Re: sh14
Hieno on ei voi muuta sannoo ! Mites ajopuoli miltä tuntuu ?
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hieno on ei voi muuta sannoo ! Mites ajopuoli miltä tuntuu ?
Petri
PW kirjoitti:Hieno on ei voi muuta sannoo ! Mites ajopuoli miltä tuntuu ?
Petri
Kiitos vaan!
Kyllä ajaminen sujuu hyvin. Varsinkin istuin tuntuu mukavalta. Kun korotin sen yläosan irti takatuesta, huomaa selvästi kuinka hyvin se joustaa. Kun istuinkulma on loivimmillaan, kaipaa selvästi niskatukea, joka siihen täytyy tehdä.
Tuo kokonaispaino (18 kg) rakenteen yksikertaisuudesta huolimatta tuli yllättävän suureksi. Kevyemmillä (=kalliimmilla) varaosilla olisi se paljon pienempi.
Istuimen paino on 1,7 kg.
Sakari
Kun lisävarustelee SH14:ta tulee vastaan tuon runkotyypin heikkoja puolia. Vakiotakalokaria ei voi kunnolla kiinnittää. Taka-akselin luokse tarkoitettu vakioseisontateline kääntyy ylös väärään suuntaan. Keskemmäksi sijoitetun telineen tukivarsi tulee kovin pitkäksi. Tarakan sijoittaminen hankalaa. Ja minun mittaiselle (173 cm) on 55 cm:n istuin korkeus liian suuri.
Täytyy vaan todeta, että tulipa kuriositeettinä rakennetuksi, kun alkuperäinen idea tuntui niin houkuttelevalta.
Sakari
irakas kirjoitti:Kun lisävarustelee SH14:ta tulee vastaan tuon runkotyypin heikkoja puolia. Vakiotakalokaria ei voi kunnolla kiinnittää. Taka-akselin luokse tarkoitettu vakioseisontateline kääntyy ylös väärään suuntaan. Keskemmäksi sijoitetun telineen tukivarsi tulee kovin pitkäksi. Tarakan sijoittaminen hankalaa. Ja minun mittaiselle (173 cm) on 55 cm:n istuin korkeus liian suuri.
Täytyy vaan todeta, että tulipa kuriositeettinä rakennetuksi, kun alkuperäinen idea tuntui niin houkuttelevalta.
Samat huomiot täällä, erikoisen ja yksinkertiasen näköinen, mutta käytännössä vain hyvien kelien lenkkeily pyörä. Saahan tuohon toki kiinni mitä vaan, mutta sitten kyllä idea hukkuu kaiken töryn joukkoon ja painoa tulee taatusti enempi kuin symmetrisellä rungolla.
Jukka
irakas kirjoitti:Taka-akselin luokse tarkoitettu vakioseisontateline kääntyy ylös väärään suuntaan. Keskemmäksi sijoitetun telineen tukivarsi tulee kovin pitkäksi.
Kokeile sitä seisontatukea etupyörään. Nojakki on sen verran etupainoinen, että voisi jopa toimia.
Jori
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Taka-akselin luokse tarkoitettu vakioseisontateline kääntyy ylös väärään suuntaan. Keskemmäksi sijoitetun telineen tukivarsi tulee kovin pitkäksi.
Kokeile sitä seisontatukea etupyörään. Nojakki on sen verran etupainoinen, että voisi jopa toimia.
Jori
Kovasti hyvä ja mielenkiintoinen ehdotus. Tosiaan tyhjillään tuntuu sh14 takapäästään höyhenkeveältä, eikä ehkä taakse sijoitettu seisontatuki siksi toimisikaan.
Täytyy ehdottomasti kokeilla etuhaarukassa. Onhan niin, että sellainen seisontatuki on hankala käytössä, jota ei voi panna päälle eikä ottaa pois istuiltaan kuten on asia taakse sijoitetussa tuessa, korkeassa nojakissa. Myös taluttamista eteen sijoitettu seisontatuki ehkä helpottaisi, koska se muodostaisi vastapainon etpyörän rattaistolle. Ilman vastapainoahan tahtoo etupyörä talutettaessa kääntyä oikealle.
En oikein ymmärrä miten sh14 on ajettaessa niin takapainoinen, että loivassakin soraisessa vastamäessä rupeaa etupyörä helposti sutimaan.
Sakari
irakas kirjoitti:En oikein ymmärrä miten sh14 on ajettaessa niin takapainoinen, että loivassakin soraisessa vastamäessä rupeaa etupyörä helposti sutimaan.
Ylämäessä pyörä kallistuu taaksepäin ja painopiste siirtyy taemmas. Mitä korkeampi pyörä, sitä suurempi painon siirtymä on.
Jukka
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:En oikein ymmärrä miten sh14 on ajettaessa niin takapainoinen, että loivassakin soraisessa vastamäessä rupeaa etupyörä helposti sutimaan.
Ylämäessä pyörä kallistuu taaksepäin ja painopiste siirtyy taemmas. Mitä korkeampi pyörä, sitä suurempi painon siirtymä on.
Jukka
No niinpä tietenkin. Keski-Suomen mäkisessä maastossa on siis lowraaseri parempi!
Asensin etuhaarukkaan seisontatuen:
Toimii muuten hyvin, mutta vielä paremmin, jos olisi ohjauksen lukitus. Taidan liittää sen talutuskahvaan.
Selvästi taluttaminen on helpompaa, kun nyt nojakki kulkee suoraan eikä etupyörä ei enää väännä oikealle. Myös tuen asettaminen istualtaan onnistuu hyvin.
Eri asia on, jos takapää kuormitetaan.
Sakari
irakas kirjoitti:Toimii muuten hyvin, mutta vielä paremmin, jos olisi ohjauksen lukitus. Taidan liittää sen talutuskahvaan.
Yhtä hyvin toimii seisontajarru, joka estää pyörää pyörimästä sivuun. Sellaisia on jopa kaupallisia, mutta jarrukahvan rakoon työnnettävä palikka, tai kahvan ympäri vedetty naru- tai kumilenkkikin käy hienosti.
Jori
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Ylämäessä pyörä kallistuu taaksepäin ja painopiste siirtyy taemmas. Mitä korkeampi pyörä, sitä suurempi painon siirtymä on.
No niinpä tietenkin. Keski-Suomen mäkisessä maastossa on siis lowraaseri parempi!
Tai sitten kiltisti pysytään takavedossa. Juuri tuo pidon loppuminen mäessä on se mikä itseä epäilyttää etuvedoissa.
Tein seisontajarrun näin:
Seisonta jarru irti:
Kun seisontajarru laitetaan päälle painetaan jarrukahvaa ja samalla etusormella painetaan jousta jolloin jousen pää lukitsee jarrun:
Seisontajarru vapautetaan painamalla jarrukahvasta.
Jousen olen taivutellut n. 1 mm:n pianolangasta.
Sakari
sh14 maailmalla: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=60408
Sakari
Olen jatkanut sh14:n lisävarustelua ja koeajoja. Kyllä täytyy sanoa, että mäkisessä maastossa varsinkin teillä, jossa on irtosoraa, on ko. malli melkein ajokelvoton. Ei tartte olla suurikaan mäki, kun etupyörä rupeaa sutimaan, vauhti pysähtyy, ja kaatuminen hyvin lähellä ellei jo tapahtunutkin.
Miten Jarcco sinulla FWD midracer 28/28:n kanssa, sehän on vielä korkeampi kuin sh14?
Jukka teki aivan oikean ratkaisun Kevyen ja simppelin SWB:n kanssa, kun asensi siihen takavedon. Asentaisin minäkin, mutta se vaatisi erikoistyökaluja. Ehkä ensi syksynä kansalaisopistolla.
Sakari
irakas kirjoitti:Olen jatkanut sh14:n lisävarustelua ja koeajoja. Kyllä täytyy sanoa, että mäkisessä maastossa varsinkin teillä, jossa on irtosoraa, on ko. malli melkein ajokelvoton. Ei tartte olla suurikaan mäki, kun etupyörä rupeaa sutimaan, vauhti pysähtyy, ja kaatuminen hyvin lähellä ellei jo tapahtunutkin.
Miten Jarcco sinulla FWD midracer 28/28:n kanssa, sehän on vielä korkeampi kuin sh14?
Jukka teki aivan oikean ratkaisun Kevyen ja simppelin SWB:n kanssa, kun asensi siihen takavedon. Asentaisin minäkin, mutta se vaatisi erikoistyökaluja. Ehkä ensi syksynä kansalaisopistolla.
Sakari
Sutiihan se etuveto jyrkässä soramäessä. Pito on samaa luokkaa kuin tadpolessa, mutta trikehän ei kaadu joten sillä pääsee paljon pitemmälle. Onneksi mun ajoreiteillä ei ole liian pahoja mäkiä.
Muuten mulla on 26" renkaat FWD:ssä ainakin toistaiseksi, niiden kanssa istuin on 55 cm ja keskiö 75 cm korkeudella, eli taitaa olla matalampi kuin sh14?
irakas kirjoitti:Jukka teki aivan oikean ratkaisun Kevyen ja simppelin SWB:n kanssa, kun asensi siihen takavedon. Asentaisin minäkin, mutta se vaatisi erikoistyökaluja. Ehkä ensi syksynä kansalaisopistolla.
Jos pitää takajarru, tarakka ja lokasuojat saada niin kannattaa pitäytyä kyllä kaksipuolisessa haarukassa ja vakio osissa. Tulee keveämpi ja kätevämpi.
Munkin käyttötarkoitukseen olisi ollut parempi tällainen matalampi 26/26 SWB:
No, ehkä ensi kerralla, ja mahdollisesti jopa takajousituksella. Ompahan nyt edes yksi "edustuskelpoinen" nojakki jollakin omaperäisellä teknisellä yksityiskohdalla ja joka on vieläpä mahdollista kuljettaa purkamatta farmariautolla.
Jukka