Vaimon puolesta kyselen, hän kun on se meijän perheen autonomistaja. Vanha Avensis on toiminu aika hyvin, ei oo ollu vikkaa, vikkaa kauheesti. Haluais kuitenkin vaihtaa jos kuluttas vähemmän, olis vähemmän päästöjä, automaattiakin haaveilee. Nyt vielä tuo hullu naapurin ukko potkinut lisää vauhtia mielihaluihin, pitäs vihdoin saada alle kärry joka ei tue enää hänen mielipuolisia halujaan
Kaasuautosta ollu aiemmin puhe ja niitä etsiskelly - tuppaavat vaan olemaan hinnakkaampia ku bensa vehkeet. Niitä tankattas tietyst biokaasulla.
Sähköautoissa samaa ongelmaa, hankinta kallis toki käyttökulut kai sitten huomattavasti edullisemmat. Sähkössä vielä pelottaa ku ei niistä oikeen mitään tiedä, akun kestot ym.
Etanoli käyttöiseksi voisi ehkä vanhankin auton muuttaa, siinä ei polttoaine kulut ilmeisesti juurikaan laske. Lisäksi se on edelleen vanha auto. Jotkut on kai käyttäneet RE85:ta ihan tavallisessa bensa-autossa, autoliitto varottaa!
Yksinkertasinta ehkä vaihtaa tankkaamaan bensaa joka ei oo Putinin puljusta, onko sellaista? ST1 kuulemma ostaa pääasiassa pohjanmerenöljyä mutta ostaako venäjältä ollenkaan? Tästä saisi ainoastaan boikottihyödyn ja tietty ei tartte investoida toistaiseksi mitään.
Autoilu
Re: Autoilu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Autoilu
Eihän hyvää kannata vaihtaa Mua huvittaa, kun ihmiset puhuu paljonko he säästävät korjauskuluissa jatkuvalla autonvaihdolla. Mulla ei ole 17-vuotiaan vuotuinen korjausbudjetti edes lähelläkään uuden öljynvaihtohuollon hintaa. Olematon arvo takaa myös arvonaleneman vähyyden, pienen sijoitetun pääoman sekä kaskottomuuden järkevyyden eli kiinteät kulut on pienet.
Tietysti jos on halu naapurille näyttää tai käyttää Veholla huolloissa, voi ollakin toisin
Mä luulen ettei jatkossa venäjältä lähtöisin olevaa bensaa saa miltään asemalta eli sen puoleen lienee aivan sama
Re: Autoilu
Tuokin voi olla totta. Eli sama ku natokannan vaihossa, tässäkään asiassa ei kannata hötkyillä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Autoilu
2/3 suomeen tuodusta öljystä tulee Venäjältä, mutta öljyä saa myös muualta, tosin hinta voi olla korkeampi, ja jalostamoa voi joutua muuttamaan, jos öljylaatu muuttuu.
Re: Autoilu
En oo nyt nähnyt missään tietoa Nesteen suunnitelmista öljyntoimittajansa vaihtamiseen? Kauheesti sitä ei oo vaadittukaan, sen sijaan Teboilhuoltoasemat on boikotissa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Taisi Nesteen uuden jalostamon riskiarviointi osua kohdalleen, kun se on nyt Rotterdamissa. Vaihtoehtoinen öljy, kun laivataan putkesta liruttamisen sijaan.
"Neste pyrkii korvaamaan venäläisöljyn"
https://www.iltalehti.fi/talous/a/e3dd1 ... b223506b52
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Ei todellakaan ole mahdollista korvata venäläistä kaasun ja öljyntuotantoa ajamatta "läntistä" maailmaa totaaliseen lamaan. Ei tule tapahtumaan. Ei kannata tehdä hätiköityjä päätelmiä maailmantilanteesta. Ei se ole ihan sellainen, kun meidän annetaan ymmärtää. Lienee kuitenkin parempi olla jatkamatta tästä aiheesta, ettei tule lisää konflikteja. Asiat kuitenkin selkiävät pian ja maailma muuttuu paremmaksi, vaikkei juuri nyt siltä näytä.
Ihan maailmantilanteesta riippumatta, meillä VW Touran Ecofuel 2008 on toiminut erinomaisesti ja ajelun hinta on noin puolet bensalla ajeluun verrattuna. Biokaasulla me on ajeltu jo ennen kuin biokaasun hinta laski alle maakaasun hinnan. Nyt biokaasu on tosiaan halvempaa kuin maakaasu.
Vaihdelaatikkohan tuosta käytettynä ostetusta volkkarista hajosi jo puolen vuoden päästä, mutta vaihdoin omin kätösin uuden ja piruuttani vieläpä viisivaihteisen tilalle kuusivaihteisen. Kaasunkulutus väheni matka-ajossa puoli kiloa sadalla ja hyvin on pelannut sen jälkeen.
Tämä on siis tietysti varustettu manuaalilaatikolla. Automaattivaihteistot ovat hienosti toimivia uutena ja pitkäänkin, mutta niitä pitää huoltaa tarkasti, jotta pysyvät kunnossa. Manulaatikoille ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin kepistä vaihtaa vaihdetta toiseksi. Itse en siis yhtä erehdystä lukuun ottamatta automaattivaihteisia ole käyttänyt. Sitäkin enemmän kahvipöydissä niiden ongelmista kuullut.
Teillä on Imatralla kaasuntankkausasema ja koska matkanne menee Helsingin suuntaan kaasuputken vartta pitkin, niitä riittää. Tampereen suuntaan pääsee tankkaamalla Lahdessa .
Pohjoiseen itärajaa pitkin ei kauas pääse kaasulla, mutta keskemmällä suomea niitä on aika ylös asti. Kyllä noita tankkausasemia on, ja lisää tulee, kunhan tämä hölmöily energia-alalla hellittää. Siihen ei mene enää kauan. Siihen asti kannattaa hommata Jerrykannu autoon, sillä tuo kaasuautostatuksen mukainen bensatankki ei riitä kovin kauas. Meillä on 18 kg kaasua, jolla ajaa reilut 400 km ja 11 litran bensatankki, jolla pääsee vain 150 km päälle.
Varauksetta voin suositella kaasuautoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
jori kirjoitti: ↑03 Maalis 2022, 18:29Ei todellakaan ole mahdollista korvata venäläistä kaasun ja öljyntuotantoa ajamatta "läntistä" maailmaa totaaliseen lamaan. Ei tule tapahtumaan. Ei kannata tehdä hätiköityjä päätelmiä maailmantilanteesta. Ei se ole ihan sellainen, kun meidän annetaan ymmärtää. Lienee kuitenkin parempi olla jatkamatta tästä aiheesta, ettei tule lisää konflikteja. Asiat kuitenkin selkiävät pian ja maailma muuttuu paremmaksi, vaikkei juuri nyt siltä näytä. :
Ja vaikka olisikin, Kiina on bulvaani. Tämä mainitsemasi maailman parantuminen on toistuva fraasi, mutta koska sitä parantumista alkaa näkyä? Mitä tarkoittaa pian? t. malttamaton epätietoinen pääkaupungista
Naapurit voivat siirrellä muitakin tavaroita ja hyödykkeitä joustavasti raiteilla, rekoilla ja putkia sekä kaapeleita myöten. Kiinan kautta Venäjä pystyy myös kierrättämään vientituotteitaan maailmalle, joskin osa Venäjälle jäävästä viennin arvosta sulaa.
"Analyysi: P*tinin järkytys – Venäjä on jäämässä ainoan merkittävän ystävänsä panttivangiksi"
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkoma ... ivangiksi/
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
Tuon lainatun kirjoittaja ei ole tainnut huomata, että Venäjän päävientituotteita ei niin vaan kierrätetä huomaamatta Kiinan kautta. Öljy, kaasu, metallit ja puu.
Kiina voi toki ostaa niitä halvalla venäläisiltä ja olla ostamatta muualta, mutta tuskin he haluavat muuttaa politiikkaansa hajautetuista hankinnoista (ts. riskeistä) ja laskea kaikkea Venäjän varaan. Siinähän menisi oma toimintavapaus, kun hommaa täydellisen riippuvuussuhteen yhdestä maasta. Etenkin juuri annetun esimerkin jälkeen
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Minulta ei mitään kystty, mutta vastaan silti
Minun nähdäkseni mitään helppoa ja kivutonta reittiä ei ole parempaan tilanteeseen, mutta jos tuo Ukrainan tilanne laajenee WW3 tyyppiseksi, jolloin Venäjä, Kiina, EU ja USA pommittavat toisensa maantasalle, niin jopa alkaa uudelleenrakennuksen yhteishenki taas kukoistaa. En tätä toivo, mutta historia ja todennäköisyydet puoltavat tätä hyökyaaltomallia, jossa on pitkähkö loiva nousu ja sitten äkkiromahdus.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Vilijami kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:05Minulta ei mitään kystty, mutta vastaan silti
![]()
Minun nähdäkseni mitään helppoa ja kivutonta reittiä ei ole parempaan tilanteeseen, mutta jos tuo Ukrainan tilanne laajenee WW3 tyyppiseksi, jolloin Venäjä, Kiina, EU ja USA pommittavat toisensa maantasalle, niin jopa alkaa uudelleenrakennuksen yhteishenki taas kukoistaa. En tätä toivo, mutta historia ja todennäköisyydet puoltavat tätä hyökyaaltomallia, jossa on pitkähkö loiva nousu ja sitten äkkiromahdus.
Historian jatkumo on kyllä hyvä ohjenuora pitkille periodeille. Yksi asia on kuitenkin muuttunut aimepaan historiaan verrattuna. Mediaa, ja sitä kautta valtaosan kansaa mieliä, ei ole enää mahdollista kokonaan hallita korruptoimalla lehtiä ja televisiokanavia. Meillä on nyt vähintään kolme miljardia suoraan videolähetykseen kykenevää lähetysstudiota ympäri maailmaa, näitä lähetyksiä jakava internet ja taltioiva lohkoketjuteknologia. Tämä on niin raju boosti rehellisyyden puolesta, ettei tuolle mahda vanhat vaikuttajat mitään, kunhan kansa huomaa, mitä siellä taskussa on kantanut.
Välttäkää kaikin tavoin manipuloivaa "mediaa", eli välittäjää tapahtumien sanoittamisessa. Tehkää se itse ja suosikaa yksittäisten ihmisten viestejä uutisina. Eihän se ole kaikki tietenkään totta, mutta meillä on keinomme totuuden selvittämiseen, joka on keskustelu ja tulkintojen vertailu. Jos joku haluaa keskustelun tukahduttaa, pitää kysyä miksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
jori kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:22Vilijami kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:05Minulta ei mitään kystty, mutta vastaan silti
![]()
Minun nähdäkseni mitään helppoa ja kivutonta reittiä ei ole parempaan tilanteeseen, mutta jos tuo Ukrainan tilanne laajenee WW3 tyyppiseksi, jolloin Venäjä, Kiina, EU ja USA pommittavat toisensa maantasalle, niin jopa alkaa uudelleenrakennuksen yhteishenki taas kukoistaa. En tätä toivo, mutta historia ja todennäköisyydet puoltavat tätä hyökyaaltomallia, jossa on pitkähkö loiva nousu ja sitten äkkiromahdus.Historian jatkumo on kyllä hyvä ohjenuora pitkille periodeille. Yksi asia on kuitenkin muuttunut aimpaan historiaan verrattuna. Mediaa, ja sitä kautta valtaosan kansaa mieliä, ei ole enää mahdollista kokonaan hallita korruptoimalla lehtiä ja televisiokanavia. Meillä on nyt vähintään kolme miljardia suoraan videolähetykseen kykenevää lähetysstudiota ympäri maailmaa, näitä lähetyksiä jakava internet ja taltioiva lohkoketjuteknologia. Tämä on niin raju boosti rehellisyyden puolesta, ettei tuolle mahda vanhat vaikuttajat mitään, kunhan kansa huomaa, mitä siellä taskussa on kantanut.
Toivottavasti tuo rehellinen puoli internettiä löytyy myös helposti venäläiselle, Venäjällä kun ei se aina, kaikille oo niin selvää täällä rehellisellä puolen maailmaakaan
Sitten on vielä pelko Venäjällä, joka estää ihmisten mielipiteen sanomisen, saati sen levittämisen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
PW kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:33jori kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:22Vilijami kirjoitti: ↑04 Maalis 2022, 10:05Minulta ei mitään kystty, mutta vastaan silti
![]()
Minun nähdäkseni mitään helppoa ja kivutonta reittiä ei ole parempaan tilanteeseen, mutta jos tuo Ukrainan tilanne laajenee WW3 tyyppiseksi, jolloin Venäjä, Kiina, EU ja USA pommittavat toisensa maantasalle, niin jopa alkaa uudelleenrakennuksen yhteishenki taas kukoistaa. En tätä toivo, mutta historia ja todennäköisyydet puoltavat tätä hyökyaaltomallia, jossa on pitkähkö loiva nousu ja sitten äkkiromahdus.Historian jatkumo on kyllä hyvä ohjenuora pitkille periodeille. Yksi asia on kuitenkin muuttunut aimpaan historiaan verrattuna. Mediaa, ja sitä kautta valtaosan kansaa mieliä, ei ole enää mahdollista kokonaan hallita korruptoimalla lehtiä ja televisiokanavia. Meillä on nyt vähintään kolme miljardia suoraan videolähetykseen kykenevää lähetysstudiota ympäri maailmaa, näitä lähetyksiä jakava internet ja taltioiva lohkoketjuteknologia. Tämä on niin raju boosti rehellisyyden puolesta, ettei tuolle mahda vanhat vaikuttajat mitään, kunhan kansa huomaa, mitä siellä taskussa on kantanut.
Toivottavasti tuo rehellinen puoli internettiä löytyy myös helposti venäläiselle, Venäjällä kun ei se aina, kaikille oo niin selvää täällä rehellisellä puolen maailmaakaan
![]()
Sitten on vielä pelko Venäjällä, joka estää ihmisten mielipiteen sanomisen, saati sen levittämisen?
Ehdit vastata sinä aikana, kun vielä täydensin viestiäni.
Lue se täydennys tuolta yltä ja mieti, miten rehellisiä ovat viime vuosina olleet THL , Tedros, Fauchi, Sanna Marin ja muu hallitus. Ei pidä kuvitella, että epärehellisyyttä on vain siellä ja tuolla. SItä on kaikkialla. Siinä on kyse oman egon pönkittämisestä vilpillisin keinoin. Varsinkin se muuttuu vaaralliseksi, kun sitä tekevät organisaatiot valtioiden hallinnoissa, tai valtioita suuremmissa yrityksissä. Siksi pitää luottaa enemmän yksittäisten ihmisten tarinoihin, joiden paikkansapitävyyttä osaamme luonnostamme arvioida.
Laitan tähän rippikouluikäisenä oivaltamani "viisauden":
"Se, että kaksi tai useampi ihminen on jostain asiasta samaa mieltä, ei kerro tuon asian paikkansapitävyydestä (totuudesta) mitään, sillä he ovat yhtä todennäköisesti väärässä kaikki riippumatta siitä miten suuri joukko heitä on."
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Autoilu
Jos palataan aiheeseen, on merkkejä että järki otetaan käteen eikä kielletä polttomoottoreita kategorisesti:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/polt ... 5-mennessa
Re: Autoilu
Ihmettelen sitä kuinka venäjän kansa osais noukkia sen rehellisen tiedon kun ei siitä aina oo suomalaisten keskenkään oo yksimielisyyttä, ei edes foorumilla aina oo löydetty samaa totuudensiementä
Nyt ollaan harvinaisen yksimielisiä niin Suomessa kuin Eu:ssakin - kiittäkäämme siitä naapurin kahelia
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.