Pastori kirjoitti:Siksi kun joku kaveri on lainannut sen hyvän rautasahan, 20 vuotta sitten - eikä ole palauttanut.
Lainaako joku työkalujaan
Pastori kirjoitti:Siksi kun joku kaveri on lainannut sen hyvän rautasahan, 20 vuotta sitten - eikä ole palauttanut.
Lainaako joku työkalujaan
jooseha kirjoitti:Pastori kirjoitti:Siksi kun joku kaveri on lainannut sen hyvän rautasahan, 20 vuotta sitten - eikä ole palauttanut.
Lainaako joku työkalujaan
Kyllä itäsuomessa lainataan usein ne myös palautan/saan takaisinkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jep, alko kirjottaa, Lyyti
Laitan kuvia ja selostusta jos joku muukin tarttee joskus näitä ohjeita yksinkertaseen remonttiin.
Teron neuvosta otin vaarin ja tutkimaan, kuinka tukivarsi irtoaa nivelestään. Toisessa päässä pidäkeruuvi, pitää peltikaulusta kiinni kuusiokoloruuvi/8mm mutteri. Toisessa päässä kuusiokoloruuvi ja eräänlainen prikka. Nämä irti ja vähän nivelen liikuttelua, ni akseliputki liikahti ja tuli vetämällä pois. Vielä irrotin tuon vinotuen ja tukivarsi mahtui irtoamaan, irtosi myös taka-akselista.
Tukivarren nivelessä näkyy olevan muoviset (nylon?) holkit.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pakollinen tuumaustauko, liittyy taas työkaluihin. Mihin hittoon oon laittanu sen pakanavaushylsyn
Aina pitää kääntää puol tonttia, ett löytää tai sitten vaan oottaa ett kompastuu siihen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pakanan avaushylsy. Se oot lainannu sille naapurin patologille?
Pastori kirjoitti:Pakanan avaushylsy. Se oot lainannu sille naapurin patologille?
Tuumaustauko auttoi tai ehkä se oli diy-kaalilaatikko ja puolukkasurvos
Pakka irtos kuvan työkaluilla.
Vapaaratas on vissiinkin suunniteltu otettavaksi toistakautta pois tai akseli pitäs saada ensin irti.
Nuuka ja saita diy-mies minussa heräsi jos sais akselin viel ehjänä irti ja korjattua
Muok. Eiku täytyyhän tuon holkin liikkua tuossa akselilla?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No nyt olet voiton puolella Tuohon pääsee tarjoamaan irrotusöljyä, lämpöä ja ulosvetäjää.
Oletan kiinnitysmutterista tuon akselin olevan samaa mallia kuin Velomobielin ohjeessa. Saukin videossa on akseli kiinnitetty kahden mutterin ja pultin sijaan yhdellä akselin läpiavattavalla pultilla sekä olakkeella. En löytänyt mainintaa ketjusta, niin kysyn että avasithan kiekon puolen lukituspultin ennen kuin käytit ulosvetäjää?
ps sulla on erittäin hyvä "ketjuruoska".
Kun pyörä on remontissa, vois yrittää tehdä soihen samalla paremman penkin. Alkuperänen penkkihän on muuten miulle sopiva mutt mielestäni istuin osa on liian leveä edestä - reidet ottaa polkiessa penkkiin. Tekis siis mieli muotoilla uus, samalla joutus miettimään penkin kiinnityksen ainakin edestä kokonaan uusiks. Questin penkinkiinnike on aika järee, vaikkei se aliinisena varmaan kauheesti painakaan.
Esimerkiksi Milanin penkkiä oon ihastellu kun penkki on hyvin kevyt ja se irtoo paikaltaan ihan vaan nostamalla. Questin penkki pitää tukea jollain ylös jos vaikka penkoo tavaroita penkin takaa. Questin pohja ei varmaankaan tuollaisenaan kestä penkin asennusta suoraan pohjaan kiinni?
Tuossa tuo kiinnike, uuden penkin vois ehkä kiinnittää suoraan runkoputkeen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jooseha kirjoitti:No nyt olet voiton puolella
Tuohon pääsee tarjoamaan irrotusöljyä, lämpöä ja ulosvetäjää.
Oletan kiinnitysmutterista tuon akselin olevan samaa mallia kuin Velomobielin ohjeessa. Saukin videossa on akseli kiinnitetty kahden mutterin ja pultin sijaan yhdellä akselin läpiavattavalla pultilla sekä olakkeella. En löytänyt mainintaa ketjusta, niin kysyn että avasithan kiekon puolen lukituspultin ennen kuin käytit ulosvetäjää?
ps sulla on erittäin hyvä "ketjuruoska".
Juu avasin lukituspultin. Liottelen nyt tuota ja yritän huomenna viel irrottaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa akselin päässä on katkennut vetopultin pätkä vielä kiinni. Jos aiot käyttää akselia vielä uudeelleen, pitää se irrottaa reiästään, johon se on kuulemma kierreliimalla asennettu. Kierreliimat lähtevät irti kuumentamalla.
Jos aiot käyttää tuota akselia, voit yhtä hyvin kuumentaa akselin pään tuossa paikallaan, vaikka pikku töhöllä. Jos katkennut pultti lähtee irti, voit jatkaa irrotustyötä kiertämällä sen paikalle kierretangon ja päälle putken, joka työntää pakan holkin reunasta kiekon irti. Tuo sama kuumennus menee akselin kautta kiekon puolelle ja helpottaa siellä irrotustyötä alumiinisesta navasta. Tällainen epäsuora kuumentaminen ei riko pinnasuojaa, kun tuossa on välissä lasikuituseinä. Kannattaa silti puhallella hiustenkuivaajalla napa niin kuumaksi kuin hiustenkuivaajalla saat, ennen kuin vedät.
Tukivarren reikään käyvän holkin irrottamisessa kannattaa akselin antaa jäähtyä kunnolla ja pikku töhöllä mahdollisimman läheltä holkkia yrittää sitä äkkiä saada lämpenemään ennen kuin akseli, kun ensin on asentanut ulosvetäjän paikoilleen ja kiristänyt vedolle. Koska holkki on terästä, kuten akselikin, vain lämpötilaero holkin ja akselin välillä saa sen irtoamaan. Eli vedä ennen kuin lämpö menee akseiin. Jos ei lähde heti, pitää odottaa akseli aivan kylmäks, ennen kuin yrität uudelleen, sillä jäähtymisvaiheessa holkki on kylmempi kuin akseli ja homma ahdistaa vieläkin enemmän.
Fiksu vetäisi tietenkin ensin tuon holkin irti, kun akseli on yön jäljiltä kylmä. Vetotyökalut kiinni ja kireälle ja töhöllä holkin kylkeen. Kun lähtee irti, voi akselin pään kuumentamista jatkaa katkenneen pultin irrottamiseksi.
Ai niin, tuon pultin irrottamiseksi tarvitset vastakierretapin, poran ja merkkauspuikon, jonka avulla osut poralla keskelle pulttia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Uus akseli maksaa kympin, ei viitti askarrella, akseli poikki ja tumpin naputtelen irti.
Koko satsi, akseli, vapaaratas, pakka, laakerit ja ketjut rahteineen 160,- , taidan vaihtaa kaikki samalla - onpahan sitten kunnossa. Theo sanoi, ett jos vaihtaa pakan, pitää vaihtaa ketjukin. Joku vois olla sitä mieltä, ett tarttee vaihtaa eturattaatkin mut taidan kattoo...
Rissan irrotin myös tänään, se näytti paremmalta ku kuvittelin ja pyörikin akselillaan suht hyvin. Yks rissa vois tietyst olla varalla jos kesken kauden hajoo.
Täytyy kattella mitä muuta vielä vois tarvita, ehkä uus akku varalle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sama riemu kuin allekirjoittaneen auto rempassa. Kun oli kone ja laatikko ulkona konehuoneesta, niin uusittiin ahdin, kytkin ja jakopää. "Pienellä" vaivalla olisi mennyt myös alakerran laakerit. Mutta sitten olis jo tullut männät syliin rengastusta varten. Ja laturikin olis ollu helppo. Ja... .
Johonkin se raja vaan pitää aina vetää. Tsemppiä remppaan!
Nojapyörätön kurvailija.
torneol kirjoitti:Sama riemu kuin allekirjoittaneen auto rempassa. Kun oli kone ja laatikko ulkona konehuoneesta, niin uusittiin ahdin, kytkin ja jakopää. "Pienellä" vaivalla olisi mennyt myös alakerran laakerit. Mutta sitten olis jo tullut männät syliin rengastusta varten. Ja laturikin olis ollu helppo. Ja...
.
Johonkin se raja vaan pitää aina vetää. Tsemppiä remppaan!
No, tässä ei tarvii moottoriremppaa tehdä toivottavasti
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Penkkiä rupesin ihmettelemään, tai sen uuden version tekemistä. Tuo on malliltaan muuten hyvä, paitsi istuimen etuosaa kaventaisin reisien alta, olisko helpointa tehdä kuidusta ensin muotti tuon penkin päällä ja muokata sitä muottia sitten niin, ett tuon istuin osan saa mieleiseks? Tekis siis nuo kääntyvät tukireunat eteen erikseen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tai jos laminois nurjalle puolelle, sais suoraan penkin - ei tartteis muottia tehdä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.