Totuttuun tyyliini yritys ja erehdys - otin väliseinästä pari-kolme senttii pois, muuten toimis mut tukivarsi ottaa jo pohjaan. Onkohan se tukivarren irrotus toisesta päästä vaikee? Jos sen irrottas, ehkä mahtus kiekko liikahtamaan ja akseli tulis näkyville. Jatkuu huomenna valosassa jos vaikka yöllä joku välähdys tulis asian ratkomiseks
Tuotakaan en vielä ymmärrä, onko tuo takapakka normaalista poikkeava näissä kinnereissä kun vapaaratastahan ei navassa näy? Vai onko vapaaratas jotenkin erilainen ku yleensä?
Quest integroituu Imatralle
Re: Quest integroituu Imatralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Eikä se katkasukaan ihan yksinkertasta ole, pikkurälläkällä ei ainakaan mahdu/yletä katkasemaan.
Eikös tuon yllä isolla poikkaisemaan
OT: Tässä yhteydessä pitää ihmetellä miksi ihmiset haluavat katkaista aina kaiken metallin rälläkällä. Myös silloin kun se ei ole missään nimessä järkevin tapa. Putkiaivot
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Quest integroituu Imatralle
jooseha kirjoitti:OT: Tässä yhteydessä pitää ihmetellä miksi ihmiset haluavat katkaista aina kaiken metallin rälläkällä. Myös silloin kun se ei ole missään nimessä järkevin tapa.
En ota kantaa tähän projektiin, mutta saman oon huomannut, että yleensä ekana tarjotaan rälläkkää. Itse koitan miettiä kaikki muut katkaisukeinot (esim. peltisakset, rautasaha jne) ensin ja rälläkkä vasta viimeiseksi. Oikein ahtaissa paikoissa olen katkonut pultteja ja muita rautoja liottamalla hitsauspuikkoja vesiämpärissä, sitten märällä puikolla ja puikkokoneeseen virrat täysille.
Re: Quest integroituu Imatralle
Vilijami kirjoitti:jooseha kirjoitti:OT: Tässä yhteydessä pitää ihmetellä miksi ihmiset haluavat katkaista aina kaiken metallin rälläkällä. Myös silloin kun se ei ole missään nimessä järkevin tapa.
En ota kantaa tähän projektiin, mutta saman oon huomannut, että yleensä ekana tarjotaan rälläkkää. Itse koitan miettiä kaikki muut katkaisukeinot (esim. peltisakset, rautasaha jne) ensin ja rälläkkä vasta viimeiseksi. Oikein ahtaissa paikoissa olen katkonut pultteja ja muita rautoja liottamalla hitsauspuikkoja vesiämpärissä, sitten märällä puikolla ja puikkokoneeseen virrat täysille.
Rautasahalla tuon varmaan mahtus katkasemaan, näinköhän tuo puris akseliteräkseen? Senhän näkis kun kokeilee. Isorälläkkä on kyllä mut siihen on jumiutunu yks laikka Enkä oo sitä saanu pois millään konstilla
Ei kai tuo väliseinä oo "kantava" ? Jos aukasis sen kokonaan ja ottas koko paketin ulos tukivarsineen päivineen? Vois purkaa sitten mukavammissa olosuhteissa ja asennoissa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Isorälläkkä on kyllä mut siihen on jumiutunu yks laikka
Enkä oo sitä saanu pois millään konstilla
Teet riittävän pitkästä latasta järeän avaimen(kaupalliset ovat yleensä heikkoja ja lyhytvartisia) mutterille. Toisella kädellä pidät laikan ja vaihteen välistä kiintoavaimella kiinni. Aukeaa varmasti
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Rautasahalla tuon varmaan mahtus katkasemaan, näinköhän tuo puris akseliteräkseen? Senhän näkis kun kokeilee.
Puree varmasti, mutta ei kannata yrittää vanhalla perintöterällä, eikä uudella halpisterällä. Käyt ostamassa kalleimpia rautasahanteriä mitä löydät -nekään ei oo kovin kalliita- niin onnistuu. Sillä rautasahanterän laadulla on todella iso vaikutus homman onnistumiseen ja mielekkyyteen.
Re: Quest integroituu Imatralle
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Rautasahalla tuon varmaan mahtus katkasemaan, näinköhän tuo puris akseliteräkseen? Senhän näkis kun kokeilee.
Puree varmasti, mutta ei kannata yrittää vanhalla perintöterällä, eikä uudella halpisterällä. Käyt ostamassa kalleimpia rautasahanteriä mitä löydät -nekään ei oo kovin kalliita- niin onnistuu. Sillä rautasahanterän laadulla on todella iso vaikutus homman onnistumiseen ja mielekkyyteen.
Mistä arvasit ett miulla on perintöterät käytössä? Poranterissä sama homma
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Mistä arvasit ett miulla on perintöterät käytössä?
Poranterissä sama homma
Sää oot niin tyylistä tarkka, ettei ollut vaikea arvata
Re: Quest integroituu Imatralle
Vilijami kirjoitti:Sillä rautasahanterän laadulla on todella iso vaikutus homman onnistumiseen ja mielekkyyteen.
Valitettavsti suurin osa ihmisistä ei osaa käyttää rautasahaa ja pilaavat terän pienelläkin sahauksella. Muiden jäljiltä olevaan sahaan joutuu yleensä vaihtamaan terän, jotta sitä viitsii käyttää.
PW kirjoitti:Poranterissä sama homma
Pora kestääkin kulutustavaraksi todella kauan, koska sen voi teroittaa lukemattomia kertoja
Re: Quest integroituu Imatralle
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Poranterissä sama homma
Pora kestääkin kulutustavaraksi todella kauan, koska sen voi teroittaa lukemattomia kertoja
Kyllä ne taitaa olla isoisän jäljiltä enkä usko ett niitä saisin teräväks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Isorälläkkä on kyllä mut siihen on jumiutunu yks laikka
Enkä oo sitä saanu pois millään konstilla
Teet riittävän pitkästä latasta järeän avaimen(kaupalliset ovat yleensä heikkoja ja lyhytvartisia) mutterille. Toisella kädellä pidät laikan ja vaihteen välistä kiintoavaimella kiinni. Aukeaa varmasti
Niinhän se arkkimedeen laki sanoo: "Antakaa minulle vipu niin aukaisen jumittuneet rälläkät"
En muista, millä kaikilla konsteilla (laillisin ja laittomin) sitä on yritetty - kahdenkin miehen voimin. Varmaan miehissä vikaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Ison rälläkän mutteri osaa joskus olla todella tiukassa! Pahimpiin tapauksiin on joskus tullut tarjottua oikein lämpöä. Mutteri hitsi pillillä siniseksi niin joosehan neuvoilla on kaikki tähänmessä nöyrtyneet..
Puukkosahaa ei taida olla mainittu!
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Quest integroituu Imatralle
Pakka on ihan normaali, mutta vapaaratas on muokattu versio, jotta se tavanomaista paksumpi akseli mahtuu siitä läpi. Eli sitten kun tilailet osia niin tilaa uusi vapaaratas myös.
Ei se väliseinä erityisemmin kanna enää tuosta kohtaa, mutta itse pitäisin reiän mahdollisimman pienenä ettei rapa roisku sisään sen kautta. Takahaarukan irroitus ei kovin iso homma ole, itse kokeilisin sillä tavalla mieluummin.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Quest integroituu Imatralle
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Eikä se katkasukaan ihan yksinkertasta ole, pikkurälläkällä ei ainakaan mahdu/yletä katkasemaan.
Eikös tuon yllä isolla poikkaisemaan
OT: Tässä yhteydessä pitää ihmetellä miksi ihmiset haluavat katkaista aina kaiken metallin rälläkällä. Myös silloin kun se ei ole missään nimessä järkevin tapa. Putkiaivot
Siksi kun joku kaveri on lainannut sen hyvän rautasahan, 20 vuotta sitten - eikä ole palauttanut.
Re: Quest integroituu Imatralle
Eihän tuossa vapaarattaassa välttämättä olekaan muuta vikaa ku likaa ja jäykkää rasvaa. Mietin vaan kun tuo rakenne on tuommonen, irrallinen akseli läks liikkeelle ja vapaaratas irtos noista booreista.
Tuo TMS:n ohje kuullostaa hyvältä, tukivarsi ehkä mahtuukin irtoamaan akselista ja sitten saa pakan irti - tulee tilaa katkaista akseli.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.