Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj
Onkos tällä saralla tapahtunut edistystä? Kiinnostas noiden RC-hilujen hyödyntäminen sen Shumaherin tyyliin. Isohko lennokkimoottori, nopeudensäätimellä tehojen rajoitus sallittuun ja passelit "kaasukahvat" tms. ja Lipot akuiksi. Mitenkähän sen kampien pyörinän seuraamisen saisi helpoiten yhdistettyä tuohon? Periaatteessa ainakin tarkoitus miettiä sellanen luvallinen systeemi. Sinälläänhän tuo tehon rajouttaminen (ohjelmoitavalla?)nopeudensäätimellä ei pitäs olla mikään ongelma, kun ainakin käsitys on sellanen, että maksimi jännitteet ja virrat saa rajoitettua suht helposti. Jos ja kun noista 250W sähköpyörien napamoottoreistakin saa enempi tehoa pihalle, jos vain moottorinohjaus sen sallii, niin en jaksa nähdä isona ongelmana sitä, että ottaa isohkon lennokki/kopterin moottorin ja tekee siitä tehoja rajoittamalla 250Wattisen. Isommissa moottoreissa akselit on 8-12mm halkaisijaltaan, joten niihin on suhteellisen helppoa viritellä kiinnitykset hammasrattaalle tai hihnapyörälle. Ne 250W tehoiset lennokki/kopteri moottorit on niin pieniä ja hulluna kiertäviä, että niiden hyödyntäminen on käytännössä ihan mahdotonta.
Ei kai noilla moottoreilla ole väliä miten päin niitä pyörittää? Alennusvaihteen toteutuksesta riippuen moottorin pitäs pyöriä joko myötä tai vastapäivään.. Niin joo ja tarkoitus olisi käyttää sellasta harjatonta outrunner moottoria, kun ne kiertää vähemmän.
Tossa jo tullut miettineeksi sitäkin, että mitenkähän se Jorin ehdottama konsepti, eli pienempää ketjua suoraan moottorilta takavanteelle. Takaratas sähkövedolle tulisi jarrulevyn tilalle. Sitten jos käytössä olisi vielä normaalia pienempi ketju -> lyhkäsemmät hampaat, eli levyn ulkokehä olisi suht ehjä -> jarrusatula takakolmion sisäpuolelle, jolloin ketjut ei osuisi jarrusatulaan ja takana voisi käyttää levyjarruja. Vastaavaa jarrulevyn ja takarattaan yhdistelmää on käytetty ainakin joissakin (näyttely)moottoripyörissä, mutta tiiä sitten miten toimisi käyttöpyörässä. Pyöriin näkyy yleisesti olevan tarjolla 203 ja 220mm jarrulevyjä joten ei pitäs olla ongelma jos tekee sen kokoisen takarattaan. Tosin, ei riitä vielä 220mm, koska 220:20 = 11, eli edessä pitäisi olla 11mm halkaisijainen ratas, että välitykset saisi tiputettua 20:1. Noiden jarrulevy/takahammasratas systeemien piirtely pitäs onnistua aika kätevästi sillä sproceteer ohjelmalla ja sitten leikkauttaminenkaan ei nykyään pitäs olla iso ongelma, kun laserleikkaus vermeet alkaa olemaan jo melko monella pajalla (en tarkota talleja ).