Re: Kummallisuuksia netistä
Onko tämä etuveto ja takaohjattu VELAYO jo tuttu?
http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onko tämä etuveto ja takaohjattu VELAYO jo tuttu?
http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/
Vilijami kirjoitti:Onko tämä etuveto ja takaohjattu VELAYO jo tuttu?
http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/
Kyllä tätä on aiemminkin ihmetelty. Siinä on virtuaalinen takapyrörän ohjausnivel, jolla tavoitellaan stabiilisuutta kaarteessa. Kaarteeseen pääseminen vaatii kuitenkin takapyörän ohjausvoiman (renkaan ja tien välisen sivuttaisvoiman) suunnan muutoksen, joka tekee ohjauksesta koko ajan hakevaa. Tuo on tuokin hyvä alku, johon lisättynä parin asteen etupään ohjaus, tulisi erinomainen kulkupeli vaikka missä olosuhteissa. Sellainen pitäisi vain tehdä ja se "Joku" on taas kateissa.
Oisit nakannut hakukenttään sanan vealyo tai keskusteluahan vehkeestä halusit
Tuo on muuten järkyttävän ison näköinen, kun se on normaalin kinnerin vieressä
jooseha kirjoitti:Oisit nakannut hakukenttään sanan vealyo tai keskusteluahan vehkeestä halusit
![]()
Tuo on muuten järkyttävän ison näköinen, kun se on normaalin kinnerin vieressä![]()
Isohan siitä keulasta tulee, kun pitää jäykkä etuakseli väistää polkimilla ilman että pituus kasvaa tolkuttomaksi. Pelkkää takaohjausta ei kukaan uskaltaisi ajaa, jos akseliväli olisi kovin lyhyt. Etuakseli voi olla myös polvitaipeen kohdalla, kuten Oliverin ja Tepon kilpakoneessa, vain jos takaohjauksessa on keskityslaite. Jos etupää ohjaa edes sen asteen puolelleen, voi etuakseli olla halutussa paikassa. Jäykän akselin yli pitää kuitenkin saada jalat liikkumaan, joten polvitaipeen kohta on tällöin edullisin paikka. Jos taas etuohjaus ja veto tehdään erillisillä ohjaavilla pyörillä ja ketjuvedoilla etupyöriin, kuten minun suunnitelmassani, niin etuakseli voi olla mikssä tahansa, kun akselia ei kuskin kohdalla ole.
Sama huolellisemmin kirjoitettuna aiempaan ketjuun samasta aiheesta.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 32&#p42132
nasa moonbuggy -hakusanalla tulee kaikenlaisia hauskoja nelipyöräisiä nojapyöriä... jotka ehjänä ehkä on "soratiekelpoisia"
Sähköavusteinen kaupallinen retrokinneri.
http://picar.by/
Yritin katsella lähikuvaa eturipustuksesta, en löytänyt. Näyttää kuitenkin että etuakselit on normaalit 9,5mm(3/8") polkupyörän etuakselit
Ilmeisesti ne kuitenkin tuon letkeän näköisen etujousituksen vuoksi ovat riittävät, tässä uutisklipissä näkyy vähän epätasaisemmallakin ajoa:
Sateelta tuo kate ei suojaa kuin polvesta alaspäin
Mutta taitaa kohderyhmä olla ihan joku muu kuin kaiken kelin työmatkapyöräilijä
Jukka
jviirret kirjoitti:Yritin katsella lähikuvaa eturipustuksesta, en löytänyt. Näyttää kuitenkin että etuakselit on normaalit 9,5mm(3/8") polkupyörän etuakselit
![]()
Ilmeisesti ne kuitenkin tuon letkeän näköisen etujousituksen vuoksi ovat riittävät, tässä uutisklipissä näkyy vähän epätasaisemmallakin ajoa:Jukka
Tuossahan on etupyörien jousitus melkein samanlainen kuin minun SH22:ssa, SH23:ssa, SH26:ssa ja SH27:ssä, mutta ohjausakselit ovat pystysuunnassa ja siten vältetty aurauskulman muuttuminen joustaessa. Noin saa jousitusta ainakin riittävästi, mutta mitenkähän on muiden ominaisuuksien kanssa? Pitäisiköhän seuraavassa tadpolessa kokeilla tuollaista. Kun laittaisi vielä taakse jousituksen, olisi meno jo aika letkeetä.
Vilijami kirjoitti:Sähköavusteinen kaupallinen retrokinneri.
Raideväli vähän tarpeettoman suuri, 1,2m. Yli metri on näissä oikeastaan tarpeeton, varsinkin jos käytetään camberia. Samoin laittaisin pienemmät etupyörät.
Mopon rengas myös takana sivun mukaan. HIrmu kallishan tuo ei ole, verrattuna moderneiden hintoihin. Toki itse tekemällä saa paljon halvemmalla.
E-Cruiser kirjoitti:Raideväli vähän tarpeettoman suuri, 1,2m. Yli metri on näissä oikeastaan tarpeeton, varsinkin jos käytetään camberia. Samoin laittaisin pienemmät etupyörät.
mun mielestä tähän sopii ulkonäöllisesti isot paremmin. Isot taas vaatii kääntyäkseen enemmän leveyttä, varsinkin kun on nuo koristeputket:
Leveysvaatimusta tulee myös jousituksesta. Mitä kapeampi raideväli sitä enemmän ajoneuvo kallistuu yhden renkaan 5cm joustolla. Tässä ei kaikesta päätelleen ole kallistuksen vakaajaa, joten varsin ymmärrettävää ettei vauhdikasta mutkissa ajoa ei juuri esitellä
Jukka
Voisko nuo koristepakoputket olla osa runkoa? Nyt ne vissiin on vain koristeena.
Tässä ei polkimia taida olla?
PW kirjoitti:Tässä ei polkimia taida olla?
On
Kuvan nimestä päätellen vipu on käsijarru
Jenkkiedustajan sivulla http://www.velomobileshop.com/collectio ... 4317543171
3vaihteinen Shimano nexus ja lisävarusteena 750W apumoottori.
Jukka
PW kirjoitti:Voisko nuo koristepakoputket olla osa runkoa?
Juuri samaa mietin itsekin
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Voisko nuo koristepakoputket olla osa runkoa?
Juuri samaa mietin itsekin
Voi kai ne olla, mutta vaikka olisi niin eipä tuossa juuri painonsäästöä tulisi. Keskirunkoa ei voi kuitenkaan ketjuvoimien vuoksi ohentaa. Ulkokuoressa ei tarvi reunoissa olla kuin ihan hennot putket tai puurimat, niiden pois jättämisestä ei juuri painon säästöä tule, menee vain monimutkaisemmaksi rakentaa.
Sivuketjuvetoisessa tilanne olisi ihan eri...
Jukka
Onpa eturungossa rumasti rautaa Noista 40x40 putkista tekee vaikka flevon rungon.