai Trabantista -> sellaiseen kun kuuluisikin laittaa 2-tahtiapumoottori.
Idän ihme, lännen kauhu, perästä nousee sankka sauhu :lol: .

No nyt saadaan ainakin kokemuksia tästä 2 tahtimoottorista. Painoin "osta" nappia :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajantasaista tietoa Traficomin määräyksen liitteestä. L1e-A kohdalla ei ilmoiteta kuutiotilavuutta, mutta jos nyt tulkitaan yleisen L1e kohdan max 50cm3 koskevan myös L1e-A luokkaa, niin kyseessä on rajoitettu vain otto-tyyppinen polttomoottori. Nicolaus Otto työkierto tarkoittaa 4 tahtimoottorin työkiertoa. 2 tahtikoneen kokoa ei ole siis rajoitettu. Ennen vuotta 2016 pykälissä luki <50cm3 polttomoottori.

1000w tehoraja on suurin jatkuva teho, eikä suurin hetkellinen piikkiteho.

Liitteet
IMG_1355.jpeg
Viimeksi muokannut Vilijami, 20 Loka 2023, 09:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Turhaan siis ostin 50cc sarjan. Samaan hintaan olisi saanut 80cc ja 100cc moottorit :D

No toisaalta, jos mennään ennen vuotta 2016 pienitehoinen mopo sääntöjen mukaan, niin 50cc rajoitus on olemassa.

Liitteet
IMG_1356.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 19 Loka 2023, 19:18
jori kirjoitti:

...Mielikuva rauhallisesti papattavasta moottorista ei toteudu muuten kuin valitsemalla tehontarpeeseen nähden aivan liian suuri moottorin iskutilavuus. Tämä kasvattaa moottorin painoa ja kokoa ja vaatii pyörältäkin enemmän. Matala kuormitusaste heikentää myös polttoainetaloutta. Lisäksi ongelmaksi muodostuu tehon rajoittaminen riittävän pieneksi, jopa poliisin vakuuttaminen pienestä tehosta...

Samoihin aatoksiin päädyin itsekin taannoin, kun polttomoottoria pyörittelin mielessäni apumoottoriksi. Polttoainetalous ei tosin pyörinyt tuolloin mielessä.

Matalan pyörimisnopeuden vääntömomenttia haettaessa mikään ei voita kuutiotuumia. Varsinkaan kun tässä kokoluokassa ei ole kauheasti näkynyt ahdettuja moottoreita Kuva.

Häkäpönttöauto projektissa tajusin, että moottoreiden jaottelu bensa- ja dieselmoottoreihin on jostain syystä tekemällä tehty. Näin ei tarvitsisi olla, vaan hieman asiaan keskittyessä voisi samassa koneessa käyttää mitä vain palavia nesteitä (ja kaasuja) polttoaineena. Nyt kun olen tutkiskellut eri moottorityyppejä, niin sieltähän se putkahti esiin. Kuulamoottori, joka ei ole tarkka polttoaineesta. Olen kuullut tästä moottorityypistä ennenkin, mutta on jäänyt perehtymättä. Tässä olisi matalapuristeinen harvakäyntinen lätkyttäjä. Litrateho on pieni, joten iso kuutiotilavuuskaan ei niin haittaisi pienen tehon tavoitetta. Ja voisi ajaa joka kaupasta löytyvällä rypsiöljyllä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hot-bulb_engine

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

No nyt saadaan ainakin kokemuksia tästä 2 tahtimoottorista. Painoin "osta" nappia :wink:

Hyvä! Ensin varmaan suoraan vakiovarusteisena kasaan, ja jos alkaa myöhemmin omatunto kolkuttaa tai tulee sanomista, niin sitten vähän kuristusta sekä välitysten vaihtoa...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajattelin melko pian tehdä ainakin kaasariin rajoittimen, ettei luisti aukea täysille. Tuossa on CDI sytytysjärjestelmä, mihin saa ostettua valmiin kierrostenrajoittimen ja jos ei halua valmista, niin netistä löytyy rakennusohjeita.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voiko se koko sarja mahtua noin pieneen pakettiin? Ruuvinväännin mittakaavana.

Liitteet
IMG_20231020_145726.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä se siihen alkaa asettumaan. Tilaa ei oo missään suunnassa liikaa, mutta just ja just.

Liitteet
IMG_20231020_190639.jpg
IMG_20231020_190619.jpg
IMG_20231020_190543.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takakiinnike passaa justiin välimuttereiden kans. Etukiinnikkeen kans joutuu vähän pohtimaan, kun runko on pisaran mallinen ja kiinnike pyöreälle.

Liitteet
IMG_20231020_191013.jpg
IMG_20231020_190958.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvinhän se sinne sopii ja istuu!
Näyttää paremmalta tuossa kuin ahtaassa normirungossa, jossa satulaputki tulee kiinni keskiöön.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niin minunkin mielestäni, kun moottorin saa alemmas.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Viistoputkeen liimasin liimamassalla puolikkaan 28,6mm satulaputken pätkän, jolloin moottorin kiinnike istuu siihen kivasti.

Pinnapultit ei sitten oo kivaa nähnytkään. Pulttien välinen sisämitta on 35mm ja runkoputken leveys 41mm. Uskaltaskohan niitä vaan kylmästi vääntää tuon verran?

Liitteet
IMG_20231021_104411.jpg
IMG_20231021_104538.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lueskelin näistä moottoreista, kun pinnapulttiongelma hämmästytti.

Periaatteessa samoja moottoreita löytyy eri laatutasoja ja valmistajia ilmeisesti useampi. Paremmat moottorit tunnistaa lukemani mukaan sylinterin jäähdytysripojen pyöreistä valunapeista ja 8mm kierteellä olevista runkokiinnikkeistä. Ne ovat myös isommalle runkoputkelle tarkoitettuja.

Mulla runkokiinnikkeet ovat M6 kierteellä, eikä valunappeja pytyssä. Nämä halvemmat voivat olla ihan ok, varsinkin vakiolla 50cc sylinterillä, mutta laaduissa on vaihteluita.

Liitteet
Silver_Slant-2022__56756.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Siis nuo pinnapultit on käytännössä vaan pätkät M6-kierretankoa? Jos niin sitten vaan taivutat niitä sen tarvitun mutkan verran. Jos menee pieleen, niin pätkäiset uudet kierretangosta...

Vastaa Viestiin