Sivu 48/69
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 09:08
Kirjoittaja jooseha
torneol kirjoitti: ↑07 Joulu 2021, 17:25
Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.
Eipä tuolla ole etelä-Suomen talvea ajatellen ekologisuuden kannalta juurikaan väliä, jos muutamana pakkaspäivänä bensakone käy. Loppuina kolmena ja puolena satana päivänä ei. Kokonaisuus ratkaisee
Ja toisekseen ostajahan on tyhmä, jos ei ota ennen ostopäätöstä selvää asiasta joka on itselle merkittävä vaan olettaa, että totta kai 
Edit ja hybridin ostaja on jo lähtökohtaisesti hyväksynyt sen ettei pistorasia ole ainoa energialähde.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 10:12
Kirjoittaja torneol
"Tyhmiä ostajia" on maailma täynnä. Lähinnä peräänkuuluttaisin markkinointi väen vastuuta näissä asioissa.
WLTP mittaus on kanssa yksi asia, jota "tyhmä ostaja" ei tajua. Se on teoreettinen, numeerinen arvo, jolla eri vehkeitä voi noin periaatteessa vertailla keskenään. Totuuden kanssa sillä ei monesti (etenkään kylmän ilmaston maissa) ole juurikaan tekoa. Erittäin iso vaikutus on omalla ajoprofiililla.
Ihmisillä on vähän semmoinen luontainen kyky tarttua detaljeihin. Jos autolle mainostetaan keskikulutuksen olevan vaikka 6 l/satku ja omilla mittauksilla ollaan yli seiskassa, niin moni kokeen itsensä petetyksi. Siitäkin huolimatta, että ajaa pätkä ajoa kaikki sähköherkut päällä. Tähän lisättynä longlife yms kaupallinen tuuba, niin pettymysten suo odottaa.
Ihmisen pitää aika paljon ottaa itse selvää asioista ja omaksua ne. Tiedostaa niiden omien valintojen vaikutukset. Jos lähtökohta on se, että ei liikaa luota myyjään vaan selvittää itse, niin voi pahemmalta pettymykseltä välttyä.
Seuratkaapa vaikka uuden Nissan Qasqain (vaimikäsenytoli) mainosta. Kuunnelkaa niitä sanoja ja etsikää siitä oikeaa informaatiota. Hankalaksi menee.
Onneksi ei ole tarvetta.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 10:23
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 09:08
torneol kirjoitti: ↑07 Joulu 2021, 17:25
Toisella foorumilla olen mielenkiinnolla seurannut Mitsu PHEV:in elämää. Tietyn ikäiset kun ovat semmoisia, että jos pakkasta on yli 10 astetta, niin aina pärähtää bensakone tulille. Oli matka pitkä tai lyhyt. Siitä alkaa ekologinen ajelu olla aika kaukana, kun bensalla mennään ne lyhyetkin matkat, jotka oli lähtökohtaisesti tarkoitus surista sähköllä.
Eipä tuolla ole etelä-Suomen talvea ajatellen ekologisuuden kannalta juurikaan väliä, jos muutamana pakkaspäivänä bensakone käy.
Kyllä on. Pakkaspäivänä bensakone haisee pahalle monta minuuttia käynnistymisen jälkeen. En huomannut tätä ennen, mutta nyt kun ajelen vaimon kaasuautoa, huomaan hyvin äkkiä, jos hiilivety haisee pakokaasussa.
Tämän huomaa siis myös tuossa kaasuautossa, joka käynnistyy kylmällä kelillä aamuisin bensalla.
Jostain syystä se ei sitten jäähdy, tai mikä lie siellä on se logiikka, se ei enää myöhemmin päivällä käynnisty bensalla, vaikka olisi seissyt tuntejakin. 
Tuossa mielessä se pienikin pelkällä sähköllä ajaminen edes pois asuntoalueelta on huomattavan hyödyllistä nimenomaan pakkasilla. 
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 10:42
Kirjoittaja jooseha
torneol kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 10:12
Lähinnä peräänkuuluttaisin markkinointi väen vastuuta näissä asioissa.
WLTP mittaus on kanssa yksi asia, jota "tyhmä ostaja" ei tajua.
Turha markkinointia on syyttää poliitikkojen päätöksistä. Kulutuksen ilmoitustapa on standartoitu. Ei ne saa ilmoittaa totuudenmukaista kulutusta 
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 11:33
Kirjoittaja torneol
En mä markkinointiväkeä wltp:stä syytä, vaan siitä, että markkinoidaan kyseenalaisin totuuksin.
Hanakasti tuota wltp:n mukaista ajomäärää käytetään markkinoinnissa. Jos täyteen ladatun tuommoisen pistän aamulla liikkeelle, niin ei mene sitä matkaa, jota markkinoidaan. Tässä se "tyhmä ostaja" menee vipuun. Tarkemmin tulisi kertoa se todellinen ajomäärä, jonka sillä laitteella täällä meidän arjessa keskimäärin ajaa. Se on asia, joka montaa ihmistä kiinnostaa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 12:01
Kirjoittaja jooseha
Olinko epäselvä
Esittämäsi tapa on kielletty eli rikollinen. Kulutus täytyy ilmaista standardinmukaisella tavalla. Voi sen mainoksessa tietysti jättää mainitsemattakin.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 12:57
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 10:23
Jostain syystä se ei sitten jäähdy, tai mikä lie siellä on se logiikka, se ei enää myöhemmin päivällä käynnisty bensalla, vaikka olisi seissyt tuntejakin. 
150kg +100 asteista rautaa ei jäähdy tuosta vaan.
Parikymmentä vuotta sitten mulla oli Transit surullisen kuuluisalla York-moottorilla, joka ei lähde kesälläkään varjosta käyntiin yön jälkeen.
Jos sen sattui jotenkin saamaan käyntiin talvella, niin käyntilämpötilan saavutettuaan kesti olla työpaikan pihalla parkissa koko työpäivän ja sieltä lähti käyntiin ongelmitta.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 13:07
Kirjoittaja Vilijami
torneol kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 11:33
En mä markkinointiväkeä wltp:stä syytä, vaan siitä, että markkinoidaan kyseenalaisin totuuksin.
Hanakasti tuota wltp:n mukaista ajomäärää käytetään markkinoinnissa. Jos täyteen ladatun tuommoisen pistän aamulla liikkeelle, niin ei mene sitä matkaa, jota markkinoidaan. Tässä se "tyhmä ostaja" menee vipuun. Tarkemmin tulisi kertoa se todellinen ajomäärä, jonka sillä laitteella täällä meidän arjessa keskimäärin ajaa. Se on asia, joka montaa ihmistä kiinnostaa.
No kyllä tänä päivänä pitää ostajan tajuta asioita. Wltp luku on vertailukelpoinen eri autojen välillä. Aivan yhdentekevää pitääkö luku paikkaansa helmikuun ruuhkassa.
Polttisautoissakin itketään, että kulutuslukemat eivät pidä paikkaansa. Olen toista mieltä. Minulla on ollut muutamia kymmeniä autoja ja jokaisella olen päässyt tehtaan ilmoittamaan lukemaan. Ehtona on, että kaikki on kunnossa ja säädössä, renkaissa on tarpeeksi ilmaa ja on lämmin tuuleton kaunis kesäpäivä, sekä ajaa taloudellisesti.
Mielestäni on hyvä, että ilmoitetaan kulutuslukema, mihin on mahdollista päästä hyvissä olosuhteissa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 08 Joulu 2021, 13:35
Kirjoittaja torneol
jooseha kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 12:01
Olinko epäselvä
Esittämäsi tapa on kielletty eli rikollinen. Kulutus täytyy ilmaista standardinmukaisella tavalla. Voi sen mainoksessa tietysti jättää mainitsemattakin.
Markkinointi lain mukaan ei tee siitä yhtään totuuden mukaisempaa. Siitä tässä on kyse.
Re: Autoilu
Lähetetty: 26 Joulu 2021, 12:32
Kirjoittaja janx
kinneri kirjoitti: ↑24 Joulu 2021, 09:34Ja vielä kaasusta. Ostin käytetyn auton joka oli konvertoitu kaasulle.Tämän auton käyttömaksu bensaversiona on 400€ halvempi kuin kaasukonversiona, kun siihen lisätään osittainen dieselvero päälle. onko järkeä konvertoida bensaauto kaasuautoksi?
Tämä riippuu mikä on kenellekin se järki. Taloudellisesti ei varmaankaan enää sen jälkeen, kun Gasum kk-maksullinen tankkaus loppui. No ajoipa millä polttoaineella hyvänsä, niin jos se nyt on edullista, ei se sitä ole pitkään. Ekologisuudesta viis...
Tommi Lempinen 26.10. 13:05
PÄÄMINISTERI Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.
Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.
Veron korottaminen koskisi esityksen mukaan takautuvasti kaikkia päivämäärän 1.10.2021 jälkeen rekisteröityjä täyssähköautoja.
Tätä vanhempien autoverollisten sähköautojen käyttöön perustuvat vuosiverot jäisivät kuitenkin muutoksessa ennalleen, minkä lisäksi korotettua perusveroa ryhdyttäisiin perimään vasta 1.10.2023 alkaen.
Perinnän yhteydessä käytettäisiin myös vielä julkistamattomia vuoden 2023 verotaulukoita, minkä myötä sähköauton ajoneuvoveron perusveron osuus voisi siis tuolloin olla suurempikin kuin mainitut 118,29 euroa.
Voimaantulon jälkeenkin täyssähköautojen keskimääräinen ajoneuvoveron perusvero olisi silti todennäköisesti selvästi alempi kuin vastaavat bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen verot.
Sähköautosta hallituksen laskelmassa yhteensä oletetun mukaisesti 20 vuoden aikana maksetut ajoneuvoverot olisivat jatkossa noin puolitoistakertaiset täyssähköautojen aiempaan käyttöönottohetken autoverolliseen kertaverorasitukseen verrattuna.
https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html
"Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi autoverolain 10 §:n ja liitteen sekä ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta"
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2021.aspx
Re: Autoilu
Lähetetty: 26 Joulu 2021, 13:02
Kirjoittaja Vilijami
Ei tuo sähköautojen vuotuinen ajoneuvovero riitä vielä alkuunkaan.
20-vuoden kuluttua valtosa autoista on jo sähköautoja, jolloin nestemäisistä polttoaineista saatava verotulo pienenee rajusti.
Merkatkaapa kalenteriin ylös ennustukseni vuodelle 2042: joko vuotuinen ajoneuvovero täyssähköautoilta on 1500€ tai 10 senttiä per kilometri.
Tämä siis sillä edellytyksellä, että inflaatio pysyy maltillisena.
Re: Autoilu
Lähetetty: 26 Joulu 2021, 14:02
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti: ↑26 Joulu 2021, 13:02
Ei tuo sähköautojen vuotuinen ajoneuvovero riitä vielä alkuunkaan.
20-vuoden kuluttua valtosa autoista on jo sähköautoja, jolloin nestemäisistä polttoaineista saatava verotulo pienenee rajusti.
Merkatkaapa kalenteriin ylös ennustukseni vuodelle 2042: joko vuotuinen ajoneuvovero täyssähköautoilta on 1500€ tai 10 senttiä per kilometri.
Tämä siis sillä edellytyksellä, että inflaatio pysyy maltillisena.
Voipi olla että on . Jostain on ne rahat revittävä . Tosin tuskin silloin enään täällä itse vajellan .

Re: Autoilu
Lähetetty: 27 Joulu 2021, 00:56
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti: ↑26 Joulu 2021, 13:02
Ei tuo sähköautojen vuotuinen ajoneuvovero riitä vielä alkuunkaan.
Merkatkaapa kalenteriin ylös ennustukseni vuodelle 2042: joko vuotuinen ajoneuvovero täyssähköautoilta on 1500€ tai 10 senttiä per kilometri.
Tuo on väärin. Minähän laskin jo ajat sitten, että kilometriveron pitää olla 11 senttiä kilometriltä. 
Re: Autoilu
Lähetetty: 27 Joulu 2021, 13:27
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti: ↑27 Joulu 2021, 00:56
Vilijami kirjoitti: ↑26 Joulu 2021, 13:02
Ei tuo sähköautojen vuotuinen ajoneuvovero riitä vielä alkuunkaan.
Merkatkaapa kalenteriin ylös ennustukseni vuodelle 2042: joko vuotuinen ajoneuvovero täyssähköautoilta on 1500€ tai 10 senttiä per kilometri.
Tuo on väärin. Minähän laskin jo ajat sitten, että kilometriveron pitää olla 11 senttiä kilometriltä. 
Anteeksi epätarkkuuteeni 
Re: Autoilu
Lähetetty: 04 Helmi 2022, 21:47
Kirjoittaja jooseha
Saukki kirjoitti: ↑22 Marras 2020, 17:08
Akun kestoon tosiaan vaikuttaa aika paljon miten sitä käyttää.
Intel MacBook Pro 13” (2020 alkuvuoden malli) akku kestää maksimissaan 10 tuntia.
M1 MacBook Pro 13” (2020 loppuvuoden malli) akun kesto on onnistuttu tuplaamaan 20 tuntiin.
Tässä ei tosin mitään suurta harppausta tapahtunut akkuteknologiassa, vaan näissä molemmissa malleissa on sama akku. Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.
Niin näyttää tosiaan vaikuttavan. Itse tuskastuin taas hetken kokeilun jälkeen Windowsiin ja laitoin läppäriin Linuxin. Akunkesto lähes tuplaantui 