Lambdan vaihdossa suurimmat virheet (autoharrastajien mukaan) on, että lambda menee rikki irrottaessa (jos vanha on tarkoitus laittaa takaisin) tai kierteet menevät rikki irrottaessa (pakosarjasta), ja että ostaa lambdan, jossa on vain pelkät piuhat kaapelin päässä. Kolvattu liitin ei toimi. Pitää tehdä puristusliitoksin, jonka varmaan senkin voi sössiä.
Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin
Pari kaveria (Mondeo ja Avensis) juuri kirosi, kun piti tarvikejarrupaloja hioa sieltä täältä ja tuolta, että ne sopi paikalleen ja liikkuivat sulavasti.
Toi voi johtua palan väärän koon sijaan aivan hyvin satulan ruosteesta. Ruoste turvottaa metallia ja pala ei mahdu koloonsa sen jälkeen. Orkkispalatkin olen lyhentänyt liian pitkinä asentaessa.
Viimeksi kun ostin palat ne oli tuollaiset yllä kuvatunlaiset. Vaikka ne oli valittu mallin ja vuoden mukaan oikein, ne oli silti väärät. Vein takaisin ja vaihdatin oikeisiin.
Lisäksi "Ei ole väljän voittanutta", koska liian tarkasti sovitetut jumittaa myöhemmin. Väljät eivät turpoa ruostuessaan kiinni.
Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin
Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.
Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin
Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.
Olen samaamieltä ettei joutoksessa ole liitoksena ongelma, mutta juottaminen voi toki vaurioittaa anturia jos sen tekee väärin tai anturi on jostain syystä erityisen herkkä vaurioitumaan lämmöstä.
Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.
Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.
Tällaista olen myös kuullut. Sehän ei silloin ole kai tekijän vika.
Edit: Mutta minne se kulkee? ECU:lle asti vai? Kolvaushan tulee liittimen kohdille, joka on kytketty ECU:uun.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Touko 2021, 19:33
Kirjoittaja janx
Kolvauslämpötilan mä en usko anturia rikkovan sillä: "Lambda-anturi vaatii tehokkaasti toimiakseen n. 300 °C lämpötilan ja siksi sijoitettu pakoputkeen lähelle moottoria. Lambda-anturin sisällä voi olla erillinen lämmitysvastus, jolla varmistetaan anturin nopea lämpeneminen toimintakuntoon kaikissa olosuhteissa."
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Touko 2021, 22:10
Kirjoittaja janx
Se savuaa sittenkin... laitoin silikonit kuivumaan testin jälkeen, että saa kolvin ja ulostulon tiiviisti. Auton venttiili meni suoraan paikalleen tiiviisti.
” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”
” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”
Jos ei toimi juotettu liitos, riittää siis, että eristeeseen tehdään pieni reikä kohdalle, jonne tina ei ole imeytynyt.
Re: Autoilu
Lähetetty: 14 Touko 2021, 15:32
Kirjoittaja janx
Näin meitä piip piip. Kyselin happiantureita maahantuojalta. 457 e/kpl ensimmäinen ja 476 e/kpl toinen. Arabiemiraateista suoraan tilaamalla alkuperäiset varaosat 190e/kpl. SIeltä sitten, jos tämä muutaman kympin Boschin anturi osoittautuu uusien vikojen syyksi.
En ihmettele, että kansa ajaa Toyotalla tms. Viimeinen Mitsubishi tämä kuitenkin tässä taloudessa on.
Edit: Tyhjäkäyntimoottorista jo mainitsinkin. Suomessa 630e ja Japanista noin 150e.
” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”
Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä
” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”
Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä
Monikarvaisen johtimen pään karvat juotetaan yleensä ensin yhteen ja sitten tämä sulatetaan kiinni liittimeen. Tässä tinaa ja ainakin juoksutetta imeytyy usein eristeen päähän asti ja jopa eristeen sisään. Tällainen tulppa estää kyllä hapen kulun johdinkarvojen välissä.
Ilmeisimmin tuota happea ei tarvita paljon, joten pienikin reikä riittää, kunhan on yhtenäinen. Johdinkarvojen paljastaminen eristeeseen leikatun reiän kautta ja neulan painaminen karvojen väliin levittää johdinkarvoihin mutkan, mikä tekee tuohon ilmareitin. –Ehkä.