Sivu 43/75

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 15:35
Kirjoittaja jviirret

No ompa pöljä paikka murtua. Kylmänä taivutettu alumiiniputki ja sauma kylkeen, vai mikä tuon saa aikaiseksi?

Jukka


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 16:00
Kirjoittaja jori

Väsymisen kannalta ei kaarevan taivutuskuormitetun palkin sisäkaarteeseen kannata hitsata kiinnikettä. Kun korjaat tuon, muuta istuimenkiinnityskorvakkeen kiinnityspaikka runkoputken kylkeen paksuimmalle paikalle, tai laita pakoputkiklemmarilla istuin kiinni.
Kuva

jviirret kirjoitti:

No ompa pöljä paikka murtua. Kylmänä taivutettu alumiiniputki ja sauma kylkeen, vai mikä tuon saa aikaiseksi?

Jos olisikin hitsattu kylkeen, mutta kun hitsattiin sisäkaarteeseen.
Tuon saa aikaiseksi taivutusjännityksen konsentroituminen sisäkaarteeseen. Kaarevan palkin sisäpintaa on lyhyempi matka, jonka on silti venyttävä taivutuksen aikana saman verran kuin ulkokaarteen –siis suhteessa enemmän. Suurempi suhteellinen venymä (%) on suurempi jännitys, jos materiaali on sama.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 16:34
Kirjoittaja Härski

.. Mitähän se jori oikee höpisee.

Taivutettaessa suurempi muodonmuutos tapahtuu kylläkin ulkokurvissa neutraaliakselin siirtyessä profiilin keskeltä sisään päin. Ja sisäkurvi on luonnollisesti puristuksen alaisena.. Kylläkin tässä tapauksessa putken sisäkurvi on kovimmilla jarrutettaessa, jolloin kuljettajan painon aiheuttama normaali puristujännitys vaihtuu vetoon.

Mutta totta tosiaan on että turvallisinta olis tehdä kiinnitykset neutraaliakselille.

Paskamainen saada enää kestämään.. Pitäisköhän Rikun vähentää ajamista et kestäis vehkeet kasassa!


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 16:53
Kirjoittaja Härski

Taitaa pelkkä polkuvoimakin riittää vaihtamaan jännityksen suuntaa, joten taida paljon väliä olla kummalle puolelle hitsaa. Paitsi että ulkokurvinpuoleinen halkeama tietäis jossain kohtaa äkkipysähdystä rungon niiatessa!

Toi paikka on vaihtojännityksestä johtuen tosiaan kovilla ja omakin pyörä on porsinu just samalla tavalla samasta kohtaa pari kertaa. Siinä kylläkin on sauma ympäriasti ja aina ratkennu sisäkurvista.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 17:28
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

.. Mitähän se jori oikee höpisee.

Taivutettaessa suurempi muodonmuutos tapahtuu kylläkin ulkokurvissa neutraaliakselin siirtyessä profiilin keskeltä sisään päin.

Käyrän palkin taivutusjännitys jakautuu tämän kuvan mukaisesti siten, että maksimijännitys on sisäkaarteen pinnalla. Piirroksessa nuolet kuvaavat kyseisen kohdan jännityksiä, eli sitä, miten kovasti palkki rasittuu. Neutraaliakseli (taivutusveto/puristusjännitys on nolla) siirtyy juuri siitä syystä, että käyrän palkin taivutuksessa venymä matka säilyy samana, mutta venyvä pituus vähenee sisäkaarteeseen päin siirryttäessä. Neutraaliakselin paikkahan on se kohta, jossa nuolitetut jännitysjakaumapinta-alat ovat molemmin puolin samat. Kyse on siis pullean ja lommoposkisen kolmion pinta-aloista. Lommoposkisen kolmion sivujen pituudet ovat suuremmat, jos pinta-alat ovat samat. MOT :D
Kuva
Kuva on väärin piirretty. Nuolitettujen kolmioiden pinta-alat pitäisi olla samat neutraaliakselin määritelmän mukaan. Tässä kuvassa on mittasuhteet paremmin.

Käyrän palkin jännitykset.png
Käyrän palkin jännitykset.png (53.36 KiB) Katsottu 3224 kertaa

Kuormitus on toisinaan sisään päin taivuttavaa ja toisinaan ulos, silti jännitysjakauman muoto on sama. Nojapyörällä kuoppaan ajaessa, jarruttaessa ja varsinkin kun näitä tehdään yhtaikasesti vieläpä takapuolta keventäen rungon kuormitus tuolta kohdalta runkoputken sisäkaarteesta on vetoa. Väsyminen pahenee, kun se on toisinaan myös puristusta, kuten takapuolta keventämättä töyssyyn ajettaessa.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 17:54
Kirjoittaja Salsa
Härski kirjoitti:

Pitäisköhän Rikun vähentää ajamista et kestäis vehkeet kasassa!

No äläpä muuta sano. Rikun ajotyyli on kyl täysii rynkyttäen kaikkialle...mä en enää ihmettele kun ei pyörät kestä..


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 18:02
Kirjoittaja PW

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 20:53
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.

Eikös siinä ollut reilusti kuitua päällä eli pitäisi olla lujempi kuin alkuperäinen.
Melko tarkalla mitoituksella näyttää Meta tehdyn. Korjaa yhden kohdan niin hajoaa muualta :shock:


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 23:01
Kirjoittaja Härski

Toi oli hyvä tieto, et myös taivutun palkin jännityskakauma on sama riippumatta taivutussuunnasta. Kiitos jori.

Eli jännitetyn palkin lyhyempi sivu on jännityssuunnasta rippumatta kovemmalla rasituksella.. Korreloiko (noin karkeasti ottaen) sivujen pituuksien suhde jännitysten suhdetta? (Noi derivointilaskut jääny melko vähiin=\)

Sori ot. Ei v"tuta pätkääkään!


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 23:41
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Toi oli hyvä tieto, et myös taivutun palkin jännityskakauma on sama riippumatta taivutussuunnasta. Kiitos jori.

Eli jännitetyn palkin lyhyempi sivu on jännityssuunnasta rippumatta kovemmalla rasituksella.. Korreloiko (noin karkeasti ottaen) sivujen pituuksien suhde jännitysten suhdetta?

Ne on tosiaan pelkästään geometriisia asioita, eli sivunpituudet ratkaisevat ihan tarkastikin ottaen, eikä vain karkeasti. Yleensä ne kirjoitetaan säteinä kaarevuuskeskipisteestä, mutta sama asia. SIvunpituushan on säde kertaa kulma.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 10:30
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.

Ilmeisesti nojailija tietää mitä tekee kuiduttaessaan. Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 11:41
Kirjoittaja vaaka

Joten Wacky on niin teräksinen kuski, ettei pelkkä alu kestä alla :evil: Tuo hymiö vain ketjun nimestä johtuen 8)


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 12:05
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Jukka


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 13:05
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Jukka

Eikse oo levee haarukkainen kun fattikiekko menee taakse?

Hyvin ne maantiepyörät näkyy kovempaakin käyttöö kestävän


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 13:50
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Eikse oo levee haarukkainen kun fattikiekko menee taakse?

Muistaakseni levittivät takahaarukkaa fattikiekolle sopivaksi rungon korjaamisen yhteydessä.

Pastori kirjoitti:

Hyvin ne maantiepyörät näkyy kovempaakin käyttöö kestävän

En usko sekuntiakaan että tuota videota tehdessä ei olisi yhtään pyörää hajonnut :lol:

Jukka