Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
https://www.wandamotor.fi/ Onneksi eivät ole poistumassa pyöränosa markinoilta .
Sain sähkee sieltä , uudistavat sivujaan ja päivittävä tuote katekodioitaan .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
https://www.wandamotor.fi/ Onneksi eivät ole poistumassa pyöränosa markinoilta .
Sain sähkee sieltä , uudistavat sivujaan ja päivittävä tuote katekodioitaan .
Alve kyselee lyhyistä kammista facebookissa,
pitäiskö täältä antaa hänelle vähän osviittaa...
wwhv kirjoitti:Alve kyselee lyhyistä kammista facebookissa,
pitäiskö täältä antaa hänelle vähän osviittaa...
Saahan sitä mainostaa, lyhytkampiuskovaisten lahkoa Tepolle vientituloja
PW kirjoitti:wwhv kirjoitti:Alve kyselee lyhyistä kammista facebookissa,
pitäiskö täältä antaa hänelle vähän osviittaa...Saahan sitä mainostaa, lyhytkampiuskovaisten lahkoa
Tepolle vientituloja
Ei tuolla vissiin lyhennysapua kaivattu, vaan kokemuksia/kommentteja lyhyiden kampien käytöstä.
tm kirjoitti:PW kirjoitti:wwhv kirjoitti:Alve kyselee lyhyistä kammista facebookissa,
pitäiskö täältä antaa hänelle vähän osviittaa...Saahan sitä mainostaa, lyhytkampiuskovaisten lahkoa
Tepolle vientituloja
Ei tuolla vissiin lyhennysapua kaivattu, vaan kokemuksia/kommentteja lyhyiden kampien käytöstä.
Siinä on mahollisuus kauppaan
kannattais ainakin mainita että niitä voi lyhentääkin,
mun mielestä siellä oltiin "sortumassa" ostamaan sellaisia
monireikäisiä missä voi pedaalien paikkaa muuttaa eri
korkeuksille...
Oli vaihteeksi ontot kammet työn alla, eli vaati holkkien käyttöä.
sompi: Shimano 105 (FC-5800), 170 -> 140 mm
Jäi vähän normaalia pitemmät päät, kun näitä onttoja ei arvaa lyhennellä alkuperäisistä rei'istä eteenpäin (=lyhyemmiksi).
Viikolla kaivoin yhden pyörän esille, siinä oli holkitetut kammet. Näytti toinen holkki irronneen, huomasin kun oli säilytetty ilman polkimia. En tutkinu tarkemmin, saako siihen polkimen vielä - aika näyttää.
Holkki lähtenyt polkimen mukaan? Ei kai ne varastoitaessa itsestään irtoa?
jviirret kirjoitti:Holkki lähtenyt polkimen mukaan? Ei kai ne varastoitaessa itsestään irtoa?
Ei ku se hölskyy siellä välissä. Onko se jollain liimalla ollu kiinni? En oo vielä lasit päässä häntä tutkaillu.
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Holkki lähtenyt polkimen mukaan? Ei kai ne varastoitaessa itsestään irtoa?
Ei ku se hölskyy siellä välissä. Onko se jollain liimalla ollu kiinni? En oo vielä lasit päässä häntä tutkaillu.
Laitapa kuvia näkösälle, ensimmäinen laatuaan... holkeissa olen käyttänyt Loctiten vihreää ruuvilukitetta (vahva). Onhan polkimen akselien kierteissä käytetty rasvaa, eikä kierretty kuiviltaan kiinni? Ettei olisi lähtenyt nyt aukeamaan väärästä välistä... toinen vaihtoehto on itse holkin hajoaminen.
Onko se keskeltä katkennu?
Ei siinä välttämättä oo rasvaa käytetty, polkimen kierteissä
Poikkihan se on, kahdesta kohdasta. Joko polkiessa nitkunut kun on keskeltä "tyhjän päällä" ja/tai avatessa katkennut kun on toisesta päästä jumissa polkimen akseliin ja toisesta kiinni kammessa.
Paljokohan tuon holkin vahvuus on heikoimmasta kohdasta kierteen pohjista mitattuna?
jviirret kirjoitti:Poikkihan se on, kahdesta kohdasta. Joko polkiessa nitkunut kun on keskeltä "tyhjän päällä" ja/tai avatessa katkennut kun on toisesta päästä jumissa polkimen akseliin ja toisesta kiinni kammessa.
Paljokohan tuon holkin vahvuus on heikoimmasta kohdasta kierteen pohjista mitattuna?
Joo on katkennut keskiosa kokonaan poikki...
Missä pyörässä/pyörissä käytetty ja osaatko arvioida paljonko ajettu? Montako kertaa polkimia irroteltu? Yritän tässä vaan kartoittaa syitä ja taustoja, en syyttää käyttäjää .
Jos nuo holkin päät saisi irti, niin pystyisi korvaamaan uudella holkilla. Noissa kammissa taisi tuo ontto osuus olla iso verrattuna kokonaispaksuuteen -> joutuu holkki kovemmalle. Ja holkki on seinämävahvuudeltaan ohut. Eli ei välttämättä uusi samanlainen holkkikaan kestä kauempaa... eli jokusen vuoden.
tm kirjoitti:jviirret kirjoitti:Poikkihan se on, kahdesta kohdasta. Joko polkiessa nitkunut kun on keskeltä "tyhjän päällä" ja/tai avatessa katkennut kun on toisesta päästä jumissa polkimen akseliin ja toisesta kiinni kammessa.
Paljokohan tuon holkin vahvuus on heikoimmasta kohdasta kierteen pohjista mitattuna?
Joo on katkennut keskiosa kokonaan poikki...
Missä pyörässä/pyörissä käytetty ja osaatko arvioida paljonko ajettu? Montako kertaa polkimia irroteltu? Yritän tässä vaan kartoittaa syitä ja taustoja, en syyttää käyttäjää.
Jos nuo holkin päät saisi irti, niin pystyisi korvaamaan uudella holkilla. Noissa kammissa taisi tuo ontto osuus olla iso verrattuna kokonaispaksuuteen -> joutuu holkki kovemmalle. Ja holkki on seinämävahvuudeltaan ohut. Eli ei välttämättä uusi samanlainen holkkikaan kestä kauempaa... eli jokusen vuoden.
Selailin viestiketjua taaksepäin, viestin #321 kohdalla aletaan käsitellä näitä kyseisiä kampia (PW, elok. 16, 2016).
Olivat ensimmäiset ontot kammet, ja kampien seinämävahvuus luokkaa 3 mm -> iso ontto osuus keskellä. Tällaiset holkit ei selvästikään kestä tuommoista. Holkkien seinämävahvuus on todella pieni. Nämähän on alunperin tarkoitettu rikkoutuneiden kierteiden korjaamiseen umpikammissa.