Sivu 43/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 13:07
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuntu häviävän tuo pieni vaihteen kevennys, renkaan vastuksiin - jopa raskaampi ku aikasempi välitys :?

Mä totesin jo 10v sitten ettei mun voimilla talvella paksuja nappularenkaita jaksa pyöritellä. Neljäs talvi jo menossa samoilla 37mm nastarenkailla.

Jukka

Laatuerot alkaa tulla selvemmin esillä kylmällä kun osa kumeista jähmettyy talvella todella ikävästi ja rullaa huonosti kun taas toiset ei ole moksiskaan. Eikä sitä tarvii älyttömiä nappuloita. Mulla on läskissä surly knard renkaat alla joissa on alle 4 mm korkeat korkeimmatkin nappulat ja pitoa riittää ja rullaa hyvin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 13:16
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuntu häviävän tuo pieni vaihteen kevennys, renkaan vastuksiin - jopa raskaampi ku aikasempi välitys :?

Mä totesin jo 10v sitten ettei mun voimilla talvella paksuja nappularenkaita jaksa pyöritellä. Neljäs talvi jo menossa samoilla 37mm nastarenkailla.

Jukka

Laatuerot alkaa tulla selvemmin esillä kylmällä kun osa kumeista jähmettyy talvella todella ikävästi ja rullaa huonosti kun taas toiset ei ole moksiskaan. Eikä sitä tarvii älyttömiä nappuloita. Mulla on läskissä surly knard renkaat alla joissa on alle 4 mm korkeat korkeimmatkin nappulat ja pitoa riittää ja rullaa hyvin.

Joo nuo renkaat on romuista löytyny, en raaski ostaa parempia - kulutan nyt noita ja otan vähän enemmän hikee :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Tammi 2016, 13:40
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

Laatuerot alkaa tulla selvemmin esillä kylmällä kun osa kumeista jähmettyy talvella todella ikävästi ja rullaa huonosti kun taas toiset ei ole moksiskaan.

Minusta taas tuntuu että ne renkaat jotka jäähmettyy rullaavat paremmin, on kuin vanteilla ajais :lol:
No, 4,5bar paineilla ei kumit juuri enää jousta, joten jäykkyero on pienempi kuin paksuilla ja matalapaineisimmilla.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 06:19
Kirjoittaja vaaka

Enpä tuota käsien lämmittelyä ollut ajatellutkaan hipsussa, mutta se painaa paljon, joten ei ole helppo härveli talvella.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 18:04
Kirjoittaja vaaka

Ostin aiemmin alennuksesta XXLstä Sorel Caribou talvikengät, jotka painavat kuin synti. Aika lattana pohja korkealle jalkaholvilleni, joten olisi irtopohjallisen tarve. Oli turhaa tilaa kengässsä yhdellä sukalla ja oli otettava kahdesta vaihtoehdosta isompi, kun pienemmässä puristi pikkuvarvasta. Isommassa jää tyhjää tilaa jonkin verran jalan päälle irrotetava huopatossu kengän sisällä. Huopatossu kuuluu systeemiin ja hintaan. Ajoin lyhyen kaupareissun tyyliin 1,5 km suuntaansa ja millä ihmeellä tuntui vähän kylmältä varpaissa häh? -15 C 5 m/s. Optifogia osin jäljellä Jonaset Sportin kanssa sain hurua linsseihin maskin ollessa nenänpään allakin, eli suhteellisen kylmänä ja kuivana ilmaa hengittäen, vaikka pyrin puhaltamaan ilmaa pois linsseiltä. Toki olin ollut lyhyiden unien jälkeen hereillä 3 tuntia alle normivaatteissa kylmänä. Silti hikeä pukasi, joten olisi luullut lämpöä rittäneen varpaisiinkin. Olen havainnut valtavat lämpöerot 14 Watin sähköisen jalanlämmitimen lämmössä suressa ilmatilassa vs lämmityselementti polyesterivanulla 2 cm paksuudella Minigrip pussin sisällä vuorattuna. Joten olisiko viileys jalassa johtunut liiasta ilmatilasta jalan päällä? Tuplasukka tai pohjallinen korjaa asian, jos edes koipi mahtuu jäykkään kenkään pohjallisen kanssa. Ainakin ohut sukka pitäisi mahtua toiseksi sukaksi seuraavaa testiä varten.

Vähän päälle kilon painaa saapas ja voitte arvata, miten järeä kaksikerroksinen kenkä tuolla painolla on, kun paksuksi menevät matskut tuolla painolla ja koviksi myös. Mainostavat -40 C kengiksi, mutta mainosmieshän voi lähettää vaikka absoluuttiseen nollapisteeseen. Korkea varsi hyvällä kengännauhasidontasyysteemillä mahdollistaa hieman pohjelihasten ja nilkan liikettä ilman painamista pahasti, mutta muutaman asteen nilkan taitto saa ylhäältä melko löysäksi jätetyn sidonnan kanssa varren painumaan pohjetta vasten. Täyttä liikerataa en saanut aikaan, kun varsi painautui syvälle pohkeeseen. Ei vaikuttanut pyöräillessä kuin starteissa ja paksu pohja saattoi olla jopa etu jäykkänä. Ei karkaile tehot kengän vääntelyyn. Massa tuntui kyllä kiihdytyksissä, mutta yli 80 RPMin kadenssilla tasisella kovalla lumella ja tappajasepelillä pyöri ihan normaalisti. Pienemmissä kadensseissa ylämäissä ei avustanut massa.

Taitaa käyttäjän töppö haitata töppösen lämmittävyyttä, kun en täyttänyt kenkää turhaa ilmatilaa eliminoimalla. Olisi näin viluisa kuskikin kylmänä lähtien ja äkkiä vauhdilla hiostuen sen verran kuvitellut lämpenevän, että kanadalaiset arktisen ympäristön kengät riittäisivät kesäsukkien kanssa. Normi-ihminen normilämmöillä varmaan olisi kaivannut viileämpää kenkää :-)

Testit jatkuvat, kun jatkuvat lisätyin sukin tai pohjallisin näissä lämmöissä, jotta pääsen arvioimaan turhan ilmatilan poiston vaikutusta lämmityksen parantumiseen. Lämpimämmällä säällä ei luulisi heti hikoilun tappavan lisäilmatilan kanssa. Sääli vain, että plantaarifaskiitti pakottanee pohjalllisen lisäyksen, jos mahtuu kenkään sisälle ja silloin on vaarana liika tiukkuus, jolloin voi verisuonet tukkeutua. Näkee kokeilemalla.

Ensivaikutelma on, että on tässä mahdollisuutensa, mutta testiä tarvitsee ehdottomasti varren yläpäästä löysemmin sitominen verenkierron ja nilkan liikkuvuuden kannalta. Nyt olivat aika karmeat käveltävät huolimatta yhdestä löysäyskierroksesta ylimpiin lenkkeihin asti nauhat vieden. Löysäysvaraa on ja ei ole pakko nostaa nauhoja ylimpään lenkkipariin, jos käyttää mansetillisia lahkeita, kuten käytin nyt. Oli siis nilkasta ylös kengän lisänä housu lämmittämässä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 20 Tammi 2016, 20:30
Kirjoittaja Pastori

Samoilla kengillä on kävellyt ja juossut duunissa. Keveemmäthän noi on kuin Rokka saappaat. Täällä miinus 30 pinnassa ja hyvin on toimineet. Mulla nää hankittu joskus - 2009 joten alkaa olla ihan käyttöä nähneet jo.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 07:52
Kirjoittaja vaaka

Rokkaan en ole törmännytkään.

Mula oli myös xxln oman brändin Line One tumput kädessä ja niiden päällä hengittävät Haltin tumput 1,5 km suunta kauppareissulla eilen. Viima tuli tumppuparista läpi 5 m/s tuulella keskitasona ilmatieteen laitoksen mukaan ja -15 C hyvällä kadenssilla pystärillä 3 vaihde Nexus 7. Ei nopeusmittaria. Kävellessä en vielä ole törmännyt tilanteeseen, jossa olisi edes kylmäkätisenä palellut tumppuparilla. Ajo on kovempi vaatimus, joten pitää kokeilla ohutta liner sormikasta alle, jos mahtuisi. Tiukkaa tekee, mutta alennuslaarissa oli vain L kokoa jäljellä myymälässä, missä kävin. Ostin, kun 2,9 € maksoi. Toistaiseksi siis vielä positiiviset fiilikset, muttei yksin toimi pakkaspolkiessa, kuten ei Haltikaan ja kai mikään hengittävä tumppu. Ilman toista viimaa pysäyttävää kerrosta ei ainakaan wörki. Toki olen viluisa ja erityisesti ääreisverenkierrolta, joten kokemukset voivat vaihdella.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 08:06
Kirjoittaja Pastori

http://www.reinokauppa.fi/product_catalog.php?c=22

Rokka on jees. Mulla on normikokoinen ja numeroo isompi kylmiin keleihin.

Oli alessa vuosikymmenen alussa 30€ kipale.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 08:33
Kirjoittaja vaaka

Ai se on toi, ei nimi soitanut kelloa heti. Linkissä hinta 25 € ja on siten reilusti halvempi kuin alennettu hinta Sorelissa.

Pähkin, mihin ketjuun ja osastoon laittaisin, tämän, kun on rakenteluketjujakin: Katselin aurinkokulkijaa deltakinnerin ulkonäköketjussa http://www.youtube.com/watch?v=WSvQGPldIYg ja luettuani terpan sähköläskitalviajoraportteja tuli idea noista kahdesta.

Kun kinneri on lämpimämpi talvella kuin pyörä=etua akulle lämmöstä. Kun akku tykkää huonoa kylmässä, lämpö on iloista. Mikä muu on lämmin kuin koppi pyöräillessä? Hikinen. Muutaman kerran vuodessa Suomessa taitaa sähköpyörän akku syttyä, joten riskaabeli veto olisi laittaa istuimelle tai selkänojaan akku. Mutta jos on luottoa, voisi kai itse toimia viiman tulppana ja lämmittimenä akulle toimintalämpöä nostamalla.

Jos akulle käy kuin jalalle liian isossa kengässä ja lämmittimelle vapaassa ilmassa vs vuorattu nolla vapaata ilmatilaa säkissä, eikö kannattaisi laittaa akku kuskiin kiinni ja muille akun seinille toppaus eristävän kuoren sisään jättäen tyhjää tilaa nolla kuutiosenttiä? Silloin akku itse käytössä saattaa lämmetessään nostaa säkin ja mahdollisesti kuskin lämpötilaa, jos suurella avustustasolla pääsee positiiviseen kehään, jossa kuski lämmittää akua, joka lämmittää kohta kuskia, joka lämmetessään lämmittää akkua enemmän... Jos saisi talven käännettyä syksyksi akun lämmöiltä tai jopa loppukesäksi, luulisi kantomatkan kasvavan kummasti. Onko kukaan kokeillut tälläistä?

Kinerissä akun syttyminen on vaarallisempaa, kun pois päältä nousu on hidasta. Keinokuidut kannattaa turvallisuuden nimissä unohtaa ainakin palosuojaamattomat uloimmista vaatteista. Toisaalta kun akku on kiinni kuskissa, eristävyydestä rippuen kuski saattaa toimia akun ongelmien sensorina, jos rupeaa epäilyttävää polttelua tuntumaan hanurissa, ei kyseessä ehkä sähköillä ole maitohapot ylämäessäkään 8) Tällöin saattaa ehtiä katkomaan virrat ennen pahempia ongelmia, jos akku ei ole kilahtanut niin pahasti, että on jo niin rikki, että sisällä on vuotoja, oikari, tulipalo jne. Noisakin tilanteissa ei kai haittaa sammuttaa elektroniikka, kun pomppaa poltooa karkuun.

En tiedä, onko noin isojen akkujen räjähdysvaarassa eroa siinä, onko kiinni akussa, vai onko akku mutaman kymmenen sentin päässä, kun henki taitaa olla tiukalla molemmissa tapauksissa.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 12:28
Kirjoittaja Pastori
vaaka kirjoitti:

Ai se on toi, ei nimi soitanut kelloa heti. Linkissä hinta 25 € ja on siten reilusti halvempi kuin alennettu hinta Sorelissa.

Se on vaan vuori jonka hinta on 25.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 12:52
Kirjoittaja vaaka

Höh.

Ensikäyttö Lidlissä olevasta putkikaulurista. Nyt iskivät napakymppiin! Pitkä härveli, jossa toisessa päässä on fleece ja suurin osa on hengittävää teknistä harsomaista kangasta, joka ei viimaa pysäytä ja hyvä niin. Pituutta on niin, että voi kurtuttaa paiknoihin, jotka tarvitsevat apua eniten. Mahtui 60 cm pää, lasit, kuulokkeet alle ja vasta Jonaset tekee tiukkaa ja siihen auttaa pipo. Hiostus Salomonin juoksupipo päässä ei ole ongelma, kuten Rukkan Goretex tuulen- ja vedenpitävän pipon kanssa. Luurit saavat Rukkan jäämään korvannipukoiden yläpuolelle. Samomon venyy luurit plus Jonaset yli helposti. Juostessa tuuli kuivattaa päätä kauluri otsalle vedettynä plus hengittävä pipo. Nou hätä se on hyvästä, että kosteus siirtyy. Takin hupulla säädetään lämpö ja kosteus. Kolme egeä alennushinta kaulurista on kätsy. Suulla teknisen osan läpi hengitys on kevyttä, mutta Jonasetin kanssa limaisuus iski äkkiä. Homma helpottuu ja lasit eivät höyrysty niin pahasti ilman Jonasetiä, vaikka ilman Optifogia sumuun menikin lasit. Siihen löytyy hoito. Monipuolisuus on valtava pitkällä eri lämmitys- ja hengitysominaisuuksien putkikaulaliinassa. Pitää etsiä toinen. Huput olivat loppuunmyydyt, ei taida tarvita enää hehe.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 14:53
Kirjoittaja jori

Varoitus: Teksti sisältää tuotemerkkisijoittelua. :wink:

vaaka kirjoitti:

Höh.

Ensikäyttö Lidlissä olevasta putkikaulurista. Nyt iskivät napakymppiin! Pitkä härveli, jossa toisessa päässä on fleece ja suurin osa on hengittävää teknistä harsomaista kangasta, joka ei viimaa pysäytä ja hyvä niin. Pituutta on niin, että voi kurtuttaa paiknoihin, jotka tarvitsevat apua eniten. Mahtui 60 cm pää, lasit, kuulokkeet alle ja vasta Jonaset tekee tiukkaa ja siihen auttaa pipo. Hiostus Salomonin juoksupipo päässä ei ole ongelma, kuten Rukkan Goretex tuulen- ja vedenpitävän pipon kanssa. Luurit saavat Rukkan jäämään korvannipukoiden yläpuolelle. Samomon venyy luurit plus Jonaset yli helposti. Juostessa tuuli kuivattaa päätä kauluri otsalle vedettynä plus hengittävä pipo. Nou hätä se on hyvästä, että kosteus siirtyy. Takin hupulla säädetään lämpö ja kosteus. Kolme egeä alennushinta kaulurista on kätsy. Suulla teknisen osan läpi hengitys on kevyttä, mutta Jonasetin kanssa limaisuus iski äkkiä. Homma helpottuu ja lasit eivät höyrysty niin pahasti ilman Jonasetiä, vaikka ilman Optifogia sumuun menikin lasit. Siihen löytyy hoito. Monipuolisuus on valtava pitkällä eri lämmitys- ja hengitysominaisuuksien putkikaulaliinassa. Pitää etsiä toinen. Huput olivat loppuunmyydyt, ei taida tarvita enää hehe.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 19:24
Kirjoittaja vaaka

Kas kehveli, mittasin Sorel Caroboun huopatossun materiaalin paksuuden. 9 mm ja vahvistettuna avaruushuopatyyppisellä kalvolla, jota suojaa ulkopuolelta ohut kerros. Joten Rokkaa järeämpi sisäkengän paksuus. Kokonaislämmöstä paha sanoa muistin perusteella, joten pastorin kommentteihin viittaan.

Olen sitä mieltä, että ansioista oikeaan osoitteeseen kiitos, joten tietämättä tänään kehumani Lidlin putkikaulurin valmistajaa, pokkaus luultavasti halpatyövoimalle. Kun kerran tekivät sikahyvän tuotteen, kehut ja ostopaikka on hyvä jakaa. En ole muuten kytköksissä Lidliin kuin asiakkaana ja tykkäsin kyseisestä tuotteesta sellaisena käytön kannalta sekä hinnasta. En ehtinyt käydä toista ostamassa, huomenna uusi yritys :mrgreen: Äänestän rahallani. YMMV. Hullu+puuro ja yhdistä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2016, 09:10
Kirjoittaja E-Cruiser

Kaisaniemessä -3C. Vaikuttaa lupaavalta. 24 päivää ajamatta. Mietin jo sadekatoksen tekoa kinnerille kevättä varten, niin ei aina tarvitsisi kantaa pyörävarastoon. Kehikko rimoista ja Biltsun kevytpeite päälle. Parilla kympillä tekee.
Gatilla ajaessahan ei oikeastaan jäädy kuin naama, jos joku on jäätyäkseen. Tuulilasi heittää ilmavirran suoraan lärviin. Ei ole lasketteluajoilta enää jäljellä niitä vaahtokumisia kasvosuojia, mitkä vedettiin tarranauhalla takaa kiinni. Inhottavin osuus on näpertaa akkuja kiinni paljain käsin ulkona hangessa istuen :wink: Siinä tulee nopeasti vilu.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2016, 16:52
Kirjoittaja E-Cruiser

Kausi avattu! 17,2km, ajoaikaa 1:01. Huh huh. Aikamoista puskemista, kelveillä pehmeää muhjua pinnassa. Virrankulutus sitä luokkaa että parempi jättää painamatta lehteen.
Gatin paneeli näytti -6C lenkin lopussa. Hiukan varpaat jäähtyivät vaikka oli villasukat.
Ketjuongelma taas. Ensimmäiset 5km toimi hyvin, sitten ei enää nelos eikä vitosvaihde pidä. Yritin tutkia syytä, ainakin tiukaksi pakkautunutta hyhmää oli pienien rattaiden välissä.
Ketju myös ehkä vähän liian pitkä. Täytyy ottaa kokeeksi lenkki, pari pois. Tuo pitkä ja painava ketju kun roikkuu siinä koko matkaltaan, niin vanha vaihtaja ei jaksa kylmänä enää kiristää.
Ihme pito siinä on mutkissa, ehkä juuri suuresta taka-akselipainosta johtuen. Oikein yritin saada pari kertaa luistoon, mutta ei lähde. Uudet SKF-laakerit takana pelaavat hyvin.