Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kaikissa pilkkomissani pyörissä on ollut satulaputkesta reikä keskiöön, mutta eihän se sitä tarkoita että kaikissa maailman pyörissä olisi.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kaikissa pilkkomissani pyörissä on ollut satulaputkesta reikä keskiöön, mutta eihän se sitä tarkoita että kaikissa maailman pyörissä olisi.
Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Haastava mitta, kun aihion pitäisi olla 158+22=180 mm. Tuollaisia on erittäin vähän tarjolla, etenkään lyhennyskelpoisia (uuden reiän ympärille pitää jäädä riittävästi materiaalia). Vai oliko sulla tuollainen aihio jo valmiina olemassa?
tm kirjoitti:DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Haastava mitta, kun aihion pitäisi olla 158+22=180 mm. Tuollaisia on erittäin vähän tarjolla, etenkään lyhennyskelpoisia (uuden reiän ympärille pitää jäädä riittävästi materiaalia). Vai oliko sulla tuollainen aihio jo valmiina olemassa?
Aivan joo, eipä tuo tullut mieleen. 180mm on näemmä haastava pituus löytää aihioksi.
DtiL kirjoitti:tm kirjoitti:DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Haastava mitta, kun aihion pitäisi olla 158+22=180 mm. Tuollaisia on erittäin vähän tarjolla, etenkään lyhennyskelpoisia (uuden reiän ympärille pitää jäädä riittävästi materiaalia). Vai oliko sulla tuollainen aihio jo valmiina olemassa?
Aivan joo, eipä tuo tullut mieleen. 180mm on näemmä haastava pituus löytää aihioksi.
Teräskammesta rälläkällä pala välistä pois ja pää hitsataan takas? Tai se katkaistu pää hitsataan kammen kylkeen kiinni.
Sitten on näitä kammenlyhentimiä, nimimerkki Ajoulla taitaa olla myynnissäkin näitä.
Tai sitten tinkii kammen pituudesta hieman... edullisia 152-millisiä nelikantteja löytyy kaupoista valmiina.
PW kirjoitti:DtiL kirjoitti:tm kirjoitti:DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Haastava mitta, kun aihion pitäisi olla 158+22=180 mm. Tuollaisia on erittäin vähän tarjolla, etenkään lyhennyskelpoisia (uuden reiän ympärille pitää jäädä riittävästi materiaalia). Vai oliko sulla tuollainen aihio jo valmiina olemassa?
Aivan joo, eipä tuo tullut mieleen. 180mm on näemmä haastava pituus löytää aihioksi.
Teräskammesta rälläkällä pala välistä pois ja pää hitsataan takas? Tai se katkaistu pää hitsataan kammen kylkeen kiinni.
Sitten on näitä kammenlyhentimiä, nimimerkki Ajoulla taitaa olla myynnissäkin näitä.
En tiedä, mikä on syynä noin tarkalle kammenpituudelle. Nuorisokampia saa kyllä kaupoista 152, 155 ja 160 -pituisina. Tässä Bikesmithdesignin sivulla on tarjolla myös juuri tuon 158 mm pituisetkin kammet.
http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cranks/
152 nelikanttikammet eivät maksakaan juuri mitään.
DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Sopisiko Terracyclen kammenlyhentäjä? Sillä ainakin saa juuri sen mittaisen kammen kuin haluaa.
https://shop.icletta.com/en/drivetrain- ... urzer.html
jori kirjoitti:PW kirjoitti:DtiL kirjoitti:tm kirjoitti:DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Haastava mitta, kun aihion pitäisi olla 158+22=180 mm. Tuollaisia on erittäin vähän tarjolla, etenkään lyhennyskelpoisia (uuden reiän ympärille pitää jäädä riittävästi materiaalia). Vai oliko sulla tuollainen aihio jo valmiina olemassa?
Aivan joo, eipä tuo tullut mieleen. 180mm on näemmä haastava pituus löytää aihioksi.
Teräskammesta rälläkällä pala välistä pois ja pää hitsataan takas? Tai se katkaistu pää hitsataan kammen kylkeen kiinni.
Sitten on näitä kammenlyhentimiä, nimimerkki Ajoulla taitaa olla myynnissäkin näitä.En tiedä, mikä on syynä noin tarkalle kammenpituudelle. Nuorisokampia saa kyllä kaupoista 152, 155 ja 160 -pituisina. Tässä Bikesmithdesignin sivulla on tarjolla myös juuri tuon 158 mm pituisetkin kammet.
http://www.bikesmithdesign.com/Short_Cranks/
152 nelikanttikammet eivät maksakaan juuri mitään.
Mulla on jo hankittuna oikeanpuolenkampi mitassa 158mm. Se on vähän siitä spesiaali että siinä on vapaarattaan kierre juuressa. Eli ei käy koko setin vaihtaminen ellei löydy vastaavaa tilalle. 170mm tai pidemmät on liian pitkiä.
Siksi siis metsästän tuon mittaista kampea vasemmalle.
Toki jos joku löytää 150-160mm väliltä nelikantti kampisetin missä oikeassa kammessa 1,37x24 tpi vapaarataskierre niin saa vinkata. Niin ja sellaseen hintaan että on järkeä hankkia...
trike76 kirjoitti:DtiL kirjoitti:Olisiko täällä joku halukas valmistamaan mulle vasemmalle puolelle perus nelikanttikammen 158mm pitkänä?
Sopisiko Terracyclen kammenlyhentäjä? Sillä ainakin saa juuri sen mittaisen kammen kuin haluaa.
https://shop.icletta.com/en/drivetrain- ... urzer.html
Ei oikeen kun tuo ei ratkase sitä varsinaista ongelmaa että se kampi on edelleen pitkä. Ja täytys silti hankkia vielä ensin se ylipitkä kampi... Vaikka pedaali toki siirtyisikin. Ja yhtään en lisäpainoa kaipaa muutenkin valmiiksi painavaan rakennelmaan.
Mulla ei ole semmosia hitsausvälineitä, enkä tunne ketään joka hitsaisi paksua rautaa tai alumiinia.
DtiL kirjoitti:Toki jos joku löytää 150-160mm väliltä nelikantti kampisetin missä oikeassa kammessa 1,37x24 tpi vapaarataskierre niin saa vinkata. Niin ja sellaseen hintaan että on järkeä hankkia...
Laitatko kuvan tästä rakkineesta - mihin ja miksi tommoinen on?
DtiL kirjoitti:Mulla on jo hankittuna oikeanpuolenkampi mitassa 158mm. Se on vähän siitä spesiaali että siinä on vapaarattaan kierre juuressa. Eli ei käy koko setin vaihtaminen ellei löydy vastaavaa tilalle. 170mm tai pidemmät on liian pitkiä.
Siksi siis metsästän tuon mittaista kampea vasemmalle.
Aika paljon vähemmällä olisimme kaikki selvinneet, jos olisit kirjoittanut tuon heti ensimmäiseen viestiin.
Trialpyöräänkö tämä on tulossa?
jori kirjoitti:Trialpyöräänkö tämä on tulossa?
Keskimoottoriseen sähkö(avusteiseen) hybridi/maasto/maantie sekasikiöpyörään.
DtiL kirjoitti:jori kirjoitti:Trialpyöräänkö tämä on tulossa?
Keskimoottoriseen sähkö(avusteiseen) hybridi/maasto/maantie sekasikiöpyörään.
Ohoo, päädyitkö siis ilman seurakunnan ja pyhän hengen apua tavallista lyhyempiin kampiin.
Tänään kävin vaimon sähköavusteisella kaupassa. Hitto, että kaipasin baaripyöräni satavitosia kampia. Ehdottomasti sähköavusteiseen kannattaa mielestäni laittaa lyhyet (siis aivan lyhyet) kammet –myös pystypyörissä.
Lyhyillä kammilla on helppo pitää korkeampaa kadenssia ja saada näin keskimoottori pyörimään hyvähyötysuhteisella alueella. Lyhyillä kammilla jalkojen ratanopeus jää pienemmäksi, vaikka kadenssi onkin korkeampi. Tämä on hyvä varskinkin talvella, jolloin polven koukistaminen korkealle nostaa lahjetta ja kylmä puhaltaa sääriin. Lyhyillä kammilla tämäkin jää vähemmälle. Aamen!
Olen nyt ajellut näillä 102 millisillä kammilla viime ajat. Äsken kävin Näsijärven jäällä ajelemassa Siilinkarille ja sieltä jäärataa pitkin Kaupinojalle ja sitä kautta kotiin.
Minulla on ollut ulkosäilytyksen takia vaihteensiirtäjä jäässä ainakin edellisestä suojakelistä saakka, eikä tuo ole paljon menoa haitannut. Vaihde on vakiona ykkösellä. Edessä 28 ja takana 32. En ole enemmälti kaivannut suurempia vaihteita, tuo välitys on ollut oikein hyvä kaupunki- ja maastokäytössä. Lyhyillä kammilla tuntuu olevan mahdollista ajaa noinkin pienellä välityksellä riittävää vauhtia. Lyhytiskuiset ovat tunnetusti kierroskoneita.
Tuosta rupesin miettimään, että tuo vaihdehan on pienempi kuin suora välitys takapyörän napaan. Olisiko siis mahdollinen aikankin talvikäytössä yksipyöräisen tapaan suoraan etupyörän napaan asennetuilla kammilla varustettu MBB-pyörä. Ei olisi kammet liian korkealla, eikä vaihteet tai ketjut jumissa jään takia. Tulisi todella yksinkertainen pyörä, matala ja turvallinen myös talviolosuhteisiin. Jalat saisi helposti maahan noin matalilta polkimilta. Riittäisiköhän tuossa kuormaa vetävälle pyörälle sutimisen välttämiseksi.
Jonkinlainen yhdistelmä siis 1800-luvun isopyöräisestä ja nykyaikaisesta MBB-pyörästä.