Vanerin muotoilu on vaikee laji Onhan tuossa viel monta vaiihtoehtoo ja kaikkee vaneriikaa en oo viel silpunnu
Kolmipyörä
Re: Kolmipyörä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Kolmipyörä
Jos tekee rätti- tai kuitukeulan? Jos ei saa vaneria taivuteltua mieleisekseen.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Kolmipyörä
..mulla olis vieläkin se padan pohjaa vasten laminoitu lasikuituinen puolipallo jouten..
En kyl muista halkaisijaa tähän hätään, mut ei se kaukana tost putkesta ole.
Re: Kolmipyörä
Ja jos meinaat vanerist tehdä, niin ehdottomasti kannattaa lähteä pahvimallilla testailemaan suikaleiden mutoa, mikäli ei ol syvempää nökemystä levitysopista tahi veneen valmistuksesta.
Mittaa putken kehämitta -esim1,8m- ja jaa se haluamallasi soiroluvulla-esim 10 kpl-. Saat soiron leveydeksi 18cm- (tähän tulee vanerille tietysti limitysvara lisäksi). Arvioi soiron pituus vaikkapa taivuttelema jotain rimaa haluttuun muotoon. Ja sit -miläli haluat muodosta symmetrisen- ei muuta kuin askartelemaan haluttu määrä samanlaista pahvisoiroa. Teippailemalla ne yhteen pääset hamottelemaan tulevaa muotoa vaikka kuinka moneen kertaan, vaneria hukkaamatta.
Ja jos rupeaa vanerityöt tuntumaan vaikeilta, niin kaippa tollasesta hyvintehdystä pahvihahmotelmast voi pian kopioida lasikuituisen..
Re: Kolmipyörä
Härski kirjoitti:Ja jos meinaat vanerist tehdä, niin ehdottomasti kannattaa lähteä pahvimallilla testailemaan suikaleiden mutoa, mikäli ei ol syvempää nökemystä levitysopista tahi veneen valmistuksesta.
Mittaa putken kehämitta -esim1,8m- ja jaa se haluamallasi soiroluvulla-esim 10 kpl-. Saat soiron leveydeksi 18cm- (tähän tulee vanerille tietysti limitysvara lisäksi). Arvioi soiron pituus vaikkapa taivuttelema jotain rimaa haluttuun muotoon. Ja sit -miläli haluat muodosta symmetrisen- ei muuta kuin askartelemaan haluttu määrä samanlaista pahvisoiroa. Teippailemalla ne yhteen pääset hamottelemaan tulevaa muotoa vaikka kuinka moneen kertaan, vaneria hukkaamatta.
Ja jos rupeaa vanerityöt tuntumaan vaikeilta, niin kaippa tollasesta hyvintehdystä pahvihahmotelmast voi pian kopioida lasikuituisen..
Pahveilla vähän kokeilin tuota mutt ei oikeen vakuuttanu, ei kyll ollu oikeen kunnollista pahviakaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kolmipyörä
terppa kirjoitti:Jos tekee rätti- tai kuitukeulan? Jos ei saa vaneria taivuteltua mieleisekseen.
Niin tuohon kangaskatteeseen olis tietyst parhaiten käyny kangaskeula. Ensin aattelin, tehdää vanerista pelkän keulan mutt miks ei sitten koko katetta kun kerran alottaa Hoh, hoh, mielimuuttuu sitä mukaa ku päätä kääntää
Kai tämä vanerikin pitää ite testata, se räminä ja kumina eniten arveluttaa.
Kangaskatteesta tykkäsin kyllä, siihen olis vaan pitäny tehdä putkikehikko keulaan, jonka päälle muotoon ommeltu kangas.
Erilaisten materiaalien yhistäminen katteena on tietty haastavaa jos etuosa on vaneria istuma-aukkoon asti, mistäs sitten peräosa - kangastako? Onko siitä kankaasta enää mitään hyötyä, muuta ku helppo tehdä loppuosa kinneriä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kolmipyörä
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ei sovi sakarin mallin mukainen. Sakarilla "konepelti" on tasainen, PW:llä pyöreä.
Entä jos keula olisi kuin Velogatissa ja muissa retrokinnereissä, "fuck the aerodynamics" henkinen kromimaski.Toki noinkin voi tehdä, mutta ei se pyöreä takaosa estä kulmikasta keulaosaa. Pyöreä muuttuu hitaasti ensin suorasivuiseksi monikulmioksi (trapetsi) ja sen jälkeen taipuu toiseen suuntaan. Noin niitä vaneriveneitä ennen tehtiin.
https://www.boatdesign.net/threads/deve ... 910/page-2
Niin miekin aattelin, ett tuon tasaisemman keulan ja putkimaisen runko-osan sais jotenkin muotoiltua ja toisiinsa suht sujuvasti liitettyä. Pyöreetä "konepeltiä" voi litistää etuosastaan, eihän siitä täydellistä liitosta tule mutta ehken kelpaa Ilmanottoaukonkin vois siihen pyöreen ja tasaisen "pellin" saumakohtaan aatella mutt se ei vissiin oo aerodynaamisesti fiksu paikka?
Ilmanvastuksen pienentäminenhän se tässä on taka-ajatuksena, vaikkei sitä rohkene aina ääneen sanoa Retrokinnerit on hienoja, ehken näistä sitten semmonenkin syntyy
Yksi runko ja monta katetta, voipi valita aamun mukaan - lähteäkö retroilemaan vai sukkuloimaan tai muuten vaan päitä kääntelemään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kolmipyörä
Muista sitte kirjata ilman katetta ja katteen kans ajettuja keskinoopeuksia tänne
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kolmipyörä
Keskisiivu sovituksessa, aattelin nyt lyhentää ylimääräsen pois ja jättää muutaman cm limityksen. Liimaa väliin ja puristuksiin. Myöhemmin sovitan ja viilailen, sivusuikaleet kun on yks paikoillaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kolmipyörä
Teoriassa putkimaisen vaneritorven voisi liittää kaistaleista taivutettuun päätypalloon siten, että päätypallon liitäntäreuna olisi kuten viritetyn sateenvarjon reuna eli että kaistaleen reuna menee kärkenä keskikohtaa pidemmälle ja pystyy sen takia taipumaan toiseen suuntaan kuin kaistaleen päätaivutussuunta. Sama tietysti vaneritorven liitäntäreunan suhteen. Hankala tehdä, mutta siis teoreettinen mahdollisuus.
Re: Kolmipyörä
Kyll se kai siihen taipuu. Kynällä viivaa ja sahalla ylimääränen pois, vaikka vähän kerrallaan, ettei lopu toisesta reunasta kesken.
Keskisuikale puulimalla liimattu ja toistaseks kiinni, ei täydellinen sauma - oikeen muotoset puristuspalikat olis tarvinnu. Vahvistan myöhemmin, kankaalla ja epoksilla saumat. Tuo pitkittäissauma pitäs saada pysymään paikoillaan ja puristuksessa, liimauksen ajan
- Liitteet
-
- 20170830_103446.jpg (136.15 KiB) Katsottu 6625 kertaa
-
- 20170830_103436.jpg (122.42 KiB) Katsottu 6625 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kolmipyörä
Ei oo vanerin vääntäminen helppoo - se kun ei taivu joka suuntaan. Keulan helman jos suosiolla antas levitä, ni saumat sais aika hyvin, takasaumasta saattaa silti pullistella - ehkä sieltä kiilapala pois
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Kolmipyörä
Mahtaako tuosta sun pyörästä nähdä mihinkään jos et nosta penkkiä aikalailla kun muistelen että se on aika matalassa kulmassa
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Kolmipyörä
Wacky kirjoitti:Mahtaako tuosta sun pyörästä nähdä mihinkään jos et nosta penkkiä aikalailla kun muistelen että se on aika matalassa kulmassa
Siinä on säätövaraa paljon, eikä se kinnerikäytössä oo niin loivassa kulmassa ollu ku aiemmin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kolmipyörä
Uhkaili sadepäivällä ja kannoin pyörän sisälle, jatkaakseni kopan viilausta. Nyt kun pyörä on sisällä tasasella lattialla, huomaan miten vinossa se on. Aattelin, ett korjaantus kun oikeelle vaihtaa kapeen renkaan mutta eroa on 4cm. Johtuu siis siitä, ku vaihdoin 622 kiekosta 559, vetävällä puolen.
Lisäksi pyörä näyttää muutenkin, aivan romukasalta - no eihän se sinänsä haittais mutt rautaakin siinä on ylimäärästä ja kaiken sais toimivammaksi jos tekisin kokonaan uuden rungon. Tarttee vissiin vihdoin tehdä jos nyt suurinpiirtein tietäs, mitä korjata ym.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.