Sivu 48/59
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 09 Kesä 2021, 21:46
Kirjoittaja tm
Kampipajalla ollut hiljaista viime elokuun jälkeen, nyt pääsi viimein puhaltelemaan pölyt ja hämähäkinverkot pois työkaluista: Tepa76:lle lähti Sram S600 vasen kampi tuplarei'illä 152/130 mm, rattaanpuolen kierteillä. Sähköavusteiseen siis päätymässä. Toisen puolen kampi oli jo olemassa.

- Sram_S600_152-130mm.jpg (125.58 KiB) Katsottu 6344 kertaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 15:42
Kirjoittaja hsl
Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 17:54
Kirjoittaja samuel
hsl kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 15:42
Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Morjensta ja tervetuloa foorumille.
Otatko kuvan kammista, erityisesti takapuolelta niin nähdään että onko niissä kevennyssyvennystä? Mulla antaa liittää 1600x1200pikselin kuvan.
145mm ainakin onnistuu niin jää riittävästi materiaalia reiän ympärille. Lopullisen sanan saat nimimerkiltä TM joka näitä lyhennyksiä on eniten tehnyt.
-Henri
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 14 Kesä 2021, 23:43
Kirjoittaja tm
hsl kirjoitti:Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?
Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 15 Kesä 2021, 08:07
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 23:43
hsl kirjoitti:Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?
Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.
Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 15 Kesä 2021, 09:01
Kirjoittaja jori
Tässä ketjussa on Bafangin kampia lyhennelty näissä viesteissä.
viewtopic.php?p=124409#p124409
viewtopic.php?p=137253#p137253
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 15 Kesä 2021, 13:17
Kirjoittaja hsl
Terve taas! Iso kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Olen tosiaan aloittamassa Helkama Kolmikon sähköistyksen, mutta en ole vielä tilannut sähköistyssarjaa. Olen pari vuotta sitten sähköistänyt oma iäkkään Scott-maastopyöräni Bafangin 1000w moottorilla, ja siitä tuli todella pätevä peli! Siinä nuo kammet ovat juuri samanlaiset kuin noissa kahdessa viimeisessä linkissä. Helkamaan ei ole tarkoitus laittaa 1000 wattista vaan joko 250 tai 500w, mutta niissä on täysin samat mitat ja kammet.
Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat.
-Harri-
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 15 Kesä 2021, 14:19
Kirjoittaja hsl
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 15 Kesä 2021, 14:38
Kirjoittaja jori
Kuvat lisätään viestiin editointitilan alapuolella välilehdestä "Liitteet".
Ensin valitaan tiedosto ja painetaan latauksen jälkeen "Näytä viestin yhteydessä".
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 16 Kesä 2021, 08:24
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:
Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?
Nuo viestinumerot taitaakin näkyä pelkästään Tapatalkin puolella, ei selaimella katseltaessa... pahoittelut tästä. No hyvä että oikea kuitenkin löytyi.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 16 Kesä 2021, 08:28
Kirjoittaja tm
hsl kirjoitti:... Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat...
Laita yksityisviestiä minulle sitten, kun kammet saapuneet, niin sovitaan loput.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 30 Kesä 2021, 23:15
Kirjoittaja tm
Kampipajaan ilmaantui italiaanokammet, pirkkob:n Campagnolo Athenat. Alkuperäisten reikien kaveriksi tuli holkitetut, koska ontot kammet kyseessä. Reiät 170/147 mm.

- Campagnolo_Athena_170-147mm_etu.jpg (178.36 KiB) Katsottu 6041 kertaa

- Campagnolo_Athena_170-147mm_taka.jpg (214.75 KiB) Katsottu 6041 kertaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 08 Heinä 2021, 08:00
Kirjoittaja janx
Sattumalta osui eteen kammenlyhentäjät.
https://www.ergofit.at/index.php/hilfsm ... etail.html

- Kammenlyhentäjä.PNG (243.26 KiB) Katsottu 5928 kertaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Heinä 2021, 13:54
Kirjoittaja tm
Sarjassa pikaiset kampioperaatiot lisäilin äsken oman Quest #536:n hyllyssä olleisiin alkuperäisiin kampiin uudet reiät 150 mm kohdalle. Nämä vaihdetaan päikseen Laalli12:n Quest #668:n kampiin (sama malli 170 mm) Räyskälässä tulevana viikonloppuna, SM-kisojen jälkeen.

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Heinä 2021, 20:10
Kirjoittaja jori
Katselin Nojanallen Stern MBB retki // Peräkärry ketjussa Nallen valitsemia välityksiä laskurilla ja havaitsin, ettei nuo mitenkään erityisen lyhyet ole. Lyhin vaihde 2,25 metriä/kierros. Pakoputkipyörässäni on pienin välitys 3,2 m on aivan liian suuri. Kaupunkipyörässäni 2,1 metriä, mikä on sopiva ilman kuormaa ajeluun. Pakoputkipyörässä välitys on niin suuri, etten oikein jaksa ajaa noilla välityksillä veivata muualla kuin Virossa ja Pohjanmaalla. Ihmettelin Nallen jalkavoimia, kun tuota välitystä käyttää peräkärryn kanssa Jyvässeudulla. 
Sitten muistin, että Nallella on 170 mm kammet, mikä poljinvoimien mielessä vastaa Pakoputkipyöräni 115 kammilla välitystä 1,42 m ja asiointipyöräni 102 kammilla välitystä 1,35 metriä. Tuosta saankin hyvän referenssin pienimmän Pakoputkipyörään hankittavan keskiörattaan kooksi, joksi tulisi alle 20 hammasta. Tuollaista ei ole, liekö edes 21-piikkistä eturatasta. Sitäpaitsi tuo on aivan turhan pieni välitys kaksi metriä riittää pienimmäksi välitykseksi, kun kuormat ovat normaaleja matkatavaroita.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että lyhyillä kammilla ei välityksen tarvitse olla lähelläkään kammen pituuden suhteessa pienennetty, eikä poljinnopeus siis tarvitse nousta samaan kuin normaalipituisilla 170 mm kammilla, mitä se tietenkin olisi, jos välitykseksi tarvittaisiin nuo alimmat pituudet. Polkeminen lyhyillä kammilla on siis monessa mielessä rauhallisempaa touhua kuin pitkillä. Vaikka kadenssi nouseekin, ei sen tarvitse nousta kammenpituuksien suhteessa, koska suorempi jalka kykenee suurempii voimiin.