Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja kangaskate
Tuon paljaan kierteen kun täyttää mutterilla ja prikoilla aivan täyteen, niin vääntymistä saa melko hyvin estettyä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuon paljaan kierteen kun täyttää mutterilla ja prikoilla aivan täyteen, niin vääntymistä saa melko hyvin estettyä.
Myöskin ne ylänivelet voi ruuvata kokonaan sisään.
Kokeilin sitä tuon tapauksen jälkeen, ja subjektiivisesti tuosta aiheutuva eturenkaiden camber paransi ajo-ominaisuuksia hiukan.
Tuossa auttaa jo paljon, kun laitat tuplamutterin tuohon kaulalle. Tekee varresta mutterien kohdalta varmasti lujemman, kuin kymmenmillinen ilman muttereita. Kaula lyhenee ja momenttivarsi sitä myöten, joten uskoisin tuollaisen korjauksen riittävän.
Ostin varuuksi uudet nivelvarret. Saa kuulemma vaihtaa, jos ei tarvi. Ikh ja 15e kpl. Vähän myös M6 ja M8 tarviketta.
Lisäksi osia askartelin. Puslat penkin alakiinnikeeseen ja yläkiinnikkeitä oioin ja tein ne saman mittaisiksi.
Korjasin murtuneen etulokarin. Liimaa ja patenttivannetta. Kuvan pultit eivät jääneet noin.
Vilijami kirjoitti:Tuon paljaan kierteen kun täyttää mutterilla ja prikoilla aivan täyteen, niin vääntymistä saa melko hyvin estettyä.
Tästä tuli tämmönen.
Nyt arvotaan yläkiinnitystä. Alakiinnitys ainakin toistaiseksi ok.
Yläkiinnikkeen hahmottelua.
Minä laittaisi runkoputken sisään kierretangon päälle holkin, niin kestää kiristää runkoputken painumatta soikeaksi.
Holkin päät pitää viilata niin, että holkki myötäilee putken muotoa.
Nuo kierretangot on kyllä äärettömän heikkoja varsinkin taivutussuunnassa. Sen tilalle kun saisit kunnon akselin tai pitkän pultin missä kierreosa momenttialueen ulkopuolella.
Se toki auttaisi kans jos tuota penkistä tulevaa haarukkaa saisit kapeammalle. Ei näy sen rakenne etten osaa sanoa enempää et kuinka kantsisi toimia sen kanssa.
..edellisellä sivulla näkyikin jotain..
Sulla taitaa olla siinä jonkinlainen rungon lisäjäykistys tehty noihin penkin kiinnitysreikiin..
Siinäkin säästyisi se pultti melkoisesti väännöltä jos pistät eri reikiin lisäjäykistyksen ja penkin kiinnikkeen ja teet penkin haarukasta juuri ja juuri rungon levyisen.
...ja sivulla 39 taas näkyi ihan viralliset penkin kiinnikkeet mitkä ei kaiten olisi kuin pultata kiinni.
Sori tää on semmonen epistola ja etenee niin hitaasti ettei oikein pysy mukana. Vähän kuin Raamattua koettais seurata.
https://www.etra.fi/fi/kiinnitystarvikk ... ngot-e2030 Kieretangoista löytyy monen kovusia . Niin täältä Etrasta , kuin IKH:sta . Noita marketti pehmiksiä en suosittele . Jos ei halua vääntyviä .
Tai laita sopivan mittainen kovapultti ja toiseenpäähän mutteri .
Ostin M8 kierretankoa 10.9, kun halpa pätkä. 4e metri (Ikh). Ja yhden 120mm M8 pultin. Katotaan mitä huomenna saadaan aikaan. Nyt on pakko edistää, kun tää pitää nyt saada ajoon ja kokoamistila ei ole käytössä loputtomasti yhteen putkeen.
Joo, tää on janxin 3. kirja Nojakkilaisille.
Edit: Penkki ei ole sama kuin alkuperäinen, vaan tähän koitetaan laittaa putkirunkopenkki kuitupenkin sijaan. Minusta tuo alkuperäinen yläkiinnike on ihan liian kapea. Ehkä se hyvin kestää 60 kg, mutta nyt mitoitus on 150 kg. Erityisesti siis penkissä kiinni oleva pää.
Tämmösen pötkylän koitin askarrella, mutta kun ei ollut runkoa läsnä, niin tuli ehkä sopiva. Mitatkin ulkomuistista.
Lisäksi penkin yläkiinnikkeen jatkomutterit lyhensin sorvissa. Saahan tuohon tosiaan varmaan pultin tai akselinkin tehtyä, jos haluaa. Luulis, että tuo 10.9 kierretanko (ei kuvassa) nyt kestää, kun on aika paljon tukevia oheiskomponentteja siihen ruuvattu.
Voisihan tuota 10.9 kierretankoa (tai pultin), joka on muuten pinnoittamatonta, laittaa noihin molempiin em. kuvassa, mutta kummassa (penkin vai rungon) päässä on tärkeämpää olla kapeampi? Alumiiniset siivet menee taas kauemmaksi penkin kiinnikkeistä, jos siipiä viedään lähemmäksi runkoputkea.
Edit: Mä, kun luulin, että tuoli on tukevampi, jos siinä on jalat tarpeeksi kaukana toisistaan eikä tulitikkuaskin kokoisella alueella?
Ja nuo alumiiniset siivet on aika kierot ja vielä pehmeempää tavaraa kun toi 8.8 kierretanko.
Tän illan hommia. Pääsin jo koeistumaan. Paljon parempi tuntuma kuin kuitupenkillä. Varsin tukeva, jos vaan 10.9 kierretanko kestää ajoa vääntymättä.
Uusista alumiinisista tukitangoista tuli vähän liian pitkät.
Edit: Takakiekon sain myös ajokuntoon. Nastarengas on suojattu pistosuojanauhalla (ProLine Anti Platt Puncture Protection), jonka laitan kaikkiin kiekkoihin. Tuo on todella pehmeää tavaraa ja eikä sauma luultavasti puhko sisäkumia.