Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojailija kirjoitti:

Watit / pulssi pysty / pulssi noja
125 150 148

Onpa hienoa, kun on vihdoinkin aitoa testidataa. Hyvähyvä! Taisi olla kyseessä aika kovakuntoinen kaveri, kun tehot nousivat noinkin suuriksi. Eikä varmaan ikäkään paina, koska maksimisykkeet olivat noin korkealla. Testi osoittaa, että kunhan on vaan harjoitellut nojailua, niin kyllä silläkin tehoja lähtee. Niin kuin tapaan aina sanoa, testit paljastavat.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

Nojakilla pystyy tuottamaan enemmän aerobista tehoa kuin pystypyörällä

Kerrotko vielä tarkemmin tuon nojapyörän ajoasennosta, nojakulma ja kampien korkeusasema penkkiin nähden?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jviirret kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Nojakilla pystyy tuottamaan enemmän aerobista tehoa kuin pystypyörällä

Kerrotko vielä tarkemmin tuon nojapyörän ajoasennosta, nojakulma ja kampien korkeusasema penkkiin nähden?

Jukka

Toi nojakin wattimittaus on kisanojakillani, Velokraft NoCom, joka on talvella sisäharjoituspyöränä. takapyörä on rullilla ja etuhaarukka pukilla, kuva ohessa. Hyvin on avoin ja makaava ajoasento joka rasittaa erityisesti lonkankoukistajia enemmän kuin pystympi asento, noin 18 astetta satulakulma, 22 cm satulakorkeus ja 41 cm keskiönkorkeus. Kesätiekunnossa pyörä on noin 4 cm matalammalla, satulakulma sama. :wink:

Liitteet
traineri.JPG
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojailija kirjoitti:

Myytti ei ole totta ainakaan aerobisilla tehoilla, sprintistä en tiedä. Nojakilla pystyy tuottamaan enemmän aerobista tehoa kuin pystypyörällä :D Näin ainakin jos on vuosia harjoitellut molemmilla poljenta-asennoilla. :twisted: Perustan väitteeni mittaustuloksiini muutaman viikon sisältä, tein samanlaisen ramppitestin pystykuntopyörällä ja nojapyörällä.

Loistavaa! Juuri tätä kaivattiin, oikeaa mitattua dataa, eikä käsien heiluttelua!

Epäilemättä on niin, että tämmöisiin tuloksiin vaaditaan paljon nojapyörällä harjoitellut moottori, jotta elimistö on sopeutunut tuottamaan voimaa noja-asennossa.

Nojailija kirjoitti:

Näkyy selvästi että nojakilla on alempi pulssi / tuotettu teho, esim. 275W pystyllä alkoi jo tuottaa ongelmia (pulssi 203), nojakkilla pulssi oli vain 191. vastaavasti toisinpäin tulkittuna pulssi 191 antaa pystyllä 225W mutta nojalla 275W! MOT. Todistakaa toisin jos pystytte..... :mrgreen:

Vielä parempi olisi jos saisi mitatun datan hapenkulutuksesta, eli onko hapenkulutus samalla pulssilla eri pystyssä ja nojakissa. Jotenkin tuosta kuvauksesta voisi päätellä, että ainakin todella kovilla tehoilla ajettaessa pystärillä ollut kovempi pulssi tarkoittaa myös kovempaa kulutusta.

Olisi kiva jos olisi käytössä joku tehoja mittaava harjoitusvastus, ja muutamalla eri kuljettajalla tehdä saman tyyppistä testiä nojakilla ja pystärillä.

Mutta Terolle iso käsi, kiitos!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

Toi nojakin wattimittaus on kisanojakillani, Velokraft NoCom, joka on talvella sisäharjoituspyöränä. takapyörä on rullilla ja etuhaarukka pukilla, kuva ohessa. Hyvin on avoin ja makaava ajoasento joka rasittaa erityisesti lonkankoukistajia enemmän kuin pystympi asento, noin 18 astetta satulakulma, 22 cm satulakorkeus ja 41 cm keskiönkorkeus.

Hyvä, asentokin tavallaan "keskiverto" nojapyöräksi. Useimmilla toki nojakulma pystympi ja kammetkin saattaa olla penkkiin nähden korkeammalla, mutta silloin sydämmen korkeus jalkoihin on kuitenkin sama.
Vielä jää jossitteluvaraa tasapainoilun ottamista wateista, nojakki matalempana vaatii ehkä hieman enempi :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja PW »

Semmonen kysymys ett minkäverran Tero, olet pystypyörällä nojailun lisäksi ajellut ? Eli painottuuko tuossa tuloksessa nojailu enempi ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojailija kirjoitti:

nojakilla jäi energiaa ja pulssiakin jäljelle (testi yksin rullilla).

Näin pitäisikin olla. Laskin tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm että 350w teholla pääsisi lowracerilla "vain" 50-53km/h (onko nocom lowracer, vai vastaako jopa lowraceria tailboksilla?), mutta Nokialla poljit 60km/h 200m http://www.lowride.info/wp-content/uplo ... lokset.pdf Tuollainen nopeus vaatisi laskurin mukaan yli 500W tehon.
Tunnin ajossa olisi keskitehosi ollut tuon mukaan n.250w.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Näin pitäisikin olla. Laskin tällä laskurilla http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm että 350w teholla pääsisi lowracerilla "vain" 50-53km/h (onko nocom lowracer, vai vastaako jopa lowraceria tailboksilla?), mutta Nokialla poljit 60km/h 200m http://www.lowride.info/wp-content/uplo ... lokset.pdf Tuollainen nopeus vaatisi laskurin mukaan yli 500W tehon.
Tunnin ajossa olisi keskitehosi ollut tuon mukaan n.250w.

Mitä tulee tuohon lowracer-määrittelyyn, on NoCom ilman muuta lowracer. Sen ajoasento on matalamman keskiön ja hieman matalamman penkkikulman takia vielä aerodynaamisempi kuin minun M5 lowracerissani. Lisäksi ilmanvastusta laskee väitetty takaosan muotoilu joka yhdessä levykiekon kanssa kuulemma toimii kuin takakate.

Tästä on toki väittelyä toimiiko muualla kuin velodromilla...

Mahtavia tehoja olet Tero saanut aikaiseksi, ja vielä rullilla. Ja NoCom:n ajoasennossa. Ikääsi tai muuta harjoittelutaustaa en tiedä mutta jos sykkeesi on 191 nojakilla 225+ W tehoilla niin hyvässä kunnossa jaksaa tuota tehoa pitää yllä vaaditun tunnin.

Itselläni tänä kesänä oli maksimisyke aika lailla 190, pystyin ajamaan 10km:n aika-ajon keskisykkeellä 180 ja tuon kevään Oulujoki-ajon 55km vasta nousukuntoisena keskisykkeellä 167 (max 187).

Tarkoitus on selvittää CdA ja Crr molemmista pyöristä, jonka jälkeen käyn keväällä ajamassa tasamaalla 1-3 km:n tempon max-tehojen selvittämiseksi.

Samalla selviää kummalla pyörällä niitä mitattuja tehoja sitten saa paremmin/tehokkaammin puskemaan välinettä eteenpäin. Kun runkojen painoissa ja joustoissa on aika merkittäviä eroja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojailija kirjoitti:

Watit / pulssi pysty / pulssi noja
125 150 148
150 157 152
175 167 162
200 179 171
225 191 175
250 195 182
275 203 191
300 211 198
325 216 207
350 217 211

Näkyy selvästi että nojakilla on alempi pulssi / tuotettu teho, esim. 275W pystyllä alkoi jo tuottaa ongelmia (pulssi 203), nojakkilla pulssi oli vain 191. vastaavasti toisinpäin tulkittuna pulssi 191 antaa pystyllä 225W mutta nojalla 275W! MOT. Todistakaa toisin jos pystytte..... :mrgreen:

Erittäin kiinnostava kokeilu.
Ei sattunut jäämään valokuvaa näistä ergometreistä. Lähinnä kiinnostaa poljinkeskiön korkeus istuimeen ja kuskin päähän nähden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei sattunut jäämään valokuvaa näistä ergometreistä. Lähinnä kiinnostaa poljinkeskiön korkeus istuimeen ja kuskin päähän nähden.

Huomasitko tämän viestin: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... =75#p27725 vai kaipailitko jotakin vielä tarkempaa tietoa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Watit / pulssi pysty / pulssi noja
125 150 148
150 157 152
175 167 162
200 179 171
225 191 175
250 195 182
275 203 191
300 211 198
325 216 207
350 217 211

Näkyy selvästi että nojakilla on alempi pulssi / tuotettu teho, esim. 275W pystyllä alkoi jo tuottaa ongelmia (pulssi 203), nojakkilla pulssi oli vain 191. vastaavasti toisinpäin tulkittuna pulssi 191 antaa pystyllä 225W mutta nojalla 275W! MOT. Todistakaa toisin jos pystytte..... :mrgreen:

Erittäin kiinnostava kokeilu.
Ei sattunut jäämään valokuvaa näistä ergometreistä. Lähinnä kiinnostaa poljinkeskiön korkeus istuimeen ja kuskin päähän nähden.

Tuolla BROL:ssa väitellään kropan painon käytöstä tehon lisäämisessä. Nojailijalla on hyvä mittausympäristö, olisiko siinä mahdollista ajaa samalla tehorampilla vielä yksi ajo NoCom:lla siten että kun vastus alkaa olla kovempi niin poljennan tekniikkaan otetaan mukaan hartioilla nojaaminen ja pakaroiden nosto tehostamaan voiman tuottoa ja tuomaan lisää lihaksia mukaan ?

Nimittäin tuo potentiaalinen tehon lisääntyminen ja sen suhde sykkeeseen ja happiaineenvaihdunnan riittävyyteen herättää keskustelua ja mielenkiintoa. Käsittääkseni molemmilla pyörätyypeillä ajaneelle kokeneelle kuskille tuollainen tulos jossa nojakilla on sykkeet alempana samalla teholla kertoo että kokonaisenergian kulutus samalle ulostuloteholle on pienempi ja näin nojakilla hyötysuhde parempi.

Olisi mielenkiintoista tällä pakaratekniikalla jos saisi tehot vielä ylemmäs jos sykkeet olisivat samassa haarukassa kuin pystärillä. 50 W:n etu nojakille ei riitä... pitää päästä ylämäet vielä kovempaa :P :o

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Nojailijalla on hyvä mittausympäristö, olisiko siinä mahdollista ajaa samalla tehorampilla vielä yksi ajo NoCom:lla siten että kun vastus alkaa olla kovempi niin poljennan tekniikkaan otetaan mukaan hartioilla nojaaminen ja pakaroiden nosto tehostamaan voiman tuottoa ja tuomaan lisää lihaksia mukaan ?

Mitäs ne tehomittarilla varustetut harjoitusvastukset maksavat halvimmillaan? Jos hankkisi itselle moisen, ja ajaisi testiä samalla vastuksella kahdella eri pyörällä. Ei olisi niin tarkkaa onko tulos absoluuttisen oikea, koska molemmilla pyörillä virhe olisi sama.

Itse en ole missään huippukunnossa, kroppakaan ei varmasti ole parhaiten tottunut nojapyöräilyyn, mutta olisi se silti mielenkiintoista kokeilla. Niin, ja pystärillä en ole ajanut vuosiin...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Mitäs ne tehomittarilla varustetut harjoitusvastukset maksavat halvimmillaan? Jos hankkisi itselle moisen, ja ajaisi testiä samalla vastuksella kahdella eri pyörällä. Ei olisi niin tarkkaa onko tulos absoluuttisen oikea, koska molemmilla pyörillä virhe olisi sama.

Itse en ole missään huippukunnossa, kroppakaan ei varmasti ole parhaiten tottunut nojapyöräilyyn, mutta olisi se silti mielenkiintoista kokeilla. Niin, ja pystärillä en ole ajanut vuosiin...

Kyllä se järkevin vaihtoehto olis hommata vaan tehoa mittaava vetävä pyörä. Jos on 700c niin on kätevin vaihtaa pyörien välillä. Toinen vaihtoehto joka yleistynee tulevaisuudessa on "power cranks" eli mitataan kammista tai polkimilla.

Ja sitten se kuormitus tehdään joko käsisäätöisellä (mutta tehoa/vastusta näyttävällä) trainerilla tai sitten samalla lenkillä ulkona vastaavissa olosuhteissa.

Itseäkin kiinnostaa kovasti ANT+ yhteensopiva tehon mittausratkaisu. Hinnat vaan on liian kovia, siksi teen toiseksi parhaan eli tuon CdA + Crr mittauksen ja sitten laskemallalla suoritusteho.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Entäpä jos jarruttaisi nojapyörän menoa ilmajarrulla pystypyörää vastaavaksi? Laskisi tuttua mäkeä pystypyörällä ja nojapyörällä vuorotellen nojapyörän ilmanvastusta ilmajarrulla lisäämällä kunnes menisivät samaa vauhtia. Kun sopivan kokoinen levynpala olisi löytynyt niin ei muuta kuin syke- ja nopeusmittarin kans lenkille. Toki ennen lenkkiä pitäisi myös pyörien painot kalibroida samaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Myytti: Nojakistin pystäristiä huonompi voimantuotto

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Entäpä jos jarruttaisi nojapyörän menoa ilmajarrulla pystypyörää vastaavaksi? Laskisi tuttua mäkeä pystypyörällä ja nojapyörällä vuorotellen nojapyörän ilmanvastusta ilmajarrulla lisäämällä kunnes menisivät samaa vauhtia.

Jonkinlainen epätarkkuus jäisi, koska ilmanvastus ei ole vakio, vaan riippuu polkemisesta, ja pystärin kanssa ajoasentokin vaihtelee.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin