Sivu 49/56
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 15:49
Kirjoittaja Hopea
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4136718
Minäkin ihmettelin Länsiväylän jutun "ei voi puuttua" -kohtaa. Nykyisen määritelmän mukaan pyörätie on tie siinä kuin katukin. Jos kaupunki on laittanut sinne nopeusrajoituksen normaalissa järjestyksessä, poliisilla on varmasti valtuudet valvoa sitä. Vaikeaksi asian tekee se, että pyörässä ei tarvitse olla nopeusmittaria, jolla kuljettaja voisi järkevästi seurata omaa nopeuttaan. Mutta se ei poista velvollisuutta noudattaa nopeusrajoitusta, jos sellainen on tielle laitettu.
Jos se erillinen pyörätieksi(kin) mekitty väylä on jossain huitsin kuusessa, rajoitus on taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80 km/h. 
Kokemusta Espoosta: Ajelin autolla siellä yleisesti sallittua 40 km/h alueen kokoojakadulla. Taakse tuli muutama mopopoika, ja eihän heillä hermo kestänyt sellaista köröttelyä. Ei kun oikealta jalkakäytävän/pyörätien kautta ohi ja mutkaista tietä näkymättömiin...
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 20:26
Kirjoittaja Mahe
"Pääsin" tänään testaamaan Kulosaaren uuden pyöräkadun. Ideana kuulostaa hienolta, mutta käytännössä kehotus "aja pyöräilyn tahtiin" tarkoittaa sitä, että KAIKKI ajaa HITAIMMAN pyöräilijän tahtiin joka on usein se puhelinta räpläävä jopokruisailija. Siinä on pyöräilijöiden välinen solidaarisuus koetuksella kun pitkä pyöräletka matelee autojonon perässä, joka seuraa sitä kruisailijaa 
Pyörätiellä/kaistalla ne muut pyöräilijät pääsisi ohi mutta tuossa ei onnistu kun ne hidastelijan perässä jumittavat autot tukkii koko kaistan ja koko ajan on vastaantulevaa liikennettä, toi on todella vilkas paikka työmatkaliikenteen aikaan.
Sitä en kyllä ihan tajua mistä sinne tunkee niin paljon autoja kuin siellä aina tuntuu ajavan...
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 20:59
Kirjoittaja PW
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007971078.html
Hesarin juttu Kulosaaren pyöräkadusta. Jossain somejutussa (hepo?) mainittiin läheisen työmaan liikenteestä, joka ei ilmeisesti muualta pääse kulkemaan.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 21:23
Kirjoittaja Mahe
Hmm, koitin katsoa google mapsista enkä tajua edelleenkään miten se metrosiltatyömaa niitä autoja tuonne puistotielle pakottaa? Vai onko sen metrosillan takia itäväylälle nouseva autoramppi tukittu?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 21:42
Kirjoittaja jori
Missä se on päätetty ja kuka siitä vastaa, että rakentamisen vaatima lisätila ("tilajousto") voidaan aina ottaa pyöräväyliltä. 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 21:50
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:42
Missä se on päätetty ja kuka siitä vastaa, että rakentamisen vaatima lisätila ("tilajousto") voidaan aina ottaa pyöräväyliltä. 
En tiedä, pyöräkadulla kuitenkin saa ajaa autolla.
Muok. Onhan se asennekysymys, pyörää voi taluttaa, voi ajaa ojan puolelta, voi muuten vaan jättää huomiotta, "eikö siitä muka mahdu?" kysymys kertonee asenteesta.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 11 Touko 2021, 21:59
Kirjoittaja Wacky
Mahe kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:23
Vai onko sen metrosillan takia itäväylälle nouseva autoramppi tukittu?
On 
Se tarvittiin parkkialueeksi
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 07:42
Kirjoittaja Mahe
Wacky kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:59
Mahe kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:23
Vai onko sen metrosillan takia itäväylälle nouseva autoramppi tukittu?
On 
Se tarvittiin parkkialueeksi
No, se selittää. Loistavaa suunnittelua, tällä saadaan asenteet tuota pyöräkatukonseptia kohtaan sopiviksi, kaikkia v***ttaa tasapuolisesti 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 08:11
Kirjoittaja PW
Mahe kirjoitti: ↑12 Touko 2021, 07:42
Wacky kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:59
Mahe kirjoitti: ↑11 Touko 2021, 21:23
Vai onko sen metrosillan takia itäväylälle nouseva autoramppi tukittu?
On 
Se tarvittiin parkkialueeksi
No, se selittää. Loistavaa suunnittelua, tällä saadaan asenteet tuota pyöräkatukonseptia kohtaan sopiviksi, kaikkia v***ttaa tasapuolisesti 
Se maalaista vaan hämmästyttää kuinka Helsingissäkin vaikka siellä on kaiken maailman ohjeistukset ja systeemit, pyöräily vastaavat ym. - nämä työmaat vaan ei tunnu onnistuvan?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 08:30
Kirjoittaja jori
Osoittaa taas kerran miten rakentamisen, tai minkä tahansa ylimääräisen toiminnan tarvitsema lisätila poikkeuksetta otetaan kevyen liikenteen väyliltä.
Pohdiskelin tätä muutama vuosi sitten ketjussa Pyörätiet pätkinä ja tulin lopputulokseen, että olisi edullista jokaiselle määritellä rakennusprojektin ympäristön liikenneväylälle liikennehaitan hinta, jonka mukaan raknnusliike olisi vastuussa liikennehaitan tuottamista kuluista.
Tämä panisi projektisuunnittelijat miettimään, miten tuo haitta minimoidaan, jotta saadaan paras kate.
Tässäkin tapauksessa olisi pitänyt hinnoitella pyöräväylän autoilulle hinta suhteessa sitä liikkuvien pyöräilijöiden määrään. Vilkkaalla pätkällä tuo ei ole mitätön kustannus ja olisi pannut miettimään parkkipaikan paikkaa tarkemmin.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 09:36
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti: ↑12 Touko 2021, 08:30
olisi pannut miettimään parkkipaikan paikkaa tarkemmin.
Mun mielestä ei ole yhteiskunnan asia järjestää työmaapysäköintiä eikä ainakaan tielle
Sen kuuluisi olla urakoitsijan asia. Tiedän että raksamiehet eivät tästä tykkäisi, mutta haitta kuuluisi maksattaa ennemmin urakan antajalla kuin veronmaksajilla
Ei sitä peltilehmää oikeasti tarvi saada halausetäisyydelle. Oikeasti riittäisi, kun ainoastaan lastaus- ja purkumahdollisuudet järjestettäisiin työmaalle. Pysäköinti voi olla kauempanakin. Urakkahinnassa tämä tietysti näkyisi, mutta lasku menisi silloin oikeaan paikkaan 
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 09:41
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: ↑12 Touko 2021, 09:36
jori kirjoitti: ↑12 Touko 2021, 08:30
olisi pannut miettimään parkkipaikan paikkaa tarkemmin.
Mun mielestä ei ole yhteiskunnan asia järjestää työmaapysäköintiä eikä ainakaan tielle
Sen kuuluisi olla urakoitsijan asia. Tiedän että raksamiehet eivät tästä tykkäisi, mutta haitta kuuluisi maksattaa ennemmin urakan antajalla kuin veronmaksajilla
Ei sitä peltilehmää oikeasti tarvi saada halausetäisyydelle. Oikeasti riittäisi, kun ainoastaan lastaus- ja purkumahdollisuudet järjestettäisiin työmaalle. Pysäköinti voi olla kauempanakin. Urakkahinnassa tämä tietysti näkyisi, mutta lasku menisi silloin oikeaan paikkaan 
Tätä miettiessäni palasi mieleen 80-luvun rakennusliikekähminnät ja luin taas kerran Wikipedian artikkelin Noppa-jutusta. Se on Suomen oloissa parhaiten selvitetty opettavainen tarina lukea säännöllisesti, jotta huomaa, piten laajaa korruptio on ja miten verorahoja kähmitään milloin kenenkin taskuun. Ja siis syy sille, miksei näitä liikenneasioita saada kuntoon, kun vastapuolena on rakennusliike.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Touko 2021, 10:00
Kirjoittaja Wacky
Tämä on paikka ja kuvan oikealla puolella olevaa metrosiltaa korjataan ja pengerrystä paikataan ja keskellä oleva ramppi itäväylälle on suljettuna ohjaten sinne menneet autot kuvasta oikealle ja lopulta kulosaarenpuistotien pyöräilykadulle joka on koko itäisen helsingin pyöräilyn pääreitti keskustasta itään.
Se heitto että tuo ramppi toimii parkkialueena on hieman liioittelua, mutta kuvastaa ajattelua miten pyöräilyä ei huomioida suunnittelussa yhtään. Se alue on ajoittain kunnostöiden osalta käytössä, mutta se haitta ei tarvitsis olla kokoaikaista koko projektin ajan.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 25 Touko 2021, 20:25
Kirjoittaja Mahe
Jostain syystä tänään siellä Kulosaaren pyöräkadulla ei sitten ollut yhtään autoja kumpaankaan suuntaan ajaessa, liekö liikennejärjestelyjä muutettu vai paikalliset oppineet välttämään paikkaa? Liikenne kulki oikein sujuvasti kumpaankin suuntaan ja ohittamaan mahtui.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 26 Touko 2021, 07:00
Kirjoittaja Wacky
Mahe kirjoitti: ↑25 Touko 2021, 20:25
Jostain syystä tänään siellä Kulosaaren pyöräkadulla ei sitten ollut yhtään autoja kumpaankaan suuntaan ajaessa, liekö liikennejärjestelyjä muutettu vai paikalliset oppineet välttämään paikkaa? Liikenne kulki oikein sujuvasti kumpaankin suuntaan ja ohittamaan mahtui.
Voi olla että opasteita on muutettu koska paikasta tehtiin lehtijuttu samoihin aikoihin kun me käsiteltiin asiaa. Eli molemmat tekijät on vaikuttanut asiaan ja ongelma vähentynyt.