Re: Renkaat
samuel kirjoitti:Jos värillä ei ole väliä niin tuosta edullisempia:
https://m.ebay.com/itm/8mm-Dia-Plastic- ... nav=SEARCH
Värillä voi olla sen verran väliä että ovat eri kokoa..
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
samuel kirjoitti:Jos värillä ei ole väliä niin tuosta edullisempia:
https://m.ebay.com/itm/8mm-Dia-Plastic- ... nav=SEARCH
Värillä voi olla sen verran väliä että ovat eri kokoa..
Wacky kirjoitti:samuel kirjoitti:Jos värillä ei ole väliä niin tuosta edullisempia:
https://m.ebay.com/itm/8mm-Dia-Plastic- ... nav=SEARCHVärillä voi olla sen verran väliä että ovat eri kokoa..
Tuo nyt vaan tuli ekana vastaan kun aamupalaa syödessä kännykällä surffasin, ei oo mitään hajua minkä kokoinen reikä vanteessa on.
Täytyy tarkistaa faktat omalta kohdalta.
Nytpä kokeilin tehdä tubeless asennuksen:
Aika kauan kesti tässä projektissa, kun pitää ottaa kiekot kokonaan irti pyörästä, että niitä pystyy pyöritellä ja heilutella käsissä, jotta litku leviää tasaisesti ympäri rengasta.
Olen käsittänyt, että yksi kriittisimmistä vaiheista on tubeless vanneteipin asennus (siis mikäli kyseessä ei ole tubeless vanne). Niinpä koitin teipata sen mahdollisimman hyvin ja tiiviisti. Vanteen sisäleveys muistaakseni on 25 mm ja käyttämäni teippi oli myös 25 mm leveää. Mutta, kun teippi hieman kaareutuu vanteen profiilin mukaan, niin se ei riitäkkään reunalta reunalle. Pitäisiköhän sen olla niin? Olisiko pitänyt olla leveämpää teippiä? No mutta mulla ei ainakaan vielä ole aiheutunut mitään ongelmia tuosta teipistä.
Sitten kun nuo Shreddat ei ole tubeless renkaat, niin ne vuotaa ilmaa kyljistä. Eli kannattaa pitää niitä asennuksen jälkeen kyljellään, jotta litku paikkaa kaikki ne pienet ilmavuodot. Kinnerin renkaita on hankala heilutella enään sitten, kun ne on jo asennettu takaisin pyörään.
Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen
PW kirjoitti:Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen
Mutta muista, ettei renkaanvaihtoon tarvita yhtään työkalua . No rengasraudat korkeintaan.
EDIT: ...siis sisärenkaiden kanssa toimittaessa, nuo tubeless-jutut on sitten erikseen...
Saukki kirjoitti:Olen käsittänyt, että yksi kriittisimmistä vaiheista on tubeless vanneteipin asennus (siis mikäli kyseessä ei ole tubeless vanne).
Samanlainenhan se teipin kohta on myös tubelessvanteessa.
Saukki kirjoitti:Vanteen sisäleveys muistaakseni on 25 mm ja käyttämäni teippi oli myös 25 mm leveää. Mutta, kun teippi hieman kaareutuu vanteen profiilin mukaan, niin se ei riitäkkään reunalta reunalle. Pitäisiköhän sen olla niin? Olisiko pitänyt olla leveämpää teippiä? No mutta mulla ei ainakaan vielä ole aiheutunut mitään ongelmia tuosta teipistä.
Hyvä se on
Ei ilma alumiinin läpi vuoda ja teippi tiivistää nippelien reiät. Mulla on Stanin 25 millinen teippi 32 millisellä vanteella ongelmitta.
PW kirjoitti:Näin tulevana kinneristinä (neljää päivää vaille) järkytti työkalumäärä, joka tarvitaan kiekon irrotukseen
Perus renkaan vaihtoon ei siis tarvita välttämättä yhtään työkalua, kun kiekkoa ei tarvitse irroittaa. Ja tuota kiekon irroitustakin voi vähän nopeuttaa, jos ei irroita jarruvaijereita, eikä poista eturipustusta kokonaan.
Kiiinnostaa kyllä tubeleksen toimivuus tuommoisissa hyllyttömissä vanteissa varsinkin kun käyttöympäristönä on kinneri. Luulisi olevan enemmän sivuttaisvoimia kuin kaksipyöräisessä. Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?
Voi pojat, että osaa olla renkaissa eroja. Prisman nastojen jälkeen ohutkylkiset maastonakit tuntuu todella nopeilta. Painoakin lähti semmoiset 1.7kg kertaheitolla renkaita vaihtamalla
Pentti M Reku kirjoitti:Kiiinnostaa kyllä tubeleksen toimivuus tuommoisissa hyllyttömissä vanteissa varsinkin kun käyttöympäristönä on kinneri. Luulisi olevan enemmän sivuttaisvoimia kuin kaksipyöräisessä. Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?
En näkis että kinneri käytössä tulee mitään ongelmia. Hyllyttömään vanteeseen on vain vaikeampi saada tubeless rengas asennettua joten tien poskessa puhjenneeseen joutuu helposti vaihtamaan sisurin.
Edullisimmat venttiilit on sisureista leikatut, mutta kannattaa katsoa että sisurissa on irroitettava ventiilisielu. Schwalben ja contin uudemmissa sisureissa ainakin on, mutta kannattaa tosiaan tarkistaa.
Pentti M Reku kirjoitti:Mistä edulliset venttiilit? Oletteko tehneet itse vai ihan noita kaupan valmiita käyttäneet?
Mä käytin näitä venttiileitä: https://www.bike-discount.de/en/buy/qua ... sal-676026
Toimii ihan hyvin, eli ei mitään valittamista.
Uutta 406:sta tulossa
Bentrideronline:
"News on the German Forum (from Spezi) that Schwalbe is introducing a 40-406 G-One Speed"
Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo
sv kirjoitti:Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo
Käännyt enemmän vasemmalle?
Tiet ovat enimmäkseen kallellaan oikealle, joten oikean puoleisella renkaalla on enemmän painoa ja siis pitoa. Jos ohjaus harittaa, niin vasen rengas luistaa kuluen sisäreunasta?
sv kirjoitti:Missä vika kun Triken vasen eturenkas kuluu sisäreunasta? ja oikeassa renkaassa ei mainittavaa kulumista,(omput)
Ohjauksessa en ole huomannut minkäänlaista vetoa puoleen enkä toiseen.
Renkailla ajettu nyt 2300km
Seppo
Taitaa harittaa etupyörät, jos kuluu vasen. Jos auraa, niin kuluu oikea eturengas. Mittaa ja säädä raidetankoa lyhyemmäksi.
Täällä jotain pohdintaa aiheesta.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=4600
jori kirjoitti:Taitaa harittaa etupyörät, jos kuluu vasen. Jos auraa, niin kuluu oikea eturengas.
Syytä pohdin, johtuuko teiden kalteuudesta.
Jukka