Sivu 6/12
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 07 Kesä 2010, 13:06
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Premnas kirjoitti:Tuntuu että pyöräilysandaalien kanssa polkimet saisivat olla kauempana. Jotenkin jää polvet liian linkkuun, kun taas kenkien kanssa ei. Onkohan noissa sandaaleissa sitten niin eri paikassa se klossi..tai sitten on ne liian isot sandaalit.
Minustakin aluksi tuntui että pyöräilykengillä poljen polvet enempi koukussa, silloin kun klossit oli ihan kärjessä. Ei tunnu enään kun siirsin lähemmäs kantaa. Voipi olla että jos kengät on paljon liian suuret jää klossi liian kauas kantapäästä. Yksi numero kengässä on n.7mm, eli klossi on varmaan liki saman kauempana kantapäästä, ehkä 5mm?
Johtunee myös siitä, että klosseilla polkiessa mahdollinen nostaminen vähentää polkemisen penkillä ylös työntymisen voimaa. Kuski tavallaan valuu alemmas istuimessaan klossikengillä polkiessaan.
Jori
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 10 Kesä 2010, 17:30
Kirjoittaja Premnas
No höhlä, jos kenkien kokoero aina yhtä numeroa kohden on vaivaiset 7mm, niin sillon varmaan tarvisi ostaa pienemmät sandaalit.
Tarkoitin että pyöräilysandaaleilla polkimet tuntuvat olevan lähempänä kuin jos jalassa on pyöräilykengät. Molemmat SPD ja muuten säädöt ihan samat mutta kengät eri. Tosin nyt taas yhtenä päivänä sandaaleilla ajo tuntui yhtä normaalilta kuin pyöräilykengilläkin.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 10 Kesä 2010, 19:20
Kirjoittaja Trek r200
Premnas kirjoitti:No höhlä, jos kenkien kokoero aina yhtä numeroa kohden on vaivaiset 7mm, niin sillon varmaan tarvisi ostaa pienemmät sandaalit.
Tarkoitin että pyöräilysandaaleilla polkimet tuntuvat olevan lähempänä kuin jos jalassa on pyöräilykengät. Molemmat SPD ja muuten säädöt ihan samat mutta kengät eri. Tosin nyt taas yhtenä päivänä sandaaleilla ajo tuntui yhtä normaalilta kuin pyöräilykengilläkin.
Eipä niissä kengänpohjien paksuudessa hirveästi eroa tartte olla kun sen jo huomaa
Pyöräilykengässä klossi tulee yllättävän lähelle jalkapohjaa. Sandaaleista ei mulla kokemusta.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 15:29
Kirjoittaja Premnas
Aloin miettiä, että jos pistäisi kokoa pienemmät sandaalit, pienenisivätkö ne myös leveyssuuntaan suhteessa yhtä paljon? Leveyssuuntaan kun noiden ei tarvisi yhtään kutistua, pituudesta vain..ehkä. Ei noilla nyttenkään mitään mahdotonta ole polkea, ehkä tämäkin on vain esteettinen seikka.
Jotenkin olisi istunut paremmin logiikkaan että sandaaleissa on ohuempi pohja kuin kengissä, mutta toisaalta enpä ole mitannut..
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 15:46
Kirjoittaja jviirret
Tuo fiilis ero voi tulla myös jalkaterän asennosta. Jos poljet niin että jalan kärki osoittaa eteenpäin niin isommalla kengällä jalka jää enemmän koukkuun kun klossi on kauempana kantapäästä. Jos taas poljet niin että jalkaterä on ihan pystysuorassa niin kengän kokoeron ei pitäisi vaikuttaa polven asentoon.
Jukka
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 18 Heinä 2010, 21:28
Kirjoittaja Mustasudenkorento
no niin, hommasin nuo biltsun kengät ja lukot.
polkimien klossitt ostin kans varuilta.
mutta kun tuon biltsun poljin paketin aukas niin siellähän oli klossit mukana...
no anyway.
varuilta sit asentelin nuo polkimien mukana tulleet klossit jotta varmasti passaavat.
saman kaltaisilta kyllä näyttivät..
sit mie fiksuna koitin sen lenkkarin siihen lukko polkimeen ni eihän se piru lähtenyt enään irti...
ohjeissa kun oli että klossia ei saa laittaa liian tiukkaan tai se rikkoo kengän tai jotain.
mulla kun tapana kaikki rikkoa holtittomalla voiman käytöllä niin ajattelin olla varovainen, paljonpa taas kannatti...
klossi nimittäin alko pyärimään lukon mukana.....
no ei muutakun opettelemaan miten niitä lukkoja löysätään..
kyllähän sen tennarin sai sit takas kun aikansa lukkoa löysäili.
Mutta täytyy myöntää että oli aluksi aika toivotonta saada kenkää kiinni lukkoon...
kyllä se sit ku ekka kerran sai sen sinne niin vähän helpotti.
sit ku pääsin jonni matkaa niin vara kumit tippu maahan niin piti pyäshtyä niitä perkkaamaan talteen ni ehä mie meinannu saaha vasenta jalkaa irti.
ei meinaan nilkka taitu niin sutjakkaan kun en oo mikkää sirkuksen kumi ukko.
kyl se siit sit irtos ku nosti perseen penkistä ja käänsi lonkkaa myöten..
mutta itse ajaminen oli aivan loistava kokemus!
oli kiva ajella ku pysty höntsyilemään ihan omaan tahtiin ilman pakottavaa puskemisen tarvetta kun jalat on "pultattuna" polkimiin.
aivan mahtavat keksinnöt... 
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 19 Heinä 2010, 08:45
Kirjoittaja Hopea
Ootsää lukenu ohjeet ennen käyttöä/kokeilemista? Yleensä se tehdään vasta kun mikään muu ei toimi...
Lukkopolkimissa kannattaa laittaa säätö ainakin alkuun niin löysälle kuin sen saa. Ja vielä kohtalaisen hyvä öljy sinne jousiin, että irrotus kanssa toimii. Varsinkin SPD-klossit ottavat tosi tanakasti kiinni jos niille antaa tilaisuuden.
Jokainen kokeilee ainakin kerran klossit kiinni jäykkänä kaatumista pyörän ollessa paikallaan ennen kuin on tottunut kunnolla siihen jalan irroittamiseen. Sitten kun sen on oppinut ihan kokonaan, jalka irtoaa ajattelematta.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 19 Heinä 2010, 10:18
Kirjoittaja jviirret
jviirret kirjoitti:Kävin illalla ajeleen lukkokengillä saman lenkin(18km) kuin eilen lenkkareilla. Täytyypä sanoa että melko pettymys. Aikaa kului liki 5min(38min vs 43min) enempi ja jakaterät ihan puuduksissa. Olosuhteet oli tosin huonommat, sen verran viileämpi että päälläni oli tuulipuku ja sivutuuli, joka on pahempi kuin täysin tyyni ilma. Kun kengät on kiinni polkimissa niin huomaa hyvin kuinka paljon on ennen jalkaterän paikkaa ja asentoa polkimilla muuttanut huomaamattaan.
No, en nyt tietenkään vielä luovuta, kokeilen siirtää klosseja eri paikkaan/asentoon ja jatkan harjoituksia.
Nyt kun takana on muutama sata kilometria lukkopolkimilla ajelua niin kävin kokeileen uudelleen tuon 18km testipätkän. Nyt aikaa kului enää 34,5minuuttia, eli keskinopeus yli 31km/h. On nopein koskaan ajamani aika tuolle pätkälle, joskus pythonilla päässyt 36minuuttiin, eli n.30km/h. Siinä tosin oli paljon huonommat kumit.
Eli kyllä lukkopolkimet nopeutta hieman nostaa, kunhan niitä oppii käyttämään ja harjoittelemalla saa jalkoihin vähän uusia lihaksia. Pohkeet on tosi helppo saada vieläkin kramppaamaan, eli ihan holtittomasti ei voi polkea vaan pitää mennä vähän fiiliksen mukaan. Jalkaterien puutuminenkin on vähäisempää kuin aiemmin.
Jukka
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 20 Heinä 2010, 18:55
Kirjoittaja Höregrö
Joo kyllä lukkikset on ihan ehdottomat ainakin vähän matalemmissa nojakeissa. Pystyy polkemaan hitaita tiukkia mutkia yhdellä jalalla, jalkoja ei tartte kannatella eivätkä ne tipu kuopissakaan alla vilistävälle tielle, jos kenkiä ei saa jostain syystä irti voi laittaa vaan kädet maahan. En itseasiassa keksi yhtään syytä käyttää tavallisia polkimia, spd-polkimilla voi sitäpaitsi polkea ihan tavallisillakin kengillä hätätilassa parikymmentä kilsaa.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 09:01
Kirjoittaja jviirret
No edelleen aion kyllä työmatkat ajaa ilman lukkoja. Voi valita kengät kelin mukaan ja talviajossa noita "nopeasti jalka maahan" tilanteita tulee aika usein. Ei ole 20tkm/6v aikana vielä kertaakaan jalka maahan asti vahingossa tipahtanut. Onko kellään? Kesän voisi kyllä ajaa lukoillakin, mutta varmasti paljon vaikeampaa aloittaa sitten lukoton talvipyöräily .
Kuinkahan herkästi nuo klossien kolot kenkien pohissa jäätyy tukkoon? Tavalliseen talvikenkään ainakin tarttuu helposti lumi pohjaan kun niillä astuu sisältä pakkaslumeen.
Jukka
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 10:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:No edelleen aion kyllä työmatkat ajaa ilman lukkoja. Voi valita kengät kelin mukaan ja talviajossa noita "nopeasti jalka maahan" tilanteita tulee aika usein. Ei ole 20tkm/6v aikana vielä kertaakaan jalka maahan asti vahingossa tipahtanut. Onko kellään? Kesän voisi kyllä ajaa lukoillakin, mutta varmasti paljon vaikeampaa aloittaa sitten lukoton talvipyöräily .
Kuinkahan herkästi nuo klossien kolot kenkien pohissa jäätyy tukkoon? Tavalliseen talvikenkään ainakin tarttuu helposti lumi pohjaan kun niillä astuu sisältä pakkaslumeen.
Voisin kuvitella, että korkeakeskiöisellä pyörällä flättipolkimella jalan putoamisen vaara jossain töyssyssä olisi ihan todellinen. Tuskin missään työmatkaoptimoidussa ajoasennossa.
SPD-klossit keräävät itseensä aika herkästi lunta, mutta yleensä Riittävää Voimaa käyttämällä ne menevät kyllä paikalleen ja lumi ja jää lähtee sieltä välistä. Siinä on puoli neliösenttiä kontaktipintaa ja kun iso mies painaa sitä jalkaa kunnolla, ei siinä mikään jää kauan pysy. Eggbeaterit on tietty paremmat lumen ja mudan kannalta mutta ne on epästandardit.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 21 Heinä 2010, 23:29
Kirjoittaja GodTdd
Teemu Kalvas kirjoitti:jviirret kirjoitti:No edelleen aion kyllä työmatkat ajaa ilman lukkoja. Voi valita kengät kelin mukaan ja talviajossa noita "nopeasti jalka maahan" tilanteita tulee aika usein. Ei ole 20tkm/6v aikana vielä kertaakaan jalka maahan asti vahingossa tipahtanut. Onko kellään? Kesän voisi kyllä ajaa lukoillakin, mutta varmasti paljon vaikeampaa aloittaa sitten lukoton talvipyöräily .
Kuinkahan herkästi nuo klossien kolot kenkien pohissa jäätyy tukkoon? Tavalliseen talvikenkään ainakin tarttuu helposti lumi pohjaan kun niillä astuu sisältä pakkaslumeen.
SPD-klossit keräävät itseensä aika herkästi lunta, mutta yleensä Riittävää Voimaa käyttämällä ne menevät kyllä paikalleen ja lumi ja jää lähtee sieltä välistä. Siinä on puoli neliösenttiä kontaktipintaa ja kun iso mies painaa sitä jalkaa kunnolla, ei siinä mikään jää kauan pysy.
Neljä talvea olen pystärillä ajellut lukoilla ja yhden kuukauden nojakilla talvikeleissä. Alun harjoitteluja lukuun ottamatta harvassa ovat ne tilanteet joissa olisin lukkojen vuoksi kaatunut (kesällä tai talvella). Meinasin sanoa että en kertaakaan mutta muistissa alkoi kaihertamaan pari epäselvää tilannetta. Näissä tilaiteissa ei osaa olla varma, olisinko kaatunut vaikka jalat eivät olisi olleetkaan lukoilla kiinni.
Mutta mieltymyksiä on monia ja kukin ajalee tavallaan. Itse arvostan sitä lisävoimaa jota lukoilla saa aikaan, jota erityisesti tarvitsee sohjossa/paksussa lumessa ajettaessa. Joten pois en ole vaihtemassa. Ainoa mielestäni selkeä huono puoli on, että klossia pitkin pakkanen tahtoo hiipiä varpaisiin (varsinkin kun se sojottaa sinne menosuuntaan). Mutta sijoitin ja kävin kesän alesta ostamassa aidot talvipyöräily kengät (Lake MXZ302, gprs takaa ei jaksa madottomia linkitellä joten google kertoo...). Katsotaan seuraavilla pakkasilla kannattiko tämä ja muutamaa muu sijoitus...
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 16 Syys 2010, 19:45
Kirjoittaja jviirret
Nyt alkaa tuntumaan että on löytynyt sopiva kireys(löysyys) lukkokenkien nauhoille. Ne on hyvät silloin kun normaalisti kävellessä kantapää nousee hieman(5-10mm) kengän pohjasta normaalisti kävellessä.
Jukka
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 17 Syys 2010, 09:29
Kirjoittaja Kyytsis
Mä laitoin Baroniin nyt tavallisten SPD polkimien tilalle nämä:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28050
Nuo on olleet mun cyclocrossarissa, logiikkana se, että kun tenava on kyydissä niin ajan ilman lukkoja, mutta päiväkodin pihasta on sitten päässyt ajamaan lukkojen kanssa kenkiä vaihtamatta.
t.Ville
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lähetetty: 20 Syys 2010, 10:21
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:Ne on hyvät silloin kun normaalisti kävellessä kantapää nousee hieman(5-10mm) kengän pohjasta normaalisti kävellessä.
Tuo on muuten totta, ainakin omalla kohdalla ja matalassa kengässä.