Sivu 43/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 13 Huhti 2015, 19:38
Kirjoittaja Premnas

No kun en ole ihan satavarma kun iskarin alakiinnityksessä ainakin on hieman välystä, mutta en saanut selkoa voisiko esim. haarukassa sittenkin olla myös välystä tai kiekon laakereissa. Pitää varmaan mennä vielä vääntelemään.

Siis meinaatko että pelkkää rengasta vaihtamalla, vai tarkoitatko kiekkoa?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 13 Huhti 2015, 20:08
Kirjoittaja jooseha

Rengas, kiekko tai ratas. Ei se niin tarkkaa ole :mrgreen:
Kiekkoa tarkoitin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 14 Huhti 2015, 15:36
Kirjoittaja Premnas

Hö, onpa! Vähän sama kuin puhuisi jostain tankoteipistä kun tarkoittaa koko ohjaustankoa :mrgreen: .

Tässä just tänään mietin että pitäisikö koko päiväkirjan nimi muuttaa kun tämä viestiketju muistuttaa lähinnä jotain vikalistaa tai ongelmienratkaisumanuaalia :roll: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 14 Huhti 2015, 15:46
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Hö, onpa! Vähän sama kuin puhuisi jostain tankoteipistä kun tarkoittaa koko ohjaustankoa :mrgreen: .

Tässä just tänään mietin että pitäisikö koko päiväkirjan nimi muuttaa kun tämä viestiketju muistuttaa lähinnä jotain vikalistaa tai ongelmienratkaisumanuaalia :roll: .

Ketjun nimeä ei missään nimessä saa muuttaa! - lopulta se kuitenkin kannatti! :mrgreen:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 18:26
Kirjoittaja Premnas

Ai niin muuten, ei voi päikseen vaihtaa kun peräkärryn kiekko on alunperin edestä eikä se sitten oikein istu tuonne taakse, saati että siihen mitään rattaita saisi kiinni...


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 20:05
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Ai niin muuten, ei voi päikseen vaihtaa kun peräkärryn kiekko on alunperin edestä eikä se sitten oikein istu tuonne taakse, saati että siihen mitään rattaita saisi kiinni...

Vaihda Paseosta salaa. :wink:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 22:02
Kirjoittaja Premnas

Hyvä idea muuten mutta mies ajaa sillä lähes joka päivä joten huomaisi :D .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 23:20
Kirjoittaja Premnas

Tulipahan taas tutkittua netin syövereitä. Mietin vaan että miten etuvaihtaja ja vaihdevipu pitäisi oikeasti säätää jos pistää triplan tuplaksi, että leikitäänkö että alkuperäsen triplan keskimmäinen ratas onkin nyt pieni ja suurin ratas keskimmäinen (siis vaihdevivussa) vai pitääkö ne säätää olemaan niin kuin ne oikeasti olisivat. Mutta toisaalta järjen mukaan tuossa on nyt pienempi ja suurempi ratas ja koska sisin ratas on poistettu niin rataspaketti on lähempänä keskiömuhvia. Ainakin vaihtajan ja vaihdevivun yhteistoiminta on parempi säädettynä 1. ja 2. napsuille kuin 2. ja 3. napsuille. Tosin mulla on nyt pari kertaa pompannut ketju suurimmalta rattaalta ulos, enkä saa häkkiä säädettyä tarpeeksi lähelle ketjua. Mies meinasi että siihen pitää laittaa pitempi rajoitinruuvi, korjaako se oikeasti ongelman :( ? Alarajoitinruuvin kanssa vastaavaa säätöongelmaa ei ollut vaan säätövara riitti.

Katsoin sattumalta vaihteiden säädöstä jotain videota ja siinä kuului jokseenkin samanlainen nirskahdus kuin omasta pyörästä. Siinä vaiheessa oli b-rajoitinruuvi liian löysällä joten täytynee kokeilla säätää omassakin sitä, jos se narina kuuluukin liian lähellä olevasta ylemmästä rissasta. Olispa näin helposti korjattavissa oleva ongelma, mutta sen näkee sitten..


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 04:35
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Mies meinasi että siihen pitää laittaa pitempi rajoitinruuvi, korjaako se oikeasti ongelman :( ?

Luultavasti, tai sitten häkin liikettä ulospäin pitää rajoittaa jollakin muulla. Siinä mielessä olisi parempi käyttää vivusta niitä pykäliä jotka ei mahdollista häkin liikkumista liian ulos ja sisään päin liikkeen rajoittamiseen sitä rajoitinruuvia koska sen säätövara riittää.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 11:02
Kirjoittaja Wacky

Itse kun laitoin triplan tuplaksi tein niin että uusi pienin oli vanha pienin ja vanha keski vaihde oli uusi suurin. Vaihde vivuissa on juuri sitä ylimääräistä liikettä päissä joka varmistaa että häkki liikkuu riittävästi. Keskellä sitä ei ole joten se sopii paremmin isolle vaihteelle kuin vanha isoin. Vaijeri on erittäin löysällä kun pienin on edestä silmässä ja vasta aivan vivun liikeradan loppu päässä se alkaa liikkua, mutta toimii kuin tuplan pitäisi. Olen sittemmin vaihtanut häkin tuplaan, mutta vipu on edelleen tripla.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 12:08
Kirjoittaja Mahe

Mä kun laitoin triplan tilalle omatekoset ovaalit tuplarattaat, niin rajoitinruuvi riitti (vaihtaja Shimano Deore), ei tarvinnut vaihtaa pidempään. Kokeilemalla se selviää.

Mulla pienin ratas on nyt entinen keskiratas, eli "alapäähän" jää "tyhjä pykälä", vipu naksahtaa ja päästää vaijerin löysälle mutta rajoitinruuvin takia vaihtaja ei liiku. Toimii hyvin, sileillä alumiinirattailla vaihtaa melkeen paremmin kun tehdastekosilla muotoilluilla teräsrattailla joissa on vaikka mitä tappia vaihtamista edistämään.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 18:48
Kirjoittaja Premnas

Joo, mullahan siis vaihtamisessa ei ollut mitään ongelmaa muutoin kuin että en saanut häkkiä tarpeeksi sisäänpäin kun oli uloimmalla rattaalla - tuloksena ketjun hyppääminen pois rattaalta. Nyt kiinni siis tripla josta on otettu sisin eli pienin ratas irti ja toimii tuplana. Yritin säätää niin että napsautin vaihdevivusta keskimmäiselle napsulle ja säädin pienimmän rattaan toimimaan siihen. Sitten napsautin isoimmalle naksulle ja isoimmalle rattaalle, mutta edelleenkään rajoitinruuvi ei riitä saamaan häkkiä tarpeeksi sisään vaan häkin reuna jää liian ulos. Teinköhän jotain väärin. Onko siitä jotain vaaraa jos säätää vaihdevivun toimimaan pienimmällä ja keskimmäisellä naksulla, suurimman jäädessä pois? Toistepäin säädettäessähän kevyimmän kylkeen jää se "haamunaksu", josta painamalla ei kuitenkaan mitään tapahdu. Kumpi parempi? En muuten osannut säätää tuolla toisella tavalla oikein kun sitten jos sain vaihtamaan suurimmalle rattaalle eikä ketju hypännyt pois, niin pienemmälle halutessa ei vaihtanutkaan. Tällasta ongelmaa ei ollut kun alunperin säädin. Saakohan tästä kertomuksesta enää mitään selvää :rolleyes:.

Tänään aamulla enkä lenkilläkään luultavasti kuullut takaa rutinaa (jossain vaiheessa jotain kuului, mutta se hävisi äkkiä enkä siis tiennyt palasiko vanha rutina takaisin). Kiristin siis b-ruuvia sillä seurauksella että voimansiirto hiljeni huomattavasti, vaihteiden hienoinen tahmaus hävisi kokonaan, narina hävisi (tai niin ainakin luulen).

Pakko se on myöntää mutta tää on usein niin tätä. Unohdin kirjoittaa että viimeksi kun luulin ohjainlaakerin olevan löysällä, lopulliseksi syylliseksi paljastuikin liian löysälle jäänyt etukiekon pikalinkku :oops: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Huhti 2015, 05:30
Kirjoittaja Wacky

Vaijeri on syytä irroittaa jotta veto loppuu sopivassa kohtaa kun vetää keskimmäiselle vaihteelle joka on isoin rinkula. Pelkillä hienosäädöillä ja rajoitin ruuvien säädöllä tuosta ei selviä.
Omani samallailla. Vaijerin mitoittaa niin että kun nappaat kekimmäisen silmään niin veto on niin lyhyt ettei häkki mene yli suurimmasta rattaasta. Sitten vaan rajoitat häkin pienimmän rattaan kohdalle kun vaijeri löystyy ja se tosiaan jää kovin löysäksi.
Paras tapa saada tuo säätö kohdille on irroita vaijeri häkistä, ruuvata hienosäätö sisään niin paljon kun menee, asetella ketju isoimmalle rattaalle (häkki lepää ketjua vasten yrittäen vaihtaa alas) ja vipu keskimmäiselle vaihteelle jonka haluat olevan uusi suurin lehti. Sitten kiristät vaihtajan vaijerin kiinni kaikki mahdollinen löysä pois jolloin sen ei pitäisi vaihtaa vielä edes isoimmalle rattaalle koska häkki lepää ketjua vasten eikä ole vielä kohdillaan. Sitten pyörittelet hieno säätöä kunnes häkki siirtyy oikeaan kohtaan ja sen jälkeen alat kiristämään rajoitin ruuveja sopivammalle kohdalle, tarkista myös alin vaihde että rajoitus toimii.

Oma vipuni ei napsahda edes ylöspäin sinne kolmannelle vaan on ihan kiltisti vain kahden napsun vipu.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 18 Huhti 2015, 12:47
Kirjoittaja Premnas

Joo, luin eilen sun kirjoittamat ohjeet oikeastaan tajuamatta, tänään tuhlasin oikeasti varmaan pari tuntia aikaa etuvaihtajan säätöön kun en saanut millään pelittämään vaikka mitä yritin. Mitä enempi yritin, sitä huonompi tulos. En oikeastaan tiedä mitä lopulta tein, toistin varmaan samat vaiheet kuin ihan ensimmäisellä kerralla mutta jätin vaijerin hieman löysemmälle, lisäksi säätelin rajoitinruuveja eestaas. Lopulta sain kuitenkin vaihteet toimimaan ilman että isommasta päästä heitti kokonaan yli, mutta vaikeaa oli! Tuntui parin tunnin säätämisen aikana että joko sain vaihtamaan isommalle mutta paluu ei enää onnistunut tai sitten toisin päin eli ei halunnut vaihtaa isommalle, kunhan vaan hinkkasi ketjua vaihtajan häkkiin. Ihan hiton vaikeaa. Mutta nyt se on korjattu. Nyt äsken kun luin kirjoittamasi ohjeen uudelleen niin ehkä ymmärsin mitä vaiheita tuossa säätämisessä olis pitänyt olla.

Sen sijaan olis varmaan tarvinnut ottaa jo aiemmin tuo takakiekko irti kiinnityksestä ja tunnustella. Ikävä kyllä taitaa kuitenkin lähteä narina laakerista. Hienoista rohinaa tuntuu irrallaan pyörittäessä (ei kuitenkaan naksumista onneksi), joten pitäs lähteä työkaluja ostamaan jostain ja laakerirasvaa jotta saan sen kuntoon.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 18 Huhti 2015, 15:40
Kirjoittaja jori

Noissa säätöhommissa kannattaa olla järjestelmällinen ja aloittaa reunasta, kuten Wacky ja Mika muukin neuvoivat. Muuten menee harhailuksi ja kuluu aikaa tarpeettoman paljon.

Laakerivaurio on yleensä sisäkartiossa, eikä kyllä korjaannu pelkällä rasvalla. Pitää siis vaihtaa laakerikartiot, jotka yleensä myydään akselin kanssa. Kannattaa vaihtaa siinä vaiheessa, kun vaurio on vasta sisäkartiossa. Vaurio sisäpuolella saattaa vahingoittaa kuulia, jolloin se aikaa myöten leviää kiekon puolelle laakeria, jolloin vaihto on paljon vaikeampi. Jos matkan päällä löytyy tällainen sisäkartiovika, voi akselia ja kartioita kiertää eri asentoon, jolloin vika siirtyy pois rasitetuimmasta kohdasta ja sillä voi ajaa, joskaan vika ei minnekään sieltä katoa, vain ääni.
Se sisäkartio on todennäköisesti hajonnut rataspakan sisältä, eli näkyy tässä kuvassa osana, joka katoaa takanavan sisään.
Kuva
SIsältä löytyy tällaiset osat ja laakerikartiot ovat nuo sisäkierteellään akselille kierretyt holkit, joiden päissä olevia kartiomaisia uria vasten laakerikuulat pyörivät. Rattaan puolen kartio vielä kiinni akselissa, vasen puoli irrallaan.
Kuva
Tässä ohjeita tuon akselinvaihto-operaation tekemiseksi.