Re: Liikennepolitiikkaa
Tuossa ei taideta kuitenkaan rajata peräkärryn kuorman pituutta. Siis pyörä voi olla 4m ja peräkärry vaikka 6m?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuossa ei taideta kuitenkaan rajata peräkärryn kuorman pituutta. Siis pyörä voi olla 4m ja peräkärry vaikka 6m?
Premnas kirjoitti:Tuossa ei taideta kuitenkaan rajata peräkärryn kuorman pituutta. Siis pyörä voi olla 4m ja peräkärry vaikka 6m?
Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa .
jori kirjoitti:Aivan älytön tuo polkupyörän pituusrajoitus samalla kun maantiellä kulkee yhä pidempiä yhdistelmiä. Polkupyörän pituusrajoituksen perustelu olisi hauska kuulla. Nimenomaan kuulla siltä, joka sen on sinne halunnut. TÄytyyhän toimella, joka vaatii työtä olla pätevä perustelu.
...
Kysyin tätä Pyöräliiton facebook-sivulla em. säännöstöpostauksen kommenteissa. Katsotaan tuleeko vastausta. Tämä vastaus tosiaan ei ehkä tule henkilöltä, joka se on mitat sinne vaatinut, mutta ehkä prosessissa mukana olleelta.
Nojanalle kirjoitti:Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa .
![]()
Pyöräliiton Matti Koistisen vastaus tähän liittyen: "Yhdistelmän maksimitta on eri. Kaivellaan se vielä tuonne. Jos en väärin muista, niin se on 12 m."
janx kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Luulen mutten en tiedä . 4metriä on koko ajoneuvo yhdistelmän pituus. Jos näin on niin . Monelle tandemikuskille tulee ongelmia peräkärryn kansa . Itse olen sitä mieltä , että taas yksi typerä laki . Näitä riittää tässä maassa .
![]()
Pyöräliiton Matti Koistisen vastaus tähän liittyen: "Yhdistelmän maksimitta on eri. Kaivellaan se vielä tuonne. Jos en väärin muista, niin se on 12 m."
Mitä ihmeen väliä (teknisesti ottaen) on pyörän pituudella, jos samalla sallitaan paljon pidempi yhdistelmä, kun yhdistämistapaa ei ole määritelty. Onko hitsaaminen tai jäykästi pulttaaminen yhdistelmän kiinnitystapa?
Mitä ihmettä näillä tarpeettomilla määräyksillä tavoitellaan.
PS. Kerro Matille minulta terveisiä, jos olet yhteydessä.
jori kirjoitti:Mitä ihmeen väliä (teknisesti ottaen) on pyörän pituudella, jos samalla sallitaan paljon pidempi yhdistelmä, kun yhdistämistapaa ei ole määritelty. Onko hitsaaminen tai jäykästi pulttaaminen yhdistelmän kiinnitystapa?
Mitä ihmettä näillä tarpeettomilla määräyksillä tavoitellaan.
PS. Kerro Matille minulta terveisiä, jos olet yhteydessä.
Niinpä, ihan typerää. En voi olla ajattelematta seuraavia vaihtoehtoja:
Pyöräliikenteen monimuotoisuus ei nyt vaan käy, täytyy rajata typerillä mitoilla ettei pyöräilystä vaan tulisi laajasti kannattavaa ja järkevää.
Täytyy rajoittaa pyörien mittoja, koska muuten jonkun tarvisi suunnitella pyörätiet niin että niillä voi ajaa kaikenlaisilla pyörillä.
janx kirjoitti:Tuosta neljän metrin pituusrajoituksesta, niin ainakin näiden isompien tavarapyörien kanssa pituus voikin tulla ongelmaksi (lain hampaissa). Jos rakenteiden puolesta järkevä mitta olisikin 4,1 metriä, niin se on sitten laiton ja aiheuttaa suunnittelijoille harmaita hiuksia lisää.
Mitenhän noi kontit on kiinni tuossa? Jos vaikka ajaa eteen kääntyvän auton kylkeen alamäessä...
Katselin tuota kuvaa, ja heräsi kysymys että onko tuossa konttien alla kaasusäiliö? Olisko tuossa polttokenno ja sähköapu? Olis aika fiksu systeemi just tuollaiseen vekottimeen...
Mahe kirjoitti:Katselin tuota kuvaa, ja heräsi kysymys että onko tuossa konttien alla kaasusäiliö? Olisko tuossa polttokenno ja sähköapu? Olis aika fiksu systeemi just tuollaiseen vekottimeen...
Joo, on siinä polttokenno ja vetysäiliö. Sori linkki jäi. https://www.velove.se/news/fuel-cell-ar ... 0-km-range
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaik ... ta/838540/
Kalevan otsikko, aikas mielenkiintosta jos ministeriöstä on oikeesti saanu tommosen vastauksen
Siis kunnilla 7 vuotta aikaa asentaa lisäkilvet pyöräteille, jotka ovat kaksisuuntaisia. Ministeriön mukaan siihen asti ajosuunnan voi päätellä vastaantulevasta pyöräilijästä
Ps. Meillähän täällä maalla, ei toistaiseksi ole kuin kaksisuuntaisia
Liian halvaksi olisi tuokin uudistus tullut jos olisi merkitty yksisuuntaiset tiet kuten autoliikenteen puolella Ainakaan 50km säteellä kun ei ole yhtään yksisuuntaista pyörätietä, eli joka tolppaan pitää ruuvata lisää merkkejä.
Pakko kai se yksisuuntaisten ajosuuntakin on jotenkin ilmaista kun yksisuuntaisella tiellä ei ole niitä vastaantulijoita
Kipin kapin kilpifirman osakkeita ostamaan...
torneol kirjoitti:Kipin kapin kilpifirman osakkeita ostamaan...
Vankilan osakkeita.
Eikös niitä muutkin tee? Kukas sitten liikennemerkkejä tekee, kun kaikki tekee parannuksen ?
Tuolta ne lobbarit löytyy:
https://www.is.fi/autot/art-2000005526347.html
Matti Koistisen vastaus Pyöräliiton facesivulla: "Asiaa on selvitetty. Laissa on näiltä osin virheitä ja sekavuuksia. Lain ei ollut tarkoitus määritellä polkupyörälle maksimipituutta eikä korkeutta. Liite, johon lain §128 on otsikoltaan väärin.
Pyörälle on määritelty vain maksimileveys:
Leveys: Kaksipyöräinen polkupyörä: 0,80 m. Yli kaksipyöräinen polkupyörä: 1,25 m.
Perävaunun leveys: 1,25 m."
En tuosta vieläkään ymmärrä tuleeko pituus ja korkeus tulevaan lakiin vai ei