Sivu 5/5
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 16:01
Kirjoittaja Härski
Onnea irroitusyritykseen. 
Jos haarukan päässä on tosiaan niin pieni reikä niin poraus-suunta pitää harkita uudelleen.
Normaaleihin isoihin käsiporakoneisiin saa yleensä 13mm kierukkaporanterän niin sellainen jättäisi enää 1mm alumiinia holkin sisälle.
Tosin holkin pohjalle jää haemiksi hieman kantavampi seinä.
Tuo Vilijamin pyörä on hyvin takapainoinen, eli eturenkaan päällä ei ole samaa painoa kuin m5 pyörässä. Bmx akseli kyllä takuulla kestää, mutta mietin kuinka vetelä on droppari mihin tulee sivutaivutusta. Ohjauksen kuitenkin olisi hyvä olla melko tarkka, ilman joustoja.
Toki meitä pyöräilijöitäkin on monen painoisia.
Bmx pyörä on tosiaan aika eri käyttöön tehty kuin m5 niin ainakin 2piikisenä haarukka on yliampuva.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 16:13
Kirjoittaja Wacky
Hobbyhall on nykyisin kiinalainen myyntipaikka eikä sieltä saa sen parempaa laatuu kuin muistakaan kiinan halpakaupoista. Sieltä ei siis kannata ostaa mitään.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 16:36
Kirjoittaja Nojanalle
Wacky kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 16:13
Hobbyhall on nykyisin kiinalainen myyntipaikka eikä sieltä saa sen parempaa laatuu kuin muistakaan kiinan halpakaupoista. Sieltä ei siis kannata ostaa mitään.
En itse ole Kiinan poikien tuotteissa mitään huonoa tavannut . Mielestäni monesti turhaan haukuttu . Sieltä suurin osa pyöränosista nykyään tulee.

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 16:45
Kirjoittaja jori
arasinen kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 15:47
jori kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 15:24
Mistä päättelet, että se on metallia ja samaa kappaletta kuin akseli. Onko siinä mustassa maalissa naarmuja, joista paistaa metallia.
Kun yritin ensimmäisen kerran poistaa tuota rengasta, ajattelin sen olevan jonkinlainen helposti poistettavissa oleva kansi. Kokeilin sormin, kokeilin taltalla, kokeilin siirtoleukapihdeillä. Hattu ei lähde irti, mutta sen reunoista irtosi palasia ja alta paistaa metallia. Kokeeksi porasin vielä keskeltä ja metallia on.
Menikö poraus keskeltä läpi / miten syvälti porasit. Voiko olla, että pora osui kannen läpäistyään akselin pään kohdalle. Siinä kohdin on todennäköisimmin kantta kiinni pitävä kierteytetty tappi.
Reunan murtuminen viittaa siihen, että tuo kansi ei ole PA-GL materiaalia, mikä toisaalta olisikin ollut vähän outoa. Noita yksipiikkisiä etuhaarukoita on tehty niin vähän, että erillisen ruiskuvalettavan muotin tekeminen sitä varten olisi ollut liioittelua. Voi siis hyvinkin olla alumiinia tai muuta helposti koneistettavaa metallia, mutta siinä tapauksessa se on kiinnitetty keskeltä kierteellä akseliin. Kokeilitko pyörittää kantta ruuvin tapa
Jos pitää alkaa rikkoa osia, kannattaa aloittaa tuosta kannesta. Se ei ole mitenkään välttämätön, eikä varmasti kallis osa. Eikä sen kiinnittäminen ole iso työ, kuten akselin. ¨'
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 19:49
Kirjoittaja Vilijami
arasinen kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 15:24
Laita toki lisäinformaatiota, nyt on piikki auki.
PS. Mahottoman hieno pyörä, arvostan tinkimätöntä tarkoituksenmukaisuutta
Kiitos. Se tässä vähän on ollut tarkoituksena.
Takapää on ollut alunperin jäykkä kaksirenkainen, sitten kallistuva kaksirenkainen teli ja lopuksi jousitettu yksirenkainen. Kaikki versiot tavallisilla BMX kiekoilla joissa on 14mm kierre. Kestää hienosti ykspuolikiinnityksen, vaikka alunperin tarkoitettu molemmin puolin kiinnitettäväksi. Olen pyöritellyt akselin vain toiseen laitaan ja kiinnitys pidemmältä puolelta.
Rakenteluketjun voi käydä katsomassa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... urolavaurl
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 19:56
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 16:01
Tuo Vilijamin pyörä on hyvin takapainoinen, eli eturenkaan päällä ei ole samaa painoa kuin m5 pyörässä.
Takanahan mulla tuo toispuolikiinnitys onkin.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 20:12
Kirjoittaja arasinen
Jestas mikä savotta. Mutta tässä pari väliaikatiedotetta
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 21:26
Kirjoittaja arasinen
Tässä päiviteltyä näkemystäni rakenteesta. Onnittelut nimimerkki Viljamille, sehän meni aikalailla nappiin.
Mittasuhteet ovat suurimmaksi oikein, paitsi haarukan paksuus on ihan hatusta vedetty ja akseli on edelleen arvauspohjalla. Aika vahvat todisteet on kyllä sille, että akseli olisi kuvan mukainen 15 mm.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 21:44
Kirjoittaja jori
No, oliko akseli alumiinia?
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 27 Touko 2025, 21:52
Kirjoittaja arasinen
jori kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 21:44
No, oliko akseli alumiinia?
Ei-magneettinen ja Dremelillä leikatessa ei kipinöintiä. Kyllähän se aika vahvasti alumiinin puolesta puhuu.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 28 Touko 2025, 09:44
Kirjoittaja jori
arasinen kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 21:52
jori kirjoitti: ↑27 Touko 2025, 21:44
No, oliko akseli alumiinia?
Ei-magneettinen ja Dremelillä leikatessa ei kipinöintiä. Kyllähän se aika vahvasti alumiinin puolesta puhuu.

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 28 Touko 2025, 12:44
Kirjoittaja Härski
Nyt kun alkuperäinen akseli on rikki niin aiotko hommata uuden akselin vai vaihtaa koko haarukan?
Akselin vaihtaminen tietysti vaatii haarukan holkin tarkan puhdistamisen ja mikrometriluokan mittauksen sen halkaisijasta. Eli vaatii erikoismittalaiteta ja sorvaamista mitä löytyy låhinnä koneistamoista.
Ainiin. ..ja ammattikoulusta!
Hyvin nopea jos olet niin saatat keretä kysymään paikallisesta ammattikoulusta matallipuolen koneistuksen harjoittelijoita tekisikö he uuden akselin ennen lomille lähtöä. Periaatteessa nopea homma.
Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus
Lähetetty: 28 Touko 2025, 21:15
Kirjoittaja arasinen
Härski kirjoitti: ↑28 Touko 2025, 12:44
Nyt kun alkuperäinen akseli on rikki niin aiotko hommata uuden akselin vai vaihtaa koko haarukan?
Tiedän sitten kun olen saanut kaikki osat irti ja näen vähän tilannetta. Jos navan runko on ehjä ja akseli lähtee siististi irti, niin mielelläni vaihdan vain akselin. Haarukan vaihtaminen todennäkoisesti tarkoittaisi myös ohjaustangon vaihtoa ja alkaa olla jo turhan iso urakka tähän hetkeen.
Mikäli teillä on hyviä ideoita rakenteen parantamiseen, kuuntelen mielelläni. Ainakin materiaalin ajattelin vaihtaa teräkseen, eikä se irroitettava hattukaan ihan kehnolta kuulosta.