Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Hallitsematon yliohjautuvuus tänään. Oops...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hallitsematon yliohjautuvuus tänään. Oops...
Oho, vesiliirtoko? Quatrolla Questillä kerran käyny noin mutta jäällä.
Quattrovelo on erittäin altis yliohjautumiselle. Se on sen tärkein puute. Sinun on olla varovainen koko aika, vaikka kun tie on kuiva. Ja Quattrovelon kääntösäde on suuri, minkä vuoksi on vaikea toipua yliohjautumista.
Lisää painetta takarenkaisiin, niin yliohautuvuus vähenee. Takarenkaissa pitää siis olla suuremmat paineet kuin eturenkaissa.
Tämä vaikuttaa etenkin märällä, jossa suuremman rengaspaineen tuottama suurempi pintapaine renkaan ja tien välissä puristaa veden paremmin pois renkaiden alta liukastamasta ajoa.
Korkea paine, matala paine, takarenkaissa, eturenkaissa, paksut tai ohuet renkaat... En ole koskaan löytänyt mitään, mikä ratkaisee ongelma. Ainoa toimiva asia on kuormittaa takakontin - ja se vain viivästyttää väistämätöntä ja pahentaa törmäystä kun se tapahtuuu.
Fastolfe kirjoitti: ↑25 Elo 2021, 13:24Korkea paine, matala paine, takarenkaissa, eturenkaissa, paksut tai ohuet renkaat... En ole koskaan löytänyt mitään, mikä ratkaisee ongelma. Ainoa toimiva asia on kuormittaa takakontin - ja se vain viivästyttää väistämätöntä ja pahentaa törmäystä kun se tapahtuuu.
Olennaisinta on, että sinulla pitää olla takana paremmin pitävät renkaat kuin edessä.
Uudet renkaat pitävät kuluneita paremmin. Eturenkaita pitävämmät takarenkaat saat vaihtamalla, nopeammin kuluvat –vetävät– takarenkaat, aina ensin uusiin. Osta uudet renkaat vain kaksi kerrallaan ja asenna ne aina ensin takarenkaisiin samalla kun vaihdat kuluneet takarenkaat etupyöriin.
Toinen vaihtoehto on heikentää muulla tavalla etupyörien pitoa. Tämä tarkoittaa joko erittäin alhaisia paineita eturenkaissa, tai valmiiksi sileitä eturenkaita.
Fastolfe kirjoitti:Quattrovelo on erittäin altis yliohjautumiselle. Se on sen tärkein puute. Sinun on olla varovainen koko aika, vaikka kun tie on kuiva. Ja Quattrovelon kääntösäde on suuri, minkä vuoksi on vaikea toipua yliohjautumista.
Tästä monet on minuakin varoittaneet, mutta en ole kertaakaan saanut Quattrovelon perää irtoamaan vahingossa. Kyllä sen sai luisuun luistinradalla, ja sitten kun se lähtee, niin sitä ei kyllä saa hallintaan. Mutta siis normaali ajossa ei ole niin käynyt ikinä. Ihmettelen vaan, että miten te oikein ajatte Quattroillanne?
Tosin itse ajoin aiemmin Questillä, sillä piti oppia ajamaan mutkat varovasti. Eli kai mä sitten edelleenkin alitajuisesti otan mutkat varovasti.
Ei muuten näy mulle nuo videot tuolta Dailymotionista. Ilmoittaa että yksityinen video.
Ehdottaisin Nojapyöräfoorumin puitteissa Quatrovelotutkimusta, jolla selvitetään tuon yliohjautuvuuden ja renkaiden syyhyhteyksiä.
Ottakaa Quatro-kuskit kuvat ajokkienne renkaista. Vaakakuvat kulutuspinnasta oikeanpuoleisesta etupyörästä ja takapyörästä. Kinneri vasemmalle kyljelleen ja kuvat ylemmistä, ilmaan nousseista renkaista. Kuvista näkynee kumpi on etupyörä ja kumpi takapyörä.
Ottakaa niin läheltä, että kulutuspinta näkyy hyvin. (Renkaan leveys puolet kuvan korkeudesta.) Merkitkää renkaiden malli ja leveys ja laittakaa viestiin myös normaalisti käyttämänne paineet.
Kun saamme kuvat tänne, voimme tehdä päätelmiä renkaiden kulumisesta edessä ja takana. Ja myös siitä, miten kuluneilla renkailla ajatte. Samalla selviää myös –ainakin osittain– aurauskulmien tilanne. Liika auraus kuluttaa oikealle viettävällä tiellä oikeaa eturengasta, haritus vasenta.
Jos tulee kuvia, erotan tämän omaksi ketjukseen.
jori kirjoitti: ↑25 Elo 2021, 16:59Olennaisinta on, että sinulla pitää olla takana paremmin pitävät renkaat kuin edessä.
Uudet renkaat pitävät kuluneita paremmin. Eturenkaita pitävämmät takarenkaat saat vaihtamalla, nopeammin kuluvat –vetävät– takarenkaat, aina ensin uusiin. Osta uudet renkaat vain kaksi kerrallaan ja asenna ne aina ensin takarenkaisiin samalla kun vaihdat kuluneet takarenkaat etupyöriin.
Toinen vaihtoehto on heikentää muulla tavalla etupyörien pitoa. Tämä tarkoittaa joko erittäin alhaisia paineita eturenkaissa, tai valmiiksi sileitä eturenkaita.
Tämä on loogista, mutta kuten sanoin, mikään näistä ei toimi minulle. Kokeilin kaikkia rengas ja paine yhdistelmiä, kovista, liukkaista renkaista (esim. Schwalbe Marathon+) ohuisiin, tarttuviin renkaisiin (esim. Vredestein F-Lite) eteen ja taakse. Todellisia eroja ei ole.
Ongelma jonka näen on, kun takapyörät menettävät pidon, ne alkavat pomppia ja hyppiä korkealla taajuudella. Ne eivät liuku. Se on ääni, jonka voit kuulua videosta, kun menetän hallinta. Mitä enemmän pitoa niillä on, sitä vähemmän ne voivat lopettaa pomppimisen.
Uudet iskunvaimentimet auttoivat hieman.
Lisäksi, kokemukseni mukaan, kuluneet renkaat pitävät paremmin.
Ei vielä Varo, se tulee ilman varoitusta.
On mahdollista, että Velomobiel (.nl tai .ro) vähensi ongelma. Minun on ensimmäinen Quattro.
Anteeksi... En tiedä mitä tapahtuu Dailymotionissa. Siitä on tullut todella paskaa viime aikoina. Mutta en voi ladata Youtubeen koska minulla ei ole tiliä ja boikotoitsen Googlen tuotteita.
kyllä täällä ainakin näkyy tuo dailymotion
(ehkä ero syntyy siitä katsooko mobiililaitteesta
vai tietokoneelta?)
Otatko Fastolfe kuvan Quatrovelosi takaripustuksesta, niin katsotaan, onko siinä eroa uudempiin verrattuna. Saukilla on hyvä video uudemman Quatrovelon perästä. https://www.youtube.com/watch?v=y7xD5Pvvj5w&t=309s
Autojen kyseessä ollen yli- ja aliohjausta säädetään myös kallistuksenvakaimien jäykkyyksillä ja kiinnityksillä. Tuossa Quatrovelossahan on täysin kallistuksenvakaajaton peräosa. Lisäksi siinä on melko kelvottomat iskunvaimentimet, siihen nähden, että joustoliikkeen mukana vatkaa myös jäykkä taka-akseli ja rataspakka ja melkoinen möykky apurunkoa.
Tässä on kuva takaripustuksesta Quattroveloni BROL:n ketjusta:
Ja tässä on vanha video, kun asuin Belgiassa (Vimeossa );
https://player.vimeo.com/video/262840480
Pyörässä oli F-Lite renkaat, tie oli kuiva, kääntö oli leveä, mutta luiskahdus tapahtui.
Latasin videon Vimeoon:
Katsoin videota lukuisia kertoja kohdasta 5-7 sekuntia. Näyttäisi siltä, että vasen takapyörä ajautuu reunakiveykselle, joka aiheuttaa luistamisen. Tärinä alkaa hieman ennen takapään lähtemistä luistoon.
Tein laskelmia Quatron pohjapiirroksen avulla ja sain tulokseksi, että takapyörä oikaiseen 6,4 m kaartosäteellä noin. 90 mm. Vaikka etupyörä ei olisikaan raunalla, takapyörä on siellä jo tuon 90 mm verran. Ei siis ihme, että pyörähti. Luultavasti jo siinä vaiheessa, kun taparengas yritti kiivetä kiveykselle.
Huomioi siis kanttarin reunan läheltä leikatessasi, että tapapyörä saavuttaa jyrkällä kääntökulmalla kanttarin ennen etupyörää.
Tuo on mitattu kaarteen säteellä 6,4 metriä. En tiedä kaartaako Quatrovelo noin tiukasti, mutta se on vain esimerkki, miten takapää oikaisee kurvissa.
Ei varmaan mene takarenkaat sisempänä kuin sisäkuvin eturengas.
Etupää vie.. Takapää vikisee ja seuraa perässä.
Laskennallinen säde voi olla pienempi.. Mut silti.. Kääntökeskiöhän kääntyy karkuuun sitämukaa kun keula kääntyy sisemmäs.