Re: Autoilu
Ottomoottorin hyötysuhde on karkeasti 1/3 eli tuo vastaa 16,2 litraa bensa-autossa ja niitäkin lämmitetään talvella.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ottomoottorin hyötysuhde on karkeasti 1/3 eli tuo vastaa 16,2 litraa bensa-autossa ja niitäkin lämmitetään talvella.
Tuo 1/3 on vieläpä hyötysuhde täydellä, tai lähes täydellä kuormalla, eli ei varmaankaan silloin, kun keskinopeus on alle 20 km/h.
Tuo tarkoittanee sitä, että eemeli on lämmittänyt autoaan myös silloin, kun on ollut keikalla talossa sisällä. Polttomoottoriautolla tuota ei saa tehdä, mutta jo tehtäisiin, eli auto jätettäisiin tyhjäkäynnille pihalle ronksuttamaan, olisi polttoaineenkulutus varmasti vähintään tuon parikymmentä litraa. Tyhjäkäynnillä atuo vie noin litran tunnissa.
eemeli kirjoitti: ↑01 Joulu 2021, 20:10Aika hoppu ollut töissä. Tänäänkin työaika 5.30-18.30. Osa kyllä toimistotyötä ja auto seisoo pihassa. Täytyy kyllä myöntää lämmitys ollut päällä varsinkin aamusella kun täytyy kiertää aamukierros taloissa. Muuten taisi olla 13 lyhyttä asiakaskäyntiä. Sesonki aika. Kaikilla on kylmä...
Ei näissä mitään mystistä ole. Energia on energiaa, oli se sitten sähköä, bensaa tai dieseliä, tai vaikka biokaasua. Polttoainesta saadaan lämpöä lähes sadan prosentin hyötysuhteella, mutta mekaanista energiaa vain parhaimmillaan kolmannes. Sähköstäkin saadaan lämpöä sadan prosentin hyötysuhteella, mutta mekaanista energiaa parhaimmillaan yli 90% hyötysuhteella. Ei sitä energiaa sähköautossakaan minnekään kaivoon valu.
Sekin pitää yrittää huomoida, että 46 kWh sähköä maksaa tämänhetkisilläkin 20 sentin kilowattituntihinnalla alle kympin. Eli kovallakin tuntihinnalla ostettu sähkö on vielä bensaa halvempaa myös lämmitykseen. Tosin lämmityskäytössä ero on jo aika pieni. Matkan taittamisessa hintaero onkin sitten moninkertainen sähkön eduksi.
jori kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 08:52Sekin pitää yrittää huomoida, että 46 kWh sähköä maksaa tämänhetkisilläkin 20 sentin kilowattituntihinnalla alle kympin. Eli kovallakin tuntihinnalla ostettu sähkö on vielä bensaa halvempaa myös lämmitykseen. Tosin lämmityskäytössä ero on jo aika pieni. Matkan taittamisessa hintaero onkin sitten moninkertainen sähkön eduksi.
Toki jos vain kukkaroaan miettii. Nykyään on kuitenkin kovin muodikasta säästä energiaa ympäristösyihin vedoten.
Kokeillaas palella tämä päivä. Eli lämmitys pois.
Kohtuu tehokas tuo lämmitin. Miettinyt kumpi säästää akkua. Pitää auto lämpimänä vai lämmittää aina kylmästä lämpimään keikkojen välissä? Tässä menee jäähdytin päälle automaattisesti kun laittaa lämmöt pienelle eli tuokin muistaa ottaa aina pois kun käynnistää.
Tuosta polttomoottori ja sähkön käytöstä lämmittämiseen vielä sanoisin, että vaikka paperillahan polttomoottori tuottaa lämpöä pirun hyvällä hyötysuhteella, niin köytännössä autoilleesa siitä lämmöstä menee pakokaasun mukana iso osa hukkaan. Sanoisin karkeasti puolet koko energiasta.
Eli ei sähkön ja polttomlttorin vertailu lämmittämiseen ole ihan simppeliä.
Niin no polttisautoissahan käytetään hukkalämpöä lämmittämiseen enemmän tai vähemmän tehottomasti Tämän takia uudemmat diisselit on kylmiä. Ei sen takia, että niissä ei olisi hukkalämpöä lämmittämiseen. Suurin osa energiasta menee niissäkin harakoille
Voisin veikata, että säästää, jos lämmittää vain ajaessa. Silloin keskilämpö on matalampi. Mitä kylmempi auto sen vähemmän siitä myös karkaa lämpöä. Oikeastaan hämmästyisin, jos peltilaatikon jatkuva kuumana pitäminen säästäisi lämmitysenergiaa, mutta onhan se mukavampi mennä lämpimään kuin kylmään autoon
Härski kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 10:37Tuosta polttomoottori ja sähkön käytöstä lämmittämiseen vielä sanoisin, että vaikka paperillahan polttomoottori tuottaa lämpöä pirun hyvällä hyötysuhteella, niin köytännössä autoilleesa siitä lämmöstä menee pakokaasun mukana iso osa hukkaan. Sanoisin karkeasti puolet koko energiasta.
Eli ei sähkön ja polttomlttorin vertailu lämmittämiseen ole ihan simppeliä.
Nimenomaan näin.
Tuosta auton lämmittämisestä vielä hieman. Tutustuin 90-luvun alussa erääseen keksijään, joka teki mm. pakettiautoihin kohdelämmittimiä. Ne olivat kuskin niskan taakse, kattoon, oveen ja tuulilasin yläpuolelle sijoitettuja säteilylämmittimiä. Idea oli, että tuotetaan heti auton käynnistyttyä mukava olo kuskille, niin ei tarvitse käyttää kylmän moottorin kipeästi tarvitsemaa lämpöä kabiinin lämmittämiseen.
Sähkövastukset lämpenivät heti kun auto käynnistyi, kuormittivat moottoria juuri sopivasti laturin avulla lisää, jotta moottorin lämpötila nousi mahdollisimman nopeasti, mutta hellävaraisesti käyntilämpöön, jolloin taas lämmintä ilmaa riitti puhaltaa kabiiniin.
Näkisin tälle idealle hyödyllistä käyttöä juuri nyt, kun autot ovat muuttumassa sähköisiksi. On paljon helpompi lämmittää säteilyllä vain kuski, kuin koko se ilmamäärä hytissä. Eikä tässä ollut tarkoitus kokonaan luopua ilman lämmittämisestä, vaan tehdä mahdollisuus pärjätä pienemmällä kabiinin ilman lämpötilalla yhtä miellyttävästi.
Idea on sama kuin infrapunasaunassa, jos joku on sellaisessa käynyt. Saunassa on lämmin, vaikka ilma ei ole kovin lämmintä.
Päivä paleltu…
Oliko lämmitin kokonaa pois, vai vaan sen ajan, kun auto seisoi. Mitä ilmeisimmin jokin lämmitin siellä on päällä, koska vieläkin on kulutus kovempi kuin maantiellä.
Ilmeisesti työsi edellyttää lukuisia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mikä tietenkin lisää kulutusta, vaikka ilmanvastus ei pääse paljon kulutusta lisäämään. Onko autossasi jarrutusenergian talteenotto.
Ei ole tähän autoon vielä omistajan käsikirjaa löytynyt. Ottaa jarrutusenergiaa talteen. Puhallin ykkösellä ja lämpötila minimissään. Laittaa automaattisesti jäähdyttimen päälle kun laittaa lämpötilan minimiin. Virrat kokonaan pois pysähdyksissä. Autossa kolme teho asentoa ja boosti jarrutusenergian talteenottoon. Boosti pitää laittaa päälle erikseen. Jostain olin lukevina, että näissä on akuissa joku lämmitin. Ajo pelkkää kaupunkiajoa.
Akkujen lämmitys vie virtaa pakkasella ja siihen ei kuski voi nappuloista vaikuttaa.
Joo, iso kulttuurinmuutos vaatii aikaa ja paljon kokemusasiantuntijoita. Niitä ei ole vielä sähköautoille kertynyt monia.
Nyt koetellaan sähköauton käyttäjiä. Erityisesti, jos autoaan joutuu lataamaan päiväsaikaan ja omaa pörssisähkö pohjaisen sopparin.
Toki kaikki on muutettavissa jos jaksaa alkaa tekemään asioita uusiksi. Oli se sitten sähkösopimus tai joku muu kevätjuhlaliike.
Kiinteähintainen sopimus ei varmaankaan tunnu nyt pahalta. Toki se pörssisähkö pohjainen voi joskus olla halvempi, mutta sitähän se on etujen maksimointi; joskus voi tulla kynsille.
Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.
Auton käyttäminen kuuluu olla kallista käyttövoimasta riippumatta. Tämä periaatepäätös on astettu noin sata vuotta sitten.
Hybridiautossa saa polttiksen ja täyssähköauton kaikki huonot puolet kätevästi samassa paketissa.
torneol kirjoitti: ↑07 Joulu 2021, 17:25Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.
Todella moni erityisesti vanhempi plugari tekee tämän. Amperaan sai jopa huijauspalikoita jotta sähköajo onnistuisi hiukan normaalia kylmemmällä.