M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Onnea irroitusyritykseen. :D

Jos haarukan päässä on tosiaan niin pieni reikä niin poraus-suunta pitää harkita uudelleen.

Normaaleihin isoihin käsiporakoneisiin saa yleensä 13mm kierukkaporanterän niin sellainen jättäisi enää 1mm alumiinia holkin sisälle.

Tosin holkin pohjalle jää haemiksi hieman kantavampi seinä.

Tuo Vilijamin pyörä on hyvin takapainoinen, eli eturenkaan päällä ei ole samaa painoa kuin m5 pyörässä. Bmx akseli kyllä takuulla kestää, mutta mietin kuinka vetelä on droppari mihin tulee sivutaivutusta. Ohjauksen kuitenkin olisi hyvä olla melko tarkka, ilman joustoja.

Toki meitä pyöräilijöitäkin on monen painoisia.

Bmx pyörä on tosiaan aika eri käyttöön tehty kuin m5 niin ainakin 2piikisenä haarukka on yliampuva.

Viimeksi muokannut Härski, 27 Touko 2025, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4070
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojanalle kirjoitti: 27 Touko 2025, 13:28
arasinen kirjoitti: 27 Touko 2025, 12:34

Ei muuten kellään olisi suosituksia hyvästä yksipuoleisesta haarukasta pienelle rengaskoolle taikka kapeasta tavallisesta :D

https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-vapa ... d=19126573 Tässä olisi hiilikuinen ja sais levyjrrun eteen myös.

Temusta saa noin 50€ halvemmalla saman . :evil:

Hobbyhall on nykyisin kiinalainen myyntipaikka eikä sieltä saa sen parempaa laatuu kuin muistakaan kiinan halpakaupoista. Sieltä ei siis kannata ostaa mitään.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4916
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Wacky kirjoitti: 27 Touko 2025, 16:13
Nojanalle kirjoitti: 27 Touko 2025, 13:28
arasinen kirjoitti: 27 Touko 2025, 12:34

Ei muuten kellään olisi suosituksia hyvästä yksipuoleisesta haarukasta pienelle rengaskoolle taikka kapeasta tavallisesta :D

https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-vapa ... d=19126573 Tässä olisi hiilikuinen ja sais levyjrrun eteen myös.

Temusta saa noin 50€ halvemmalla saman . :evil:

Hobbyhall on nykyisin kiinalainen myyntipaikka eikä sieltä saa sen parempaa laatuu kuin muistakaan kiinan halpakaupoista. Sieltä ei siis kannata ostaa mitään.

En itse ole Kiinan poikien tuotteissa mitään huonoa tavannut . Mielestäni monesti turhaan haukuttu . Sieltä suurin osa pyöränosista nykyään tulee. :twisted: :twisted:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14193
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

arasinen kirjoitti: 27 Touko 2025, 15:47
jori kirjoitti: 27 Touko 2025, 15:24

Mistä päättelet, että se on metallia ja samaa kappaletta kuin akseli. Onko siinä mustassa maalissa naarmuja, joista paistaa metallia.

Kun yritin ensimmäisen kerran poistaa tuota rengasta, ajattelin sen olevan jonkinlainen helposti poistettavissa oleva kansi. Kokeilin sormin, kokeilin taltalla, kokeilin siirtoleukapihdeillä. Hattu ei lähde irti, mutta sen reunoista irtosi palasia ja alta paistaa metallia. Kokeeksi porasin vielä keskeltä ja metallia on.

Menikö poraus keskeltä läpi / miten syvälti porasit. Voiko olla, että pora osui kannen läpäistyään akselin pään kohdalle. Siinä kohdin on todennäköisimmin kantta kiinni pitävä kierteytetty tappi.
Reunan murtuminen viittaa siihen, että tuo kansi ei ole PA-GL materiaalia, mikä toisaalta olisikin ollut vähän outoa. Noita yksipiikkisiä etuhaarukoita on tehty niin vähän, että erillisen ruiskuvalettavan muotin tekeminen sitä varten olisi ollut liioittelua. Voi siis hyvinkin olla alumiinia tai muuta helposti koneistettavaa metallia, mutta siinä tapauksessa se on kiinnitetty keskeltä kierteellä akseliin. Kokeilitko pyörittää kantta ruuvin tapa

Jos pitää alkaa rikkoa osia, kannattaa aloittaa tuosta kannesta. Se ei ole mitenkään välttämätön, eikä varmasti kallis osa. Eikä sen kiinnittäminen ole iso työ, kuten akselin. ¨'

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7575
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

arasinen kirjoitti: 27 Touko 2025, 15:24

Laita toki lisäinformaatiota, nyt on piikki auki.

PS. Mahottoman hieno pyörä, arvostan tinkimätöntä tarkoituksenmukaisuutta

Kiitos. Se tässä vähän on ollut tarkoituksena.
Takapää on ollut alunperin jäykkä kaksirenkainen, sitten kallistuva kaksirenkainen teli ja lopuksi jousitettu yksirenkainen. Kaikki versiot tavallisilla BMX kiekoilla joissa on 14mm kierre. Kestää hienosti ykspuolikiinnityksen, vaikka alunperin tarkoitettu molemmin puolin kiinnitettäväksi. Olen pyöritellyt akselin vain toiseen laitaan ja kiinnitys pidemmältä puolelta.
Rakenteluketjun voi käydä katsomassa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... urolavaurl

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7575
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti: 27 Touko 2025, 16:01

Tuo Vilijamin pyörä on hyvin takapainoinen, eli eturenkaan päällä ei ole samaa painoa kuin m5 pyörässä.

Takanahan mulla tuo toispuolikiinnitys onkin.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Jestas mikä savotta. Mutta tässä pari väliaikatiedotetta

IMG_3442.jpeg
IMG_3441.jpeg
arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Tässä päiviteltyä näkemystäni rakenteesta. Onnittelut nimimerkki Viljamille, sehän meni aikalailla nappiin.

Navan rakenne.png

Mittasuhteet ovat suurimmaksi oikein, paitsi haarukan paksuus on ihan hatusta vedetty ja akseli on edelleen arvauspohjalla. Aika vahvat todisteet on kyllä sille, että akseli olisi kuvan mukainen 15 mm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14193
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

No, oliko akseli alumiinia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

jori kirjoitti: 27 Touko 2025, 21:44

No, oliko akseli alumiinia?

Ei-magneettinen ja Dremelillä leikatessa ei kipinöintiä. Kyllähän se aika vahvasti alumiinin puolesta puhuu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14193
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

arasinen kirjoitti: 27 Touko 2025, 21:52
jori kirjoitti: 27 Touko 2025, 21:44

No, oliko akseli alumiinia?

Ei-magneettinen ja Dremelillä leikatessa ei kipinöintiä. Kyllähän se aika vahvasti alumiinin puolesta puhuu.

Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nyt kun alkuperäinen akseli on rikki niin aiotko hommata uuden akselin vai vaihtaa koko haarukan?

Akselin vaihtaminen tietysti vaatii haarukan holkin tarkan puhdistamisen ja mikrometriluokan mittauksen sen halkaisijasta. Eli vaatii erikoismittalaiteta ja sorvaamista mitä löytyy låhinnä koneistamoista.

Ainiin. ..ja ammattikoulusta!

Hyvin nopea jos olet niin saatat keretä kysymään paikallisesta ammattikoulusta matallipuolen koneistuksen harjoittelijoita tekisikö he uuden akselin ennen lomille lähtöä. Periaatteessa nopea homma.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Härski kirjoitti: 28 Touko 2025, 12:44

Nyt kun alkuperäinen akseli on rikki niin aiotko hommata uuden akselin vai vaihtaa koko haarukan?

Tiedän sitten kun olen saanut kaikki osat irti ja näen vähän tilannetta. Jos navan runko on ehjä ja akseli lähtee siististi irti, niin mielelläni vaihdan vain akselin. Haarukan vaihtaminen todennäkoisesti tarkoittaisi myös ohjaustangon vaihtoa ja alkaa olla jo turhan iso urakka tähän hetkeen.

Mikäli teillä on hyviä ideoita rakenteen parantamiseen, kuuntelen mielelläni. Ainakin materiaalin ajattelin vaihtaa teräkseen, eikä se irroitettava hattukaan ihan kehnolta kuulosta.

Vastaa Viestiin