Sivu 46/80
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 10:04
Kirjoittaja jori
Grey Cat kirjoitti:Katuun maalatutu pyörätienjatke-merkinnät eivät ole riittäviä maassa jota peittää lumipeite osan vuodesta. Pyörätiestä ilmoittama lisäkilpi kolmioon pitäsi säätää pakolliseksi. Vapaaehtoisena se saattaa antaa sellaisen vaikutelman, että risteyksessä kulkee pyörätienjatke vain silloin kun siitä on lisäkilvellä ilmoitettu.
Noita lisäkilpiä ei kuitenkaan kannata ruveta levittelemään enemmälti, ennen kuin lisäkilven "kuvakerronta" on saatu kuntoon. Nykyisinhän nämä lisäkilvet ovat nimeltään "törmäävät pyöräilijät" ja vaikutelma lähinnä huvittava.

- Törmäävät pyöräilijät vanha.jpg (51.18 KiB) Katsottu 3492 kertaa
Pienellä muutoksella kyseinen merkki näyttää siltä, mitä sen pitäisikin kertoa, eli "pyöräliikennettä molemmista suunnista".

Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 11:11
Kirjoittaja vaaka
NikoK kirjoitti:Grey Cat kirjoitti:Katuun maalatutu pyörätienjatke-merkinnät eivät ole riittäviä maassa jota peittää lumipeite osan vuodesta. Pyörätiestä ilmoittama lisäkilpi kolmioon pitäsi säätää pakolliseksi. Vapaaehtoisena se saattaa antaa sellaisen vaikutelman, että risteyksessä kulkee pyörätienjatke vain silloin kun siitä on lisäkilvellä ilmoitettu.
Totta.
Lisäksi pyörätien jatke on pyörätien jatke vaikka maalaus olisi vanhaa mallia. Ainakin luin haastattelun jossa poliisisetä näin kertoi. Itse en kyllä luota kuin siihen katsekontaktiin.
Eka kerta sekin petti yli kk sitten. Kiva.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 12:41
Kirjoittaja Hopea
jori kirjoitti:
... ei se pyörätienjatkemaalauskaan mikään tae ole pyörätiestä.

Espoossa kaikki on mahdollista.
Siellä on kaupungin virallinen linja. "Kun pyöräilijä ei voi ylittää risteystä vauhdilla, hän ei pysty yllättämään kehnompaakaan autoilijaa."
Tuohon lisäkilpijuttuun: Törmäilevät pyöräilijät tarkoitettiin lisäkilveksi paikkoihin, joissa kahdesta suunnasta tulevat pyöräilijät selvästi olivat autonkuljettajille ongelma. Merkin käyttö on ainakin Helsingissä lähtenyt ihan lapasesta, joten en ihmettele näitä outoja käsityksiä.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 12:48
Kirjoittaja jori
Rakensin tällaisen kuvan, jotta on helpompi ymmärtää ja kuvaa levittämällä jopa markkinoida ideaa merkin muuttamiseksi.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 12:48
Kirjoittaja PW
Portaat oliskin turvalliset - hidastetöyssyjen tilalle, autoilijoillekin 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 24 Elo 2016, 12:59
Kirjoittaja juuva
PW kirjoitti:Portaat oliskin turvalliset - hidastetöyssyjen tilalle, autoilijoillekin 
Espoossa on näin hienosti ilmaistu portaiden olemassaolo: kvl Espoon leppävaarassa. Kerran tuon väylän muuttuminen meinasi jäädä huomaamatta.. toiste en samaa virhettä ole tehnyt.

- Portaat jalkakäytäväksi muuttuvan yhdistetyn kevyenliikentteen väylän päässä
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 25 Elo 2016, 12:10
Kirjoittaja NikoK
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 25 Elo 2016, 12:24
Kirjoittaja PW
Kypärän puuttuminen mainittu!
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 25 Elo 2016, 12:34
Kirjoittaja PW
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 25 Elo 2016, 12:37
Kirjoittaja jori
Tämä oli jo kolmas tiistain jälkeen. 
PW kirjoitti:Kypärän puuttuminen mainittu!
Aika törkeällä tavalla vieläpä.
YLEn uutisessa samaan kappaleeseen kytketty yhteen pyöräilijän kypärättömyys ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Ikään kuin kypärättä pyöräileminen olisi törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista ja kuolemantuottamusta. 
YLE kirjoitti:Pyöräilijä menehtyi tapahtumapaikalla. Hän ei käyttänyt suojakypärää. Poliisi tutkii tapahtumaa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena.
Pyöräilijä tullut varmaan vastaan alamäkeen, sillä samaan suuntaan auton kanssa tuskin olisi jäänyt huomaamatta. Vaan tiedä häntä. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 31 Elo 2016, 09:09
Kirjoittaja PW
http://www.savonsanomat.fi/savo/Siilinj ... sta/827265
Siilinjärven onnettomuuspaikalle roudasivat valkoisen "haamupyörän" - vastustustakin oli.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 31 Elo 2016, 09:28
Kirjoittaja jori

Ajattelin ensin liikennesuunnittelijan olleen vastustamassa haamupyörää ilmiselvänä syyllisenä tuolle onnettomuudelle, mutta ne olivatkin joitain maailman pahuudelta lapsiaan suojelevia äitejä. Sillähän lapset säilyvät turvassa, kun eivät näe ja ymmärrä paikkoja, joissa on todellinen vaara. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 31 Elo 2016, 09:39
Kirjoittaja PW
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 00:36
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti:
Lapsille tulee pelkoja ja traumoja jos kuulevat liikennekuolemista
Melkeenhän tuo on tyylikkäämpi muistamis ja samalla muistuttamis tapa ku hautakynttilöiden ripottelu tienvarteen 
Jees. Ei täällä ole turvallista. Se pitää lapsienkin tajuta. Sen takia haamupyörät puolustavat täysin paikkaansa, koska siinä paikassa on pyöräilijä kuollut - useimmiten auton kuljettajan ajettua pyöräilijän päälle ja siten surmanneen kyseisen pyöräilijän. Lapsien täytyy tajuta, että nämä autoilijat voivat ajaa yhtä lailla myös heidän päällensä. Lapset eivät ole turvassa näiltä pyöräilijöitä keilaavilta autoilijoilta.
Turhaa pelkuruutta ruveta itkemään näistä haamupyöristä. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei täällä ole turvallista. Ja lapsienkin täytyy oppia se. Valitettavasti. Vika ei ole meidän, vaan välinpitämättömien autoilijoiden, jotka eivät välitä muista.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 09 Syys 2016, 18:39
Kirjoittaja Saukki
Läheltäpiti tilanne, jossa olisi voinut käydä huonostikin.
Ajoin aamulla vähän eri reittiä töihin, eli tulin työpaikalle eri suunnasta, kuin normaalisti. Alla kuva työpaikan risteyksestä. Kinneri maamerkkinä. Tulin siis takana näkyvää tietä oikealta risteykseen ja käännyin teollisuusalueen tielle, josta kääntyy heti oikealle meidän firman pihaan. Normaalisti tulen toisesta suunnasta ja pyörätietä pitkin, jolloin ylitän takana näkyvän tien. Nyt, kun tulin autokaistalla, niin vauhtia oli hieman normaalia enemmän, kun ei tarvinut odottaa, että pääsee tien yli.

- Tulin tuolta oikealta. Kinneri maamerkkinä.
Käännyin siis teollisuusalueen tieltä työpaikan pihatielle hieman liian kovaa vauhtia. Quest nousi kahdelle renkaalle, jolloin tein refleksin omaisesti korjausliikkeen. Matka jatkui reunakiven yli nurmikolle.

- Kuva onnettomuuspaikasta toisesta suunnasta. Kinneri maamerkkinä samassa kohdassa, kuin edellisessä kuvassa.
Onneksi reunakivi on tuollainen matala ja loiva, ja onneksi tuossa kohdassa on nurmikkoa, eikä ojaa tai seinää. Myöhemmin, kun huomasin, että märkään nurmikkoon jäi renkaan jäljet, tajusin että tuo lyhtypylväs oli aika lähellä 

- Jäljet nurmikolla.
Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa 