Mä olen ollut vähän skeptinen rengashifistelyn suhteen. Joku semmonen asennejuttu ja kuvitelma etten mä kuitenkaan ole niin kermaperse, että oikeasti huomaisin jotain eroa renkaissa, kun sliksit ei kiinnosta normaalireittien alustojen takia.
No, ensimmäiset säröt tähän ajatteluun tuli aiemmin kesällä, kun kokeilin Kaarikinnerin Azub Triconia ja huomasin miten kivasti se rullasi Trykereilla kun niihin sai paineet kohdilleen. Sittemmin olen ajellut pari viikkoa Yaanan Tetriksellä johon laitettiin ennen Nokiaa Schwalbe Shreddat alle, kun niitä on niin moni täälläkin kehunut. Yllätyksenä tuli itselle että Tetris ei vauhdissa ihan kauheasti jää omalle Ibexille, jossa oli loppuun ajetut perus-Marathonit, joita oli pitänyt ihan OK renkaina. Jotain perää siinä hifistelyssä siis täytyy olla.
Joku ilta nettiä selatessa huomasin sitten, että saksalaisissa verkkokaupoissa on vielä jonkun verran myynnissä Shreddaa 50-507 koossa. Päätin sitten tilata renkaat kokeiluun ja ne tulikin muutamassa päivässä ja vaihtuivat Ibexin alle.
Tänään sitten ajelin ekan kerran Helsingistä Porvooseen, ja voi pojat että oli ihan eri pyörä alla! Uusi nopeusennätys ja 25 km/h keskarin ylitys tolla välillä, pyörä kiihtyy ihan eri tavalla kun polkasee ja ohjaus tuntuu tarkemmalta, mikä houkuttelee ajamaan mutkat lujempaa
Lisäksi noi kumit tuntuisi toimivan erityisen hyvin juuri huonolla asvaltilla ja kivituhkapoluilla, joita tulee aika paljon ajeltua, rullaavuus on ihan toiselta planeetalta Marathoneihin verrattuna ja pito ei jätä toivomisen varaa.
Eli meikäläisestä tuli nyt sitten rengaskäännynnäinen kertaheitolla, marathoneja ei mun pyörään enää laiteta
Ainoa huono puoli tässä on, että kun noi Shreddat on ajettu loppuun niin uusia ei enää saa. Toisaalta sittenpähän pääsee kokeilemaan jotain muuta.
24" rengasvalikoiman kapeutta on valiteltu mutta näköjään BMX-puolelta löytyy kaikenlaista mielenkiintoista myös 507-kokoon kun älyää etsiä. Oisko nää semmosiin trial-temppupyöriin sitten tarkotettu vai? Litkut kannattanee hommata ja ruiskia sisurin sisään, ohuethan noi renkaat on.
Esim. Maxxis DTH tai Torch näyttäisi paperilla ja kuvien perusteella (kuvio) mielenkiintoisilta, onko joku kokeillut?