Sivu 47/80

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 09 Syys 2016, 22:36
Kirjoittaja Premnas

Joo tuommoiset 90 asteen käännökset on kolmipyöräisille aika kiikkeriä varsinkin vauhdissa. En niihin kaksipyöräiselläkään mielellään kovaa aja, koska kaarre voi mennä vähän pitkäksi ja huomio herpaantua ja sitten jos onkin vastaantulijoita niin hups...

Onneksi ei käynyt mitenkään!


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 10 Syys 2016, 09:52
Kirjoittaja Saukki

Joo ja sitten tuo Quest on vielä aika kiikkerä, eli vauhtia ei tarvi edes olla aivan kauheasti, kun se jo nousee kahdelle renkaalle.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 11 Syys 2016, 02:02
Kirjoittaja tm
Saukki kirjoitti:

Joo ja sitten tuo Quest on vielä aika kiikkerä, eli vauhtia ei tarvi edes olla aivan kauheasti, kun se jo nousee kahdelle renkaalle.

Saman olen huomannut, raideleveys on melko kapea (yhdistettynä pehmeään jousitukseen).


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 11 Syys 2016, 02:29
Kirjoittaja ajarmala
Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 11 Syys 2016, 08:38
Kirjoittaja Saukki
ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?

No kuten tm tuossa jo mainitsi, niin Questissä on kapea raideleveys ja pehmeä jousitus. Sitten se on myös korkeampi, kuin Milan, eli painopiste lienee aika paljon korkeammalla.

Meinasin ensi kesäksi vaihtaa eteen Velomobiel.nl:n lyhyemmät ja jäykemmät jouset ja taakse tilaan Velomobielonderdelenilta Risse ilmaiskarin. Jos saisi vähän korkeutta laskettua ja vähennettyä tuota kaatumisriskiä. Nykyinen takaiskari ei saa tietyissä tilanteissa rengasta pidettyä maassa, vaan perä lähtee heittämään johonkin suuntaan. Ilmaiskarin pitäisi ratkaista tämä ongelma. Ja ehkä se lisää myös jäykkyyttä, niin voima välittyy paremmin polkimilta tiehen.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2016, 00:12
Kirjoittaja peksi
Saukki kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Onneksi mitään ei särkynyt. Tarkistin, että renkaat on ehjät ja suorat, eikä pinnojakaan katkennut. Pyörän ripustukset näyttivät myös ehjiltä. Taas siis selvisi pelkällä säikähdyksellä. Jospa sitä nyt oppisi ajamaan varovaisemmin mutkissa.

Mikähän teissä hollantilaisten kinnereiden kuskeissa oikein on vikana, kun monta kertaa tulee näitä kallistumiskertomuksia, joissa kinneri on kaatua ja vähintäänkin se joutuu harhateille liikeradaltaan?

Minä olen sinnikkäästi yrittänyt saada tiukoissa kurveissa edes yhden etupyörän ilmaan Milanissani, mutta vielä se ei ole koskaan onnistunut. Nyyh. Kaikki jännitys jää kokematta, kun ajelee tällaisella saksalaisella turvakinnerillä ;-)
Ovatkohan ne ottaneet oppia Ruotsista?

No kuten tm tuossa jo mainitsi, niin Questissä on kapea raideleveys ja pehmeä jousitus. Sitten se on myös korkeampi, kuin Milan, eli painopiste lienee aika paljon korkeammalla.

Meinasin ensi kesäksi vaihtaa eteen Velomobiel.nl:n lyhyemmät ja jäykemmät jouset ja taakse tilaan Velomobielonderdelenilta Risse ilmaiskarin. Jos saisi vähän korkeutta laskettua ja vähennettyä tuota kaatumisriskiä. Nykyinen takaiskari ei saa tietyissä tilanteissa rengasta pidettyä maassa, vaan perä lähtee heittämään johonkin suuntaan. Ilmaiskarin pitäisi ratkaista tämä ongelma. Ja ehkä se lisää myös jäykkyyttä, niin voima välittyy paremmin polkimilta tiehen.

Jyväskylän suunnalla on saatu jo saksalainenkin kahdelle renkaalle...;
Autotieltä toiselle käännyin, isohko tie ja 90-asteen suunnan muutos. Vakaa kulkupeli yllyttää käyttämään kovia nopeuksia, nyt ajoin arviolta 40km/h läpi risteyksen. Vastaavalla nopeudella tulee noita paikkoja ajettua.

Vaan kuinkas kävikään... ulkopuolen rengas pieneen painaumaan, siitä kahdelle renkaalle, vaistomainen korjaus jottei mene kyljelleen ja edessä liikenteen jakaja. Harkinta-aikaa sekunnin osia, samalla jarruttaen valitsen; pystyssä jakajaa päin. Nätisti milan nousi jakajan päälle ja sieltä sitten samantien alas liikennemerkkitolppaa väistäen. Alastulossa myös pieni kallistuminen, joka nyt pienehköllä ohjauksella korjaantui. Säikähdys ja tien reunaan toteamaan että kestävää tekoa on milan: rengas, vanne ja helma osuivat yhtäaikaisesti liikenteenjakajan reunaan. Valkoisella vahalla peittyvää kosmeettista naarmua lukuun ottamatta vauriot henkisellä puolella. :oops:

Jälkianalyysi tapahtuneesta:

  • syynä liian suuri tilannenopeus
  • myötävaikuttavana tekijänä huono näkyvyys tien pinnan monttuun johtuen vasta-auringosta ja kuomun visiiristä, jonka olin joutunut lukitsemaan pienehkölle raolle visiirin haljettua ilmavirran vaikutuksesta toisen puolen kiinnityksestään
  • myötävaikuttajana myös nopeuteen koukuttava lelu :wink:

Toimenpiteitä vastaisen varalle:

  • kinnerin pienetkin puutteet aina heti kuntoon (tällä tarkoitan visiiriä)
  • milanin korotetun keulan pudottaminen ns. vakiokorkeudelle, parantaa selvästi vakautta ja hiukan myös nopeutta. Koskaan ei ole tämä "epäkäytännöllisen matala kinneri" ottanut keulastaan kiinni mihinkään. Keulan kulutuspalaan taisi tulla ensijäljet liikenteenjakajasta. Samalla näkyväisyys tienpintaan lähietäisyydellä paranee kun kinnerin keula painuu alaspäin.

Eikä siinä vielä kaikki... Samalla työmatkalla 10km myöhemmin vasta täytetty schwalbe one edessä päästi kaikki 10baria pihalle aika räjähtävän äänen säestyksellä. Ko. renkailla oli ajettu n. 1500km ja sisälaita oli jo melko kuluneen näköinen. Siitä kuluman kohdalta rengas sitten repesi. Maksimipainehan renkaassa on valmistajan mukaan 11bar. Edellinen tapahtuma ei vaikuttanut renkaan puhkeamiseen, ko. puolelle ei tullut erityistä rasitusta.
Nopeutta renkaan puhjetessa suoralla hyväpintaisella tiellä oli n. 65km/h. Ainoa asia mistä puhkeamisen havaitsi, oli räjähtävä ääni. Pyörä oli täysin vakaa ajettava tyhjällä eturenkaalla...

Taidan kerätä loppukauden kilometrit maastofillarilla ja nostaa milanin autotallin pöydälle huoltoon ja tarkastukseen ensi kautta varten


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2016, 07:22
Kirjoittaja PW

Eihän se miulle kuulu mutt eiks nyt just ala kelit, jolloin kinnerin hyödyt alkaa korostua - muutkin ku nopeus? Suojaa kylmälle ja kosteelle kelille :roll:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2016, 09:43
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Eihän se miulle kuulu mutt eiks nyt just ala kelit, jolloin kinnerin hyödyt alkaa korostua - muutkin ku nopeus? Suojaa kylmälle ja kosteelle kelille :roll:

Ihan samaa mietin, mutten uskaltanut kysyä. Eikös kinnerien ongelmat ala vasta kun maahan tulee merkittävä kerros räntää ja siihen on vielä (toivottavasti) aikaa pari kuukautta. Tottakai näkyvyysongelmat ovat kinnerissä sadekelissä olennaisia, mutta niin ne ovat kaikissa ajopeleissä. Kyllä ne on kinnereissä ratkaistavissa tavallaan takaperoisesti. Kun alkaa sataa, pitää kinnerissä katetta avata, jotta näkee. Vähän siinä tietysti kastuu, muttei läheskään niin paljon kuin avopyörällä. Lupepa, mitä toinen Milanisti ajarmala on kirjoittanut visiirin huurtumisesta.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Syys 2016, 13:41
Kirjoittaja peksi

Näinhän asia on kelien suhteen, kinnerin edut sen kuin korostuu tästä eteenpäin...todellinen syy on siinä, että tuota huoltoon tarvittavaa vapaata aikaa ei ole talon rakentajalla ennen sydäntalvea...
Tuota Arin huurtumisenestoa en ole kokeillut, mutta hyvä muistutus, täytyy testata.

Hiukan oftopikin puolelle;
Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse...
Onko muilla vastaavia kokemuksia?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 21 Syys 2016, 02:36
Kirjoittaja ajarmala
peksi kirjoitti:

Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Eipä ole, koska visiiristäni näkee vielä silloin tällöin lävitse ;-) Ei vaiskaan - toki Makrolon naarmuuntuu käytössä pikku hiljaa, mikä alkaa hankaloittaa näkyvyyttä vastavaloon ennen pitkää. Mutta tilanne ei vielä neljän vuoden jälkeenkään ole vakava.

Meilaa tai soita Jensille, tai kuka siellä nyt onkaan vastaavana... Kyllä niillä on myynnissä uusia tuulilaseja (lue: tuulipolykarbonaattimuoveja).


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 21 Syys 2016, 07:34
Kirjoittaja PW

Tänään vietetään "liikennekuolematonta päivää", eli olkaahan varovaisia siellä. Olishan se noloa kuolla liikenteessä, just tänään :mrgreen: Mie yritän viettää tätä joka päivä 8)


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 21 Syys 2016, 08:48
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mie yritän viettää tätä joka päivä 8)

Se lienee kaikille paras strategia. :|


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:11
Kirjoittaja peksi
ajarmala kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Olen yrittänyt tilata velomobile.eu:n kautta uutta visiiriä ym. mutta jostain syystä en saa tuotteita ostoskoriin, tiimalasia vastaava kehä pyörii loputtomiin yrityksen seurauksena. Pitääköhän alkaa asioimaan sähköpostitse... Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Eipä ole, koska visiiristäni näkee vielä silloin tällöin lävitse ;-) Ei vaiskaan - toki Makrolon naarmuuntuu käytössä pikku hiljaa, mikä alkaa hankaloittaa näkyvyyttä vastavaloon ennen pitkää. Mutta tilanne ei vielä neljän vuoden jälkeenkään ole vakava.

Meilaa tai soita Jensille, tai kuka siellä nyt onkaan vastaavana... Kyllä niillä on myynnissä uusia tuulilaseja (lue: tuulipolykarbonaattimuoveja).

Juu, niin meinasin tehdä. Toinen vaihtoehto on teettää velipojalla, jolla on cnc-koneita. Hän on jyrsinyt polykarbonaattia paljon ja vanhaa visiiriä mallina käyttäen pystyy helposti tekemään repullisen uusia...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 25 Syys 2016, 14:36
Kirjoittaja ajarmala
peksi kirjoitti:

Juu, niin meinasin tehdä. Toinen vaihtoehto on teettää velipojalla, jolla on cnc-koneita. Hän on jyrsinyt polykarbonaattia paljon ja vanhaa visiiriä mallina käyttäen pystyy helposti tekemään repullisen uusia...

Kas! Tekisikö minulle kanssa? Kyllä kai niissä on sama reikämitoitus?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 25 Syys 2016, 22:34
Kirjoittaja irakas

No, mutta eikö visiirin teko ole hyvinkin yksinkertainen asia. Ostat Etrasta 1 mm kirkasta polykarbonaattilevyä, leikkaat siitä haluamasi muotoisen visiirin, ja kiinnität sen kypärään ruuveilla. Reikämitoituksen voit valita itsellesi sopivaksi.