Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
jviirret kirjoitti:
Kuvassa 12,5kg
Jukka
Hyväs näköistä jälkeä!
Mitä maalia käytit?
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jviirret kirjoitti:
Kuvassa 12,5kg
Jukka
Hyväs näköistä jälkeä!
Mitä maalia käytit?
Sakari
Komee on jos saa ehdottaa niin maalaa noi penkin raidat samalla kun runko ja rajaa ne vielä hopealla
Stapani kirjoitti:Nopeen näköinen peli.......
hyvin sopii tuo oranssi väri tuohon kokonaisuuteen
Näyttää todennäköisesti nopeammalta kuin mitä on. Huippunopeudessa häviää varmastikkin matalemmille malleille, keskinopeudessa saattaa rosoisella asfaltilla päästä samaan.
irakas kirjoitti:Mitä maalia käytit?
Pohjat on maalattu tavallisilla spray pohjamaaleilla, pinnat mustien osien osalta sprayllä ja runko Bilteman Uretanialkydi maalilla, ruiskulle sopivasti ohennettuna. Värin pitäisi olla punainen, mutta tuota tumman punaista seinää vasten näyttää aika oranssilta.
Nebulus kirjoitti:Semmoinen tuli mieleen, että etuvetoisena saattaisi olla keveämpi? Ketjut olisivat hieman lyhyemmät ja takanavan konstruktiosta saisi hieman keveämmän?
Hyvin todennäköistä. Tämä projekti karkas jo aika alussa keveyden tavoittelusta painojen toteamiseen. Etuvetoisena koko takarunko saisi olla ohuempaa tavaraa, mutta ketjussa säästyvä paino tulisi pitkälti takaisin sen ohjain rullissa.
Eniten tässä yllätti nuo penkin kiinnikkeiden, ohjaustango ja stemmin painot. Ennen niitä on pitänyt aika merkityksettöminä, mutta ei enää.
Marzie kirjoitti:Jos saa ehdottaa niin maalaa noi penkin raidat samalla kun runko ja rajaa ne vielä hopealla
Kuulostaa hyvältä. Kun selvisi että tämä penkkikään ei ole ihan oikean mallinen selälle niin meni harjoittelun piikkiin muutenkin nuo raidat. Kuvioita ei kannata vaneriin yrittääkkään ennen ensimmäistä lakkakerrosta, maali leviää puun syiden mukana jopa sentin. Nuo raidat on tehty ennen ensimmäistä lakkakerrosta ja niimpä niiden rajat on hyvinkin epämääräiset. Ja niin kaunis materiaali kuin puu onkin, niin ei sen väri sovi oikein minkään värin kaveriksi.
Jukka
Kyllä on hienon näköinen pyörä ja ihan ammattimaisen näköinen. Tosin Jukka on jo niin monta pyörää maailmalle synnyttänyt, että kyllä sinua voi jo ammattilaiseksi sanoa. Monesko tämä muuten jo on? Onnea ja kärsivällisyyttä vain projektin loppuun saattamiseen.
GodTdd kirjoitti:Kyllä on hienon näköinen pyörä ja ihan ammattimaisen näköinen. Tosin Jukka on jo niin monta pyörää maailmalle synnyttänyt, että kyllä sinua voi jo ammattilaiseksi sanoa. Monesko tämä muuten jo on? Onnea ja kärsivällisyyttä vain projektin loppuun saattamiseen.
Kiitos kiitos, ei näitä maailmalle asti ole päätynyt montakaan, jääneet nurkkiin pyöriin osien luovuttajaksi. Jokaisesta tehdystä on alasivu kotisivullani, eli reilu kymmenen on tullu tehtyä. Nyt on ajossa sen verran monta, että uutta tehdessä ei ole enään kiire. Siksi tulee panostettua enempi viimeistelyyn. Ja nyt näyttää että rahaakin on alkanut mennä enempi. Tähän jo yli 200e, kun alkuaikoina selvisi n.50e budjetilla.
Jukka
Sitten pistinkin kammet, takavaihtajan, ketjuputken, paluupuolen ohjainpyörän ja ketjun paikoilleen. Painoa tässä vaiheessa 14,6kg.
Istumakorkeus näillä kumeilla noin 64cm ja kammet 86cm korkeudella. Eipä malttanut odotella vaan ruuvasin polkimet kiinni ja kävin muutaman kilometrin koeajon. Vähän hankaalaahan se on, kun ei ole jarruja ja ainostaan etu hammasrattaalla voi ketjua siirtää putkesta ohjaamalla. Puolen kilometrin kiihdytyksen jälkeen sain kampinopeuden asettumaan 90r/min tasolle 30sekunnin ajaksi. Netin laskureiden mukaan nopeus tuolloin 46-13välityksillä yli 37km/h. Täytyy sanoa että hieman positiivisesti yllättynyt tuosta nopeudesta, varsinkin kun penkki on hieman pystyssä vielä ja kumeissakin "vain" 5bar paine. Ajofiilis muutenkin hyvä, pyörä on tosi jäykkä ja ohjaus tuntuu tasapainoiselta. Ei harmita yhtään että painon osalta ei tavoitteet alittunutkaan
Jukka
Tuo rungon jäykkyys on aika tärkeä asia ja tuollaisella suoralla putkellahan se on maksimissaan. Se tekee ajon rauhallisemmaksi ja jämptimmäksi.
Itse olen ollut aluksi vähän ihmeissäni sh11:n ohjauksesta, kun se on tuntunut jotenkin veltolta. Tilanne parani huomattavasti, kun sain etupyörän oikaistua (melkein) ja laitoin pyöriin isommat paineet. Myös tottuminen tuollaiseen ohjauskäyttäytymiseen paransi tilannetta. sh11:n rakennusvaiheessahan esitettiin epäilyksiä rungon kestävyydestä ja kyllä siinä joustoa on, joka nyt näyttää vaikuttavan ohjaukseen. Rungon joustoa lisäsi se, kun ohensin vähän liikaa istuimen vanerisia (15 mm) sivurunkoja. Saa nähdä, miten homma toimii, kun lastaan sen täyteen kuormaan. On sillä muuten ihan mukava ajella, ja toimiihan joustava runko jousituksena kuopissa.
Sakari
Kauneus on katoavaista, en ihmettele yhtään miksi myyntikuvissa saattaa pyörät olla ilman ketjua ja vaijereita. Painaa kuvassa 15,7kg ja ensimmäinen oikea testiajo takana. Ei täysillä, vaan mukavuus alueen ylärajalla. Eikä vielä lukkokengillä, vaan lenkkareilla. 19km 38min, eli keskari 28,4km/h. Vertailun vuoksi tuolla lwb26:lla jolla osallistun viime lowrideen menee em. pätkälle aikaa yli 41min vaikka repii täysillä. Suurin syy nopeuseroon on varmasti renkaat. Onhan tämä pyörä (vielä) vähintään 5kg kevyempi, mutta kuskiin taas on tullut 5kg lisää
Kuvissa selkänoja näyttää hirveän pystyltä, vaikka todellisuudessa sen kulma on alle 35astetta, varmaan joku kuvaustekninen juttu...
Nyt vaan opettelemaan lukkopolkimen ja kenkien käyttöä, johantässä on 20.000km ilman niitä nojailtu.
Jukka
IRC:ssä pyydettiin parempia sivukuvia, tässä, tarekmmat otettu läheltä ja suhuisemmat kauempaa:
http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer25.jpg
http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer26.jpg
http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer27.jpg
http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer28.jpg
Jukka
Hieno on !
Petri
Hieno on, ja hienoa että myös toimii! Jotenkin pidän kovasti tuosta runkomallista, vaikka taitaa olla mutkikkaampi tehdä kuin perinteinen haarukka mallinen? Varsinkin kun ottaa huomioon takanavan modauksen. Sarjatuotannossa saattaisi olla edullisempi koska hitsauksia on vähemmän. Ratkaisu olisi yhtä lailla sovellettavissa myös LWB ja tadpole malleihin, ihan vinkkinä vaan
Jarcco kirjoitti:Hieno on, ja hienoa että myös toimii! Jotenkin pidän kovasti tuosta runkomallista, vaikka taitaa olla mutkikkaampi tehdä kuin perinteinen haarukka mallinen?
Itse runko on hyvin helppo tehdä jos käyttää jigiä. Ja jos olisi sorvi niin takanapakin olisi hommia helpoimmasta päästä. Ilman sitä aika menee sopivien putkien hakemiseen ja sovitteluun. Mutta jos tuohon haluaa tukevan penkin, tarakan, lokasuojat, takajarrun... ei oo enää helppoa.
Aika näyttää miten pidemmän päälle toimii. Penkin yläkiinnike alkoi eilen hieman nitistä, pitää tukevoittaa. Tarkoitus oli että tällä voisi ajaa 25-30asteen nojakulmilla, mutta tuolla kiinnityksellä näyttää 35astettakin olevan kestävyyden rajoilla.
Jukka
Penkillä uusi tuki, ei nitise enään.
Huippunopeustesti tuossa lähistön alamäessä. Ihan odotetusti häviää vauhdissa matalemmille pyörille. GPS näytti huippunopeuden 46km/h, lowlwb:llä 48km/h, siinä on vertailukelpoinen rengastus.
Kävin myös ajeleen ajallisesti pidemmän reissun mäkisempiä ja huonompi pintaisia teitä. En juuri töyssyjä ja monttuja varonut jotta heikot paikat tulisi nyt esille. No, mitään ei hajonnut. Tuntuu vähän ihmeeltä että ei kaipaa pehmustetta penkissä eikä niskatukea. Loiva nojakulma selittää kovan penkin "pehmeyden", paino jakaantuu tasaisemmin. Niskatuki on aiemmin tuntunut pakolliselta alle 40asteen kulmilla, tässä nojakulma nyt n.30astetta. Ilmeisesti penkin yläosan kaari on sen verran hyvällä paikalla että se tukee niskaa ja päätä ei tarvi niin voimakkaasti kannatella.
Eikä tällainen "ylöspäin" poljettava pyörä ole edelleenkään minun suosikki. Jotenkin ajaminen tuntuu enempi suorittamiselta kuin vaakaan polkiessa. Huomasin myös että noin loivalla nojakulmalla alkaa jalkojen merkitys tasapainoon olla liian suuri. Sopivassa vauhdissa kevyesti poljeskelemalla jalkojen liike vaikuttaa tasapainoon ja pistää pyörän hieman mutkittelemaan.
Jukka
Kävin keskustassa ja sen ympäristössä pyöräileen yhteensä 38km lenkin. Aikaa kului 1:37, eli keskinopeus 23,5km/h. Mukana oli myös sykemittari, keskisyke 132 ja kaloreita kului 878. 30vuotta vanhat pyörätiet on vain ihan väärä ympäristö tämmöiselle pyörälle. Ajaminen on yhtä jarruttelua, kun tiet on patteja ja monttuja täynnä ja vauhti kiihyy huomaamatta 25-30km/h nopeuksiin. Eikä kapeilla teillä asiaa helpota yhtään muut tiellä liikkujat, koko ajan pitää ohitella. Ihmeen hyvin pyörä kestää, vaikka välillä tuntuu että kuski tippuu kyydistä.
Liikkeellelähdöt ylämäkiin vaatii harjoittelua. Niissä kaipais kevyempää vaihdetta. Harmi kun tuo kampikeskiö on liian leveä ja sen vuoksi pyörään ei saa tuolla etupakalla etuvaihtajaa toimimaan.
Jukka
jviirret kirjoitti:Harmi kun tuo kampikeskiö on liian leveä ja sen vuoksi pyörään ei saa tuolla etupakalla etuvaihtajaa toimimaan.
Mitäs suunnittelit tehdä? Oikeastaan kaikissa nojapyörissä olisi eduksi, jos eturataspakan saisi siirrettyä sentin tai kaksi lähemmäs keskilinjaa. Etuvetoisessa taittopyörän saisi paremmin polvelta piiloon ja takavetoisessakin etupuomin notkunta vähenisi. Hätäratkaisuna ehdottaisin vaihtajasarven katkaisemista ja jatkamista epäkeskeisellä tulpalla. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että etuvaihtaja on turhaa ylellisyyttä.
Jori