Ai se on toi, ei nimi soitanut kelloa heti. Linkissä hinta 25 € ja on siten reilusti halvempi kuin alennettu hinta Sorelissa.
Pähkin, mihin ketjuun ja osastoon laittaisin, tämän, kun on rakenteluketjujakin: Katselin aurinkokulkijaa deltakinnerin ulkonäköketjussa http://www.youtube.com/watch?v=WSvQGPldIYg ja luettuani terpan sähköläskitalviajoraportteja tuli idea noista kahdesta.
Kun kinneri on lämpimämpi talvella kuin pyörä=etua akulle lämmöstä. Kun akku tykkää huonoa kylmässä, lämpö on iloista. Mikä muu on lämmin kuin koppi pyöräillessä? Hikinen. Muutaman kerran vuodessa Suomessa taitaa sähköpyörän akku syttyä, joten riskaabeli veto olisi laittaa istuimelle tai selkänojaan akku. Mutta jos on luottoa, voisi kai itse toimia viiman tulppana ja lämmittimenä akulle toimintalämpöä nostamalla.
Jos akulle käy kuin jalalle liian isossa kengässä ja lämmittimelle vapaassa ilmassa vs vuorattu nolla vapaata ilmatilaa säkissä, eikö kannattaisi laittaa akku kuskiin kiinni ja muille akun seinille toppaus eristävän kuoren sisään jättäen tyhjää tilaa nolla kuutiosenttiä? Silloin akku itse käytössä saattaa lämmetessään nostaa säkin ja mahdollisesti kuskin lämpötilaa, jos suurella avustustasolla pääsee positiiviseen kehään, jossa kuski lämmittää akua, joka lämmittää kohta kuskia, joka lämmetessään lämmittää akkua enemmän... Jos saisi talven käännettyä syksyksi akun lämmöiltä tai jopa loppukesäksi, luulisi kantomatkan kasvavan kummasti. Onko kukaan kokeillut tälläistä?
Kinerissä akun syttyminen on vaarallisempaa, kun pois päältä nousu on hidasta. Keinokuidut kannattaa turvallisuuden nimissä unohtaa ainakin palosuojaamattomat uloimmista vaatteista. Toisaalta kun akku on kiinni kuskissa, eristävyydestä rippuen kuski saattaa toimia akun ongelmien sensorina, jos rupeaa epäilyttävää polttelua tuntumaan hanurissa, ei kyseessä ehkä sähköillä ole maitohapot ylämäessäkään
Tällöin saattaa ehtiä katkomaan virrat ennen pahempia ongelmia, jos akku ei ole kilahtanut niin pahasti, että on jo niin rikki, että sisällä on vuotoja, oikari, tulipalo jne. Noisakin tilanteissa ei kai haittaa sammuttaa elektroniikka, kun pomppaa poltooa karkuun.
En tiedä, onko noin isojen akkujen räjähdysvaarassa eroa siinä, onko kiinni akussa, vai onko akku mutaman kymmenen sentin päässä, kun henki taitaa olla tiukalla molemmissa tapauksissa.