Tuossa esittelyvideota jo vuodelta 2011
Tämä on "hauskempi" idea
3D tulostettu pyörän rengas...
Jukka
Tuossa esittelyvideota jo vuodelta 2011
Tämä on "hauskempi" idea
3D tulostettu pyörän rengas...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuossa TM:n jutussakin sanotaan, että idea on ollut käytössä jo 2013 armeijan ajoneuvoissa. Kun sitä vielä pidetään hengissä ja kehitetään, ei ilmeisesti pelätä ruotsalaisen muovipolkupyörän kohtaloa. Isolla rengasfirmalla ei liene varaa täydelliseen floppiin.
Noniin. Tässä ketjussa aiemmin mainostin, että tein tubeless asennuksen Questiin. Sehän ei nyt sitten ihan onnistunut. Eturenkaissa oli koko ajan pieniä vuotoja ja takarenkaan mokasin ihan itse omaa tyhmyyttäni. Selostan tässä videolla, että mikä meni vikaan:
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.
Joo se takarengas oli kyllä jännä. Renkaan reuna pääsi siis tipahtamaan vanteen reunalta siihen keskisyvennykseen. Sitten se rengas oli muotoutunut siinä muutaman viikon tubeless käytön aikana jotenkin siten, että reunalangat halusivat olla lähempänä toisiaan, kuin normaalisti. En ymmärrä miten se oli niin päässyt muotoutumaan. Mutta tilanne oli kuitenkin sellainen, että sitä oli aivan mahdoton saada enään hyppäämään vanteelle. Aivan sama kuinka paljon sinne puhalsi ilmaa, niin se pääsi karkaamaan aina pois, koska reunalangat halusi pysytellä siinä vanteen keskisyvennyksen kohdalla. Sisäkumilla se sitten asettui ihan normaalisti paikalleen.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Saukki kirjoitti:Wacky kirjoitti:Suosittelen lämpimästi käyttämään stanssin kisalitkuja jos yrität uudestaa saada shreddoja tiivistymään, eikä kannata säästellä määrässäkään kun ne tarvii reilusti litkua et rengas itsessään tiivistyy, mut kyl se sit alkaa pitää ilmaa.
Takarenkaan kohtalo on kyl mielenkiintoinen. Asettuiko se rengas sisutin kanssa enää vanteelle? Mieton et oliko siinä reunalanka venynyt vai miten se niin hankalaksi meni kun omat tubeless remkaat ei oo ollu uudelleen asennettuina yhtään sen ongelmallisempia kuin ekalla kertaa.Joo se takarengas oli kyllä jännä. Renkaan reuna pääsi siis tipahtamaan vanteen reunalta siihen keskisyvennykseen. Sitten se rengas oli muotoutunut siinä muutaman viikon tubeless käytön aikana jotenkin siten, että reunalangat halusivat olla lähempänä toisiaan, kuin normaalisti. En ymmärrä miten se oli niin päässyt muotoutumaan. Mutta tilanne oli kuitenkin sellainen, että sitä oli aivan mahdoton saada enään hyppäämään vanteelle. Aivan sama kuinka paljon sinne puhalsi ilmaa, niin se pääsi karkaamaan aina pois, koska reunalangat halusi pysytellä siinä vanteen keskisyvennyksen kohdalla. Sisäkumilla se sitten asettui ihan normaalisti paikalleen.
Joo, tuttu ilmiö mopon renkaasta, jota yritin saada ilmatiiviiksi litkuttamalla. Jos rengasta joutuu vuotojen takia usein pumppaamaan, litkun liuotinosa haihtuu ilman mukana renkaasta ulos ja loppu jähmettyy renkaan sisäpintaan kiinteäksi kerrokseksi ja kutistuu niin, että vetää kutistuessaan reunat lähemmäs toisiaan. Litkuun pitäisi tällaisessa tapauksessa voida lisätä sitä kuivuvaa nestettä, joka käsittääkseni on etyleeniglykolia, jotta kiinteytynyt paikka-aine liukenisi takaisin ja litku muuttuisi taas nestemäiseksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kokeiliko saukki oikein pussauttimella nostaa takarengasta vanteelle, vaiko vain venttiilirungon läpi kompuralla?
Aika jäykäksi on rengas siinä tapauksessa kutistunu, jos ei pussauttimellakaan noussut.
Auttaiskohan sisäpinnan kutistuman poistoon jos kääntäisi kumin nurinperin ja pesisi/ liuottaisi vanhat mönjät siitä sisäpinnasta veks.. Mä sohlasin jossain välissä omatekemien "paikkaus"aineiden kanssa ja jouduin lopulta pesemään ne kaikki pois tolla em. systeemillä.
Nimimerkillä; tervaa ja sahanpurua joka paikassa
Härski kirjoitti:Kokeiliko saukki oikein pussauttimella nostaa takarengasta vanteelle, vaiko vain venttiilirungon läpi kompuralla?
Aika jäykäksi on rengas siinä tapauksessa kutistunu, jos ei pussauttimellakaan noussut.
Auttaiskohan sisäpinnan kutistuman poistoon jos kääntäisi kumin nurinperin ja pesisi/ liuottaisi vanhat mönjät siitä sisäpinnasta veks.. Mä sohlasin jossain välissä omatekemien "paikkaus"aineiden kanssa ja jouduin lopulta pesemään ne kaikki pois tolla em. systeemillä.
Nimimerkillä; tervaa ja sahanpurua joka paikassa
Ihan vaan kompuralla kokeilin. Jos se tosiaan johtuu siitä paikkauslitkun kuivumisesta, niin olisi ehkä pitänyt kokeilla pestä se renkaan sisäpinta.
Katoitteko muuten tuon mun videon ihan loppuun? Videon lopussa näytin mitä käy, kun vaihtaa litkut sisäkumiin ja unohtaa sitten koko asian puoleksi vuodeksi.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Mulla on kans yks sisuri jota olen käyttänyt pari kertaa litkutetussa renkaassa kun on tullut litkuille rajavastaan. Sitä sisuria ei tulis mieleenkään käyttää muuta kuin samaan tarkoitukseen tai äärimmäisenä hätävarana. Se ulkopinta on ihan tahmean lateksin peitossa ja joka kerta kun otti sen pois niin se on samaan tapaan liimautunut renkaan sisäpintaan.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Questiin "talvirenkaita" miettiny, nyt shreddat eessä ja kojakki takana. Viljami mainosti big appleja hyviksi sepelin suhteen mutta tuskin mahtuvat kinneriin pyörimään. Taakse vois koittaakin, big applea. Pitää penkoo omia varastoja, ehkä sielt löytyy jotain sopivaa.
Joo, tiedostan ett kinneri ei oo talvipyörä mutt kovalla pinnalla aioin koittaa, aina kun siltä tuntuu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ei se big apple ole mitenkään erityisen hyvä sepelin kestossa. Veikkaan että viljamilla on käyny vaan tuuri sen kanssa enemmän kuin muilla.
Shwalbelta kaikki plus termin mallinimessä sisältävät kestää muita renkaita paremmin sepeliä, mut niistäkin menee terävimmät läpi lopulta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Miullakin on käyny hyvä tuuri big applen kanssa, ainakin talvella tandemissa
Löyty taas jemmasta Vredestein 50-406 renkaat - jostakin, joltakin, joskus tänne eksyneet. Shreddaan verrattuna paksulta tuntuu kulutuspinta. Nää on täysin simeet ja muihin pyörän renkaisiin verrattuna erilaiset, kulutuspinta on levee ja tasanen - nii ku autossa, ainakin näin tyhjänä näyttää siltä. Mutt ei nää talvirenkaiks varmaankaan oo tarkotettu ja raaskiiks noita sepelille syöttää Voi tuo leveyskin olla liikaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mites olisi oikeat talvirenkaat PW?
Wacky kirjoitti:Ei se big apple ole mitenkään erityisen hyvä sepelin kestossa. Veikkaan että viljamilla on käyny vaan tuuri sen kanssa enemmän kuin muilla.
Jos sitä käsissään pitää huomaa ettei se hentorakenteisena voi olla mitenkään erityisen tukeva. Leveänä renkaana pintapaine on kuitenkin pienempi, joten se kestää paremmin kiviä verrattuna kapeaan samanlaiseen. Itse ajelin noin baarin paineilla enkä reikiä saanut.
Mulla taas big apple ei kestänyt sepeliä yhtään clwb:n takarenkaana. Takapainoinen pyörä, joten painetta piti olla. Olikohan edes samanlainen kuin uudemmat...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Sepelikaudella pitää olla mahdollisimman pienet paineet. Sepeli on varsin haluton painumaan löysästä kumista läpi, siksi mahdollisuuksien mukaan niin iso ilmatilainen rengas ku vaan sopii.