Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hieno!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hieno!
tm kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 00:34Säänsuojan tarjoaminen kuskille oli korkealla tämän projektin vaatimuslistalla. Sen todentamiseksi vesisateessa tarvittaneen tuulilasiin se kaavailtu "vedenpoistajan": ensimmäinen ehdokas on aiemmin tässä viestiketjussa esille noussut pyörivä kiekko, joka "linkoaa" vesipisarat pois kuskin näkökentästä. Toki kortteli tarvii ensin käydä kiertämässä vesisateessa ilman mitään kiekkoa/pyyhintä, jotta saa selville lähtötason.
Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
Näyttää upealta tuossa ilta-auringossa. Mielestäni todella hyvin onnistunut ulkonäkö. Mikään ei osu häiritsevästi silmään.
Vilijami kirjoitti:Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.
tm kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 10:40Vilijami kirjoitti:Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.
Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.
Mulla m. 10v vanhassa 5sateesta-purkissa lukee "ei muovi-ikkunoille"
Muistaakseni tuo Rain Repellent sopii myös visiireille (eli muoveille), mutta Rain Clear ei?
Saukin testivideo ”liukasteesta” kinnerin visiirissä:
https://m.youtube.com/watch?v=JXPKSnsuBbs
Näinköhän toimisi hitaassa vauhdissa? 1CV liikkuu selvästi hitaammin kuin Saukin Quest, jolla silläkin ajoviima jäi liian pieneksi pisaroiden siirtelyyn visiirin pinnalla...
Sopivasti sadekeli, poikkesin kiertämässä korttelin. 1CV:n tuulilasi on vielä uusi, eli naarmuton ja puhdas -> vesi pisaroituu kauniisti, MUTTA siinä ne pisarat istuivat paikallaan, eivät lähteneet mainittavasti valumaan edes ajon aikana.
Elektroniikkapuuhalaatikosta löytyi pari pientä piezoa, kytkin ne vilkkuihin -> nyt ei jää enää vilkut vahingossa päälle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectric_speaker
Hieno juttu. Vetäisepä mattamustalla maalilla noi sisäpuolen pinnat, tai ainakin ikkunoiden kehykset. Pienenee nuo heijastukset huomattavasti.
Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.
Nuo keltaiset heijastukset näyttäisi tulevat pääosin korin ulkopinnoilta.
Ovat kuvassa häiritsevämmät kuin mitä luonnossa.
ajarmala kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 02:06Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.
Laitetaan harkintaan tuonkin kokeilu, kiitos vinkistä.
Tuli sitten tähänkin pyörään pätkä narua, rajoittamaan tuulilasin avauskulmaa.
Takalasi syntyi 2 mm polykarbonaattilevystä, saranoituna kolmella nippusiteellä katon takareunan alumiinilistaan. Joku säätöviritys (auki, kiinni ja jotain siltä väliltä) tuohon tarvinnee vielä lisätä, jossain vaiheessa.
"Perinteisen" matkamittarin lisäsin myös.
Ja sitten oli viimein aika vähän pitemmälle koeajolle. Ensin työmatka edestakaisin. Sähkönkulutus 11,2 Wh/km. Päälle vähän kruisailua lähialueella.
Koko koeajelun saldo 20 km ja keskimääräinen sähkönkulutus 10,2 Wh/km.
Edellisen sähkösarjan PAS-anturi ei toimi nykysetin kanssa, joten sähköttelyt hoitui käsikaasulla.
En ole vielä tsekannut, saisiko uuden PAS-anturin istumaan tähän.
Renkaissa oli painetta n. 2,5 baaria, lasken 2 baariin seuraavaksi kerraksi -> pykälä lisää mukavuutta, ja vähemmän ääntä rämisevistä ikkunoista yms.
Sähköä tosin kuluu sitten vähän enemmän...
Sopivan säästeliäästi ajellen (ja isompia ylämäkiä vältellen) nykyisellä heikolla akulla voisi ajella hyvissä olosuhteissa ehkä reilut 30 km. Pitempiä ajeluita varten tarvii kasata uusi akku, tämä homma odottaa vain aloittamista... Nyt alkaisi olla sen aika.
Onneksi olkoon, 1CV on nyt valmis. (Kehityshän ei tietenkään lopu koskaan.)
Upea laite ja hämmentävästi isosiskonsa 2CV näköinen.
Voisit tehdä yhteenvedon ykkösviestin jatkeeksi ja valita siihen edustavan kuvan. Päivittelin DIY-listaan jo uuden kuvan.