Sivu 42/75
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 09 Joulu 2015, 16:22
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:En oikein osannut päättää olisiko tämä kuulunut vitutukseen vaiko hyvään tuuleen, laitoin nyt tähän.
En jaksanut enää vääntää rautalangasta jokaiselle:

Satulalaukut vohkittu, ei kai sentään. Niin, olet laittanut selityksen nimen alle. Se on hyvä. Onkos sinulla "Nojapyöräfoorumi.fi"-tarra jossain. Sekin helpottaa osaltaan. 
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 09 Joulu 2015, 16:29
Kirjoittaja E-Cruiser
Kotona hyvässä tallessa. Eivät ole käytössä kuin pitkillä reissuilla, kun on laturit mukana.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 11 Joulu 2015, 07:57
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:Satulalaukut vohkittu, ei kai sentään. Niin, olet laittanut selityksen nimen alle. Se on hyvä. Onkos sinulla "Nojapyöräfoorumi.fi"-tarra jossain. Sekin helpottaa osaltaan. 
Ihan hyvä idea. Täytyy vain löytää paikka noille. Jos laittaa vierekkäin liian monta tekstiä niin niistä ei nopealla katsomisella erota oikein mitään. Hyvin edullisiahan nuo ovat.
Nuo nykyiset tarrat maksoivat yhteensä noin 30 euroa.
Selitysosa on kyllä aika pakollinen täällä, jokaista kiinnostaa vain kategoria. Asiat oikeaan laatikkoon kuin vaatekomerossa. Kinneri on lisäksi ihan mukava sana, kuvaava.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 21:56
Kirjoittaja samuel
Nyt on siis sähkömopo tallissa ollut hetken aikaa ja pienet testilenkit ajettu.
Viime torstaina arvoin että lähdenkö saunomaan sillä ( onneksi en koska lunta satoi illalla).
Perjantaina laitoin laturin kiinni ja tarkistusluukusta huomasin että yhden akun kannella on jotain tummaa likaa.
No, eikun satulan alta koko kypäränsäilytyslaatikko irti ja sitten muutama minuutti ärräpäitä isoon ääneen

Akut tosi turvoksissa, hyvä etteivät ole kokonaan räjähtäneet!!
Kauppoja tehdessä myyjä sanoi että maahantuoja oli ilmoittanut että "akuilla ei ole takuuta koska on ollut esittelymopo, mutta olivat latautuneet normaalisti täyteen"
Juu-u oli tosi täynnä, oikein piukkana!
Siinä parin sidukan jälkeen kun kädet olivat lakanneet tärisemästä raivon takia, napsin kuvat joka akusta ja tein asiallisen reklamaation myyjälle.
Tänään tuli uudet akut kotiin kannettuna. Nyt vaan kaikkien liittimien hapettumien poisto ja kunnon suojamömmöt napoihin...
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 22:30
Kirjoittaja jviirret
Mikähän nuo on turvottanut? Kannattaa uusia akkuja ladatessa vähän yrittää mittailla ettei vain ole vääränlainen laturi tai jopa viallinen.
Jukka
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 23:52
Kirjoittaja samuel
Alkuperäisakut oli merkiltään chianhin taijotainsinnepäin.
Mutta nyt siis laitoin ekaa kertaa lataukseen.
Irrotetuani mittasin jännitteet ja kaikki on 0,2 voltin sisällä.
Nyt aattelin laittaa akkukohtaiset jännitemittarit ja vaikka rakentelis merkkivalot mittaristoon kun jännite putoaa alle 10V.
Ja laturi täytyy tarkistaa myös.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 16 Helmi 2016, 03:48
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:
Nyt aattelin laittaa akkukohtaiset jännitemittarit ja vaikka rakentelis merkkivalot mittaristoon kun jännite putoaa alle 10V.
Jos kyseessä on lyijyakut niin taitaa tuollaiset merkkivalot tuikkia aina kun vähän reilummin vääntäå kaasua?
Jukka
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 10:38
Kirjoittaja E-Cruiser
Eilen ei mennyt ihan putkeen..
Ensin huomasin, että yksi uusista akuista on sökö. Kaksi kennoa pimeänä. No, ne olivatkin tarjouksessa. Hobbykingin kanssa on ihan turha yrittää mitään akku-reklamaatiota, joten uusi tilalle.
Sitten hetken päästä tästä yksi pienistä latureista päästi toimintasavut pihalle. Kolme laturia palanut 11 vuodessa. No, näitähän saa uusia, näyttää olevan tarjouksessa...
Tästä taas hetken päästä ajoreissulla huomasin, että noin 800km ajetun keskiökasetin laakerissa on klappia. Piti kokeilla ihan monta kertaa, on siinä.
Romikselta hankitussa kammessa ei ole kierteitä jäljellä, joten kampi on irroitettava ajamalla. Tuttu metodi viime kesältä.
Verenpainetta tasapainoittavana seikkana uusi hyvin edullinen nahkakypäräni on kyllä ihan jees, ja sopiva kun poistin vuoren. Sopii Gatin ja ajolasien kanssa.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 12:41
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:Eilen ei mennyt ihan putkeen..
Ensin huomasin, että yksi uusista akuista on sökö. Kaksi kennoa pimeänä. No, ne olivatkin tarjouksessa. Hobbykingin kanssa on ihan turha yrittää mitään akku-reklamaatiota, joten uusi tilalle.
Sitten hetken päästä tästä yksi pienistä latureista päästi toimintasavut pihalle. Kolme laturia palanut 11 vuodessa. No, näitähän saa uusia, näyttää olevan tarjouksessa...
Tästä taas hetken päästä ajoreissulla huomasin, että noin 800km ajetun keskiökasetin laakerissa on klappia. Piti kokeilla ihan monta kertaa, on siinä.
Romikselta hankitussa kammessa ei ole kierteitä jäljellä, joten kampi on irroitettava ajamalla. Tuttu metodi viime kesältä.
Verenpainetta tasapainoittavana seikkana uusi hyvin edullinen nahkakypäräni on kyllä ihan jees, ja sopiva kun poistin vuoren. Sopii Gatin ja ajolasien kanssa.
Mitenkäs nuo akut kuolevat. Lakkaavat kokonaan ottamasta ja luovuttamast virtaa? Entäpä, miten nuo kuolleet kennot tunnistetaan. Onko niin, että sarjaan kytketty kennoryhmä pitää purkaa juotteistaan, jotta kuolleet kennot löytyvät, vai onko tuohon joku fiksumpi konsti?
Mikäs noissa latureissa kuolee. Niissä käsitellään suuria tehoja, joten lämpeneminen lienee se primääri syy, joka ne saa kuolemaan. Olisi varmasti mahdollista saada ne kestämään paremmin, jos tietäisi, minkä komponenttia pitää jäähdyttää paremmin.
Onhan polkeminen aina mukava tapa tehdä asioita, mutta saa tuon kammen irti myös kaksihaaraisella ulosvetäjällä:
- Aseta ulosvedin paikoilleen ja kiristä ruuvi.
- Lämmitä kammen ja akselin liitosta kuumailmapuhaltimella tai vaikka hiustenkuivaajalla muutama minuutti.
- Napauta vasaralla ulosvetimen ruuvin päähän ja kiristä ruuvia lisää.
- Toista edellistä kohtaa, kunnes irtoaa koko ajan lisää lämmittäen.
Tämä ohje toimii erinomaisesti alumiinikampien irrottamiseen, mutta siitä on hyötyä myös teräskampien irrottamisessa. Lämmitys helpottaa myös oikean kammenirrotustyökalun käyttöä.
Upea kypärä. 
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 13:34
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:
Mitenkäs nuo akut kuolevat. Lakkaavat kokonaan ottamasta ja luovuttamast virtaa? Entäpä, miten nuo kuolleet kennot tunnistetaan. Onko niin, että sarjaan kytketty kennoryhmä pitää purkaa juotteistaan, jotta kuolleet kennot löytyvät, vai onko tuohon joku fiksumpi konsti?
Tämä oli uutena sökö. Seissyt liian kauan varastossa todennäköisesti, ilmankos oli tarjouksessa. Sökönä kenno ei enää ota virtaa vastaan, ei suostu latautumaan täyteen, jolloin koko akku on epätasapainossa. Voi olla valmistevika tai ikä. Laturit kertovat joka latauskerralla jokaisen kennon kunnon näissä lipo-systeemeissä. Mittarit näyttää automaattisesti kun kytkee akun kiinni.
Näissähän on kolme virtajohtoa. Plus, miinus ja tasausmoniliitin, johon tulee johdot jokaisesta kennosta erikseen.
Latureita nyt menee aina joskus, lähinnä noita pieniä. Isommat kestävät paremmin. Nämä ovat RC-latureita, suunniteltu lennokkitoimintaan.
Mä vingutan näitä tässä hommassa kybällä satoja ja satoja tunteja vuodessa. Lennokkihommissa nämä tunnit eivät tulisi koskaan täyteen.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 15:00
Kirjoittaja samuel
Tässä kuva johdotuksesta.
(img]http://2bfly.com/assets/lipo-wiring1.png[/img]
Hei! mikäs nyt meni pieleen kun ei kuva näy?
Tämän ohjeen mukkan olin tekevinäni:
Kuvan osoitteen saa klikkaamalla kopioitavaa kuvaa hiiren väärällä napilla ja poimimalla valikosta "Kopioi kuvan osoite". Mene sitten viestimkirjoitusruutuun paikkaan, johon kuvan haluat ja paina ruudun yläreunan nappia "Img". Tekstikenttään ilmestyy kaksi hakasulkeissa olevaa img tekstiä ja kursori hyppää näiden väliin (img]tähän[/img] (Ensimmäisen Img-tagin vasen hakasulku on korvattu kaarisululla, jotta tagit näyisivät tekstinä, eivätkä kuvittelisi välissä olevaa tekstiä osoitteeksi.)
Sitten vain painat näppäimistöstä Ctrl näppäin alhaalla v näppäintä tai hiiren väärän näppäimen takaa ilmestyvästä valikosta "Liitä". Kopioimasi osoite hyppää kursorin paikalle img-tagien väliin. Siinä se. Kun lähetät tekstin, korvaa ohjelma img tagien välissä olevan kuvan osoitteen näkyvällä kuvalla.
Ohjeessa on pakko käyttää kaarisulkua edessä, koska muuten tagit eivät näy, eikä sellaisesta ohjeesta ole apua tämänkään vertaa.
Kuvalinkin lisäämisohje lyhyesti: Kopioi kuvalinkki leikepöydälle. Mene tekstiin haluamaasi kohtaan ja paina editointi-ikkunan yläreunasta "Img" ja liitä leikepöydän linkki siihen, missä kursori jo on.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 15:37
Kirjoittaja jviirret
Ensimmäinen sulku on kaarisulku, kaikkien pitää olla hakasulkuja

Jukka
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 17:09
Kirjoittaja samuel
No niin, luin siis työkiirreessä Jorin ohjeen kirjaimellisesti ja korvasin tuon hakasulkeen kaaarisulkeella vaikkei olis pitänt.
Paha jutuu kun työt haittaa vapaa-aikaa niin paljon.
Vaikka pitää olla hyvillään että töitä on.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 06 Maalis 2016, 14:35
Kirjoittaja Wacky
Nyt on lähti v*tutuskäyrä aika hyvään nousuun


Tolla ei sitten ajeta enää.
Re: Virallinen marina ja v*tutusketju
Lähetetty: 06 Maalis 2016, 15:05
Kirjoittaja mhelander
No ei kannata. Mutta on tuo korjattavissa edelleen. Itse hitsaisin ratkeaman, sitten hioisin sauman tasalle ja taas nojailijan pajaan puhtaalle metallipinnalle ensin lasikuitukerroksella, sitten hiilikuidulla korjaamaan.