Hieno!
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 00:34Säänsuojan tarjoaminen kuskille oli korkealla tämän projektin vaatimuslistalla. Sen todentamiseksi vesisateessa tarvittaneen tuulilasiin se kaavailtu "vedenpoistajan": ensimmäinen ehdokas on aiemmin tässä viestiketjussa esille noussut pyörivä kiekko, joka "linkoaa" vesipisarat pois kuskin näkökentästä. Toki kortteli tarvii ensin käydä kiertämässä vesisateessa ilman mitään kiekkoa/pyyhintä, jotta saa selville lähtötason.
Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Näyttää upealta tuossa ilta-auringossa. Mielestäni todella hyvin onnistunut ulkonäkö. Mikään ei osu häiritsevästi silmään.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Vilijami kirjoitti:Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 10:40Vilijami kirjoitti:Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.
Mulla m. 10v vanhassa 5sateesta-purkissa lukee "ei muovi-ikkunoille"
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Muistaakseni tuo Rain Repellent sopii myös visiireille (eli muoveille), mutta Rain Clear ei?
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Saukin testivideo ”liukasteesta” kinnerin visiirissä:
https://m.youtube.com/watch?v=JXPKSnsuBbs
Näinköhän toimisi hitaassa vauhdissa? 1CV liikkuu selvästi hitaammin kuin Saukin Quest, jolla silläkin ajoviima jäi liian pieneksi pisaroiden siirtelyyn visiirin pinnalla...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sopivasti sadekeli, poikkesin kiertämässä korttelin. 1CV:n tuulilasi on vielä uusi, eli naarmuton ja puhdas -> vesi pisaroituu kauniisti, MUTTA siinä ne pisarat istuivat paikallaan, eivät lähteneet mainittavasti valumaan edes ajon aikana.
Elektroniikkapuuhalaatikosta löytyi pari pientä piezoa, kytkin ne vilkkuihin -> nyt ei jää enää vilkut vahingossa päälle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectric_speaker
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hieno juttu. Vetäisepä mattamustalla maalilla noi sisäpuolen pinnat, tai ainakin ikkunoiden kehykset. Pienenee nuo heijastukset huomattavasti.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Nuo keltaiset heijastukset näyttäisi tulevat pääosin korin ulkopinnoilta.
Ovat kuvassa häiritsevämmät kuin mitä luonnossa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajarmala kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 02:06Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.
Laitetaan harkintaan tuonkin kokeilu, kiitos vinkistä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tuli sitten tähänkin pyörään pätkä narua, rajoittamaan tuulilasin avauskulmaa.
Takalasi syntyi 2 mm polykarbonaattilevystä, saranoituna kolmella nippusiteellä katon takareunan alumiinilistaan. Joku säätöviritys (auki, kiinni ja jotain siltä väliltä) tuohon tarvinnee vielä lisätä, jossain vaiheessa.
"Perinteisen" matkamittarin lisäsin myös.
Ja sitten oli viimein aika vähän pitemmälle koeajolle. Ensin työmatka edestakaisin. Sähkönkulutus 11,2 Wh/km. Päälle vähän kruisailua lähialueella.
Koko koeajelun saldo 20 km ja keskimääräinen sähkönkulutus 10,2 Wh/km.
Edellisen sähkösarjan PAS-anturi ei toimi nykysetin kanssa, joten sähköttelyt hoitui käsikaasulla.
En ole vielä tsekannut, saisiko uuden PAS-anturin istumaan tähän.
Renkaissa oli painetta n. 2,5 baaria, lasken 2 baariin seuraavaksi kerraksi -> pykälä lisää mukavuutta, ja vähemmän ääntä rämisevistä ikkunoista yms.
Sähköä tosin kuluu sitten vähän enemmän...
Sopivan säästeliäästi ajellen (ja isompia ylämäkiä vältellen) nykyisellä heikolla akulla voisi ajella hyvissä olosuhteissa ehkä reilut 30 km. Pitempiä ajeluita varten tarvii kasata uusi akku, tämä homma odottaa vain aloittamista... Nyt alkaisi olla sen aika.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Onneksi olkoon, 1CV on nyt valmis. (Kehityshän ei tietenkään lopu koskaan.)
Upea laite ja hämmentävästi isosiskonsa 2CV näköinen.
Voisit tehdä yhteenvedon ykkösviestin jatkeeksi ja valita siihen edustavan kuvan. Päivittelin DIY-listaan jo uuden kuvan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma